Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere som trener med klikker


Midas

Recommended Posts

Jeg bruker positiv treningsmåte når jeg trener hund, men jeg har ikke brukt klikker på Dina, og heller ikke lært henne klikkeren. Nå ønsker jeg å gjøre det fordi jeg føler klikkeren blir mer presis i enkelte øvelser enn mitt stemmebruk. Jeg har en tendens til å skravle til hunden så hun ikke helt får med seg nøyaktiv når hun gjør noe bra. Hvis jeg skal lære henne inn klikker tenker jeg å klikke for kontakt for å vise henne hva det betyr liksom. Men bør jeg velge enten klikker eller BRA eller kan jeg bruke begge dele til forskjellige ting? Ønsker å bruke klikker til pirkingen, den sliter vi veldig med, og jeg tror hun ikke forstår fordi jeg er for upresis. Dessuten vil jeg bruke den til innlæring av utstillings stå. Så vi kan jobbe inn en bedre stå. Er det dumt å plutselig bruke klikker til noen øvelser og noen øvelser ikke? Vil hun skjønne det like bra som hunder som er trent kun med klikker?

Håper på noen tips her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert, jeg går på valpekurs hvor vi bruker klikker, og der har vi ihvertfall fått beskjed om å bruke klikk + BRAAAA i lys stemme, sånn at HVIS hunden gjør noe bra en gang, og man ikke har med klikkeren, så skjønner den fortsatt at den har vært flink. Enkelt fortalt. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prater som en tulling jeg. En uting, egentlig. Men ja, et "bra" i tillegg funker helt fint. Jeg bruker klikker til pirking og shaping, og mye mer stemme på trening av momenter generelt. Når du blir bedre kan du helt fint klikkertrene uten klikker. :wub: Når jeg kommer tilbake til Norge i august er det på igjen med treninger, da er du velkommen til å joine oss, vi er to som klikkertrener alt mulig rart sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kan jo bruke begge deler i starten kanskje så Dina skjønner hva jeg mener når jeg klikker. Jeg er bare redd for at hun vil bli mer forvirra hvis jeg starter å bruke klikker i noen sammenhenger og bra i andre. Kanskje jeg skal bruke klikker til alt når vi går ut for å trene, mens jeg kan bruke bra når vi er på tur og jeg skal belønne henne liksom...

Edit for å si at jeg har gått klikkerkurs, og lest endel bøker som omhandler klikkertrening, så jeg kan litt om klikkertrening. Jeg er bare litt redd for at hun kan bli litt forvirra når jeg plutselig introduserer klikkeren. Må kanskje bruke det i ulike settinger liksom... Vil gjerne være med å trene med klikker ja :wub: Jeg tror jeg kommer til å bruke endel klikker når jeg skal begynne å trene med valpen. Da kommer jeg også til å lære inn ulike kommandoer med fløyte. Med Dina tror jeg det vil lønne seg å bruke klikker til pirking. Pirking er hennes værste aktivitet. Vi får inn øvelser, men når jeg vil ha henne fem cm lenger frem i på plass for eksempel så sliter hun. Hun blir møkk lei. Dessuten må jeg klikke inn kontakt, for det må vi jobbe mye mer med. Dette ble mye gitt :) Hun er en vrien sak å trene altså, fordi hun blir så fort lei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker aldri klikkeren, men det hender at jeg bruker den. Jeg har lært inn "bra" på lik måte som jeg har lært inn klikket (sier "bra!" og belønner like etterpå). Hunden blir ikke forvirret om du veksler på å bruke bra/klikk/flink jente whatever. De lærer seg fort at klikket alltid betyr belønning, at f.eks "flink jente" betyr belønning kun noen ganger og at f.eks "bra" også betyr at det alltid vanker godbiter.

edit: du kan bruke klikkeren eller som helst i hvilken situasjon du vil uten at hun blir forvirret, så lenge hun alltid får belønning etter klikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Da skal jeg prøve å trene på de pirketingene med klikker. Jeg bruker også bra, men jeg skravler så mye til henne at det hender seg jeg sier bra uten at det er belønning i sikte liksom... Når vi trener sier jeg bra --> godbit, og da sier jeg ikke bra i hytt og pine, men føler det blir mer presist med klikker i de situasjonene vi sliter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Da skal jeg prøve å trene på de pirketingene med klikker. Jeg bruker også bra, men jeg skravler så mye til henne at det hender seg jeg sier bra uten at det er belønning i sikte liksom... Når vi trener sier jeg bra --> godbit, og da sier jeg ikke bra i hytt og pine, men føler det blir mer presist med klikker i de situasjonene vi sliter.

