Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasenavn skrives med liten forbokstav!

simira

Recommended Posts

Nå lever nok jeg og du i to helt forskjellige verdener....

Uten tvil!

Jeg ser de som går ut av skolen og jeg vet hva de får av hjelp og støtte og hva de gjør med den.

Og jeg har sett de som går ut av skolen og veit hva slags hjelp og støtte de ikke fikk uten å ha kranglet seg til den - selv i dag.

Poenget var uansett ikke at dyslektikere er late og dumme, men at de IKKE er dumme fordi de har dysleksi (som jeg virkelig synes er det "budskapet" som kommer fram i disse diskusjonene! Ikke gjør ditt beste, ikke prøv å forbedre deg, du har jo tross alt dysleksi og det er ingenting du kan gjøre med det, du kommer aldri til å kunne bli bedre!)!

Jeg ser ikke helt hvordan du kommer til den konklusjonen der. Å ikke automatisk gå ut fra at folk er uvitende idioter fordi de ikke kan skrive schäfer eller chihuahua, er ikke det samme som at man mener at de ikke skal gjøre sitt beste.

Om du holder på med hund som din store lidenskap (og om du skal være instruktør så bør du vel kanskje ha hund som en interesse, tror du ikke? Dette var tross alt utgangspunktet her.) så tar du deg faktisk bryet med å lære deg å skrive navnet på rasen DIN rett!

Jeg kan ikke helt se at OM jeg skulle ønske å være instruktør, så ble jeg en veldig mye bedre instruktør av å skrive belgisk fårehund, tervueren fremfor Belgisk Fårehund, Tervueren. Jeg ser ikke helt at man blir en bedre instruktør av å kunne skrive schäfer, border collie eller grand danios heller. Jeg visste ikke engang at hvordan man skriver rasenavn var pensum på instruktørkurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 143
  • Created
  • Siste svar
Guest Dratini

Kjekt å vite dette, men hele diskusjonen her minner meg om den gangen jeg fikk en mail om at vi skrev stamtavlenavnene på våre hunder feil. Dette fordi vi skriver prefikset og en '. Da bare scannet jeg dokumentet fra NKK som forteller at dette er den eneste riktige måten å skrive på og som de har godkjent. Ja, jeg vet at den lille ' ikke skal brukes når man skriver norsk, men jeg har en utenlandsk rase og ville tilpasse for eventuelle valpekjøpere fra andre land :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har sett de som går ut av skolen og veit hva slags hjelp og støtte de ikke fikk uten å ha kranglet seg til den - selv i dag.

Da har du vært på helt andre steder enn meg...

Jeg ser ikke helt hvordan du kommer til den konklusjonen der. Å ikke automatisk gå ut fra at folk er uvitende idioter fordi de ikke kan skrive schäfer eller chihuahua, er ikke det samme som at man mener at de ikke skal gjøre sitt beste.

Det er du som påstår de er uvitende idioter! Jeg påstår at en person som virkelig er interessert i å skrive navnet på hunderasen sin rett, greier å få det til! Og om du påstår at dyslektikere er mennesker som ikke er istand til det så er det du som er nedlatende.

Jeg kan ikke helt se at OM jeg skulle ønske å være instruktør, så ble jeg en veldig mye bedre instruktør av å skrive belgisk fårehund, tervueren fremfor Belgisk Fårehund, Tervueren. Jeg ser ikke helt at man blir en bedre instruktør av å kunne skrive schäfer, border collie eller grand danios heller. Jeg visste ikke engang at hvordan man skriver rasenavn var pensum på instruktørkurs.

Man blir kanskje ikke en bedre instruktør på det praktiske plan, men man vil helt klart gi folk et bedre inntrykk av seg selv og sin kompetanse. Dette handler igjen om hva du kommuniserer til omverdenen. Kanskje er det dumt og feil at det er sånn, men om du tror jeg er den eneste fordomsfulle idioten her i verden så er du veldig naiv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ikke dumme fordi de ikke klarer å bruke retteprogram, for de gjør de... Men om man har et problem og man blir tilbudt hjelp og velger å ikke ta i bruk hjelpen man får... Det er iallefall ikke så lurt!

