Gå til innhold
Hundesonen.no

Har det klikka helt for bikkja mi?


Gry83

Recommended Posts

Jeg var å gikk tur med Nadira nettopp, og vi passerte en gammel West Highland White Terrier (vet ikke om det var hanne eller tispe). Vi stoppet for å la hundene hilse, og begge stod å logret og snuset vennlig på hverandre - og så, helt ut av det blå, flyr Nadira rett på denne hunden å glefser den i nakken mens hun knurrer og blir helt "vill" i blikket! Jeg ble totalt satt ut, men fikk heldigvis røsket henne vekk ganske kjapt, mens jeg sjokkert og flau fikk sutret frem en unnskyldning til han stakkars gamle mannen som eide den andre hunden. :whistle: Hva i alle dager er det som feiler henne for tiden...? Greit nok at hun er tenåring (10 måneder) med hormoner som bruser og alt det der, men hun skal da vel ikke bare fly på andre hunder av den grunn? I det siste har hun "klikket" på et par andre hunder også, men da har det vert krangling om pinner, så jeg trodde det var resursforsvar det dreide seg om (det er forresten ALLTID Nadira som har startet krangelen)... Men denne gangen var det jo ingen grunn for at hun skulle angripe. Kanskje hun så på denne hunden som "svak" siden den var gammel og skrøpelig, og at den dermed måtte "tas"? Har det "klikket" helt for henne, er hun ikke helt normal i topplokket? Jeg begynner nesten å lure, for i situasjoner hun ikke liker, som f.eks kloklipping, så skal hun kontrollere situasjonen med agressjon og å bite meg i hendene for å få meg til å slutte. Da får hun samme "psyco-blikket" som hun hadde nå, hun er ordentlig SINNA liksom, og hun biter HARDT - ikke noe blod, men "huller" i huden etter tenna. (Jeg trekker meg forresten ikke unna i situasjoner der hun holder på sånn, så hun "vinner" ikke på det...) Dette har hun gjort i perioder siden hun var 12 uker. Ovenfor meg/andre mennesker forsvarer hun ikke mat/leker/pinner, men når hun spyr forsvarer hun oppkastet sitt, av alle ting. :innocent: Ellers er hun godt sosialisert med både folk og hunder, og hun har alltid gått kjempegodt overens med andre hunder, har bare vert vennlig og konfliktsky. Så jeg skjønner ikke hva som skjer med henne for tiden, om det er hormonene som har gått rett i fletta på henne, eller om hun er agressiv av "natur" og jeg bør seriøst bekymre meg...? Jeg får skikkelig hetta av tanken på å ha en hund jeg ikke kan stole på... Hjelp... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit fordi jeg leste feil, jeg trodde hun hadde matforsvar ovenfor dere. Jeg vet ikke helt hvordan du skal jobbe med det med kloklippingen. Jeg ville kanskje prøvd å klippe en klo, hvis hun oppfører seg får hun ros, godbit og fri, hvis hun ikke oppfører seg holder du henne og fortsetter. Med en gang hun ikke biter så lar du henne gå og roser henne. Etterhvert kan du øke forventningene til at hun skal være mer rolig når du holder henne for å klippe. Er hun flink tar du en klo og venter en stund til neste klo. Jeg vet ikke om det vil funke, men du kan jo prøve. Det med den gamle hunden er litt vanskelig å forstå, men jeg har også opplevd at Dina reagerer på en hun som bor samme sted som oss som er gammel. Jeg vet ikke om hun reagerer på at han ser og hører dårlig og kanskje oppfører seg annerledes eller hva det er. Uansett ville jeg begynt å jobbe med dette, fordi selv om det er hormoner og tenåringsnykker som styrer så kan dette fortsette om det ikke blir jobbet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit fordi jeg leste feil, jeg trodde hun hadde matforsvar ovenfor dere. Jeg vet ikke helt hvordan du skal jobbe med det med kloklippingen. Jeg ville kanskje prøvd å klippe en klo, hvis hun oppfører seg får hun ros, godbit og fri, hvis hun ikke oppfører seg holder du henne og fortsetter. Med en gang hun ikke biter så lar du henne gå og roser henne. Etterhvert kan du øke forventningene til at hun skal være mer rolig når du holder henne for å klippe. Er hun flink tar du en klo og venter en stund til neste klo. Jeg vet ikke om det vil funke, men du kan jo prøve. Det med den gamle hunden er litt vanskelig å forstå, men jeg har også opplevd at Dina reagerer på en hun som bor samme sted som oss som er gammel. Jeg vet ikke om hun reagerer på at han ser og hører dårlig og kanskje oppfører seg annerledes eller hva det er. Uansett ville jeg begynt å jobbe med dette, fordi selv om det er hormoner og tenåringsnykker som styrer så kan dette fortsette om det ikke blir jobbet med.

Kloklippingen var kanskje et dårlig eksempel, for den går egentlig greit nå. Vi klipper én klo pr gang, og det tålererer hun uten å få panikk/bli sint. :lol: Det er egentlig lenge siden vi har hatt noen "episoder" hvor hun har blitt sinna nå... Jeg formulerte meg utrolig dårlig her ser jeg i ettertid, men det jeg ville fram til var at hun tidligere har reagert med sinne i andre situasjoner også, og når hun først blir sint så er hun så voldsom og hardhendt, og det bekymrer meg litt at å reagere med aggresjon og biting er så "naturlig" for henne.

Jeg vet ikke helt hvordan jeg evt skal jobbe med dette som skjedde med den gamle hunden, siden dette foreløbig har vert et engangstilfelle. Men jeg skal hvertfall være veldig obs i møte med gamle og skrøpelige hunder heretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kloklippingen var kanskje et dårlig eksempel, for den går egentlig greit nå. Vi klipper én klo pr gang, og det tålererer hun uten å få panikk/bli sint. :lol: Det er egentlig lenge siden vi har hatt noen "episoder" hvor hun har blitt sinna nå... Jeg formulerte meg utrolig dårlig her ser jeg i ettertid, men det jeg ville fram til var at hun tidligere har reagert med sinne i andre situasjoner også, og når hun først blir sint så er hun så voldsom og hardhendt, og det bekymrer meg litt at å reagere med aggresjon og biting er så "naturlig" for henne.

Jeg vet ikke helt hvordan jeg evt skal jobbe med dette som skjedde med den gamle hunden, siden dette foreløbig har vert et engangstilfelle. Men jeg skal hvertfall være veldig obs i møte med gamle og skrøpelige hunder heretter.

Jeg har tre hunder som jeg gjerne stiller opp med, sånn at du kan få trent å dette. Det høres ut som om at denne frøkna trenger mye klarere regler enn det hun har i dag :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre hunder som jeg gjerne stiller opp med, sånn at du kan få trent å dette. Det høres ut som om at denne frøkna trenger mye klarere regler enn det hun har i dag :D

"Problemet" er at hun vanligvis ikke oppfører seg sånn, dette har vert en engangshendelse (foreløbig...), vanligvis er hun uproblematisk å ha med andre hunder. Hun omgås andre hunder flere ganger i uka - på hundeklubben trener vi med andre hunder i alle størrelser, kjønn og aldere, og hun går fint overens med alle, både i bånd og løs. Så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få trent på dette, det er ikke så lett å korrigere ting når di ikke oppstår. :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...