Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasenavn skrives med liten forbokstav!

simira

Recommended Posts

Nei, nå blir jeg i hvert fall forvirret :P:P Newfoundlandshund i ett ord også? Stakkars nuffene jeg hadde en gang i ungdommen, med en matmor som ikke visste hva de het, engang Tror jeg skal melde meg på et kveldskurs eller noe, jeg.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 143
  • Created
  • Siste svar

Aaaarrrrrghhhhhh, gjør vondt i min rettskrivingssjel også, jeg lærte ikke dette på skolen altså... :P ... engang i forrige årtusen...

Kjenner at jeg må trøste meg med at jeg ikke skriver "efter" og "pige" nå altså, gammel er hun blitt, gammel... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekturavdelingen.no mener at også hunderaser med stedsnavn skal skrives med liten forbokstav.

Link HER.

Tror det ville blitt VELDIG vanskelig og uoversiktlig om det skulle vært avhengig av at man visste bakgrunnen for alle navn, hvis da tom Doberman var et navn. Men kanskje det ikke ble det når det ble rasenavnet dobermann...?

Doberman pinscher er det korrekte etter mitt hjerte, akkurat som Jack Russel terrier... men det er jo ikke riktig etter hva korrekturavdelingen.no og vår kjære Vinje mener... *hulk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå blir jeg i hvert fall forvirret :P:P Newfoundlandshund i ett ord også? Stakkars nuffene jeg hadde en gang i ungdommen, med en matmor som ikke visste hva de het, engang Tror jeg skal melde meg på et kveldskurs eller noe, jeg.. :D

Jeg er med på kurs :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi hi, jeg må fortsatt konsentrere meg for å skrive valper i stedet for hvalper, som det het i hine hårde dager :D

Og hvis, aldri viss!! som også er lov i dag.. .. pokker, nå hjelper det ikke med popcorn og cola engang... *går til lunsj og skal ha sjokoladekake* :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doberman pinscher er det korrekte etter mitt hjerte, akkurat som Jack Russel terrier... men det er jo ikke riktig etter hva korrekturavdelingen.no og vår kjære Vinje mener... *hulk*

Men nå er jo den godeste Vinje kjent for å være temmelig konservativ da. Han er jo debattert blant andre vi-som-veit'ere også. Så mulig rasenavn anbefales skrevet på helt andre måter av andre...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi hi, jeg må fortsatt konsentrere meg for å skrive valper i stedet for hvalper, som det het i hine hårde dager :D

Men det har da aldri hett hvalper ? Alltid uten h... men NÅ derimot, er det vel tillatt også med h ??? Mener jeg å ha hørt (men det knytter seg veldig i magen min hver gang noen skriver valp... urk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det har da aldri hett hvalper ? Alltid uten h... men NÅ derimot, er det vel tillatt også med h ??? Mener jeg å ha hørt (men det knytter seg veldig i magen min hver gang noen skriver valp... urk).

Med fare for å ta feil igjen, så er jeg rimelig sikker på at det ble en endring på det sånn midt på syttitiallet en gang. Fra hvalper til valper. Når jeg søker i bokmålsordboka, kommer bare valp opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente du valp her tro?

Edit: Næh, det går ikke an å skrive valp med h først her, autokorrektur! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å ta feil igjen, så er jeg rimelig sikker på at det ble en endring på det sånn midt på syttitiallet en gang. Fra hvalper til valper. Når jeg søker i bokmålsordboka, kommer bare valp opp.

