Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen dager gammelt uønsket føll gis bort!


Midas

Recommended Posts

Det er nok ingen lov som forbyr det, selv om det er moralsk og etisk forkastelig. :rolleyes2:

EDIT: Fant dette i lov om dyrevelferd, men om det gjelder for dette tilfellet er jeg litt usikker på:

§ 14. Særskilte forbud

b) hensette dyr i hjelpeløs tilstand

Hadde de forlatt føllet ville nok dette vært gjellende, men det er jo klart i annonsen at føllet enten må flaskes eller settes til hoppe med melk.

Denne paragrafen er jo også aktuell:

§ 3. Generelt om behandling av dyr

Dyr har egenverdi uavhengig av den nytteverdien de måtte ha for mennesker. Dyr skal behandles godt og beskyttes mot fare for unødige påkjenninger og belastninger.

Men problemet er at selv om en ting er forbudt, er det veldig, veldig mange som gir blaffen i det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at dere rapporterte det. Jeg sendte mail til annonsøren. Det stod ikke noen som helst opplysninger om personen. Hadde hoppa dødd under fødsel hadde jeg forstått det, men å sende vekk et så lite føll fordi det er uønsket??! Det er bare råtne personer som kan gjøre noe sånt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at det er moren til føllet som har avvist det? Det står jo strengt tatt ikke hvem det er uønsket av..

Det er jo helt vanlig å selge eller gi bort kopplam, jeg ser ikke helt forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her har vi et perfekt eksempel på hvordan man skal/bør/må ordlegge seg for å bli forstått i rette mening. JEG forstår det som at eier ikke vil ha føllet, hadde det f.eks stått føllet er avvist av hoppa hadde det vært en helt annen historie..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker det slik at eieren ikke vil ha føllet. Hadde hoppa avvist det så hadde han annonsert etter amme, eventuelt flasket det opp selv. Jeg synes det er veldig merkelig å formulere seg på den måten hvis det er hoppa som avviser føllet. Og hvorfor skal han/hun ikke skrive noen info om seg selv da? Det er jo mulig å få ammer til føll hvis noe skjer under eller etter fødsel? Selvfølgelig håper jeg at det er hoppa som avviser og ikke eier som ikke vil ha det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde man ønsket en amme til føllet sitt, så hadde man vel skrevet det? Ellers hadde man flasket det opp selv vel.... Med ordlyden så virker det som om eier ikke vil ha føllet på meg i hvert fall, men h*n kan jo være ekstremt dårlig til å ordlegge seg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at det er moren til føllet som har avvist det? Det står jo strengt tatt ikke hvem det er uønsket av..

Det er jo helt vanlig å selge eller gi bort kopplam, jeg ser ikke helt forskjellen?

Det kreves ikke så mye å være sau :rolleyes2: De må greie å spise selv, stort sett blir de jo fôra opp til å bli mat...

En hest (eller ponni i dette tilfelle) lever lenge, kanskje så lenge som 25-30 år, den skal helst kunne gå i folkk og brukes innen en sport... :rolleyes2:

Jeg og tolket det som de bare ville bli kvitt føllet :lol: Først har fått føllet får man ta konsekvensene av det :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Det er vel også ganske stor forskjell på drøvtyggere (småfe og storfe, hvor avkommene vanligvis tas fra mora etter fødsel og klarer seg selv helt fint med minimalt styr fra bonden) og hest. Drøvtyggerne kan spise fast føde allerede etter veldig kort tid, og tar lett melk fra bøtte/kunstige jur osv. Hest er mye vanskeligere å flaskefôre, og skal jo egentlig die i 6mnd, hvor de er helt avhengige av melk den første delen av denne perioden, de spiser ikke noe annet. Føll er veldig følsomme, til forskjell fra kalver og lam, virker det som.

Annonsen er ekkel, og jeg kan ikke tenke meg at vedkommende mener at føllet er uønsket av hoppa. Er det tilfellet så er man jo frustrert og lei seg, og elsker det lille føllet. Da skriver man en søt annonse hvor man ber om hjelp, fordi man så veldig gjerne vil se at føllet overlever. Annonsen tolker jeg som at noen plutselig har fått et føll på hoppa si, som absolutt ikke passer i planen, og føllet må bort fordi eier ikke vil ha det. Ekkelt og ufint...burde de ha dyr i det hele tatt om dette er holdningen til slikt..? :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, sende mail og finne ut av hva som menes?

