Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen dager gammelt uønsket føll gis bort!


Midas

Recommended Posts

Det er nok ingen lov som forbyr det, selv om det er moralsk og etisk forkastelig. :rolleyes2:

EDIT: Fant dette i lov om dyrevelferd, men om det gjelder for dette tilfellet er jeg litt usikker på:

§ 14. Særskilte forbud

b) hensette dyr i hjelpeløs tilstand

Hadde de forlatt føllet ville nok dette vært gjellende, men det er jo klart i annonsen at føllet enten må flaskes eller settes til hoppe med melk.

Denne paragrafen er jo også aktuell:

§ 3. Generelt om behandling av dyr

Dyr har egenverdi uavhengig av den nytteverdien de måtte ha for mennesker. Dyr skal behandles godt og beskyttes mot fare for unødige påkjenninger og belastninger.

Men problemet er at selv om en ting er forbudt, er det veldig, veldig mange som gir blaffen i det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at dere rapporterte det. Jeg sendte mail til annonsøren. Det stod ikke noen som helst opplysninger om personen. Hadde hoppa dødd under fødsel hadde jeg forstått det, men å sende vekk et så lite føll fordi det er uønsket??! Det er bare råtne personer som kan gjøre noe sånt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at det er moren til føllet som har avvist det? Det står jo strengt tatt ikke hvem det er uønsket av..

Det er jo helt vanlig å selge eller gi bort kopplam, jeg ser ikke helt forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her har vi et perfekt eksempel på hvordan man skal/bør/må ordlegge seg for å bli forstått i rette mening. JEG forstår det som at eier ikke vil ha føllet, hadde det f.eks stått føllet er avvist av hoppa hadde det vært en helt annen historie..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker det slik at eieren ikke vil ha føllet. Hadde hoppa avvist det så hadde han annonsert etter amme, eventuelt flasket det opp selv. Jeg synes det er veldig merkelig å formulere seg på den måten hvis det er hoppa som avviser føllet. Og hvorfor skal han/hun ikke skrive noen info om seg selv da? Det er jo mulig å få ammer til føll hvis noe skjer under eller etter fødsel? Selvfølgelig håper jeg at det er hoppa som avviser og ikke eier som ikke vil ha det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde man ønsket en amme til føllet sitt, så hadde man vel skrevet det? Ellers hadde man flasket det opp selv vel.... Med ordlyden så virker det som om eier ikke vil ha føllet på meg i hvert fall, men h*n kan jo være ekstremt dårlig til å ordlegge seg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at det er moren til føllet som har avvist det? Det står jo strengt tatt ikke hvem det er uønsket av..

Det er jo helt vanlig å selge eller gi bort kopplam, jeg ser ikke helt forskjellen?

Det kreves ikke så mye å være sau :rolleyes2: De må greie å spise selv, stort sett blir de jo fôra opp til å bli mat...

En hest (eller ponni i dette tilfelle) lever lenge, kanskje så lenge som 25-30 år, den skal helst kunne gå i folkk og brukes innen en sport... :rolleyes2:

Jeg og tolket det som de bare ville bli kvitt føllet :lol: Først har fått føllet får man ta konsekvensene av det :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Det er vel også ganske stor forskjell på drøvtyggere (småfe og storfe, hvor avkommene vanligvis tas fra mora etter fødsel og klarer seg selv helt fint med minimalt styr fra bonden) og hest. Drøvtyggerne kan spise fast føde allerede etter veldig kort tid, og tar lett melk fra bøtte/kunstige jur osv. Hest er mye vanskeligere å flaskefôre, og skal jo egentlig die i 6mnd, hvor de er helt avhengige av melk den første delen av denne perioden, de spiser ikke noe annet. Føll er veldig følsomme, til forskjell fra kalver og lam, virker det som.

Annonsen er ekkel, og jeg kan ikke tenke meg at vedkommende mener at føllet er uønsket av hoppa. Er det tilfellet så er man jo frustrert og lei seg, og elsker det lille føllet. Da skriver man en søt annonse hvor man ber om hjelp, fordi man så veldig gjerne vil se at føllet overlever. Annonsen tolker jeg som at noen plutselig har fått et føll på hoppa si, som absolutt ikke passer i planen, og føllet må bort fordi eier ikke vil ha det. Ekkelt og ufint...burde de ha dyr i det hele tatt om dette er holdningen til slikt..? :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, sende mail og finne ut av hva som menes?