Ellers er jeg HELT uenig i at måten man uttrykker seg på ikke sier noe om personen, jeg mener det sier MYE om både holdninger og tanker og meninger. Alle er ikke like gode til å uttrykke seg, og det er heller ikke poenget. Men alle bør faktisk være bevisste på hva det de sier og hvordan de sier det påvirker den/de det blir sagt til. Sender --> mottaker.

Og så kan jeg gjerne si enda en gang at dysleksi ikke medfører dumhet. Overhodet ikke. På ingen måte. Men det finnes også dumme mennesker med dysleksi. Akkurat som det finnes dumme mennesker med lite hår eller sure tær. Og mange mennesker er ikke dumme, men gjør dumme valg. Og å ikke bruke rettekontroll eller gjøre det man kan for å fjerne kommunikasjonshemmende feil (som jeg vel ikke vil si at stor eller liten bokstav i navn på hunderase er... :ahappy: ) er et dumt valg.

Jeg ser ikke at noen har skrevet at det ikke er bra å motta tilbudt hjelp. Men hvor mange får egentlig tilbud om hjelp? Jeg vet om flere jeg, som går lenge, og sliter lenge før noen i det hele tatt merker at noe er gale, eller før noen gidder å ta tak i problemet.

Dystleksi innebærer ikke bare skrivefeil, men problemer med å formulere seg i det store å det hele. Både skriflig og verbalt. Jeg synes oppriktig synd på de som sliter med dystleksi, og synes det er utrolig nedlatende å skrive at de er dumme fordi de ikke klarer å bruke et retteprogram (jeg siterer:

Ja, jevnt over så er dyslektikere veldig dumme når det gjelder å bruke stavekontroll, er ihvertfall min erfaring. Sånn derre skriveprogram og sånt har de ihvertfall ikke peiling på.

)

Og da må jeg bare spørre: Er dere klar over hva dystletikere må igjennom? Hvor mye hets, og hvor mange ganger de blir tiltalt som late og dumme? Skal de gi opp livet og det de brenner for, fordi noen få personer klarer å få seg til å si at det gir et dårlig inntrykk med skrivefeil? Hjelpes for en verden vi lever i, sier jeg bare. Det går ann å ha litt medfølelse, og se forbi skrivefeil. Og om du virkelig sliter med å lese og forstå hva som menes, så er det kanskje ikke dystletikeren som har problemer?

Om man ikke har noe annet å sette fingrene på en skrivefeil, så bør man virkelig ta seg selv i nakken for å få litt mer aksept for slike ting, for det er noe man vil komme borti hele tiden. Og for mitt vedkommende, sier skriving og formulering lite om en person, derfor RINGER jeg, dersom jeg er intr. i en kombinasjon, i en oppdretter o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Jeg påstår at en person som virkelig er interessert i å skrive navnet på hunderasen sin rett, greier å få det til!

Men det er jo bemerkelsesverdig hvor mange rottwailere, sjæfere, boarder colli'er og dobbermanner som legges ut på ymse nettsider for salg.

Som jeg skrev i sted; kjekt å vite at rasenavn ikke skal skrives med stor forbokstav, men denne diskusjonen har tatt fullstendig av :ahappy: Og det er mange flere som ikke har dysleksi inne her som skriver stor forbokstav, enn de som virkelig har dysleksi!

Nei folkens, tilbake til diskusjoner om hund og ikke en fillesak om en eller annen bruker stor forbokstav når vedkommende er så uheldig at h*n nevner rasen sin :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å vite, jeg vet jeg har skrevet rasenavn med store bokstaver både hist og pist. Har egentlig aldri tenkt over om det er riktig eller ikke.

