Gå til innhold
Hundesonen.no

ProPlan vs. Friskies


HelleH

Recommended Posts

Ei venninne av meg har sjekket næringsinnholdet på disse to fôrtypene, og hun sa de inneholdt alt likt.

Hva er egentlig forskjell på dyrebutikkfôr og daglivarebutikk fôr? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purina produserer både Pro Plan og Friskies, så det er ikke så rart om det er mye likt. :wub: Jeg brukte faktisk Friskies (!) på min første hund, og han fungerte utmerket på det. Prøvde også Olivers, Eukanuba og noen andre fôr, men det var med Friskies han hadde den blankeste pelsen og beste avføringen.

Selv om næringsinnholdet i to fôr er likt, kan kvaliteten på ingrediensene variere. Protein er ikke bare protein, og fett er ikke bare fett. I tillegg har du tilsetningsstoffer som fargestoffer, salt, mineraler/vitaminer osv. Dette kan ha mye å si for om en gitt hund "fungerer" på et fôr eller ikke. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke se på fett, proteininnhold osv for å vurdere ett for. Det er mye kalorier i mais f eks, men det betyr ikke at det er det beste du kan fore bikkja på.

Det du må se på er ingredienslista. Det der er mest av, skal stå oppført først. Og her er det strenge regler. Likevel finnes det måter å¨komme rundt på her, og det er ved å f eks dele opp en ingrediens. Mange for med mye mais (inneholder endel fett og protein, billig å fylle opp for med, og mye brukt), deler maisen i to. mais, maismel. Om det er prosentvis mer kylling enn maismel, vil kylling komme høyere på ingredienslista enn mais, selv om det er mye mer mais i foret.

Annen indikator på hvordan foret er, ser man på hvor mye hunden skal ha hver dag per kg hund. Dårligere for, jo mer mat per kg. (Det trengs mer mais enn kjøtt for å fylle en hunds behov) Dette er så klart veiledende, men på bra for er gjennomsnittsbehov for en 20 kg hund 180-220 gram. På de dårligste fora er behovet 400-500 gram for en 20 kg hund. (Vedlikeholdsfor)

Samme med f eks kattemat. En 4 kg katt trenger 40 gram Eukanuba, men 400 gram Whiskas boks om dagen. (Gjennomsnittelig)

Det er ganske store forskjeller på de verste matbutikkforene, opp til de kjente "bra" merkene. Man sparer sjelden penger på å velge dårlig for. Men som sagt, man kan dele opp fett og proteiner i en gammel skosåle også :whistle: Så det er ikke der man leser hvor bra ting er :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme med f eks kattemat. En 4 kg katt trenger 40 gram Eukanuba, men 400 gram Whiskas boks om dagen. (Gjennomsnittelig)

Vær så snill, ikke sammenlign tørt mot vått i vekt og mengde.

Ellers er jeg helt enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill, ikke sammenlign tørt mot vått i vekt og mengde.

Ellers er jeg helt enig med deg.

40 gram Eukanuba katt mot 70-100 gram Friskies da :rolleyes2: På katter har det litt mer å si, da de i de fleste tilfeller også driter inne. Så mer mat, jo mer kattesand går det.

Men var en dårlig sammenligning der ja. Boksmat er MINST 75 % vann. Og gjerne 4 % kjøtt(rester)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg vil først si meg helt enig med Flyfilla. Deilig å lese at det er flere som har satt seg skikkelig inn i ernæringsverdenen :lol:

Så skal jeg gjenta lii at det jeg skrev i en annen diskusjon:

Alle fôrene du kjøper i dyrebutikk og hos veterinær i dag er gode fôr, men man har noen er hakket over resten, de med renest animalske proteiner, mest fullverdige fôr, markedsledere, de som leder ann forskningen - som f.eks Eukanuba. En hund (og katt) skal ha en riktig sammensetning av animalske proteiner, karbohydrater, fett, mineraler og vitaminer. Fôrene fra dagligvaren er basert på vegetabilske proteiner, dvs. mais og også hvete. I noen sekker er det så lite som 2% animalske proteiner.

De animalske proteinene er byggeklossene. De sørger for at muskler, sener, pels osv. får det de trenger for å holde seg i tipp-topp stand. Ut i fra aktivitetsnivået til hunden må man finne et fôr som har passe mengder med protein og karbohydrater. Det er ikke fettet i maten som gir hunden energi til å holde seg gående gjennom dagen, det er det karbohydratene som gjør. Ut i fra om det er brukt ris, mais, bygg eller durra bestemmer man samtidig om det er et høyenergifôr (for hunder som trenger eksplosiv kraft) eller fôr for "sofagriser". Noen holder blodsukkernivået stabilt gjennom dagene, mens andre gir et "kick" slik at hunden får ekstra mye overskudd.