Hunder er mestre i å skille på toneleie og situasjon også. Så om du sier "FlinkDinajenteduersåBRAduatte" så forstår hun nok forskjell på det og når du sier "BRA!" klart og tydelig. Jeg har nesten alltid likt toneleie når jeg sier bra!. Men klikkeren er som oftest mer presis ja :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan bare legge til her at når du begynner med klikker, så må du betinge den. Klikk-godbit-klikk-godbit eks 4-5 rep. pause og på igjen. når du f.eks klikker når hunden ser en annen vei, så se om den tar kontakt da. (gjør den det, så skjønner den at klikk betyr godbit)

når den vet dette,så kan du begynne å klikke for adferder =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker positiv treningsmåte når jeg trener hund, men jeg har ikke brukt klikker på Dina, og heller ikke lært henne klikkeren. Nå ønsker jeg å gjøre det fordi jeg føler klikkeren blir mer presis i enkelte øvelser enn mitt stemmebruk.

Ja det er en fordel med klikketren. Den er den alltid nøytral. Din stemme blir påvirket av hvordan du føler deg og blir dermed noen ganger ulogisk for hunden.

Hvis jeg skal lære henne inn klikker tenker jeg å klikke for kontakt for å vise henne hva det betyr liksom.
Husk at du ikke skal klikke for å få kontakt, men du skal klikke fordi du får kontakt som en tilbudt handling fra hunden uten å vise den.

Men bør jeg velge enten klikker eller BRA eller kan jeg bruke begge dele til forskjellige ting?Ønsker å bruke klikker til pirkingen, den sliter vi veldig med, og jeg tror hun ikke forstår fordi jeg er for upresis. Dessuten vil jeg bruke den til innlæring av utstillings stå. Så vi kan jobbe inn en bedre stå. Er det dumt å plutselig bruke klikker til noen øvelser og noen øvelser ikke? Vil hun skjønne det like bra som hunder som er trent kun med klikker?

Håper på noen tips her.

Finn gjerne noe annet enn ordet bra. Allerede her skriver du BRA med store bokstaver det indikerer at det blir for følelsesbetont. "Smatt" med tungen, eller ett annet nøytral signal gjør samme nytten. På mange kurs rundt om så lærer elevene å rose med høy lys stemme. Hensikten er å formiddle til hunden at mor/far er fornøyd. Ikke gå i den fella der. Når du bruker ett signal, ord, eller annet, så må det være nøytralt og kun formiddle at: belønning er på vei. Intet annet. Hunden gir i utgangspunktet en god dag i om du er glad eller ikke. Det som er avgjørende er hva det får for konsekvenser for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn gjerne noe annet enn ordet bra. Allerede her skriver du BRA med store bokstaver det indikerer at det blir følelsesbetont. Det skal det ikke være. På mange kurs rundt om så lærer elevene å rose med høy lys stemme. Hensikten er å formiddle til hunden at mor/far er fornøyd. Ikke gå i den fella der. Når du bruker ett signal, ord, eller annet, så må det være nøytralt og kun formiddle at: belønning er på vei. Intet annet. Hunden gir i utgangspunktet en god dag i om du er glad eller ikke. Det som er avgjørende er hva det får for konsekvenser for den.

Selvfølgelig skal det ikke være følelsesbetont, men det gjelder jo alle ord, ikke bare BRA. Jeg har samme toneleie på BRA enten jeg er gretten en dag (da prøver jeg helst ikke å trene) eller er glad. Selv om hundene også har et eget jackpot-signal (da er det plutselig BRAAAA). Jeg kan ikke se noe galt i det. Hadde jeg sagt KAKE hadde det være like mye/like lite følelsesbetont som BRA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hva er vi egentlig uenige om?

Hvorfor skal ikke TS bruke BRA som betinget forsterker? Fordi hun skriver det med store bokstaver betyr ikke det at det er mer følelsesbetont enn andre verbale signaler (jeg skriver jo med store bokstaver selv).

Selvfølgelig vil aldri et verbalt signal være likt fra gang til gang, alt ettersom hvilket humør man er i (selv om man ikke skal prøve å la det komme til uttrykk, så er det jo små endringer der). Det virket som om du er imot bruk av verbale signaler som betingede forsterkere, men jeg foretrekker allikevel å bruke et verbalt signal fremfor f.eks smatting med tungen, knipsing etc. Selv om mitt verbale signal alltid høres likt ut, så hører hvertfall hunden det på 30 meters avstand :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker aldri klikkeren, men det hender at jeg bruker den. Jeg har lært inn "bra" på lik måte som jeg har lært inn klikket (sier "bra!" og belønner like etterpå). Hunden blir ikke forvirret om du veksler på å bruke bra/klikk/flink jente whatever. De lærer seg fort at klikket alltid betyr belønning, at f.eks "flink jente" betyr belønning kun noen ganger og at f.eks "bra" også betyr at det alltid vanker godbiter.

edit: du kan bruke klikkeren eller som helst i hvilken situasjon du vil uten at hun blir forvirret, så lenge hun alltid får belønning etter klikket.

