Gå til innhold
Hundesonen.no

Å trene av uvaner..


AnnChristin

Recommended Posts

I starten av juni skal jeg passe en hund for ei vennine i fire dager. Ufattelig liten tid, men jeg vil prøve å ta tak i noen problemer hunden har ettersom jeg har tid hele dagen (ikke jobb e.l).

Vel, egentlig er vel bikkja på det punktet at den er så ødelagt som det er mulig å være. Hunden er en 3-4 år gammel border collie/drever som vel, aldri har hatt noen form for trening. Gjør den noe galt får den kjeft og beskjed om å gå i buret (hvor den heller ikke har pute fordi han bare tygger den i stykker). Han har alle de normale uvanene en hund kan ha tror jeg. Han hopper, drar i båndet, bjeffer når han står ute/folk kommer/folk går forbi huset, tar mat fra bordet, skal først ut døra når den blir lukket opp, hopper opp i sofaen hvor han ikke får lov... Jeg skjønner jo selv at dette absolutt ikke er ting jeg kan bli kvit ti løpet av fire dager, men jeg håper, håper, håper noen av de kan komme under en liten kontroll hvertfall for min del mens han er der. Og vel, om jeg ikke får orden på det håper jeg i det minste jeg får litt skikk på han fra min side..

En del av uvanene har de vel faktisk lagt opp til selv. Han ble aldri opplært til å ikke hoppe, og når samboeren til venninen kommer hjem og hunden hopper så hilser han jo såklart med en gang på hunden og koser med den o.s.v. Så ja, ikke særlig tess. Samme med sofa delen, i gamle leiligheten (før de fikk barn) fikk han lov til å være i sofaen. Men etter at de fikk barn ble det plutselig slutt på dette. Han har vel alltid fått et nei når han gjør noe galt, men heller aldri ros når han gjør noe riktig. I de siste månedene har han også begynt å tisse inne (og gjør han det blir han satt i buret). Jeg tror dette kommer av stress/understimulering, men der vet jeg ikke så mye. Jeg vet bare at han er blanding av to raser som trenger psykisk stimulering og det kan jeg så godt som si at han ikke får der. I tillegg vil hun ikke gi bort hunden, hun har derimot vurdert å avlive han (pokker at jeg ikke får ha hund i leiligheten jeg leier), men vil heller ikke det siden det er "ungen" hennes.

Og vel, tilbake til saken. Det jeg egentlig trenger er noen småtips til hvordan få trent av slike uvaner som han nå har. Største problemene er vel å dra i båndet (dette leste jeg en tråd om her så regner med å bruke den teknikken) og da også at han gjerne helst skal først ut døra. De to er jo da en veldig dårlig kombinasjon. Når han skal være hos meg kommer han ikke til å ha et bur inne, men jeg har kjøpt en seng ti han på ikea som jeg da håper han ikke ødelegger, men skjer det imens, så får det bare gå. I tillegg er det bank i bygget under, og en annen leilighet i samme etasje, så bjeffing er kanskje noe som helst ikke burde foregå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til. Hvis du er konsekvent fra starten kan du kanskje greie å håndheve reglene når han er hos deg. I beste fall.

Snu deg vekk når han hopper, Gå ut av rommet hvis han ikke gir seg. Bjeffing = null oppmerksomhet. Sitt og vent på mat og gå ut (omvendt lokking, sett skåla ned, ta den bort så snart han bryter sitt, osv.). Ha et kort bånd på han inne kan kanskje være til hjelp hvis han er en stor hund og når mange steder. Ikke gi ham mulighet til å ta mat fra bordet.

Ellers, kanskje du kan ta ham med på kurs eller trening en eller to ganger i uka, hvis venninnen din synes det er greit, og du ikke bor for langt unna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du tar tak i dette!

Tipsene over meg er helt geniale, for det er kun en ting som funker til trening av hunder, funker forsåvidt utrolig bra med barn også. Å det er rett og slett å være konsekvent.

Jeg ønsker deg masse lykke til, og jeg tipper at du får til mye bedring i løpet av 4 dager. Så bare tenke seg til hva du kunne gjort på 4 uker! og 4 måneder!

Men for all del, ikke la venninnen din avlive en så flott hund, for han hørtes jo bare ut som en utrolig lykkelig hund, som bare aldri har hatt grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo få fjernet en del av dette kanskje på de 4 dagene, men det vil jo ikke holde så fort veninna di får han igjen. Da vil han jo gå tilbake til det samme gamle, så lenge hun ikke forandrer på hvordan hun behandler hunden.. Er hun som skal ha hunden til daglig som kurses for at hunden skal forandre seg på lang sikt. Lykke til uansett :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...