Nå har jeg ikke lest alle innleggene og orker ikke å gå inn i en diskusjon om dyslektikere blir behandlet sånn eller slik. Jeg vil bare si at jeg er enig i at det er vanskelig å ta enkelte innlegg/annonser, what ever, seriøst om det er fryktelig dårlig språk og veldig mange skrivefeil. Da tenker jeg på sammensetning av setninger. Jeg mener at når en skal skrive innlegg på offentlige forum, så bør en ta seg bryet med å skrive på et språk som er mulig å lese og forstå uten å gå igjennom teksten ti ganger. Jeg tror at dyslektikere tar seg sammen og prøver å skrive så godt de kan, og skrivefeil er liksom en ærlig sak. Det er mye værre om en skriver delvis på dialekt, eller bruker "sms språket" når en skriver innlegg. Da gidder jeg såvidt å lese...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du vært på helt andre steder enn meg...

Uten tvil..

Det er du som påstår de er uvitende idioter! Jeg påstår at en person som virkelig er interessert i å skrive navnet på hunderasen sin rett, greier å få det til! Og om du påstår at dyslektikere er mennesker som ikke er istand til det så er det du som er nedlatende.

Sarkasme, vettu.. Jeg var sarkastisk når jeg skreiv:

Nei klart, dyslektikere er generelt veldig dumme folk som egentlig ikke kan noen ting om noe som helst.

Det var en respons på hva Soppen og du skreiv her:

Seriøst, det med stor forbokstav bryr jeg meg lite om, selvom jeg tror jeg skriver med liten forbokstav i setninger; men feks på venstre side, der jeg har lista opp rasene, så er det med store forbokstaver. MEN, jeg må helt ærlig innrømme at jeg ikke klarer å ta folk som ikke klarer å skrive rasenavnet sitt engang, seriøst. Jeg spør ikke noen som sier de har sjæfer, om tips og råd, eller noen med boarder colli eller bull mastiff eller bokser.

Helt enig! Og jeg sier ikke at det ikke kan være en teit ting, folk kan sikkert vite mye om praktisk dressur av hund og samtidig knappest greie å skrive navnet sitt, men.... neeeei... Såpass med bør man være synes jeg! :ahappy:

Jeg har ikke sagt at de ikke kan lære det, jeg tar bare ikke folk for å være uvitende om hund fordi de skriver sjæfer eller sjivava eller bårder kålli.

Man blir kanskje ikke en bedre instruktør på det praktiske plan, men man vil helt klart gi folk et bedre inntrykk av seg selv og sin kompetanse. Dette handler igjen om hva du kommuniserer til omverdenen. Kanskje er det dumt og feil at det er sånn, men om du tror jeg er den eneste fordomsfulle idioten her i verden så er du veldig naiv...

Nei, jeg er fullstendig klar over at du ikke er den eneste fordomsfulle idioten her i verden, men akkurat nå så er det deg jeg diskuterer med.

Man trenger ikke å kunne skrive et eneste ord for å kunne trene hund eller lære andre hvordan de skal trene sine hunder, så hvordan de skriver rasenavn eller annet er revnende likegyldig. Det er ingen sammenheng mellom det å kunne trene hund, og det å kunne formulere seg skriftelig - å kunne trene hund er en praktisk egenskap, det. Om jeg mot all formodning skulle ta feil, så vil jeg gjerne se forskning som beviser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er helt utrolig hvordan en opplysning som denne:

Vær så snill! Jeg vet at rasenavn er fint og flott og alt mulig. Men på norsk skal rasenavn altså skrives med liten forbokstav, så lenge de er midt i en setning. Dette er noe jeg daglig ser skrives feil, også på oppdrettersider og raseklubber.

På engelsk skrives rasenavn med stor forbokstav. Men altså ikke på norsk.

