Gå til innhold
Hundesonen.no

Riktig å drive avl av raser med komplikasjoner?


Wheaten terrier

Recommended Posts

Det er mange som er imot å drive avl av raser med mye komplikasjoner, men er dere også imot og kjøpe hund av disse rasene?

Kan hende jeg provoserer på meg noen nå, menmen... En diskusjon hadde vært greit nå.

Det finnes jo de ekstreme tilfellene, som engelsk bulldog, som er blitt helt ødelagt utseendemessig, til tross for et godt gemytt. Men egentlig er de fleste raser, eller ihevrtfall mange blitt litt ødelagt av avl i større og mindre grad.

Men er det (for å ta et eksempel) riktig å kjøpe en hund som er full av rynker eller som har veldig utstikkende øyne? Hvorfor ikke satse på en av de friskere rasene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at disse "missdannede" hundene alltid kommer til å være populære hos noen og så lenge etterspørselen er der, vil folk avle videre. Også folk som eier disse rasene selv, liker dem og ser ikke på dem som en rase som ikke burde avles på. Vet ikke helt selv jeg. Dumt hvis hunden har helseplager av det. Det er jo ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som er imot å drive avl av raser med mye komplikasjoner, men er dere også imot og kjøpe hund av disse rasene?

Kan hende jeg provoserer på meg noen nå, menmen... En diskusjon hadde vært greit nå.

Det finnes jo de ekstreme tilfellene, som engelsk bulldog, som er blitt helt ødelagt utseendemessig, til tross for et godt gemytt. Men egentlig er de fleste raser, eller ihevrtfall mange blitt litt ødelagt av avl i større og mindre grad.

Men er det (for å ta et eksempel) riktig å kjøpe en hund som er full av rynker eller som har veldig utstikkende øyne? Hvorfor ikke satse på en av de friskere rasene?

Skjønte ikke helt dette jeg.

Hva er komplikasjoner?

Hva er feil med Egelsk Bulldog? :? :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er VELDIG skeptisk til indre komplikasjoner som man ikke ser, som HD, allergi osv. Siden jeg har hund med HD så vet jeg hvor mye man må tenke på når man har en sånn hund.

Men jeg ville jo ikke vært foruten Chicka, men kommer ikke til å ta imot en hund som jeg vet har hoftefeil neste gang. [-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte ikke helt dette jeg.

Hva er komplikasjoner?

Hva er feil med Egelsk Bulldog? :? :oops:

alt! hodeformen, snuten, kroppen. de har store vansker med å føde selv, keisersnitt er nesten en selfølge! :D se det sånn: schæferen er "idealhunden" eller den hunderasen jeg mener er mest lik stammfaren til hunden :ulven. så sammenligner du den ganske naturlige schæferen med bulldoggen :P når jeg sammenligner ulv og shæfer mener jeg altså, oppbygging, skjellet og form :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alt! hodeformen, snuten, kroppen. de har store vansker med å føde selv, keisersnitt er nesten en selfølge! :D se det sånn: schæferen er "idealhunden" eller den hunderasen jeg mener er mest lik stammfaren til hunden :ulven. så sammenligner du den ganske naturlige schæferen med bulldoggen :P når jeg sammenligner ulv og shæfer mener jeg altså, oppbygging, skjellet og form :P

Da forstår jeg, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg...Jeg synes det er betenkelig at folk velger raser som faktisk lider under sitt eget utseende bare fordi de ser kule ut...

Men det jo faktisk snakk om at raser som ikke er selvfødene ikke skal bli godkjente raser i NKK etterhvert (har jeg hørt,arrester meg hvis jeg tar feil..)

Når hunder ikke er i fysisk stand til å gå tur engang synes jeg det har gått altfor langt! [-X

I mine øyne er ingenting vakrere enn en frisk hund med en funksjonell kroppsbygning...

Buhund-jenta:schæfer? :-o Tuller du?Jeg har aldri sett en ulv med den bakbens vinklingen!Det skulle tatt seg ut hvis ulvevalpene brukte 6 mnd på å slutte å vingle med bakbeina :D (tenker seff ikke på bruksschæfer nå) Din rase er nok mye sunnere :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Loke her.. Men vil heller trekke frem siberian husky som eksempel på en relativt naturlig og funksjonell kropp. Border Collie også, til en viss grad. Jeg synes det er grusomt å høre Mops som hveser etter pusten, eller schäfere med altfor skrå rygg. Det er fryktelig synd å ødelegge raser på grunn av moter (for det er jo det det er). Men når det skal sies; når rasene først ER her så er det viktig at det finnes seriøse oppdrettere som avler på rasetypiske og mest mulig sunne individer. Allikevel skulle jeg ønske at folks oppfatning forandret seg fremover. At vi vil ha friske og funksjonelle hunder, selv om det betyr at de må rettes opp litt i ryggen for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schafere med sitt absurde kryss og bakbein er da ikke særlig ulveaktige. :-o Schafer har aldri vært noen idealhund i mine øyne ihvertfall. Med tanke på eksteriør. Og andre ting.. (selvom en del av dem absolutt er flotte)

Husky, som en nevnte her, og en del spisshundraser f.eks er vel langt mere "primitive" og sunne enn schaferen ?

Jeg synes ikke noe om avl på ekstremiteter. Det være seg rare hofter , ekstremt korte snuter eller andre indre eller ytre ting som vil gjøre livet vanskelig/vondt for hunden. At det er tillatt å avle på raser hvor pusteproblemer og øyeproblemer er en selvfølge forundrer meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta noen eksempler på noen raser:

Noen chows (noen er ikke like rynkete), shar pei, pekingeser, mops, chihuahua (pga. de utstikkende øynene), boston terrier, japanese chin,

noen collies (eller de fleste egnetlig) m.fl.

Tror spisshundgruppa må være den sunneste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta noen eksempler på noen raser:

Noen chows (noen er ikke like rynkete), shar pei, pekingeser, mops, chihuahua (pga. de utstikkende øynene), boston terrier, japanese chin,

noen collies (eller de fleste egnetlig) m.fl.

Tror spisshundgruppa må være den sunneste...

hva er galt med collien? :? kan nok stemme at spisshundene er de sunneste ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er galt med collien? :? kan nok stemme at spisshundene er de sunneste ja..

Etter mye avl på utseendet er de nesten blitt ødelagt og dagens collier (mange av dem ihvertfall) er bare avlet på for utseendet og har masse pels og smale hoder, og bruksegenskapene er nesten blitt avlet vekk.

Den korthårede er nok en del sunnere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selskapshunder er nok de mest utsatte, for der avler man mer pga utsene enn bruksegenskaper.

Hunder som er mer kjent for sine bruksegenskaper er de sunneste. Slik som sagt tidligere var jo collie en ypperlig gjeterhund, men siden den hadde et flott utsene (og litt pga lassie) så ble denne hundentil en helt annen. Jeg syns at den collien som er i den gamle Lassie serien er finest.

Hvis en rase er nesten garantert å få en sykdom som gjør at sen har vanskeligheter for å få et godt liv synes jeg det er tåpelig å avle på det, men er enig i at seriøse oppdrettere som avler på sunne avkom har rett til det.

Er også enig i at spisshundgruppa er den sunneste.

Må også få med at jeg synes det er bra at BCer må ta gjeterhundprøven for å være med på utstillinger, på den måten blir det ikke så mye fokusering på utsene og den klarer å beholde bruksegenskapene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...