Gå til innhold
Hundesonen.no

Å oppdra to...

simira

Recommended Posts

Flere her har jo erfaring med det. Jeg har fra før en 4 år gammel relativt greit oppdratt hund. Han har i det siste vært litt ille på å hoppe opp når han blir veldig glad (når vi står opp, kommer hjem, eller det kommer gjester), men ellers er han ok på innkalling, gå i bånd, vente på dører, mat osv.

Nå har vi bodd i 4 dager sammen med en jevngammel labrador som mangler en del av den oppdragelsen vi selv finner naturlig. Hun er omtrent like sensitiv som en bulldoser når hun beveger seg, og trenger seg fram for å få kos, mat og oppmerksomhet. Hun slapper greit av i kurven når hun får beskjed om det, men man skal ikke røre så veldig mye på seg før man har en halv labrador i fanget.

Vi merker jo at dette har innvirkning på lille-dyret. I glede over at vi står opp om morgenen er det kamp om å komme seg fortest til oss de få centimeterene gjennom døra, og vi kan ikke si "Odin" uten at Elsa er oppå oss også. Heldigvis er det ikke like ille motsatt vei, vi kan gi henne oppmerksomhet uten at han bryr seg, men det er da også hun som er sjefen (vi bor i hennes hus).

Så... noen tips for ikke å ende opp med to uoppdragne hunder nå når vi får valp, heller enn to veloppdragne? Vil jo helst at Odin skal oppdra valpen, ikke omvendt. :rolleyes2:

Det blir såklart mye separat jobbing i starten, og antagelig mating, tur og sosialisering på egenhånd med valpen. Men hva mer enn det må til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er helt klart den yngste mest uoppdragen. Men altså, her må de sette seg når jeg kommer fra jobb, så får de en godbit og SÅ hilser jeg. De kommer jo logrende og glade mot meg når jeg kommer, men det er egentlig bare koselig. Det er forresten bare han uoppdragne på tretten kilo som hopper, hun fluffy :rolleyes2: på tjue løper veldig fort inn på stua og setter seg. Matvraket. Her i huset trener jeg litt parallelt "gå pent", "sitt" og innkalling. Annen trening gjøres individuellt. Funker da greit, det. Den yngste har heller ikke blitt drittbikkje mot andre hunder når de går i bånd, selv om den eldste er det. Han syns nok at hun er litt teit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Det blir såklart mye separat jobbing i starten, og antagelig mating, tur og sosialisering på egenhånd med valpen. Men hva mer enn det må til?

Separat trening, separat trening og atter separat trening. Dette slik at den eldste hunden får sin tid med deg/dere og det samme med valpen.

Her i huset praktiserer vi ikke at den ene hunden skal oppdra den andre. Her er det vi på 2 ben som bestemmer, mens våre 3 hunder (som vi har hjemme), får hver sin kvalitetstid sammen med oss samt hver sin treningstid med oss (da en og en 2-bent og flere av oss sammen). Utenom dette så har vi alle 3 hundene sammen med oss også, de fungerer veldig godt sammen, men med 2 tisper og en hannhund så er det selvsakt tider da ikke alle kan være fri sammen med oss uten at det blir for mye "tumulter".

Vi har også en hund som er satt ut på fôravtale. Når denne hunden er her hos oss, så får selvsakt hun sin separate kvalitetstid sammen med oss og sammen med resten av flokken :P

(for å presisere at det ikke er valper vi har, så er alderen på våre hunder fordelt slik: Hannhund 8 år, tispe 7 år, tispe 4 år og fôrtispe 2 år). Men vi praktiserer kvalitetstid (og egen treningstid) med alle hundene fra de er små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre hunder er 5 og 3. Han på 3 er kjempeflink til å ta kontakt og få godbit når hun på 5 har vært flink og hoppet over en bom eller slikt i skauen :P:P Det har sine bivirkninger å ha flerre hunder samtidig, men det er helt klart flest fordeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ny hund på meg i nærmeste fremtid. Da jeg sannsynligvis må ta meg av alt alene, så blir jeg å la Tinka hjelpe meg med oppdragelsen. Litt defor så velger jeg å vente litt til, for Tinka er fortsatt veldig leken og tullete, selvom hun har begynt å få utrolig fine grenser etter å ha lekt med mine foreldres hund.

Nå leker hun kanskje i 5min med ham før hun hopper opp på et utilgjengelig sted (de leker ute). Og ellers så syntes jeg hun er en hund med utrolig godt språk og jeg stoler på henne til å hjelpe meg.

Men trening vil gjøres separat, om jeg da enten setter den ene inn på et rom i mellomtiden eller hva jeg gjør vet jeg ikke. Men det er jo veldig viktig at mye gjøres separat. Jeg vil si at de to tingene man kan gjøre sammen, er kun morgentur og kveldstur, samt foring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en typisk hund nr 2 hund...mere opptatt av min første hund enn meg. Kommer ikke storm på innkalling så kommer ikke hun heller.. :P

Storm, som jeg hadde først har naturligvis en mye tettere relasjon til meg en bris har fordi det var bare oss to i hans oppvekst...

men jeg syns treningsrelasjonen til bris er sterkere enn storm sin...men det kan jo være fordi hun er fantastisk mye lettere å trene :P

ellers kommer det jo en del gratis med hund nr 2 som hermer etter hund nr 1,...på godt og vondt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...