Gå til innhold
Hundesonen.no

Å trene av uvaner..


AnnChristin

Recommended Posts

I starten av juni skal jeg passe en hund for ei vennine i fire dager. Ufattelig liten tid, men jeg vil prøve å ta tak i noen problemer hunden har ettersom jeg har tid hele dagen (ikke jobb e.l).

Vel, egentlig er vel bikkja på det punktet at den er så ødelagt som det er mulig å være. Hunden er en 3-4 år gammel border collie/drever som vel, aldri har hatt noen form for trening. Gjør den noe galt får den kjeft og beskjed om å gå i buret (hvor den heller ikke har pute fordi han bare tygger den i stykker). Han har alle de normale uvanene en hund kan ha tror jeg. Han hopper, drar i båndet, bjeffer når han står ute/folk kommer/folk går forbi huset, tar mat fra bordet, skal først ut døra når den blir lukket opp, hopper opp i sofaen hvor han ikke får lov... Jeg skjønner jo selv at dette absolutt ikke er ting jeg kan bli kvit ti løpet av fire dager, men jeg håper, håper, håper noen av de kan komme under en liten kontroll hvertfall for min del mens han er der. Og vel, om jeg ikke får orden på det håper jeg i det minste jeg får litt skikk på han fra min side..

En del av uvanene har de vel faktisk lagt opp til selv. Han ble aldri opplært til å ikke hoppe, og når samboeren til venninen kommer hjem og hunden hopper så hilser han jo såklart med en gang på hunden og koser med den o.s.v. Så ja, ikke særlig tess. Samme med sofa delen, i gamle leiligheten (før de fikk barn) fikk han lov til å være i sofaen. Men etter at de fikk barn ble det plutselig slutt på dette. Han har vel alltid fått et nei når han gjør noe galt, men heller aldri ros når han gjør noe riktig. I de siste månedene har han også begynt å tisse inne (og gjør han det blir han satt i buret). Jeg tror dette kommer av stress/understimulering, men der vet jeg ikke så mye. Jeg vet bare at han er blanding av to raser som trenger psykisk stimulering og det kan jeg så godt som si at han ikke får der. I tillegg vil hun ikke gi bort hunden, hun har derimot vurdert å avlive han (pokker at jeg ikke får ha hund i leiligheten jeg leier), men vil heller ikke det siden det er "ungen" hennes.

Og vel, tilbake til saken. Det jeg egentlig trenger er noen småtips til hvordan få trent av slike uvaner som han nå har. Største problemene er vel å dra i båndet (dette leste jeg en tråd om her så regner med å bruke den teknikken) og da også at han gjerne helst skal først ut døra. De to er jo da en veldig dårlig kombinasjon. Når han skal være hos meg kommer han ikke til å ha et bur inne, men jeg har kjøpt en seng ti han på ikea som jeg da håper han ikke ødelegger, men skjer det imens, så får det bare gå. I tillegg er det bank i bygget under, og en annen leilighet i samme etasje, så bjeffing er kanskje noe som helst ikke burde foregå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til. Hvis du er konsekvent fra starten kan du kanskje greie å håndheve reglene når han er hos deg. I beste fall.

Snu deg vekk når han hopper, Gå ut av rommet hvis han ikke gir seg. Bjeffing = null oppmerksomhet. Sitt og vent på mat og gå ut (omvendt lokking, sett skåla ned, ta den bort så snart han bryter sitt, osv.). Ha et kort bånd på han inne kan kanskje være til hjelp hvis han er en stor hund og når mange steder. Ikke gi ham mulighet til å ta mat fra bordet.

Ellers, kanskje du kan ta ham med på kurs eller trening en eller to ganger i uka, hvis venninnen din synes det er greit, og du ikke bor for langt unna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du tar tak i dette!

Tipsene over meg er helt geniale, for det er kun en ting som funker til trening av hunder, funker forsåvidt utrolig bra med barn også. Å det er rett og slett å være konsekvent.

Jeg ønsker deg masse lykke til, og jeg tipper at du får til mye bedring i løpet av 4 dager. Så bare tenke seg til hva du kunne gjort på 4 uker! og 4 måneder!

Men for all del, ikke la venninnen din avlive en så flott hund, for han hørtes jo bare ut som en utrolig lykkelig hund, som bare aldri har hatt grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo få fjernet en del av dette kanskje på de 4 dagene, men det vil jo ikke holde så fort veninna di får han igjen. Da vil han jo gå tilbake til det samme gamle, så lenge hun ikke forandrer på hvordan hun behandler hunden.. Er hun som skal ha hunden til daglig som kurses for at hunden skal forandre seg på lang sikt. Lykke til uansett :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
    • Hilse på Izuba. Henter i juni.)  
    • Jeg har en eldre hund som ikke kan konkurre eller trene så mye lenger. Hun får lengere turer, masse bad og er mer på hengekøyetur. Hun blir også lånt ut til andre, hun er  med en som jogger korte strekninger , og elsker det. Får jo valp nå, og er utrolig fornøyd med den ordningen.
    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...