Litt OT men jeg har hørt deg si 'flink jente' så regner ikke med at det er et tilfeldig eksempel. Bruker du det på konkurranser / som et ledd i konkurransetrening? :wub:

Ja det er en fordel med klikketren. Den er den alltid nøytral. Din stemme blir påvirket av hvordan du føler deg og blir dermed noen ganger ulogisk for hunden.

Husk at du ikke skal klikke for å få kontakt, men du skal klikke fordi du får kontakt som en tilbudt handling fra hunden uten å vise den.

Finn gjerne noe annet enn ordet bra. Allerede her skriver du BRA med store bokstaver det indikerer at det blir for følelsesbetont. "Smatt" med tungen, eller ett annet nøytral signal gjør samme nytten. På mange kurs rundt om så lærer elevene å rose med høy lys stemme. Hensikten er å formiddle til hunden at mor/far er fornøyd. Ikke gå i den fella der. Når du bruker ett signal, ord, eller annet, så må det være nøytralt og kun formiddle at: belønning er på vei. Intet annet. Hunden gir i utgangspunktet en god dag i om du er glad eller ikke. Det som er avgjørende er hva det får for konsekvenser for den.

Jeg kom bort i klikkertrening gjennom hest / Ellen Ofstad og der brukes svært sjeldent klikker, og da gjorde jeg det slik med hunden min og. Hestens klikkerord er KLIKK og hunden min sitt er KOKO. (Store bokstaver kun for å fremheve ordet.)

Noen ganger trener jeg dem samtidig, da er det også greit å ha forskjellig lyd syntes jeg.

Men uansett, sier ordene med nøytral stemme vansligvis og med kjempeglad stemme når det er jackpot.

Er det noe galt med det? Syntes det fungerer veldig bra iallefall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skriver at jeg skal klikke for kontakt betyr det at jeg skal klikke når hun gir meg kontakt for å lære inn klikkeren. Når hun ser på meg når jeg klikker etter flere repetisjoner vet jeg at hun har skjønt hva klikk betyr.

Jeg bruker samme toneleie når jeg sier bra når vi trener, men når jeg snakker til henne kan jeg si braduersåflinkoggodogblablabla og da varierer det nok i toneleie. Men samtidig så ser jeg jo at hunden reagerer når jeg bruker et presist BRA under trening, enn når jeg sier bra i en setning med hundre andre du-er-så-flink ord. Hunden merker forskjell på når BRA betyr belønning eller det bare er muttern som jabber ivei liksom. Poenget her er at jeg tror jeg vil bli flinkere til å være presis hvis jeg bruker klikker istedet for ord. Klikket er så kort og presist, og jeg kan ikke feile med toneleiet eller med lengden på ordet liksom... Mulig jeg formulerer meg så det er vanskelig å forstå hva jeg mener, er ikke så lett å forklare :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT men jeg har hørt deg si 'flink jente' så regner ikke med at det er et tilfeldig eksempel. Bruker du det på konkurranser / som et ledd i konkurransetrening? :wub:

Bruker ofte "flink jente", men det betyr ikke alltid godbit :) Så jeg bruker flink jente når det er snakk om variabel forsterkning, derfor bruker jeg også flink jente på konkurranse mellom øvelsene.

Jeg bruker samme toneleie når jeg sier bra når vi trener, men når jeg snakker til henne kan jeg si braduersåflinkoggodogblablabla og da varierer det nok i toneleie. Men samtidig så ser jeg jo at hunden reagerer når jeg bruker et presist BRA under trening, enn når jeg sier bra i en setning med hundre andre du-er-så-flink ord. Hunden merker forskjell på når BRA betyr belønning eller det bare er muttern som jabber ivei liksom. Poenget her er at jeg tror jeg vil bli flinkere til å være presis hvis jeg bruker klikker istedet for ord. Klikket er så kort og presist, og jeg kan ikke feile med toneleiet eller med lengden på ordet liksom... Mulig jeg formulerer meg så det er vanskelig å forstå hva jeg mener, er ikke så lett å forklare :D

Hehe, ja, med litt trening vil nok klikkeren bli et veldig presist hjelpemiddel. Men dersom du nylig har begynt å trene med klikkeren på øvelser som krever stor nøyaktighet, så tar det som oftest litt tid før du klarer å bli veldig nøyaktig selv. Men jeg har sett klikkertrenere som er helt rå på timing! Prøv å klikkertren en høne, da lærer du deg det :D Når jeg startet å bruke klikker trente jeg mye timing for meg selv også, f.eks ved å kaste en ball opp i luften og forsøke å klikke akkurat i det ballen står stille i luften og faller ned mot bakken igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øv deg opp en bedre timing steder du ikke har med hunden. Jeg har kjørt mye rundt med klikkeren på jobb faktisk, og klikket for skifting av lys, når dører smeller igjen, hva personer som passerer gjør. Bare finn noe du kan klikke for (om du bruker i-click i lomma høres det ikke heller, om du ikke sitter inne i en bil eks :wub: ). Men ikke om hunden er med selvfølgelig da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...