Så håper jeg mange har lært noe nytt i dag. :ahappy:

(og at jeg selv har vært flink og ikke har noen rasehenvisninger med stor forbokstav som noen kan grave frem og kaste i ansiktet på meg. :ahappy: )

kan bli til en diskusjon om hvor dumme/ikke dumme dyslektikere er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er helt utrolig hvordan alle slike tråder ender opp med diskusjoner om dysleksi. Det er jo helt irrelevant, det er jo ikke det det dreier seg om i det hele tatt! Alle de trådene vi har hatt her inne på sonen om rettskriving, har dreidd seg om vanlige skrivefeil som forekommer hyppig hos mange brukere - orddelingsfeil, feil bruk av store/små bokstaver, kommafeil, overdreven bruk av utropstegn også videre. Dette er ting som mange enten sliter med, ikke bryr seg om, ikke vet eller ikke tar seg tid til å se over - det handler ikke om dyslektikere som generelt sliter med å skrive korrekt. De fleste klarer utmerket å se forskjellen på dette.

Jeg for min del skjønner ikke hvordan det er mulig å komme med argumenter som at rettskriving ikke spiller noen rolle, at det er ingen som bryr seg om hvordan man skriver, at man ikke gidder å forbedre språket sitt også videre. For seriøst, hva skal man med språk og rettskrivingsregler om det virkelig skal være fritt fram for å skrive slik man vil?

Og ja, mennesker dømmer hverandre på bakgrunn av førsteinntrykk, det gjør vi alle sammen hele tiden, og det er det vel ingen grunn til å legge skjul på? Førsteinntrykk består av det man kan sanse og observere i den første kontakten med en ny person - over telefon vil det være stemme, ordvalg og toneleie, i fysisk møte vil det være stemme, utseende og lukt, og over internett vil det - utrolig nok! - være evnen til å ordlegge seg på en konsistent, forståelig og god måte.

Noen sier at de ikke "gidder" å skrive ordentlig når det "bare er på forum", men for min del ser jeg to grunner til at dette ikke er en god idé: 1. De man skriver til/for/med på forum, skaper jo et førsteinntrykk av deg som ofte kan være vedvarende fordi det tross alt er vanskelig å bli ordentlig kjent med en person over et internettforum og 2. mange skriver vel så mye over forum som andre steder i løpet av en dag, og om man på nettet tillater seg å være lat og upresis i formuleringene sine, vil denne latskapen etterhvert sige inn i andre deler av skriftspråket også - for eksempel på jobb, i jobbsøknader, i mailer til oppdrettere, i kontakt med hundeklubber også videre (og disse vil - man kan gjerne si dessverre, men slik er det jo allikevel - igjen danne seg et førsteinntrykk basert på måten man ordlegger seg på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er helt utrolig hvordan en opplysning som denne:

kan bli til en diskusjon om hvor dumme/ikke dumme dyslektikere er.

Det er alltid noen som må dra fram dyslektikere når det er snakk om rettskriving. Ja vel, så får vi kutte ut alt som har med rettskriving å gjøre da, siden det er så synd på alle dyslektikere hver gang vi nevner det.

(På min skole er elevene som har lese- og skrivevansker de aller ivrigste når det gjelder å bruke retteprogram og lære seg knep for å få til riktig stavemåte. Jeg har flere ganger observert at disse elevene har instruert andre elever som ikke har påviste skrivevansker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dysleksi eller ikke, alle elsker en blærete bedreviter :ahappy: *bøye seg i støvet for trådstarter*

Er alle som vet noe som ikke alle vet blærete bedrevitere? Gjelder det kunnskaper om hund også? Eller er det bare rettskrivingsregler man for all del ikke må dele med andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg har humret meg godt gjennom denne tråden :P

Rettskrivning i seg selv har vel lite med dysleksi å gjøre. Det finnes folk med problemer/vansker/sykdommer når det gjelder det meste. Betyr det at man ikke skal kunne opplyse om noe som det helt tydelig er mange som ikke vet? Bare fordi det finnes folk som vil ha problemer med å innrette seg etter det?

Jeg har en gnagende mistanke om visse folk diskuterer her bare fordi de kjeder seg, og hater å tape en diskusjon :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at eg blir litt skuffet nå. En smule oppgitt og ikke helt vet hva jeg skal skrive. Og ja, eg har dysleksi.

Får vel komme tilbake til det når eg har klart å formulere setningene riktig slik at dere faktisk klarer og orker å lese det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Kjenner at eg blir litt skuffet nå. En smule oppgitt og ikke helt vet hva jeg skal skrive. Og ja, eg har dysleksi.