Stella jeg er enig i det du sier om føll, men jeg er ikke enig i at det er bedre for andre dyr og blitt tatt tidlig ifra.. men det er annen diskusjon, som jeg ikke har så stort behov for å ta pånytt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Hmm, sende mail og finne ut av hva som menes?

Stella jeg er enig i det du sier om føll, men jeg er ikke enig i at det er bedre for andre dyr og blitt tatt tidlig ifra.. men det er annen diskusjon, som jeg ikke har så stort behov for å ta pånytt nå.

Neida, jeg mener ikke det er bedre for individet, jeg sier bare at storfe og småfe tåler det bedre (fysisk) enn et føll, og at det derfor, dessverre, blir gjort i mye større utstrekning på disse artene. Etter hva jeg har forstått er det skikkelig risikosport å flaske opp et føll, derfor det jeg skrev. Selvsagt bør alle pattedyrunger få være hos sine mødre (eller adoptivmødre, som med ammekyr) så langt det går, og i riktig lengde (jeg kjemper en kamp mot alle som avvenner kaninunger før 6 ukers alder f.eks).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge folka på hesteforum så er føllet uønsket av eier, ikke mora. Men er visstnok funnet en løsning for det, så det blir henta i dag og får an sjanse til å leve opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg mener ikke det er bedre for individet, jeg sier bare at storfe og småfe tåler det bedre (fysisk) enn et føll, og at det derfor, dessverre, blir gjort i mye større utstrekning på disse artene. Etter hva jeg har forstått er det skikkelig risikosport å flaske opp et føll, derfor det jeg skrev. Selvsagt bør alle pattedyrunger få være hos sine mødre (eller adoptivmødre, som med ammekyr) så langt det går, og i riktig lengde (jeg kjemper en kamp mot alle som avvenner kaninunger før 6 ukers alder f.eks).

Helt enig i at alle pattedyrunger BØR få være hos sine mødre. Dessverre vanskelig med lam, da de iblant blir avvist av moren, og blir sparket vekk fra juret om de prøver å drikke melk, og stanget bare fordi de er der. Da er det ganske mye bedre å få drikke melk når de selv vil fra en lammebar(bøtte med smokker på), og leve sammen med andre lam. :D

Ifht kyr, så må man nesten ta fra kalvene, ellers hadde det ikke blitt mye melk til oss i butikkene. Personlig er jeg usikker på om jeg mener det er best å ta fra kalven med en gang den er født(som i vanlig/konvensjonell produksjon), for at ikke mor og barn skal knytte bånd, eller om det er best at de får være sammen minimum de første tre dagene(som i økologisk produksjon), og så tas fra hverandre.. For kalvens fysiske form er nok det siste best, pga råmelken, men ifht det psykiske er jeg veldig usikker på hva jeg mener.

Uansett, utrolig bra at føllet fikk en sjanse, og fy flate så uansvarlig å få føll på hoppa si for så å kaste det på dør, så og si, bare fordi man ikke vil ha det. Tenker de ikke på faren for jurbetennelse hos hoppa, samt velferden til både mor og føll? Er det noen som vet begrunnelsen til at de ikke vil ha føllet? :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føllet var visst ikke planlagt, eier har tydeligvis ikke visst at hoppa var drektig før føllet kom. Og noe personlige greier så eier har ikke mulighet til å gi føllet den oppfølgingen det trenger.

Fint med happy endings altså - men jah, skeptisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer jo faktisk at hoppa viser så små tegn til ¨å være drektig at man ikke legger merke til det, dersom man ikke vet at hun har vært bedekket ... Men utrolig korttenkt og lite hyggelig å fjerne føllet fra hoppa, da ville jeg heller annonsert etter et hjem som kunne hatt begge to et halvt års tid, mot betaling/føllet/et eller annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føllet var visst ikke planlagt, eier har tydeligvis ikke visst at hoppa var drektig før føllet kom. Og noe personlige greier så eier har ikke mulighet til å gi føllet den oppfølgingen det trenger.

Fint med happy endings altså - men jah, skeptisk.

Aha. Ja, da ville jeg som Aya sier over her, heller satt bort begge to en stund. Hvis man ikke har mulighet til å ha et føll i ihvertfall 6 mnd, så har man heller ikke tid til å ha noen hest, etter min mening. :rolleyes2: SÅ mye krever de ikke. Se bare på 2åringen vår, hun var knapt håndtert før hun fylte året, når vi tok dem hjem fra beite, kun hatt grime på seg noen ganger som liten, og det er jaggu den tryggeste hesten vi har i stallen, ikke redd for NOE ute på tur eller hjemme. Samme med åringen vi har nå, hun er nesten ikke håndtert, annet enn det mest nødvendige, og SÅ snill å ta høvene på og leie og alt mulig. Så så innmari mye krever de ikke, disse føllene, hvis man ikke er innmari oppsatt på å skulle håndtere dem hele tiden, noe som jo ikke egentlig trengs.

