Gå til innhold
Hundesonen.no

Altfor glad i søtsaker


Wanderlust

Recommended Posts

Jeg er en person som er altfor glad i godteri og brus (cola), så det blir jo noe hver dag. Jeg har et lite ønske om at jeg skal klare å begrense hvertfall godteriinntaket til et par dager i uka, og bytte ut en del av colaen med noe annet, f.eks saft.

Men jeg føler på en måte jeg må dytte noe i kjeften, og blir fort "godterisjuk". Så jeg ber dere soniser om tips, ettersom jeg vil prøve å bli en smule sunnere av meg, og slippe og gå mer opp i vekt også kanskje :D

Så har dere soniser noen tips å komme med? Drikke mer saft istedetfor cola er greit, det har jeg begynt med. Burde drukket mer rent vann også kanskje, sånn for sunnheten sin skyld, men da ender jeg bare opp med hikke :wub: (ikke syns jeg det er noe godt heller). Så hva slags "sunne" alternativer finnes der ute?

Hva kan jeg bytte ut godteri med? Og evt hvordan få slutt på det ekstreme søtsuget?

Å slutte helt er uaktuelt, men greit og begrense til et par dager i det minste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si fra om du finner den magiske formelen da. :blink: Dette har jeg drevet med lenge.

1. Mange og små måltider. Minst 5 om dagen med ca. 3 timer mellom. Foruten middag (skal mye til før det faktisk utløser vekt/sunnhetsproblem), så frokost (du blir vant til det om du ikke er), lunsj og kvelds ihvertfall. Til disse måltidene veksler jeg mellom brød, knekkebrød, yoghurt og frukt, og frokostblanding. Ikke legg deg sulten.

2. Mellommåltider. Litt før du bare MÅ ha noe godt, og helst før du har muligheten til å kjøpe noe. Altså, spis litt før du skal ut, innom butikken etc. Listen min her er frukt, yoghurt, cereal bars, og unntaksvis is eller en bolle.

3. Gå over til lightbrus. Sunt er det ikke, men jeg tror ærlig talt ikke det er noe verre enn vanlig cola, og det er mye mindre kalorier. Juice og smoothie er hakket bedre alternativer, men har fortsatt mye sukker. Det samme med saft, det er ikke mye bedre enn brus. Forøvrig har jeg alltid med meg en flaske vann på jobb og alltid når jeg drar ut av huset. Ikke så veldig flink hjemme.

4. Når jeg først ender opp med å skulle/ville ha/kjøpe noe godt, prøver jeg alltid å velge et litt sunnere alternativ. En cereal bar med sjokolade heller enn bare sjokolde? En banan eller melonmix i stedet for en cereal bar? Noe ekstra godt pålegg? (smøreost med paprika er en av mine favoritter) En kopp te med mye honning? Et lite glass sjokolademelk? Det er ikke alltid alternativet ender opp med å faktisk bli veldig mye sunnere, men det er litt holdningsarbeid med å kunne velge bort det jeg egentlig har mest lyst på. Når det er sagt, bor jeg for tiden i Drømmeland, som har godt og billig utvalg i små fruktporsjoner, ferdig oppskåret, light-choices mat, 25g poser med potetgull, mm... gjett om det skal handles med hjem, ihvertfall mat som varer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fulgte samme opplegget både for å legge fra meg snopsuget og snusingen!

Den snopen du alt har liggende, skal bare spises dersom du MÅMÅMÅ ha noe. Og når det er tomt e skapen, da skal det IKKE handles inn nytt.

Jeg holdt meg to uker uten søtsaker overhodet før jeg tillot meg å spise snop to dager i uken. Dette av den enkle grunn at jeg fikk tips om at dersom jeg gjennomførte det, så ville jeg bli kvalm før jeg rakk å stappe kroppen full av shitt;9

Nå spiser jeg snop 2 dager i uken +- :jump: Vekta har sunket, lommeboka er fullere og det føles DEILG:D

Du kan jo også skrive opp hver eneste minste sum du har brukt på snop og cola i en mnd! da vil sikkert den økonomiske samvittigheten gripe tak når du er snopsjuk :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er som deg, men etter å ha levd et år som ei fattig rotte så har jeg måttet skjerpe meg. Og nå som jeg ikke er helt 100% fattig rotte lengre (bare nesten :)) så klarer jeg enda å holde meg. :lol: Jeg føler meg faktisk bedre fysisk, men når jeg først får "sukkersyka" så er den alvorlig altså. Jeg får nesten abstinenser og kunne gjort hva som helst for sukker!

