Gå til innhold
Hundesonen.no

Skriver


Ganzie

Recommended Posts

Jeg har dessverre ikke lært meg ordet "nei", så jeg var plutselig blitt skriver på hundeutstilling i morgen :icon_redface:

Så mitt spørsmål er; hva bør man huske på, og hva bør man absolutt ikke gjøre? :innocent: Jeg er en vandrende katastrofe, og greier sikkert å tråkke i salaten mer enn en gang :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv det dommeren sier, ikke sløs med dommers og ringsekretærs tid ved å protestere på dommers kritikk eller fortelle om hvor søt hunden er - for det har jeg opplevd. Skriver skal ikke være uenig i dommers kritikk, skal ikke si hva den mener om hunden, skal ikke krangle med dommer - da tråkker du i salaten! :icon_redface: Og det er ikke vits i å ta med ordbok, for den rekker du ikke å slå opp i.

Men er du usikker på hva dommer sier, har du selvfølgelig lov til å spørre - heller det enn å gjette hva h*n sa og skrive noe vilkårlig.

Vet du dommers nasjonalitet?

For din egen del bør du bruke de vanlige forkortelsene, så du ikke får helt skrivekrampe.

Noen norske forkortelsere som er allment brukt:

Utm = utmerket

MG = meget god

G = god

Bev = bevegelser

Overl = overlinje

Underl = underlinje

Temp = temperament

Pigm = pigment

Mask = maskulin

Fem = feminin

Også videre. Jeg har så mange ganger hatt skriver som er debutant i ringen når jeg er ringsekretær, og som regel går det veldig bra. Alle skrivere har skrivefeil, så ikke bekymre deg om det.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips :icon_redface:

Jeg skal prøve å ikke krangle med dommeren :innocent: Dommeren er en norsk dame, så jeg er nok heldig med debuten, slipper å tyde dårlig engelsk :whistle:

Da var det bare å lade opp skrivehånda til i morgen, jeg er jo ikke vant til å skrive med penn og papir mer :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-og pass for all del på at du skriver rett kritikk på rett skjema! Dvs, pass på at katalognr. er riktig. Sett gjerne en binders på de som får 1.pr. i første runde, så slipper du å lete gjennom alle skjemaene når klassen skal plasseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen norske forkortelsere som er allment brukt:

Utm = utmerket

MG = meget god

G = god

Bev = bevegelser

Overl = overlinje

Underl = underlinje

Temp = temperament

Pigm = pigment

Mask = maskulin

Fem = feminin

Å, den må jeg skrive opp, så slipper vi å stå å lure på hva som egentlig står i kritikken.. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange norske dommere har et slags mønster eller mal i kritikkene sine, som kan være til hjelp for deg.

De starter gjerne med helhetsinntrykket - feminin tispe av utmerket type, feminin hannhund av akseptabel type, grov men feminin type av ypperste klasser, stor hannhund av god type.

Allerede på den setningen kan du gjerne høre hva slags premiegrad de får - god type er gjerne en blåhund, akseptabel type er gjerne gult, utmerket og ypperste er gjerne CK. Men så kan selvfølgelig detaljfeil ødelegge for helhetsinntrykket, og gjøre at premiegraden reduseres. Men har en hund mange detaljfeil, har den heller ingen god helhet.

Etter helhetsinntrykket, starter mange med hode og hodedetaljer - tenner, bitt, øyefarge, øyeform, øreplassering, ørebæring, hodeform, pigment, lepper, stopp - noe firskåret hode, ønsker et mykere stopp. Lyse øyne med tunge øyerender, høyt ansatt ører som brukes effektivt. Knapt saksebitt

Så beveger mange seg nedover halsen, skuldre, front, overarm og frambeinsvinkler - god hals, men framskutte skuldre gir dårlige bevegelser fram. Svake mellomhender.

Om de nevner vinkler eller bevegelser framme, tar de gjerne med bak samtidig - akseptable vinkler bak, men steglengden forringes av den dårlige fronten.

Da har en igjen over- og underlinje, samt hale - god over- og underlinje, noe glad haleføring men korrekt halefeste.

Til slutt er det pels, farger, temperament og eventuelt annet, og testikler på hannhunder - god pels, men noe blasse farger, ønsker bedre pigment. Trenger å bli sikrere på seg selv. Testikler ok. Velstelt.

Mange dommere ønsker å avslutte med noe positivt, særlig om resten av kritikken er dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg "debutert" som skriver, og jeg er litt stolt over meg selv :whistle: Klønet faktisk ikke, og det gikk veldig bra, føler jeg :innocent: Jeg prøvde å skrive så pent som mulig, men etter fire timer med 3-4 grader i teltet så ble mine giktiske hender litt sure etterhvert. Men det ble da leselig (tror jeg) :icon_redface:

Mange flotte hunder, og bare tre blåsløyfer på 70 fuglehunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå er det min tur imorgen, på Fellesutstilling for fuglehunder.

Takk og lov så fant jeg denne tråden! Nå føler jeg meg mye mer forberedt, for dette skal jeg klare.

Gleder meg masse da, det finnes jo ingen bedre måte å bli kjent med rasestandarden på og hvorfor en sånn og sånn hund er pen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det min tur imorgen, på Fellesutstilling for fuglehunder.

Takk og lov så fant jeg denne tråden! Nå føler jeg meg mye mer forberedt, for dette skal jeg klare.

Gleder meg masse da, det finnes jo ingen bedre måte å bli kjent med rasestandarden på og hvorfor en sånn og sånn hund er pen.

Det var veldig gæy og lærerikt, om enn litt småkjølig :) Lykke til i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig gæy og lærerikt, om enn litt småkjølig :) Lykke til i morgen :)

Hehe!

Boblejakken skal frem, skal opp å sett opp ringer nå, så da skal jeg kjenne litt på det. Kanskje lurt å ha på et godt dekken på Tinka også da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kle på deg enda litt mer enn du tror er nødvendig, og ta gjerne med to sitteunderlag: Ett til å ha under baken, og ett til å ha under føttene, det isolerer mot den verste kulda fra bakken. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kle på deg enda litt mer enn du tror er nødvendig, og ta gjerne med to sitteunderlag: Ett til å ha under baken, og ett til å ha under føttene, det isolerer mot den verste kulda fra bakken. Lykke til!

Godt tips, fikk også beskjed om at det ikke var dumt med et ullteppe heller.Til Tinka blir det selvfølgelig et dekken og masse vann, kanskje ikke dumt å ha med noen knotter, og selvfølgelig et bur til å sove i.

Hmm, kanskje jeg også fikser meg en termos med varm kakao, siden jeg ikke er fan av verken kaffe eller te.

Nå er ihvertfall ringene satt opp og alt er klart for imorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...