Åja, men jeg har jo da fått inn valper uten h med morsmelka - det var jo omtrent på den tiden jeg lærte å skrive, så.. *ler*. Forøvrig godt å høre at det fortsatt ikke skal skrives med h (mener da så tydelig at jeg fikk med meg at det nå var lov igjen, men jeg har ikke sjekket så jeg skal ikke være bombastisk i min uttalelse her nei *ler*).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett, for valp med h er riksmål. Usikker på om det er lov å skrive på vanlig bokmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte å lete meg tilbake gjennom tråden for å finne fram til hvor jeg først inviterte deg til å komme og se hva som foregår i dagens skole, men jeg tror rett og slett ikke jeg gidder. Du velger å tolke alt dit du vil sånn at det skal passe med ditt syn på ting. Såklart er din erfaring med én elev du gikk sammen med på skolen for x antall år siden mer verdifull enn den erfaringen vi lærere sitter med etter å ha sett x antall hundre (for ikke å snakke om tusen) elever slite seg mer eller mindre gjennom skolehverdagen.

Jeg brukte en venninne som eksempel, så vidt jeg kan se så har jeg ikke fortalt om min erfaring med dagens skole i denne tråden utover det, så skal du ta meg for å gjette og synse uten å vite noe, så bør du muligens passe deg for å ikke gå i den fella sjøl.

Nå skal jeg si det en eneste gang til, men erfaringsmessig så er du ikke ute etter å forstå hva folk sier, bare etter å mase videre på dine egne "sannheter". Følger du med nå? Sitter du godt? Skal tom utheve det sånn at du skjønner hvilke ord blant alle andre jeg vil du skal fokusere på:

Nei for all del, jeg VIL rett og slett ikke forstå hva folk sier, det kan jo aldri i verden være det at jeg forstår og er uenig - nei, det vet jo selvsagt du langt bedre enn meg.

Jeg mener ikke at dyslektikere er dumme, tvert imot. Derimot mener jeg at det er et dumt valg å ikke ta imot tilgjengelig hjelp om man nå har en ekstra utfordring, som dysleksi eller andre ting. Jeg mener heller ikke at en person som ikke kan skrive hunderaser rett ikke kan være flink praktisk, men om personen forventer å bli tatt seriøst som instruktør så bør h*n enten lære seg å skrive ting (som skal publiseres, hva personen gjør hjemme på kjøkkenet ser man jo faktisk ikke) rett, evt få andre til å hjelpe seg. Dette har med hvordan en person oppfattes å gjøre og går på det å fremstå på en måte som gjør at folk tror på at du kan det du faktisk kan.

Da tror jeg jeg legger dysleksidebatten død for min del. Dette er både tidkrevende, frustrerende og særdeles lite konstruktivt så nå melder jeg meg herved ut.

Regner med vi "treffes" igjen neste gang noen er så uhorvelig frekke og ufine at de nevner noe som går på å forbedre skriftspråket...

Jeg får svare med samme språk, kanskje du forstår da? Håpet kan ingen ta fra meg ihvertfall:

Jeg mener ikke at dyslektikere ikke skal benytte seg av hjelpemidler som er tilgjengelig, ei heller få andre til å hjelpe seg med ting som skal publiseres i profesjonell sammenheng - som f.eks i forbindelse som instruktør på hundekurs. Jeg syns dog at forum som dette ikke går under "profesjonell sammenheng", ergo bør man være åpen for at også folk med skrivefeil kan inneha kunnskap - ikke bare nekte å lese hva de formidler fordi de skriver sjivava og sjefer.

Og vi er enige om en ting - dysleksidebatten kan legges død. Jeg vil fortsatt synes du er nedlatende og ufin, men jeg skal prøve å la være å fortelle deg det i neste "jeg er så drittlei av at alle ikke formulerer seg like korrekt som meg"-tråd.

EDIT: Rettet skrivefeil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette viste jeg ikke, men jeg syns personlig det ser bedre ut med Vorsteh, og ikke vorsteh. :P

Helt enig! Og jeg kommer til å slite med dette fremover vet jeg....

Og jeg visste heller ikke at dette var tilfelle. Altså, at de skal skrives med liten forbokstav og ikke stor. Men kjenner jeg meg rett, har jeg glemt det til neste gang jeg skal skrive det, rett og slett fordi jeg har teflonhjerne uten like, og jeg er et altfor stort vanedyr.