... Så jeg har begynt å drikke O-boy. :D:) :) Det er det MASSE sukker i, og etter et passe stort glass er jeg mettet i sukkersyka ei god stund faktisk. Og det føles liksom ikke like ille som å spise en sjokolade, selv om det sier seg selv at O-boy ikke er bra *ler*

En annen ting jeg føler at hjelper, er å alltid ha isbiter i fryseboksen. Det er såååå godt med et stort iskaldt glass vann med isbiter! Jeg kan også putte et sugerør oppi, bare for å ha noe å "sutte" på i tillegg :blink: Det har faktisk noe å si, merkelig nok... Også forsvinner liksom ikke vannet like fort. Men store glass er viktig! Da blir man mett også *ler*

Når vi først kjøper snop nå (i helger eller når man skal kose seg med en film f.eks) så spiser jeg ikke så mye som jeg gjorde før. Jeg spiser litt, og har godteret i munnen så lenge som mulig, sutter og koser meg :jump: mens samboeren tygger og knaser alt som kommer innenfor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp kokesjokolade (finnes i både lys og mørk variant, whatever suits you). Det er sunt, ****** søtt og billigere enn den "vanlige" sjokoladen. Ellers er vann og slikt gode tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips :jump: Men hva slags drikke er "sunt" da? Om man ser bort i fra vann. For som tidligere får jeg ekstrem hikke etter å ha drukket vann :blink: Lettbrus klarer jeg ikke i det heletatt, og det går stort sett i Cola når det kommer til brus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farris? Hva er det du ikke klarer med lettbrusen? Smaken? Stoffene? Allergisk reaksjon? Saft er helt greit, bare ikke nødvendigvis noe bedre enn brus. Du kan jo sjekke innholdet selv. :blink: Lett-saft er selvfølgelig samme greia, mindre kalorier men stadig usunt i seg selv. :jump:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutter ut cola med gjevne mellomrom jeg og, men da konverterer jeg til fun light... Vet ikke hva som er verst jeg, men kroppen min liker betraktelig bedre funlight enn cola. Så da går vi for det. Brodern kutta tvert og begynte på blå bon aqua - nå er han like manisk etter det som han var etter cola... Bryte vaner gidder vi ikke, vi bytter bare avhengighet. :blink:

Trikset er vel å drikke variert tror jeg, litt vann, litt juice, litt saft, litt brus, litt melk, litt smoothie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juice? Eplejuice, appelsinjuice, tranebærjuice... Godt og sunnt (så kommer noen tannleger og whiner om syre og sånnt, bare vær flink å pusse tennene så er det kein problem. Farlig å leve - ja det er det - og kroppen vil etterhvert blit slitt uansett hva du eter og drikker :blink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med det samme!

Av brus drikker jeg KUN cola. Jeg er ganske flink til å begrense brusdrikking til helgene, men det har vel mer å gjøre med at jeg sliter med lite emalje på et par tenner, derfor er også juicen kun helgekos for meg.

Jeg er for tiden en ganske fattig student, og vannet på hybelen smaker dritt, så her går det mye i sukkerfri saft: fun! Og oboy :lol: Og når det skal sies, så er jeg veldig dårlig til å drikke nok :blink:

Søthungeren føler jeg jager meg konstant. I en lengre periode begynte jeg faktisk å snuse - tok en pris hver gang jeg hadde lyst på sukker - og det funka! Men av diverse årsaker valgte jeg å slutte med snus, og da var det ikke lang tid før søtbehovet meldte seg igjen :jump:

Jeg prøver å handle når jeg ikke er sulten! Så prøver jeg å alltid ha noe frukt liggende hjemme. Jeg har også blitt flink til å lage meg smoothie! Det er både sunt, søtt og godt, samtidig som man blir litt mett!