Stella jeg er enig i det du sier om føll, men jeg er ikke enig i at det er bedre for andre dyr og blitt tatt tidlig ifra.. men det er annen diskusjon, som jeg ikke har så stort behov for å ta pånytt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Hmm, sende mail og finne ut av hva som menes?

Stella jeg er enig i det du sier om føll, men jeg er ikke enig i at det er bedre for andre dyr og blitt tatt tidlig ifra.. men det er annen diskusjon, som jeg ikke har så stort behov for å ta pånytt nå.

Neida, jeg mener ikke det er bedre for individet, jeg sier bare at storfe og småfe tåler det bedre (fysisk) enn et føll, og at det derfor, dessverre, blir gjort i mye større utstrekning på disse artene. Etter hva jeg har forstått er det skikkelig risikosport å flaske opp et føll, derfor det jeg skrev. Selvsagt bør alle pattedyrunger få være hos sine mødre (eller adoptivmødre, som med ammekyr) så langt det går, og i riktig lengde (jeg kjemper en kamp mot alle som avvenner kaninunger før 6 ukers alder f.eks).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge folka på hesteforum så er føllet uønsket av eier, ikke mora. Men er visstnok funnet en løsning for det, så det blir henta i dag og får an sjanse til å leve opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg mener ikke det er bedre for individet, jeg sier bare at storfe og småfe tåler det bedre (fysisk) enn et føll, og at det derfor, dessverre, blir gjort i mye større utstrekning på disse artene. Etter hva jeg har forstått er det skikkelig risikosport å flaske opp et føll, derfor det jeg skrev. Selvsagt bør alle pattedyrunger få være hos sine mødre (eller adoptivmødre, som med ammekyr) så langt det går, og i riktig lengde (jeg kjemper en kamp mot alle som avvenner kaninunger før 6 ukers alder f.eks).

Helt enig i at alle pattedyrunger BØR få være hos sine mødre. Dessverre vanskelig med lam, da de iblant blir avvist av moren, og blir sparket vekk fra juret om de prøver å drikke melk, og stanget bare fordi de er der. Da er det ganske mye bedre å få drikke melk når de selv vil fra en lammebar(bøtte med smokker på), og leve sammen med andre lam. :D

Ifht kyr, så må man nesten ta fra kalvene, ellers hadde det ikke blitt mye melk til oss i butikkene. Personlig er jeg usikker på om jeg mener det er best å ta fra kalven med en gang den er født(som i vanlig/konvensjonell produksjon), for at ikke mor og barn skal knytte bånd, eller om det er best at de får være sammen minimum de første tre dagene(som i økologisk produksjon), og så tas fra hverandre.. For kalvens fysiske form er nok det siste best, pga råmelken, men ifht det psykiske er jeg veldig usikker på hva jeg mener.

Uansett, utrolig bra at føllet fikk en sjanse, og fy flate så uansvarlig å få føll på hoppa si for så å kaste det på dør, så og si, bare fordi man ikke vil ha det. Tenker de ikke på faren for jurbetennelse hos hoppa, samt velferden til både mor og føll? Er det noen som vet begrunnelsen til at de ikke vil ha føllet? :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føllet var visst ikke planlagt, eier har tydeligvis ikke visst at hoppa var drektig før føllet kom. Og noe personlige greier så eier har ikke mulighet til å gi føllet den oppfølgingen det trenger.

Fint med happy endings altså - men jah, skeptisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer jo faktisk at hoppa viser så små tegn til ¨å være drektig at man ikke legger merke til det, dersom man ikke vet at hun har vært bedekket ... Men utrolig korttenkt og lite hyggelig å fjerne føllet fra hoppa, da ville jeg heller annonsert etter et hjem som kunne hatt begge to et halvt års tid, mot betaling/føllet/et eller annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føllet var visst ikke planlagt, eier har tydeligvis ikke visst at hoppa var drektig før føllet kom. Og noe personlige greier så eier har ikke mulighet til å gi føllet den oppfølgingen det trenger.

Fint med happy endings altså - men jah, skeptisk.

Aha. Ja, da ville jeg som Aya sier over her, heller satt bort begge to en stund. Hvis man ikke har mulighet til å ha et føll i ihvertfall 6 mnd, så har man heller ikke tid til å ha noen hest, etter min mening. :rolleyes2: SÅ mye krever de ikke. Se bare på 2åringen vår, hun var knapt håndtert før hun fylte året, når vi tok dem hjem fra beite, kun hatt grime på seg noen ganger som liten, og det er jaggu den tryggeste hesten vi har i stallen, ikke redd for NOE ute på tur eller hjemme. Samme med åringen vi har nå, hun er nesten ikke håndtert, annet enn det mest nødvendige, og SÅ snill å ta høvene på og leie og alt mulig. Så så innmari mye krever de ikke, disse føllene, hvis man ikke er innmari oppsatt på å skulle håndtere dem hele tiden, noe som jo ikke egentlig trengs.