Å gi hunden grønnsaker (som mange av dagligvarefôrene er basert på) har absolutt ingen hensikt. Tarmen hos hunder har ikke noe godt opptak på slikt, så det passerer som regel rett gjennom og kommer ut i andre enden. Det er derfor det anbefales å bruker grønt og frukt som godbiter til hunder som enten er på slankekur eller er allergiske.

Og som Flyfilla sier er det lurt å lese innholdsfortegnelsen på pakkene. I henhold til norsk lov så skal det alltid være en innholdsfortegnelse på på fôr som er importert (Felleskjøpet sine fôr, som Labb, har derfor ikke dette). Og det er alltid slik at det det er mest av står først og så blir det mindre og mindre av det jo lenger ned på listen det står. Analysen er det ikke noen vits i å lese. Den forteller deg ingenting. Det står proteiner, og du tenker kanskje "Yes, da er dette et bra fôr", men det står ikke om det er animalske proteiner eller vegetabilske. Kanskje kommer proteinene i akkurat det fôret fra mais?!

Det å si at hunden eller katten har spist "det og det" hele livet og han ble "så og så" gammel er inget bevis på at det nødvendigvis er det beste for han. Fôrene fra veterinær og dyrebutikk i dag er utviklet gjennom over 60års forskning og grundig dokumentert.

Man kan jo lett bruke det andre veien også:

"Det finnes noen folk i USA (f.eks) som bare spiser hamburgere og fritert mat, og de ble alle sammen over 90år."

Jada..det gjorde de sikkert. Men om man hadde tatt en obduksjon av dem etter de hadde gått bort så kunne man ha sett at organene deres ikke hadde det spesielt godt.

Samme gjelder for dyrene våre. Vi kan ikke se bare ved å kikke på hunden om nyrene er i tipp-topp stand, eller om tarmtottene virker til sin fulle hensikt eller om leveren klarer å jobbe seg gjennom alle avfallsstoffene like godt gjennom hele livet. Derfor må vi gi dem det beste markedet har å tilby, og i hvertfall gjøre vår del for at de skal ha et godt og langt liv. Synes dere ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter blir eldre og eldre :lol: Faktisk er det så vanlig med katter på over 15 år, at Royal Canin valgte å lage ett eget Senior for for disse dyra :D

Noe av årsaken til kjæledyras økende alder, er nettopp bedre foring. Snakker du med gamle veterinærer, eller leser i gamle hundebøker osv, ser man at feilernæring var ett av de vanligste problemene til da spesielt hunder, før i tiden :whistle: Feilernæring ser man meget sjeldent idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De animalske proteinene er byggeklossene. De sørger for at muskler, sener, pels osv. får det de trenger for å holde seg i tipp-topp stand. Ut i fra aktivitetsnivået til hunden må man finne et fôr som har passe mengder med protein og karbohydrater. Det er ikke fettet i maten som gir hunden energi til å holde seg gående gjennom dagen, det er det karbohydratene som gjør. Ut i fra om det er brukt ris, mais, bygg eller durra bestemmer man samtidig om det er et høyenergifôr (for hunder som trenger eksplosiv kraft) eller fôr for "sofagriser". Noen holder blodsukkernivået stabilt gjennom dagene, mens andre gir et "kick" slik at hunden får ekstra mye overskudd.

Men er hunder skapt for å spise ris, mais, bygg og durra? Sa ikke du tidligere at hunder er carnivore? Nøyaktig hvordan nyttiggjør hunder seg mais?

Å gi hunden grønnsaker (som mange av dagligvarefôrene er basert på) har absolutt ingen hensikt. Tarmen hos hunder har ikke noe godt opptak på slikt, så det passerer som regel rett gjennom og kommer ut i andre enden.

Så hunder kan nyttigjøre seg ris og mais, men ikke grønnsaker?

Derfor må vi gi dem det beste markedet har å tilby, og i hvertfall gjøre vår del for at de skal ha et godt og langt liv. Synes dere ikke?