Og hvis jeg må ha noe prøver jeg så langt det går å velge den sunneste onden: mørk sjokolade fremfor lys, saftis fremfor fløteis, liten pose fremfor stor osv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ i drikkeveien som jeg vil tro er noe av det aller sunneste, er ä lage egen ferskpresset appelsinjuice, eller egne smoothie. Smoothien og juicen du für kjöpt i butikken har mye sukker i, og er vel heller ikke direkte sunt.. Som flere andre her sier, törket frukt (kanskje med nötter, om du liker det) er jo en glimrende kompensasjon fra sjokolade. Ja, törket frukt inneholder ogsä sukker, men er adskillig sunnere enn omtrent alt annet "fabrikk-godis". :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problemet som deg, bortsett fra at det er sjokolade som er min avhengighet... Og der klarer jeg bare ikke å finne noen erstatning. :blink: Jaja! Prøver å bli kvitt alt som er i skapet først og så tar jeg det derfra! Hjelper at typen er lei av at jeg putter i meg sjokolade hele tiden (han vil ikke legge på seg :jump: ), så da prøver jeg å ta litt hensyn til han!

Men har noen tips når det gjelder annet snop. Vann er selvfølgelig det beste å drikke og da må det være ordentlig kaldt! Er jo ikke no godt med lunket vann... Men for å gjøre vannet litt bedre så kan du skjære opp en liten appelsin- eller sitronbit å putte oppi. Det er sunt, godt og du får litt frukt å spise når glasset er tomt :) Personlig syns jeg det er best med appelsin!

Snop som ikke er sjokolade ( :lol: ) kan du jo prøve å bytte ut med tørket frukt? Veit ikke helt hvordan det ligger på sunnhetsskalaen, men vil tro det er sunnere enn smågodt! Spesielt tørket mango fra "den lille nøttefabrikken" er supernammis! Og aprikos :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farris? Hva er det du ikke klarer med lettbrusen? Smaken? Stoffene? Allergisk reaksjon? Saft er helt greit, bare ikke nødvendigvis noe bedre enn brus. Du kan jo sjekke innholdet selv. :) Lett-saft er selvfølgelig samme greia, mindre kalorier men stadig usunt i seg selv. :blink:

klarer ikke smaken, og samme gjelder saft uten sukker også. Mulig jeg er vrang, men jeg får bare ikke ned sånt. Smaker ikke noe godt. Og jeg drikker ikke så mye sånn egentlig, så frykter jeg får i meg altfor lite væske om jeg skal drikke ting jeg ikke liker.

Får ikke sammenliknet saft og cola, for på colaen (RC hvertfall) står det ikke hvor mye det inneholder av noe :jump:

Jeg har samme problemet som deg, bortsett fra at det er sjokolade som er min avhengighet... Og der klarer jeg bare ikke å finne noen erstatning. :lol: Jaja! Prøver å bli kvitt alt som er i skapet først og så tar jeg det derfra! Hjelper at typen er lei av at jeg putter i meg sjokolade hele tiden (han vil ikke legge på seg :) ), så da prøver jeg å ta litt hensyn til han!

Men har noen tips når det gjelder annet snop. Vann er selvfølgelig det beste å drikke og da må det være ordentlig kaldt! Er jo ikke no godt med lunket vann... Men for å gjøre vannet litt bedre så kan du skjære opp en liten appelsin- eller sitronbit å putte oppi. Det er sunt, godt og du får litt frukt å spise når glasset er tomt :) Personlig syns jeg det er best med appelsin!