Sammenhengen: Begge deler er utrolig frekke å si. Det er frekkt å si at dystletikere er late og dumme fordi de ikke "klarer" å bruke retteprogram. Det er frekkt å si at noen er late fordi de ikke kan jobbe. Det handler om å være litt ømfintlig på områder som er ømme hos folk. Jeg hadde helt klart blitt både lei meg, og sluttet å være på dette forumet dersom jeg var dystletiker. Hvem **** bryr seg om noen skrivefeil, og hvordan skal det liksom gi et inntrykk av en person? Helt seriøst, om dere dømmer folk etter hvordan de skriver, så syns jeg dere skal ta et dykk i dere selv. Alle har noe de ikke er flinke på, og alle har områder som er mer ømfintlige en andre. Jeg tror de med dystleksi sliter nok med seg selv, om ikke de skal peppres med påstander om latskap og dumhet...

Enig med deg jeg. Jeg syns det er ALTFOR mye pes her inne om skrivefeil osv. Selv har jeg ikke dysleksi, men adhd. Noe som gjør at jeg kanskje er kjapt ute med å svare på ting, ikke gidder (!!) å lese gjennom før jeg poster, og som mister motet så fort "noe går i mot meg" (om man kan si det sånn). Dette gjør derfor at det fort kan bli en del slurvefeil, og siden dette er noe som bli påpekt gang på gang på gang på gang, så mister man rett og slett lysten på å skrive mer her inne.

Synd i grunn. Spesielt fordi jeg er temmelig sikker på at det ikke bare er jeg som føler det sånn. Uansett hva slags grunn folk har for å slurve med skrivefeil.

Sånn for opplysningens skyld, så har jeg to stk australian shepherd i hus... Og jeg syns det sved å skulle skrive det der uten stor forbokstav :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett, for valp med h er riksmål. Usikker på om det er lov å skrive på vanlig bokmål.

Og siden google er min venn så måtte jeg jo søke opp det også jeg, sånn selv om jeg er rimelig sikker på at det kun kan skrives uten h i disse dager. :D

Fant DENNE da.

En god del forklaring der, og konklusjonen:

Det virker som at norsk riksmålsordbok har operert med begge formene over noe tid, men i alle våre nyeste nynorsk-, bokmål- og riksmålsordbøker, er ordet valp (med hv-) fullstendig utelatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg jeg. Jeg syns det er ALTFOR mye pes her inne om skrivefeil osv. Selv har jeg ikke dysleksi, men adhd. Noe som gjør at jeg kanskje er kjapt ute med å svare på ting, ikke gidder (!) å lese gjennom før jeg poster, og som mister motet så fort "noe går i mot meg" (om man kan si det sånn). Dette gjør derfor at det fort kan bli en del slurvefeil, og siden dette er noe som bli påpekt gang på gang på gang på gang, så mister man rett og slett lysten på å skrive mer her inne.

Synd i grunn. Spesielt fordi jeg er temmelig sikker på at det ikke bare er jeg som føler det sånn. Uansett hva slags grunn folk har for å slurve med skrivefeil.

Da er det jo ikke verre enn å bare la være å lese trådene om rettskriving? Uten at jeg kan erindre å ha sett noe særlig til dem siden jeg ble medlem her for noen år siden... På samme måte som jeg glatt skipper enhver tråd om utstillingsresultater, med mindre det er noen jeg kjenner personlig. Jeg bryr meg like lite om fremmedes utstillingsresultater som en del her ser ut til å bry seg om rettskriving - og det slipper folk tilogmed å forholde seg til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til å fortsette å skrive som før, med store bokstaver i hver del av rasenavnet. Om Språkrådet ikke er enig i dette, får være deres sak. For min del så syntes jeg det fremhever og understreker hva det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psst...Russell med to l på slutten. Ups, nå var jeg en blærete bedreviter på min kjepphøye hest :D:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det jo ikke verre enn å bare la være å lese trådene om rettskriving? Uten at jeg kan erindre å ha sett noe særlig til dem siden jeg ble medlem her for noen år siden... På samme måte som jeg glatt skipper enhver tråd om utstillingsresultater, med mindre det er noen jeg kjenner personlig. Jeg bryr meg like lite om fremmedes utstillingsresultater som en del her ser ut til å bry seg om rettskriving - og det slipper folk tilogmed å forholde seg til!