Jupp. Derfor råfôrer jeg hunden min :whistle:

Kan jeg få spørre hvor du har ernæringsutdannelsen din fra, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor de hardbarka "råforerne" har ernæringsutdannelsen sin fra jeg :P

Hvis det er meg du sikter til, så er jeg ingen hardbarka råfôrer, og jeg synes det er et legitimt spm å komme med til HKaroline. Det lå faktisk ingen kritikk i det spm, som det ser ut til at du tror, jeg er bare nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippet ut*

De animalske proteinene er byggeklossene. De sørger for at muskler, sener, pels osv. får det de trenger for å holde seg i tipp-topp stand. Ut i fra aktivitetsnivået til hunden må man finne et fôr som har passe mengder med protein og karbohydrater. Det er ikke fettet i maten som gir hunden energi til å holde seg gående gjennom dagen, det er det karbohydratene som gjør. Ut i fra om det er brukt ris, mais, bygg eller durra bestemmer man samtidig om det er et høyenergifôr (for hunder som trenger eksplosiv kraft) eller fôr for "sofagriser". Noen holder blodsukkernivået stabilt gjennom dagene, mens andre gir et "kick" slik at hunden får ekstra mye overskudd.

Kanskje et dumt spørsmål, men jeg spør likevel. Synes dette er veldig spennende tema og kan dessverre lite om det

Jeg forer med Vom og hundemat - og der er det lite/ingen karbohydrater (?) - hvordan går dette opp når du skriver at det er karbohydratene som gjør at hunden holder seg gående.

Mulig jeg er helt på viddene altså ....

( by the way - finnes det noen forsikning på om eks kjøtt/råforing er bra for eldre hunder ? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er meg du sikter til, så er jeg ingen hardbarka råfôrer, og jeg synes det er et legitimt spm å komme med til HKaroline. Det lå faktisk ingen kritikk i det spm, som det ser ut til at du tror, jeg er bare nysgjerrig.

Det forstår jeg :innocent: Var ikke ment som noen kritikk til deg heller, bare at mange som ikke er så begeistret for tørrfor, men forer rått, har lett for å kommentere utdannelse i ernæring, uten at de selv har noen, selv med sterke meninger :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et dumt spørsmål, men jeg spør likevel. Synes dette er veldig spennende tema og kan dessverre lite om det

Jeg forer med Vom og hundemat - og der er det lite/ingen karbohydrater (?) - hvordan går dette opp når du skriver at det er karbohydratene som gjør at hunden holder seg gående.

Mulig jeg er helt på viddene altså ....

( by the way - finnes det noen forsikning på om eks kjøtt/råforing er bra for eldre hunder ? )

Det forskes, eller hvertfall PRØVES ut, mye ennå.

På Grønland fores hundene utelukkende på kjøtt, med stor andel fett. Og det har de gjort i årtier. Men gjennomsnitts levealder på en Grønlandshund er rundt 2 år (!) pga leveforhold. Så det er vel umulig å se noen sammenheng mellom foret og helsa. Kjøttet til Vom og Hundemat har ikke vært på markedet så lenge, så effektene av 100% råforing av dette foret på eldre hunder, må vi vel bare vente på.

Flere hundekjørere bruker bare kjøttet, så at hundene klarer løpe uten karbs, er det hvertfall ingen tvil om :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Korn består i all hovedsak av stivelse, bygg, hvete, havre og ris har ca 70% stivelse, mais har i tillegg en stor andel sukkerarter. Hvorfor i all verden skal hundene fôres på dette? På hvilken måte er hundens metabolisme tilpasset en diett med så mye stivelse (og enda værre, sukker)? Når vi mennesker ikke bør ha dette en gang, hvorfor i all verden skal hundene ha det? For man kan da ikke mene at hundens naturlige diett inneholder nevneverdige mengder av kornsorter og sukker? Hvor skulle de fått det fra?

Litt plantekost i form av grønnsaker og fibrete plantedeler ja, kanskje, men korn? Og plantekostens hovedoppgave ville vært å tilføre fiber, ikke næring i den forstand.

Og hvor er kilden på at det er karbohydrat som er langsom energi? Alt jeg har lært sier motsatt, at karbohydrat (er bare sukker og stivelse det kan snakkes om, da mer sammensatte karbohydrater er nærmest ufordøyelige for hunder) er rask energi, mens fett er langsom energi, som varer lenge. Det er derfor man skal spise karbohydrater etter trening, mens at måltidene bør bestå av en god del fett og proteiner så man holder seg mett lenge, samt har stabilt blodsukker over lenger tid.

Veldig interessant tema!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe annet man bør tenke på når det kommer til dette tema, er miljøet.

Jeg var på kurs i ernæring ett sted (husker ikke hvor), hvor de fortalte hvor mange tonn hunde og kattemat det produseres i verden.