Snop som ikke er sjokolade ( :D ) kan du jo prøve å bytte ut med tørket frukt? Veit ikke helt hvordan det ligger på sunnhetsskalaen, men vil tro det er sunnere enn smågodt! Spesielt tørket mango fra "den lille nøttefabrikken" er supernammis! Og aprikos :)

Sjokolade er jo det største problemet her også :) Samt cola. Må nok heller ty til fersk frukt, ettersom det er få av de tørkede som er noe gode. Og da blir det til at jeg heller leter etter noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En i parallellklassen hadde et veldig fint tricks. Når sukkerabstinensne ble for store, kjøpte hu seg en rullekake på butikken og spiste den opp helt for seg selv. Da ble hun så kvalm av den, at hu ikke rørte sukkerprodukter på evig så lenge. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også "avhengi" av sjokolade.. Det er så ALT for godt! :lol:

Jeg har bestemt meg(flere ganger da, uten at jeg har holdt det :blink: ) for å spise sunnere, drikke mye vann og trene jevnlig. Og jeg er godt igang! Før spiste jeg en del "godteri" i hverdagen, og i helgene tok jeg gjerne av for det var jo en "unnskyldning" til å spise godis. Men nå kjøper jeg inn fersk frukt som mellommåltider istedet.

Det finnes vel noe frukt du liker? Først savner man jo godteriet fordi frukt ikke har den samme effekten. Men etterhvert blir frukt kjempegodt og man får en mye bedre følelse etterpå.

Grønnsaker og dip kan du jo prøve? :jump:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også "avhengi" av sjokolade.. Det er så ALT for godt! :)

Jeg har bestemt meg(flere ganger da, uten at jeg har holdt det :blink: ) for å spise sunnere, drikke mye vann og trene jevnlig. Og jeg er godt igang! Før spiste jeg en del "godteri" i hverdagen, og i helgene tok jeg gjerne av for det var jo en "unnskyldning" til å spise godis. Men nå kjøper jeg inn fersk frukt som mellommåltider istedet.

Det finnes vel noe frukt du liker? Først savner man jo godteriet fordi frukt ikke har den samme effekten. Men etterhvert blir frukt kjempegodt og man får en mye bedre følelse etterpå.

Grønnsaker og dip kan du jo prøve? :jump:

joda, frukt liker jeg. Men ikke tørket, som var nevnt tidliger :lol: Så ja, cluet er nok å kjøpe inn frukt, yoghurt og sånne ting som "mellommåltider". Så jeg heller kan ty til sunnere, men også søte alternativer når jeg føler at jeg bare MÅ spise noe.

Men det var denne drikka da. Må ikke være direkte sunt, men et sunnere alternativ enn cola, men som også er godt. For er det ikke godt, drikker jeg lite. og da blir det fort for lite væskemengde i løpet av en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juice (helst ikke fra konsentrat) er bedre enn cola, det skal det vel ikke så mye til. :blink: Det samme med smoothie.

Antar du ikke liker noe av typen smakssatt vann heller? Har nesten glemt hva som finnes på markedet i Norge jeg. :jump:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at paprika skal dempe godte-suget. Det samme gjør visstnok røyk, men det er kanskje ikke noe man bør anbefale folk å begynne med..! :blink: Paprika er altså et mye sunnere alternativ. :jump:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at paprika skal dempe godte-suget. Det samme gjør visstnok røyk, men det er kanskje ikke noe man bør anbefale folk å begynne med..! :blink: Paprika er altså et mye sunnere alternativ. :jump:

Men ren paprika smaker m***! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at paprika skal dempe godte-suget. Det samme gjør visstnok røyk, men det er kanskje ikke noe man bør anbefale folk å begynne med..! :) Paprika er altså et mye sunnere alternativ. :)

Jeg var 12-13 da jeg begynte å røyke (*skjemmes*) og jeg begynte av noe så sinnsykt teit som at jeg hørte at røyk skulle dempe apetitten :blink:

Vel, det har ALDRI funket på meg... Jeg husker godt da jeg sto på røykehjørnet utenfor ungdomsskolen om morgenen, uten frokost i magen, og røyka... Det endte alltid i en sinnsyk rumling i magen, og kvalme :jump:

Sånn er det enda, men nå røyker jeg såvidt mer da. Max 3 sigaretter om dagen, ofte bare EN! Men hvis jeg er så dum å røyke før frokost brekker jeg meg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 12-13 da jeg begynte å røyke (*skjemmes*) og jeg begynte av noe så sinnsykt teit som at jeg hørte at røyk skulle dempe apetitten :blink:

Vel, det har ALDRI funket på meg... Jeg husker godt da jeg sto på røykehjørnet utenfor ungdomsskolen om morgenen, uten frokost i magen, og røyka... Det endte alltid i en sinnsyk rumling i magen, og kvalme :)