Får vel komme tilbake til det når eg har klart å formulere setningene riktig slik at dere faktisk klarer og orker å lese det.

Dette blir veldig OT men jeg må bare skrive det... JEG har aldri merket inne her at du har dysleksi! Og jeg rakker aldri ned på de som har det heller :P Jeg vet hvordan det kan være for jeg har slitt i mange år selv.

Så litt tilbake til tråden: som jeg har skrevet flere ganger: kjekt å vite at rasenavn ikke skal skrives med stor forbokstav. Men da om jeg noen gang skulle gjøre det (og det har jeg sikkert allerede gjort :D ) så ser jeg egentlig ikke på det som noe stort problem (det er jo egentlig bare meg selv det evt. skulle gå ut over).

Edit: skriveleif...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det ikke trådstarters oppfordring om å skrive rasenavn med liten forbokstav som gjorde at jeg nevnte dyslektikere i første omgang, jeg gjentar meg selv her - jeg reagerte på disse innleggene:

Seriøst, det med stor forbokstav bryr jeg meg lite om, selvom jeg tror jeg skriver med liten forbokstav i setninger; men feks på venstre side, der jeg har lista opp rasene, så er det med store forbokstaver. MEN, jeg må helt ærlig innrømme at jeg ikke klarer å ta folk som ikke klarer å skrive rasenavnet sitt engang, seriøst. Jeg spør ikke noen som sier de har sjæfer, om tips og råd, eller noen med boarder colli eller bull mastiff eller bokser.

Helt enig! Og jeg sier ikke at det ikke kan være en teit ting, folk kan sikkert vite mye om praktisk dressur av hund og samtidig knappest greie å skrive navnet sitt, men.... neeeei... Såpass med bør man være synes jeg! :D

Og jeg står for mine meninger, jeg syns at holdninger som dette er nedlatende og unødvendige. Du veit ikke nødvendigvis masse om hund selv om du kan skrive schäfer med liten s, like lite som at du ikke veit en dritt om hund om du skriver Sjæfer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er alle som vet noe som ikke alle vet blærete bedrevitere? Gjelder det kunnskaper om hund også? Eller er det bare rettskrivingsregler man for all del ikke må dele med andre?

Mitt utsagn gjelder vel heller holdningene som kommer frem litt utover i diskusjonen her.

Jeg forstår ikke behovet folk har for å påpeke andre folks skrivefeil, jeg forstår ikke at det ikke finnes bedre ting å bruke energien sin på. Selvfølgelig er det vel og bra at man skal gjøre sitt beste for å skrive riktig, men jeg skjønner at folk blir provosert når det kommer noen på sin høye hest for å belære alle (dumme mennesker?) som ikke er like kloke/fantastiske/smarte som dem. Jeg syns denne diskusjonen dreier seg mer om holdninger til andre mennesker enn rettskriving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg har å føye til er at ikke alle kan være genier i norsk skriftelig. Vi har alle våre svake og sterke sider. Jeg veit selv om ord jeg alltid kommer til å slite med å skrive riktig, men jeg skriver forde.

Ja jeg ser feil her inne og, men det blir på en måte rettet automatisk uten at jeg tenker over det :P Så ser ikke på det som noe problem at folk har en dobbel konsonant der det ikke skal osv :P Vil alle skal føle seg frie til å skrive her inne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt utsagn gjelder vel heller holdningene som kommer frem litt utover i diskusjonen her.

Jeg forstår ikke behovet folk har for å påpeke andre folks skrivefeil, jeg forstår ikke at det ikke finnes bedre ting å bruke energien sin på. Selvfølgelig er det vel og bra at man skal gjøre sitt beste for å skrive riktig, men jeg skjønner at folk blir provosert når det kommer noen på sin høye hest for å belære alle (dumme mennesker?) som ikke er like kloke/fantastiske/smarte som dem. Jeg syns denne diskusjonen dreier seg mer om holdninger til andre mennesker enn rettskriving.