Hingsten vi har nå, på 4år, gikk jo på beite inne på skauen, på utmarksbeite, som føll, og han ble heller ikke starta noe trening med før han var et år-halvannet(i forhold til fødselsdato, ikke 1.januar sånn som traverne blir registrert altså), og han er jo så trygg at. :D

Nei, jeg forstår meg ikke på folk jeg. Men, jaja. Føllet får nå en sjanse iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stella jeg er enig i det du sier om føll, men jeg er ikke enig i at det er bedre for andre dyr og blitt tatt tidlig ifra.. men det er annen diskusjon, som jeg ikke har så stort behov for å ta pånytt nå.

OT:

En sau en slakteklar på 7-8 mnd. Altså utvikler den ser mye raskere enn en hest og kan derfor bli tatt i fra moren mye tidligere enn hva et føll kan.

Melkekuer må få 1 kalv i året for å kunne produsere melk. Hvis kalven skal få gå med moren i lang tid, er det ikke noe poeng i å drive med melkekuer lenger...! Dessuten blir kalver som går med moren sin lenge, veldig sky. Og en ku/kalv som er redd for mennesker, har det ikke noe godt når den skal stelles med. :rolleyes2: Hvis man tar kalven fra kua med en gang den har blitt født, så gidder ikke kuene så mye som å raute litt etter kalven... I økologisk melkeproduksjon skal kua gå med kalven MINST 3 døgn for å få inn et naturlig språk o.l., men jeg mener faktisk at dette fort blir værre for kua (og kalven) da de ofte går å leiter og roper på kalven i flere dager etterpå...! Så den mellomløsningen der synes jeg ikke noe særlig om - på tross av den øko-entusiasten jeg er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med dere, eier burde ta ansvaret selv eller sette bort begge. Siste ble det spurt om, men der sa eier nei på grunn av hoppas tidligere historie. Så nå blir bare føllet henta i løpet av dagen. Egentlig skulle føllet avlives. Jeg er ikke for å avlive friske og raske dyr, men jeg klarer ikke bestemme meg her altså.

Er sikker masse her jeg ikke vet detaljer om da. Så alt blir jo bare spekulasjoner. Men syns det er en forkastelig ansvarsfraskrivelse selv om føllet ikke var planlagt og bare kom uventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT:

En sau en slakteklar på 7-8 mnd. Altså utvikler den ser mye raskere enn en hest og kan derfor bli tatt i fra moren mye tidligere enn hva et føll kan.

Melkekuer må få 1 kalv i året for å kunne produsere melk. Hvis kalven skal få gå med moren i lang tid, er det ikke noe poeng i å drive med melkekuer lenger...! Dessuten blir kalver som går med moren sin lenge, veldig sky. Og en ku/kalv som er redd for mennesker, har det ikke noe godt når den skal stelles med. :D Hvis man tar kalven fra kua med en gang den har blitt født, så gidder ikke kuene så mye som å raute litt etter kalven... I økologisk melkeproduksjon skal kua gå med kalven MINST 3 døgn for å få inn et naturlig språk o.l., men jeg mener faktisk at dette fort blir værre for kua (og kalven) da de ofte går å leiter og roper på kalven i flere dager etterpå...! Så den mellomløsningen der synes jeg ikke noe særlig om - på tross av den øko-entusiasten jeg er!

Ja jeg vet dette, jeg har litt landbruksutdanning og erfaring. Er ikke enig i de 3 døgnene jeg heller. Ønsket ikke å ta diskusjonen, men hadde jeg bestemt hadde vi ikke fått mer melk enn det kua kunne gitt oss sammen med kalven, hele kalvens naturlig dieperiode. Det hadde altså ikke vært noen slik melkeproduksjon vi kjenner idag, men færre kuer og melk hadde vært en mer eksklusiv vare.

Dette mener jeg både pga dyrevelferden og at melken faktisk ikke er nødvendig for oss mennesker.

(Og dette kan jo bli en lang diskusjon, men jeg håper jeg bare kan få ha meningene mine, selv om de fleste sikkert ikke er enig :rolleyes2: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...