Sånn er det enda, men nå røyker jeg såvidt mer da. Max 3 sigaretter om dagen, ofte bare EN! Men hvis jeg er så dum å røyke før frokost brekker jeg meg :jump:

Vel, med fare for å virke enda dummere, og i tillegg å oppfordre til dumme ting, så gjorde jeg det samme. Hadde hørt at røyk dempet søtsuget, og jeg spiste flere kg godteri i uka. Fant ut at jeg liksågodt kunne bruke pengene på røyk, og siden jeg var i et miljø hvor røyking var veldig vanlig (i motsetning til tidligere da jeg ikke kjente noen som røyket), så begynte jeg med det. Jeg slutta å spise godteri (hadde ikke lyst på mer), og apetitten har gradvis blitt mindre, på en måte i alle fall. Jeg røyker dessverre fremdeles, og er en sånn som omtrent aldri spiser godteri - jeg har ikke lyst på rett og slett. Noen ganger kan jeg gå i butikken og se en sjokolade jeg vil kjøpe, og da gjør jeg det, men den ender ofte opp i skapet, uspist eller halvspist.. Når det gjelder mat er jeg praktisk talt konstant sulten, det romler i magen hele tiden, og blodsukkeret er lik null. Men jeg har ikke LYST på noe, det er ingenting som frister, og jeg gidder ikke lage meg mat. Får jeg maten servert spiser jeg enorme mengder, men jeg gidder knapt sette på vannkokeren for å lage meg noodler liksom.. Og jeg skylder på røyken ja, kan ikke forstå hva annet det skal være. Fra jeg begynte å røyke og til nå, har jeg gått ned over 25kg, men så var jeg temmelig stor i utgangspunktet da - haha, fordi jeg spiste så enorme mengder godteri. :lol:

Moralen? Tja, vet ikke om det er noen moral, men det er ikke akkurat dritkult å være kjempesulten hele tiden, og ikke ville ha noe, bli kvalm av å tenke på mat, maten sklir ikke ned, jeg er blitt kresen og spiser bare ting jeg har veldig lyst på. Da kan vekta egentlig bare være som den vil for min del, hadde vært bedre med stabilt blodsukker, normalt matinntak og normalt godteriinntak. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tips (jeg er i perioder så sukkeravhengig at jeg får abstinenser med skjelving og sånt hvis jeg ikke spiser godteri, og har kuttet ned ørten ganger, så jeg har metoder som faktisk fungerer for å slutte ... Leter etter metoder for å fortsette å være flink :blink: Akkurat nå har jeg tatovering som belønning for å være flink i sommer).

A) Realistiske mål! Det er veldig få som på sikt klarer å kutte ut snop helt. Bestem deg for hva som er realistisk for deg, enten at du kan få en rute sjokolade hver dag, at du får spise i helgen (ikke fredag, lørdag OG søndag da :jump:). Mitt mål er å ikke spise godis i ukedagene, og å lære meg å spise med måte, dvs- trenger ikke 250 g sjokolade + stor pose smågodt.

B) Drikk vann. Jeg vil absolutt anbefale deg å prøve å finne en metode for å drikke vann, for saft (selv fun light) renser ikke opp i systemet på samme måte. Dessuten ødelegger juice, brus og saft tennene. Mine metoder: Vann med sitron/lime, vann med agurkskiver, vann med frosne bringebær (eller bær i isbiter)- et eller annet som gir en smak du liker. Jeg er heller ikke såå flink til å drikke bare vann, men egenprodusert vann med smak kan jeg drikke som snacks.

C) Spis små måltider OFTE! Gjerne fem ganger om dagen.

D) Finn noe å snacke på. Jeg pleier de første dagene av hver godtekutt å ha f.eks nøtter fremme. Det er like mye kalorier inn, men mye sunnere, og det gir den gode følelsen av å stappe noe i munnen hele tiden. Det er jo like mye det vi er avhengige av ... Ellers er grønnsaker og dipp godt (men dekker ikke søtsuget), og oppskåret frukt med f.eks vaniljeyoghurt eller smoothie. I dag har jeg spist kransekake og boller til dessert (spiste middag borte), men det er jo ikke godteri da :lol:

E) Gjør ting som får deg til å føle deg bedre ellers og! Jeg tar sol for tiden, og er nøye med hudpleie, mosjon, sminke, klær og sånt- for hvis jeg føler meg bra ellers får jeg mye mer motivasjon til å spise sunt og.