Om du velger å ta til deg råd om rettskrivning eller ikke, er din sak alene. Jeg synes faktisk det er nedlatende å si at det finnes bedre ting å bruke energien sin på, for folk har forskjellige interesser. Jeg syns for eksempel det finnes utrolig mange bedre ting å bruke energien sin på enn å diskutere hundenavn, men jeg går ikke inn på alle hundenavntrådene på dette forumet for å si det.

Denne tråden klikker folk seg inn på ved eget initiativ, eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hårsåre i dag, er vi?

Hvorfor skal jeg være det? Jeg har ikke dysleksi eller andre årsaker enn slurv til dårlig rettskrivning.

Jeg synes det er bare så ufattelig tåpelig med tråder etter tråder som skal peke på alle feil og mangler på rettskrivning. Men man burde kanskje ha levert inn vitnemål og bevist at man har minst 4 i norsk på skolen for å få lov til å delta på et normalt, norsk forum kanskje... Slik at andre slipper å irritere seg over fillete ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min rase er " King of toy" så da fortjener den en stor bokstav først når man skal skrive rasenavnet :D Men jeg skal huske på å skrive andre raser rett hehe.

Finner ingen kongeikon her inne jo:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er helt utrolig hvordan alle slike tråder ender opp med diskusjoner om dysleksi. Det er jo helt irrelevant, det er jo ikke det det dreier seg om i det hele tatt! Alle de trådene vi har hatt her inne på sonen om rettskriving, har dreidd seg om vanlige skrivefeil som forekommer hyppig hos mange brukere - orddelingsfeil, feil bruk av store/små bokstaver, kommafeil, overdreven bruk av utropstegn også videre. Dette er ting som mange enten sliter med, ikke bryr seg om, ikke vet eller ikke tar seg tid til å se over - det handler ikke om dyslektikere som generelt sliter med å skrive korrekt. De fleste klarer utmerket å se forskjellen på dette.

Jeg for min del skjønner ikke hvordan det er mulig å komme med argumenter som at rettskriving ikke spiller noen rolle, at det er ingen som bryr seg om hvordan man skriver, at man ikke gidder å forbedre språket sitt også videre. For seriøst, hva skal man med språk og rettskrivingsregler om det virkelig skal være fritt fram for å skrive slik man vil?

Og ja, mennesker dømmer hverandre på bakgrunn av førsteinntrykk, det gjør vi alle sammen hele tiden, og det er det vel ingen grunn til å legge skjul på? Førsteinntrykk består av det man kan sanse og observere i den første kontakten med en ny person - over telefon vil det være stemme, ordvalg og toneleie, i fysisk møte vil det være stemme, utseende og lukt, og over internett vil det - utrolig nok! - være evnen til å ordlegge seg på en konsistent, forståelig og god måte.

Noen sier at de ikke "gidder" å skrive ordentlig når det "bare er på forum", men for min del ser jeg to grunner til at dette ikke er en god idé: 1. De man skriver til/for/med på forum, skaper jo et førsteinntrykk av deg som ofte kan være vedvarende fordi det tross alt er vanskelig å bli ordentlig kjent med en person over et internettforum og 2. mange skriver vel så mye over forum som andre steder i løpet av en dag, og om man på nettet tillater seg å være lat og upresis i formuleringene sine, vil denne latskapen etterhvert sige inn i andre deler av skriftspråket også - for eksempel på jobb, i jobbsøknader, i mailer til oppdrettere, i kontakt med hundeklubber også videre (og disse vil - man kan gjerne si dessverre, men slik er det jo allikevel - igjen danne seg et førsteinntrykk basert på måten man ordlegger seg på).

Veldig bra sagt! :P

Det er faktisk sånn her i verden at vi mennesker dømmer (tom 2ne gitt!) ut fra hva vi ser og hva vi oppfatter og hva vi anser for å være viktig. Stygge mennesker blir diskriminert, feite mennesker blir diskriminert, dumme mennesker blir diskriminert osv osv osv. Så kan man diskutere hvor rett eller galt det er (men tror ikke jeg gidder). Saken er nå at diskriminering er en del av det å overleve som art, utvalg av de beste individer til å føre slekten videre osv.

