Gå til innhold
Hundesonen.no

Å oppdra to...


simira

Recommended Posts

Flere her har jo erfaring med det. Jeg har fra før en 4 år gammel relativt greit oppdratt hund. Han har i det siste vært litt ille på å hoppe opp når han blir veldig glad (når vi står opp, kommer hjem, eller det kommer gjester), men ellers er han ok på innkalling, gå i bånd, vente på dører, mat osv.

Nå har vi bodd i 4 dager sammen med en jevngammel labrador som mangler en del av den oppdragelsen vi selv finner naturlig. Hun er omtrent like sensitiv som en bulldoser når hun beveger seg, og trenger seg fram for å få kos, mat og oppmerksomhet. Hun slapper greit av i kurven når hun får beskjed om det, men man skal ikke røre så veldig mye på seg før man har en halv labrador i fanget.

Vi merker jo at dette har innvirkning på lille-dyret. I glede over at vi står opp om morgenen er det kamp om å komme seg fortest til oss de få centimeterene gjennom døra, og vi kan ikke si "Odin" uten at Elsa er oppå oss også. Heldigvis er det ikke like ille motsatt vei, vi kan gi henne oppmerksomhet uten at han bryr seg, men det er da også hun som er sjefen (vi bor i hennes hus).

Så... noen tips for ikke å ende opp med to uoppdragne hunder nå når vi får valp, heller enn to veloppdragne? Vil jo helst at Odin skal oppdra valpen, ikke omvendt. :rolleyes2:

Det blir såklart mye separat jobbing i starten, og antagelig mating, tur og sosialisering på egenhånd med valpen. Men hva mer enn det må til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er helt klart den yngste mest uoppdragen. Men altså, her må de sette seg når jeg kommer fra jobb, så får de en godbit og SÅ hilser jeg. De kommer jo logrende og glade mot meg når jeg kommer, men det er egentlig bare koselig. Det er forresten bare han uoppdragne på tretten kilo som hopper, hun fluffy :rolleyes2: på tjue løper veldig fort inn på stua og setter seg. Matvraket. Her i huset trener jeg litt parallelt "gå pent", "sitt" og innkalling. Annen trening gjøres individuellt. Funker da greit, det. Den yngste har heller ikke blitt drittbikkje mot andre hunder når de går i bånd, selv om den eldste er det. Han syns nok at hun er litt teit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Det blir såklart mye separat jobbing i starten, og antagelig mating, tur og sosialisering på egenhånd med valpen. Men hva mer enn det må til?

Separat trening, separat trening og atter separat trening. Dette slik at den eldste hunden får sin tid med deg/dere og det samme med valpen.

Her i huset praktiserer vi ikke at den ene hunden skal oppdra den andre. Her er det vi på 2 ben som bestemmer, mens våre 3 hunder (som vi har hjemme), får hver sin kvalitetstid sammen med oss samt hver sin treningstid med oss (da en og en 2-bent og flere av oss sammen). Utenom dette så har vi alle 3 hundene sammen med oss også, de fungerer veldig godt sammen, men med 2 tisper og en hannhund så er det selvsakt tider da ikke alle kan være fri sammen med oss uten at det blir for mye "tumulter".

Vi har også en hund som er satt ut på fôravtale. Når denne hunden er her hos oss, så får selvsakt hun sin separate kvalitetstid sammen med oss og sammen med resten av flokken :P

(for å presisere at det ikke er valper vi har, så er alderen på våre hunder fordelt slik: Hannhund 8 år, tispe 7 år, tispe 4 år og fôrtispe 2 år). Men vi praktiserer kvalitetstid (og egen treningstid) med alle hundene fra de er små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre hunder er 5 og 3. Han på 3 er kjempeflink til å ta kontakt og få godbit når hun på 5 har vært flink og hoppet over en bom eller slikt i skauen :P:P Det har sine bivirkninger å ha flerre hunder samtidig, men det er helt klart flest fordeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ny hund på meg i nærmeste fremtid. Da jeg sannsynligvis må ta meg av alt alene, så blir jeg å la Tinka hjelpe meg med oppdragelsen. Litt defor så velger jeg å vente litt til, for Tinka er fortsatt veldig leken og tullete, selvom hun har begynt å få utrolig fine grenser etter å ha lekt med mine foreldres hund.

Nå leker hun kanskje i 5min med ham før hun hopper opp på et utilgjengelig sted (de leker ute). Og ellers så syntes jeg hun er en hund med utrolig godt språk og jeg stoler på henne til å hjelpe meg.

Men trening vil gjøres separat, om jeg da enten setter den ene inn på et rom i mellomtiden eller hva jeg gjør vet jeg ikke. Men det er jo veldig viktig at mye gjøres separat. Jeg vil si at de to tingene man kan gjøre sammen, er kun morgentur og kveldstur, samt foring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en typisk hund nr 2 hund...mere opptatt av min første hund enn meg. Kommer ikke storm på innkalling så kommer ikke hun heller.. :P

Storm, som jeg hadde først har naturligvis en mye tettere relasjon til meg en bris har fordi det var bare oss to i hans oppvekst...

men jeg syns treningsrelasjonen til bris er sterkere enn storm sin...men det kan jo være fordi hun er fantastisk mye lettere å trene :P

ellers kommer det jo en del gratis med hund nr 2 som hermer etter hund nr 1,...på godt og vondt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...