Er DIN verden sånn? At bare man ikke leser en tråd om ting, så finnes det ikke?

MIN verden er ikke sånn... Jeg VET at folk bryr seg med sånn her inne jeg. Og ja, det hemmer meg i å utfolde meg som jeg kanskje ville gjort om jeg ikke hadde visst det. Og det er IKKE første gangen dette er diskutert akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden google er min venn så måtte jeg jo søke opp det også jeg, sånn selv om jeg er rimelig sikker på at det kun kan skrives uten h i disse dager. :P

Fant DENNE da.

En god del forklaring der, og konklusjonen:

Hehe. Jeg fant nemlig valp med h i riksmålsordboken min, men det er nok ikke nyeste utgave :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke å kunne skrive et eneste ord for å kunne trene hund eller lære andre hvordan de skal trene sine hunder, så hvordan de skriver rasenavn eller annet er revnende likegyldig. Det er ingen sammenheng mellom det å kunne trene hund, og det å kunne formulere seg skriftelig - å kunne trene hund er en praktisk egenskap, det. Om jeg mot all formodning skulle ta feil, så vil jeg gjerne se forskning som beviser det.

Jeg er enig med deg i det, og jeg er ganske sikker på at da jeg sa:

MEN, jeg må helt ærlig innrømme at jeg ikke klarer å ta folk som ikke klarer å skrive rasenavnet sitt engang, seriøst. Jeg spør ikke noen som sier de har sjæfer, om tips og råd, eller noen med boarder colli eller bull mastiff eller bokser.

så sa jeg ikke at de som ikke kan skrive rasenavnet rett ikke kan noe om hund, jeg sa at jeg ikke kommer til å spørre de om råd. Det er vel mitt problem. Jeg tror ikke jeg har opplevd at noen her inne har skrevet rasenavnet sitt så feil at jeg har reagert på det, og jeg kommer ikke til å hoppe over et innlegg hvor noen har skrevet om sin "sjefer", jeg kommer heller ikke til å se bort ifra et tips som står i en tråd som jeg har laget, selvom noen har skrevet om sin "bokser"; men jeg kommer nok ikke til å fly til den personen for å spørre om råd på pm feks. Igjen, mitt problem. Jeg hadde ikke slutta på kurs om jeg fikk vite at kurslederen ikke kan skrive rasenavnet sitt, men jeg hadde mest sannsynlig heller ikke begynt på et kurs hvor annonsen var stappet med skrivefeil. MITT problem. Jeg sa vel i samme innlegget at jeg ikke bryr meg om folk skriver rasenavnet sitt med stor eller liten forbokstav, og dysleksidiskusjonen gidder jeg ikke engang å kommentere noe særlig, jeg syns ikke den har noe å gjøre her. Jeg vil bare si at jeg har stor respekt for dysletikere, jeg vet at det er vanskelig å formulere seg, enten man har en "diagnose", eller at man bare er i en opphetet diskusjon, jeg vet også at dysletikere ikke er dumme, uavhengig om de bruker rettskrivingprogrammer eller ikke.

Beklager at det tok så lang tid å svare, jeg har vært snekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psst...Russell med to l på slutten. Ups, nå var jeg en blærete bedreviter på min kjepphøye hest :P:D

Da går jeg ned fra min kjepphøye hest ... :P : Jack Russell, Jack Russell, Jack Russell, Jack Russell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...