Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden "bumber" inn i beinet mitt når han skal i utgangsstilling


Barney

Recommended Posts

Nå har bikkja endelig forstått hva utgangstilling er -jeg trenger ikke lenger lokke med armbevegelse o.l. Problemet er at når vi trener innkalling, og han skal komme inn i utgangsstilling så "bumper" han inn i beinet mitt i det han skal snurre rundt, hver eneste gang. Hvordan får jeg det vekk, og er det noe en vil få trekk på i en lydighetskonkurranse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støting (eller bumping) gir som oftest trekk i konkurranse ja. Det kan hjelpe noen å trene ved at man selv står inntil noe når man trener innkalling, mens andre hjelper det å legge avstandsbelønning bak og løse ut hunden når den setter seg korrekt inn på plass.

Det kan også hjelpe å trene på korte avstander og øke etterhvert. Når hunden støter får den ikke belønning, og man prøver på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du tar et skritt bakover eller til siden(mot høyre) i det hunden kommer inn? Jeg prøvde meg hvertfall frem litt med det å ta et skritt tilbake når jeg slet med det samme med en annen hund, og det fungerte faktisk veldig bra. Også blir det litt på det å belønne riktige innkomster. Når hunden har full forståelse for øvelsen kan en jo begynne å holde tilbake belønningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støting gir mye trekk i en konkurranseer. Du kan gå et skritt til venstre og frem i det hunden raser mot deg + spenne musklene skikkelig å kanskje stikke kneet litt frem. Da vil hunden støte hardere inn i beinet ditt og forhåpentligvis være litt mer forsiktig neste gang. Det er nok snillest mot hunden å starte med kort avstnd. Når du da går frem og til venstre, mår hunden gå en bue litt "vekk" fra deg for å komme inn på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ingen av de tipsene ovenfor virker så kan du være like slem som meg... Stille deg inntil en vegg, veldig mange bremser ned på grunn av veggen i seg selv, og gjør de ikke det tar man et pent skritt til høre i det de er veldig nært :lol: Etter å ha prøvd alle de andre triksene "i boka" var dette det eneste som fungerte på gutten min. Funker nån andre tips så er jo det bedre :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg har en hund som syns støtingen er fantasisk moro. Det er så kult å støte at det ikke spiller noen rolle om han får et kne i brystet eller jeg tar skritt fremover/til siden/bakover. Det eneste som har klart å løse problemet er at jeg har holdt en godbit skjult i venstre hånda som han får ta før han setter seg inn. I starten var det godbit i hånda før hver innsitt, etterhvert skjeldnere og skjeldnere. En dum bieffekt er at han ganske lenge skjekka hånda før han satte seg inn og det gir en ikke så veldig fin innsitt, pluss at jeg med gjevne mellomrom må gå tilbake om han prøver å støte igjen. Nå har jeg endelig fått en fin innsitt, men det er nok en metode som kan få med seg noen dårlige vaner som å sjekke hånda. Men på min hund er det det eneste som har funka, og selv mens jeg hadde skjekkehåndaperioden hvor innsitten ikke var pen, så var det bedre enn å bli bumpa så hardt at jeg mista balansen :D

Men hver gang jeg begynner med en ny øvelse som har med innsitt å gjøre må jeg gjennom samme prosessen. Så nå må jeg igang med å fikse innsitten på budføringa hvis jeg ikke skal skremme bort alle potensielle figuranter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...