Gå til innhold
Hundesonen.no

Nenya - Show Them The Quantum of Solace - en kommende stjerne!

Nökken

Recommended Posts

Da har vi vært ute og kjøpt vårt første halsbånd! Det var en viss utfordring for butikken hadde ikke verdens største utvalg, og jeg vil gjerne ha et halsbånd som passer på en tispe, men som samtidig gjør at det ikke ser ut som jeg har lånt damen sin hund.. :blink:

SDC17879.jpg

Ikke helt 100% førstevalget, men det beste jeg fant. Det varer ikke så lenge før hun må ha nytt uansett, så jeg må vel begynne å leite! Noen som har tips om gode nettbutikker som har halsbånd som passer til en feminin tispe av en feminin rase, men som ikke virker så feminin? :blink:

Tittelen sier at Nenya er en kommende stjerne. Det eneste som står mellom henne og stjernestatus er vel meg. :ahappy: For å forsøke å legge det beste grunnlaget for både hund og fører, så starter vi på "Valpekurs for kommende stjerner" med Morten Egtvedt allerede på onsdag! 8,5 uke er hun da. På høy tid å komme seg på konkurranse-rettet valpekurs! :ahappy:

Dagens meny av opplevelser har bestått av blant annet:

- en kjøretur til dyrebutikken

- halsbåndprøving

- hilsing på fisk og pinnedyr

- en tur innom Bunnpris hvor de har post-i-butikk for deretter å bli veid på postvekten og bli hodegnukket av en kvitrende, valpe-elskende ekspeditør

- klipping av ører

- klipping av klør

Og det er strengt tatt nok for en liten valpis som såvidt har startet på sin 9. uke. Det var total game-over på sofaen. :ahappy:

Kaputt.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært ute og kjøpt vårt første halsbånd! Det var en viss utfordring for butikken hadde ikke verdens største utvalg, og jeg vil gjerne ha et halsbånd som passer på en tispe, men som samtidig gjør at det ikke ser ut som jeg har lånt damen sin hund.. :ahappy:

:ahappy::blink::ahappy:

Jeg tror jeg gleder meg til å lese fortsettelsen *ler*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å forsøke å legge det beste grunnlaget for både hund og fører, så starter vi på "Valpekurs for kommende stjerner" med Morten Egtvedt allerede på onsdag! 8,5 uke er hun da. På høy tid å komme seg på konkurranse-rettet valpekurs! :ahappy:

Oi? seint? Ja, det var på høy tid altså :ahappy: hørte rykter om det kurset der, kanskje jeg skulle tatt et valpekurs til med N... :ahappy: Gleder meg til oppdateringer, regner selvsagt med at hun går en fin-fin fvf, apporterer uten tygging og balanserer problemfritt på frambeina etter maks et par kurskvelder :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vært en litt trasig dag. Jeg har hatt hjemmekontor, har hatt veldig mye å gjøre og har ikke fått gjort noenting. I stedet for å sitte her, klø meg i hodet og irritere meg over at jeg ikke får gjort noe, så tok jeg heller med meg Nenya ut en tur.

Vi startet hos vår lokale bilmekaniker i hans verksted, der han kikket litt på bilen min som snart skal EU-godkjennes. Nenya fikk rusle litt rundt, hilse på en gammel litt slaskete fyr som også hang rundt der, sitte i fanget på ene mekanikeren og ellers venne seg til et verksted vi besøker titt og ofte! :ahappy:

Deretter kjørte vi en tur på hundeklubben og hun fikk gå litt omkring. Klatret på litt gamle vogner av noe slag, trente litt pote-target og litt innkalling. Hun var i slaget og viste gode tendenser.

Jeg hadde ikke lyst å gi meg helt enda, så vi stakk innom skolen/byggeplassen som ligger like ved. Der var det mye moro å undersøke! Smarte meg fant ut at jeg skulle ta bilder omtrent når vi var ferdig med oppdagelsesrunden, men litt ble det. (Tatt med iphonekamera)

photo6.jpg

Her klatrer hun opp på en plankestabel. Kom seg ikke opp først, men fortsatte til hun var oppe.

photo7.jpg

Og ned igjen på andre siden. Her styrte hun veldig etter at bakbeina hadde fulgt etter, for det var sprekker mellom plankene. Hun ble stående med noen bein på ene siden og resten på andre, og knotet skikkelig. Hun viste overhode ingen tegn til redsel eller utrygghet, men jobbet til hun hadde god balanse. Det endte med en 2/3-fots balansering som var helt utrolig å se på! :ahappy:

photo15.jpg

Litt murstein-klatring..

photo17.jpg

Litt kantstein-klatring..

photo4.jpg

En liten pause på trappen til brakkene

photo0.jpg

Før vi går tilbake over pallene og mot bilen.

photo14.jpg

Blir sliten av sånn ruin-utforsking!