Hingsten vi har nå, på 4år, gikk jo på beite inne på skauen, på utmarksbeite, som føll, og han ble heller ikke starta noe trening med før han var et år-halvannet(i forhold til fødselsdato, ikke 1.januar sånn som traverne blir registrert altså), og han er jo så trygg at. :D

Nei, jeg forstår meg ikke på folk jeg. Men, jaja. Føllet får nå en sjanse iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stella jeg er enig i det du sier om føll, men jeg er ikke enig i at det er bedre for andre dyr og blitt tatt tidlig ifra.. men det er annen diskusjon, som jeg ikke har så stort behov for å ta pånytt nå.

OT:

En sau en slakteklar på 7-8 mnd. Altså utvikler den ser mye raskere enn en hest og kan derfor bli tatt i fra moren mye tidligere enn hva et føll kan.

Melkekuer må få 1 kalv i året for å kunne produsere melk. Hvis kalven skal få gå med moren i lang tid, er det ikke noe poeng i å drive med melkekuer lenger...! Dessuten blir kalver som går med moren sin lenge, veldig sky. Og en ku/kalv som er redd for mennesker, har det ikke noe godt når den skal stelles med. :rolleyes2: Hvis man tar kalven fra kua med en gang den har blitt født, så gidder ikke kuene så mye som å raute litt etter kalven... I økologisk melkeproduksjon skal kua gå med kalven MINST 3 døgn for å få inn et naturlig språk o.l., men jeg mener faktisk at dette fort blir værre for kua (og kalven) da de ofte går å leiter og roper på kalven i flere dager etterpå...! Så den mellomløsningen der synes jeg ikke noe særlig om - på tross av den øko-entusiasten jeg er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med dere, eier burde ta ansvaret selv eller sette bort begge. Siste ble det spurt om, men der sa eier nei på grunn av hoppas tidligere historie. Så nå blir bare føllet henta i løpet av dagen. Egentlig skulle føllet avlives. Jeg er ikke for å avlive friske og raske dyr, men jeg klarer ikke bestemme meg her altså.

Er sikker masse her jeg ikke vet detaljer om da. Så alt blir jo bare spekulasjoner. Men syns det er en forkastelig ansvarsfraskrivelse selv om føllet ikke var planlagt og bare kom uventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT:

En sau en slakteklar på 7-8 mnd. Altså utvikler den ser mye raskere enn en hest og kan derfor bli tatt i fra moren mye tidligere enn hva et føll kan.

Melkekuer må få 1 kalv i året for å kunne produsere melk. Hvis kalven skal få gå med moren i lang tid, er det ikke noe poeng i å drive med melkekuer lenger...! Dessuten blir kalver som går med moren sin lenge, veldig sky. Og en ku/kalv som er redd for mennesker, har det ikke noe godt når den skal stelles med. :D Hvis man tar kalven fra kua med en gang den har blitt født, så gidder ikke kuene så mye som å raute litt etter kalven... I økologisk melkeproduksjon skal kua gå med kalven MINST 3 døgn for å få inn et naturlig språk o.l., men jeg mener faktisk at dette fort blir værre for kua (og kalven) da de ofte går å leiter og roper på kalven i flere dager etterpå...! Så den mellomløsningen der synes jeg ikke noe særlig om - på tross av den øko-entusiasten jeg er!

Ja jeg vet dette, jeg har litt landbruksutdanning og erfaring. Er ikke enig i de 3 døgnene jeg heller. Ønsket ikke å ta diskusjonen, men hadde jeg bestemt hadde vi ikke fått mer melk enn det kua kunne gitt oss sammen med kalven, hele kalvens naturlig dieperiode. Det hadde altså ikke vært noen slik melkeproduksjon vi kjenner idag, men færre kuer og melk hadde vært en mer eksklusiv vare.

Dette mener jeg både pga dyrevelferden og at melken faktisk ikke er nødvendig for oss mennesker.

(Og dette kan jo bli en lang diskusjon, men jeg håper jeg bare kan få ha meningene mine, selv om de fleste sikkert ikke er enig :rolleyes2: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...