Må si jeg har humret meg godt gjennom denne tråden :P

Rettskrivning i seg selv har vel lite med dysleksi å gjøre. Det finnes folk med problemer/vansker/sykdommer når det gjelder det meste. Betyr det at man ikke skal kunne opplyse om noe som det helt tydelig er mange som ikke vet? Bare fordi det finnes folk som vil ha problemer med å innrette seg etter det?

Jeg har en gnagende mistanke om visse folk diskuterer her bare fordi de kjeder seg, og hater å tape en diskusjon :P

Hehe, tror du kan ha rett her... :P

Nå var det ikke trådstarters oppfordring om å skrive rasenavn med liten forbokstav som gjorde at jeg nevnte dyslektikere i første omgang, jeg gjentar meg selv her - jeg reagerte på disse innleggene:

*slemme og grusomme Soppen- og Carmaposter som 2ne bare ikke greier å innrømme at hun misforstår*

Og jeg står for mine meninger, jeg syns at holdninger som dette er nedlatende og unødvendige. Du veit ikke nødvendigvis masse om hund selv om du kan skrive schäfer med liten s, like lite som at du ikke veit en dritt om hund om du skriver Sjæfer.

Og jeg tror jeg har svart på hva jeg mener om dette minst et par ganger før...

Slutte å kverulere på ting du bare later som du tror du vet hva folk mener om nå! Så lenge du takker nei til å komme på besøk til meg for å se hva som blir gjort så får du faktisk la være å påstå at du vet hva som foregår i min verden også! :P

Tror jeg har sagt (x antall ganger) hva jeg mener om saken her nå. Jeg synes det er fint at TS opplyser om at rasenavn skrives med små bokstaver på norsk! Og om folk har lyst til å fortsette å mene at det at jeg sier at dyslektikere og late folk ikke er samme ting betyr at jeg er nedlatende ovenfor dyslektikere så vææææærsågod! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da må jeg bare spørre: Er dere klar over hva dystletikere må igjennom? Hvor mye hets, og hvor mange ganger de blir tiltalt som late og dumme? Skal de gi opp livet og det de brenner for, fordi noen få personer klarer å få seg til å si at det gir et dårlig inntrykk med skrivefeil? Hjelpes for en verden vi lever i, sier jeg bare. Det går ann å ha litt medfølelse, og se forbi skrivefeil. Og om du virkelig sliter med å lese og forstå hva som menes, så er det kanskje ikke dystletikeren som har problemer?

AKKURAT DETTE er det jeg har problemer med. Her kommer jeg med et velment tips, om noe som jeg selv har måttet sjekke fordi jeg er usikker på det, og så kommer folk og skriker opp om usikkerhet og stakkars dyslektikere. Såvidt jeg vet har ikke dyslektikere noe kronisk problem med å skrive store bokstaver i rasenavn. Hadde de skrevet danks/svensk grådshund, så hadde jeg hatt bedre forståelse for det, men bare litt.

Om man ikke har noe annet å sette fingrene på en skrivefeil, så bør man virkelig ta seg selv i nakken for å få litt mer aksept for slike ting, for det er noe man vil komme borti hele tiden. Og for mitt vedkommende, sier skriving og formulering lite om en person, derfor RINGER jeg, dersom jeg er intr. i en kombinasjon, i en oppdretter o.l.

Hvis du ikke er interessert i å tilegne deg kunnskap, hvorfor er du her på forumet da? For å øse ut av din egen visdom? Det var ingen som ba deg om å lese denne tråden og ta til deg denne informasjonen, på samme måte som jeg lett skipper tråder som handler om ting jeg er totalt uinteressert i. Som du kan se av et utvalg av poster bakover i tråden, med unntak av hysteriske dysleksi-sympatisører, så er det mange som ikke var klar over dette og satte pris på tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et ikke vondt ment spørsmål: Følte du deg oppriktig forurettet av startposten i denne tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...