Det var ett par kg for å si det mildt :banana:

De mente at om f eks alle disse kg skulle vært basert på mest kjøtt, så hadde det ikke vært nok kjøtt produsert. (Dette var for 10-12 år siden, da kjøttforing ikke var "in" som det er nå)

Det å kunne fore dyra på slaktavfall som vi kan, er litt luksus :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Men ferskfôr, som f.eks V&H, er produsert i Norge av slakteavfall, er lite prosessert og kortreist. Tørrfôr er greit nok produsert av mye plantemateriale, men er prosessert (gjerne i flere ledd) og transportert over halve verden. Miljøgevinsten er kanskje ikke akkurat på tørrfôrets side? :icon_redface:

Selv er jeg fryktelig miljøvennlig, siden jeg har liten hund (4.5kg), som spiser V&H blandet ut med slakteavfall fra slakting av kaniner her hjemme. Om man skal dra inn miljøet også :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe annet man bør tenke på når det kommer til dette tema, er miljøet.

Jeg var på kurs i ernæring ett sted (husker ikke hvor), hvor de fortalte hvor mange tonn hunde og kattemat det produseres i verden.

Det var ett par kg for å si det mildt :banana:

De mente at om f eks alle disse kg skulle vært basert på mest kjøtt, så hadde det ikke vært nok kjøtt produsert. (Dette var for 10-12 år siden, da kjøttforing ikke var "in" som det er nå)

Det å kunne fore dyra på slaktavfall som vi kan, er litt luksus :icon_redface:

Vel, jeg spiser ikke kjøtt selv, så hunden kan få min del. Han trenger det mer enn jeg gjør :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At karbohydrater er det hunden trenger for og ha energi gjennom dagen er bare tull. Hunder i HARD trening, slik som sledehunder feks, vil ha utbytte av litt karbohydrater da det hjelper musklene og restituere seg etter trening. Men karbohydrater er ikke noe de må ha og for alle soffaputehunder rundt om kring som rusler en time i bånd på tur om dagen så er det langt ifra nødvendig med karbohydrater.

Karbohydrater er okei så lenge de blir brukt, blir de ikke det legger det seg bare på sidene. I tilegg er karbohydrater enten stivelse eller sukker(om jeg ikke tar helt feil) og ingen av delene er spesielt bra og fore på, vertfall ikke mye.

Og til sist så er det begrensa for hvor bra en hund vil kunne nyttigjøre seg av stivelse/korn.

Proplan vs Friskies, hva skal man si om det... Jeg vet at hunder reagerer forskjellig på forskjellige for og at noen fungerer utmerket på et 'drittfor', mens andre ikke fungerer på et bra for. Alikevell velger jeg og kjøpe av de fora som er litt dyre og som anses som gode for. Om et av de ikke fungerer så har man flere og velge i. Jeg tenker nå som så at hvorfor skulle Purina, som har et godt for med et godt rykte lage to forskjellige typer(et dagligvare og et dyrebutikk for) vis det ikke er noen forskjell på de. Og om det er forskjell på de, hvor ligger da denne... Hvorfor er det ene billigere, hvorfor selges det på forskjellige plasser med forskjellige navn? Og siden det ene er billigere, hvorfor er det det, og hva har de gjort/ikke gjort med det? Det er ikke sikkert det er et dårlig for(i forhold til kvalitetskrav osv), men hvorfor velge det dårligste av to? Jeg ville ikke gjort det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil først si meg helt enig med Flyfilla. Deilig å lese at det er flere som har satt seg skikkelig inn i ernæringsverdenen :wub:

Så skal jeg gjenta lii at det jeg skrev i en annen diskusjon:

Alle fôrene du kjøper i dyrebutikk og hos veterinær i dag er gode fôr, men man har noen er hakket over resten, de med renest animalske proteiner, mest fullverdige fôr, markedsledere, de som leder ann forskningen - som f.eks Eukanuba. En hund (og katt) skal ha en riktig sammensetning av animalske proteiner, karbohydrater, fett, mineraler og vitaminer. Fôrene fra dagligvaren er basert på vegetabilske proteiner, dvs. mais og også hvete. I noen sekker er det så lite som 2% animalske proteiner.

De animalske proteinene er byggeklossene. De sørger for at muskler, sener, pels osv. får det de trenger for å holde seg i tipp-topp stand. Ut i fra aktivitetsnivået til hunden må man finne et fôr som har passe mengder med protein og karbohydrater. Det er ikke fettet i maten som gir hunden energi til å holde seg gående gjennom dagen, det er det karbohydratene som gjør. Ut i fra om det er brukt ris, mais, bygg eller durra bestemmer man samtidig om det er et høyenergifôr (for hunder som trenger eksplosiv kraft) eller fôr for "sofagriser". Noen holder blodsukkernivået stabilt gjennom dagene, mens andre gir et "kick" slik at hunden får ekstra mye overskudd.