F) BELØNN deg selv. To uker med oppnådde mål? Kinotur med popcorn. En mnd? Et klesplagg? En sommer? Tatovering (hihi).

G) Ikke vær redd for å kose deg, og ikke ha dårlig samvittighet for å spise godteri de dagene du har lov til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tips (jeg er i perioder så sukkeravhengig at jeg får abstinenser med skjelving og sånt hvis jeg ikke spiser godteri, og har kuttet ned ørten ganger, så jeg har metoder som faktisk fungerer for å slutte ... Leter etter metoder for å fortsette å være flink :blink: Akkurat nå har jeg tatovering som belønning for å være flink i sommer).

A) Realistiske mål! Det er veldig få som på sikt klarer å kutte ut snop helt. Bestem deg for hva som er realistisk for deg, enten at du kan få en rute sjokolade hver dag, at du får spise i helgen (ikke fredag, lørdag OG søndag da :jump:). Mitt mål er å ikke spise godis i ukedagene, og å lære meg å spise med måte, dvs- trenger ikke 250 g sjokolade + stor pose smågodt.

B) Drikk vann. Jeg vil absolutt anbefale deg å prøve å finne en metode for å drikke vann, for saft (selv fun light) renser ikke opp i systemet på samme måte. Dessuten ødelegger juice, brus og saft tennene. Mine metoder: Vann med sitron/lime, vann med agurkskiver, vann med frosne bringebær (eller bær i isbiter)- et eller annet som gir en smak du liker. Jeg er heller ikke såå flink til å drikke bare vann, men egenprodusert vann med smak kan jeg drikke som snacks.

C) Spis små måltider OFTE! Gjerne fem ganger om dagen.

D) Finn noe å snacke på. Jeg pleier de første dagene av hver godtekutt å ha f.eks nøtter fremme. Det er like mye kalorier inn, men mye sunnere, og det gir den gode følelsen av å stappe noe i munnen hele tiden. Det er jo like mye det vi er avhengige av ... Ellers er grønnsaker og dipp godt (men dekker ikke søtsuget), og oppskåret frukt med f.eks vaniljeyoghurt eller smoothie. I dag har jeg spist kransekake og boller til dessert (spiste middag borte), men det er jo ikke godteri da :lol:

E) Gjør ting som får deg til å føle deg bedre ellers og! Jeg tar sol for tiden, og er nøye med hudpleie, mosjon, sminke, klær og sånt- for hvis jeg føler meg bra ellers får jeg mye mer motivasjon til å spise sunt og.

F) BELØNN deg selv. To uker med oppnådde mål? Kinotur med popcorn. En mnd? Et klesplagg? En sommer? Tatovering (hihi).

G) Ikke vær redd for å kose deg, og ikke ha dårlig samvittighet for å spise godteri de dagene du har lov til det.

Tusen takk for mange gode råd. Jeg tenker nok realistisk, for jeg vet jeg ikke kan kutte ut helt. Jeg får abstinenser om jeg f.eks går mange dager uten sjokolade. Men tenker et par dager i uka er lov. Cola klarer jeg ikke kutte ut helt med det første. Så litt cola hver dag, men prøve å erstatte resten med vann av no slag. Kan prøve med fryste bær oppi, den var ikke dum :) Og er nok det at jeg må drikke ISkaldt vann, ellers klarer jeg ikke. Så jeg må nok bli flinkere til å fryse ned isbiter, legge vann i kjøleskap, osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som funker best for meg er å kutte ut sukker og søtemidler fullstendig. Da slipper jeg å vurdere fra situasjon til situasjon om jeg kan spise litt, eller om jeg skal spare "kvoten" til senere. Søtsuget forsvinner egentlig ganske raskt om man bare er konsekvent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...