Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva bør en spørre oppdretter om?

Wednesday

Recommended Posts

Sett at man finner en annonse på Finn.no med valper av en rase man har tenkt en stund på å skaffe seg. Oppdretteren har leveringsklare valper nå, men det er ikke så mye informasjon om verken valpene eller foreldre eller helse eller noe som helst. Man finner hjemmesiden deres, og den inneholder mye bilder, men nesten ingen info. Man er likevel fristet til å kjøpe en valp, og har mulighet til å hente den med en gang. SÅ. Hva bør en egentlig vite om en valp før en kjøper den? Hvilke papirer MÅ man ha? MÅ den ha stamtavle? Isåfall hvorfor?

Okei, det vi vet:

Navnet på kennelen.

At den står på oppdretterliste hos raseklubben.

Valpene har veterinærattest.

De er vaksinert.

Registrert i NKK.

Men er det ikke litt skummelt at man ikke vet noe som helst om foreldre og slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på selv jeg. :ahappy: Her er noen av mine.

Formålet med kullet? Kriteriene deres til tispe og hannhund?

Rasetypiske sykdommer; finnes de hos noen av foreldrene, er de bærere, tilfeller i linjene? (hva med søsken av foreldre og evt tidligere kull?)

Hva har valpene vært gjennom av miljøtrening hos oppdretter, både sammen og alene?

Nei, man må ikke ha stamtavle dersom man ikke har videre avl som formål.

Det jeg spør om personlig er om foreldrehundene har noen meritter innen noe annet enn ringtraving. Jeg vil også vite/kjenne til foreldrenes gemytt, har de (eller søsken, eller tidligere kull) hatt noen problemer med aggresjon, andre mentale problemer, hvordan er arbeidslysten, størrelsen og aktivitetsnivået på foreldrene ift. rasen generelt.

Referanser fra tidligere valpekjøpere (kontaktinfo!) er fint.

Dette kan fint skremme vekk de mest useriøse oppdretterene, ihvertfall. :ahappy: Og finner du, som meg, en oppdretter som svarer fyldig på alt dette og så legger til litt mer, så tror jeg ikke du kan få det så mye bedre. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke kunne få papirer på valpisen, ville jeg vært enda litt mer nøye på å få møte foreldrene, og få litt papirer på hva de er og har av arvelige saker... og så ville jeg faktisk ha kjørt på med litt magefølelse, og prøvd å forberede meg mentalt på å dra hjem igjen uten valp hvis det er ting som gjør at jeg blir skeptisk. Valper er vandrende reklameskilt, så det er fort gjort å velge feil bare fordi man blir oversjarmert :ahappy: Men når det er sagt, de fleste valper uten papirer blir vel fantastiske hunder?! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en ikke får stamtavle, ville jeg vært veldig interessert i å vite hvorfor, da det å få registrert valper i NKK er veldig lett. En stamtavle gir ingen garantier, men da er det lettere å spore valpens forfedre, følge med på søsken, eventuelle nevøer og nieser, også videre.

Selv om en i dag ikke er interessert i utstilling og avl, kan interessen oppstå senere, og da er det surt å sitte med en ikke-registrert hund. Jeg klarer ikke å se noen grunn til ikke å registrere valpene, altså er jeg automatisk skeptisk til valper som ikke oppdretter vil registrere.

Angående det som sies om at kullet skal være på klubbens oppdretterliste - sjekk kriteriene for å få komme på klubbens liste. Noen klubber har så å si ingen krav, og å stå på en slik liste må ikke være et kvalitetsstempel. På samme måte kan det være gode grunner til at en oppdretter ikke står på klubbens oppdretterliste. Jeg står for eksempel ikke på min raseklubbs oppdretterliste, fordi våre kull hittil har vært registrert i mine foreldres navn, og lista er kun åpen for oppdrettere som har hatt valpekull. Så når jeg har hatt et kull registrert i mitt navn, kommer jeg på lista. Jeg velger å tro at det ikke gjør meg useriøs eller uskikket som valpeselger av den grunn :ahappy:

Siden oppdretter har kennelnavn, er det lett å finne dennes tidligere valper på DogWeb, og sjekke selv - da kan du både sjekke at oppdretter snakker sant, og du kan gjøre research før du snakker med oppdretter. Hvis oppdretter sier at alle søsken til kullets foreldre er røntget fri, og det viser seg at de som er røntget er fri, men at de fleste ikke er røntget - da er det en dreining av sannheten du skal være obs på.

Helse, gemytt, bruksegenskaper, eksteriør, levealder - både på kullets foreldre, deres søsken, tidligere avkom, besteforeldre og deres foreldre.

Så ville jeg også latt være å bestemme meg for om jeg skal kjøpe valpen mens jeg er der - dra på besøk om mulig, hils på hundene og sjekk de ut, snakk med oppdretter - dra så hjem og tenk på det. Så slipper du å si ja med favnen full av valper, og kan fordøye litt inntrykk. Om oppdretter pusher på og vil bli kvitt valpene så fort som mulig, så er ikke det et sunnhetstegn. En seriøs oppdretter selger valpene til riktig valpekjøper, ikke fordi de har nådd riktig alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Vi var veldig heldige da vi fant vår labrador oppdretter. Etter litt sjekking på nettet, en titt på oppdretterlisten i norsk retrieverklubb, så skrev jeg mail til alle oppdrettere i vårt område. Fikk svar fra flere, men følte at den ene oppdretteren var det noe spesielt med. vi mailet frem og tilbake en god stund, og etterhvert kom de på besøk, for å se om vi var egnede eiere.

Nå er det klart at vi har en kjempefordel med at oppdretteren bor bare et kvarters kjøring unna, sånn at slike møter kan skje, men for oss, som er førstegangseiere, så var dette også veldig viktig.

Vi startet prosessen før tispa var parret, og ventet i over 9 måneder på en valp. Men det er helt klart vært verd det!!

Vi har oppdretteren på "speed-dial", kan bare ringe, natt som dag. Vi møtes og går turer, har vært på utstilling sammen og vi får kjøpt for billig av henne. For oss, som er helt ferske, har dette vært en kjempestøtte. Kjemien var der fra dag en, vi valgte å holde oss til henne, fremfor å ta en tilfeldig oppdretter, som hadde valper tidligere. Men ofte tror jeg at hvis du følger magefølelsen, og at du googler for å se om det er skrevet om oppdretteren, så vil det gå bra. Men bare vær obs, og ikke stress. Dette valget vil du ha med deg i mange år, og det kan kanskje være greit å bruke litt ekstra tid, for å være sikker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...