Å gi hunden grønnsaker (som mange av dagligvarefôrene er basert på) har absolutt ingen hensikt. Tarmen hos hunder har ikke noe godt opptak på slikt, så det passerer som regel rett gjennom og kommer ut i andre enden. Det er derfor det anbefales å bruker grønt og frukt som godbiter til hunder som enten er på slankekur eller er allergiske.

Og som Flyfilla sier er det lurt å lese innholdsfortegnelsen på pakkene. I henhold til norsk lov så skal det alltid være en innholdsfortegnelse på på fôr som er importert (Felleskjøpet sine fôr, som Labb, har derfor ikke dette). Og det er alltid slik at det det er mest av står først og så blir det mindre og mindre av det jo lenger ned på listen det står. Analysen er det ikke noen vits i å lese. Den forteller deg ingenting. Det står proteiner, og du tenker kanskje "Yes, da er dette et bra fôr", men det står ikke om det er animalske proteiner eller vegetabilske. Kanskje kommer proteinene i akkurat det fôret fra mais?!

Det å si at hunden eller katten har spist "det og det" hele livet og han ble "så og så" gammel er inget bevis på at det nødvendigvis er det beste for han. Fôrene fra veterinær og dyrebutikk i dag er utviklet gjennom over 60års forskning og grundig dokumentert.

Man kan jo lett bruke det andre veien også:

"Det finnes noen folk i USA (f.eks) som bare spiser hamburgere og fritert mat, og de ble alle sammen over 90år."

Jada..det gjorde de sikkert. Men om man hadde tatt en obduksjon av dem etter de hadde gått bort så kunne man ha sett at organene deres ikke hadde det spesielt godt.

Samme gjelder for dyrene våre. Vi kan ikke se bare ved å kikke på hunden om nyrene er i tipp-topp stand, eller om tarmtottene virker til sin fulle hensikt eller om leveren klarer å jobbe seg gjennom alle avfallsstoffene like godt gjennom hele livet. Derfor må vi gi dem det beste markedet har å tilby, og i hvertfall gjøre vår del for at de skal ha et godt og langt liv. Synes dere ikke?

Det er noe av det merkeligste (i mangel på et verre ord) jeg har lest på lenge. Joda, hunder kan nyttegjøre seg visse karbohydrater, men at det er det beste å gi en hund henger bare ikke på greip. Og hvordan kan du påstå av hunder er carnivore og likevel lever best på korn og karbohydrater? Vet du hva "carnivore" betyr egentlig? :D Og fortell meg også hvorfor alle hunder som fôres på rått kjøtt osv ikke dauer som fluer? I det minste burde man se en klar og tydelig negativ forskjell på disse hundene kontra de som er så heldige å få knaske tørre kjekskuler.. :D

Ulvene stakkars, de tok bare feil de.. :lol: De var ikke så opplyste før i tiden, og visste ikke at tørrfôr basert på korn var det beste. Ikke rart de ikke lever lenge.. :D At vi behandler og opererer alle og enhver for tiden, og generelt vet mye mer om avl og arvegang av sykdommer, og stell av hund, vaksinering, og i det hele tatt gir hundene våre et enklere liv med mindre slitasje, har sikkert ingenting å si for hvor lenge de lever.. :whistle:

Det forstår jeg ;) Var ikke ment som noen kritikk til deg heller, bare at mange som ikke er så begeistret for tørrfor, men forer rått, har lett for å kommentere utdannelse i ernæring, uten at de selv har noen, selv med sterke meninger :wub:

Jeg kan jo svare for meg selv; jeg har studert ernæring hos hund på høyskolenivå, så "hardbarka råfôrer" som jeg er, så har jeg faktisk utdanning innen dette. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulvene stakkars, de tok bare feil de.. :wub: De var ikke så opplyste før i tiden, og visste ikke at tørrfôr basert på korn var det beste.

Lurer på hva de bruker Til ulvene i dyrehagen jeg. Labb, Friskies eller eukanuba, eller kanskje de lever på brød å gryn? ?:whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva de bruker Til ulvene i dyrehagen jeg. Labb, Friskies eller eukanuba, eller kanskje de lever på brød å gryn? ?:whistle:

Sannsynligvis ikke Eukanuba, den nye reklamen deres forteller jo at fôret nå inneholder enda mer kjøtt enn før... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Goldentispe av utstillingslinjer høres ut som kan passe fint, men bare husk på at alle valper og unghunder er generelt krevende og at trening på å takle å være hjemme alene en hel arb.dag kan ta lang tid. 
    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...