Hun var helt fantastisk i dag. Jeg var bevisst på å ikke belønne og styre for mye, men at hun selv skulle bli utfordret og lære seg å stole på seg selv. Og det gjorde hun virkelig! Etter de tøffeste utfordringene gjorde hun ofte et hopp ned igjen og spratt av gårde med halen høyt, logrende og gikk rett på neste utfordring. Det var tydelig å se hvordan hun fikk et kick av å tørre ting på egenhånd!

I tillegg klatret vi opp en jordskrent, lekte inni et inngangsparti med ekko, hilste på en klukkende avløpsrist, snublet i løs grøs og gikk på ekle, stikkende steiner. En ellers elendig dag endte veldig bra! Og det er godt å se at alle de rare tingene vi har lagt inn på valperommet har gjort henne trygg på å gå på ulike underlag. Det er ikke så nøye om det er ruglete, stikkete, mellomrom mellom plankene eller vippete.

Hun tok et langt steg mot den høye stjernehimmelen i mine øyne i dag, hvertfall! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se det ja :lol: Jeg kom ikke på å veie Fasit engang når han var med i butikken.. hvor mye veide Nenya?

jeg har forresten handlet mye fint og feminint til Fasit på smileydog.dk, kanskje du kan finne noe der? Som dette feks::

Det gikk litt på styr alt sammen, spesielt med den kvitrende damen i kassen, så det var ikke så lett å se hva hun veide. Det viktigste var egentlig bare at hun trivdes godt oppå disken og vekten. :yes: Takker for bra link! Vi får se hva vi finner etterhvert!

:wub: Sjekk ut den halsbåndtråden her inne, masse bra tips til nettbutikker. Hos bla. collarmania.com kan du velge stoff/skinn/spenner etc, så kan du få et maskofeminint bånd ;)

Ble sittende å lese gjennom den tråden. Er jo helt sprøtt hvor mange halsbånd endel har! :wub: Men mange gode ideer som dukket opp.

Gratulerer og velkommen inn hit, regner med at du har hatt en ivrig "damen" som har lurt deg inn her.

Følger stadig med på siden deres og gleder meg til fortsettelsen her inne. Blir gøy å se! lykke til!

Hun har nok hatt en viss påvirkning, kan du si! :lol: Blir spennende å si hva alt ender med! ;)

Takk til alle lykkeønskninger og god-ord om Nenya! Hun blir bare bedre og bedre! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

I går ble det forsøkt tatt oppstillingsbilder av den såkalt kommende stjernen, som nettopp er fylt tre måneder. Som oppdretter er jeg ikke helt fornøyd med grunntreningen valpekjøperen har gjort i forkant av fotoshooten, så han fikk streng beskjed om å trene mer på å stille opp.. :ahappy: Resultatet ble så som så, men her er i alle fall bilder:

_MG_6802%20copy.jpg

_MG_6830%20copy.jpg

_MG_6844%20copy.jpg

De fleste bildene ble ikke bra i det hele tatt, Nenya lignet mer en slangehund enn noe annet:

_MG_6809%20copy.jpg

_MG_6824%20copy.jpg

Nenya er litt misfornøyd med hele opplegget, men søt som fy (foreløpig er det det hun lever på..):

_MG_6834%20copy.jpg

Oppstillingstrening har gått på bekostning av andre ting, valpekjøperen skal ha for at han trener masse annet rart, her er bilde av en av de første sportreningene:

IMG_6775%20copy.jpg

Tilsynelatende fornøyd med resultatet:

IMG_6788%20copy.jpg

Bortsett fra å ha gått noen få spor, har hun fått vasse litt i et vann, men det var litt kaldt syntes hun. At mammsen tok seg et bad var helt uforståelig for en liten tøtte.. Hun har også fått være med på skogstur sammen med en drøss andre hunder, dvs Tulla, Aynï, og tre samojeder. Det var veldig spennende, og kjempegøy å hoppe som en kenguru nedover bakker fulle av lyng. Jeg og Nenya tok oss også en bytur her om dagen, og da ville hun helst hilse på alle sammen, men fant fort nok ut at ikke alle var like interessert i å hilse på henne. Vaksinen er også tatt, og dyrlegen syntes hun var veldig flink og rolig å ha med å gjøre (han skulle bare prøvd å stille henne opp han..!). Hun er ikke akkurat noen stjerne på valpekurset, men så er hun også den yngste valpen. Hun sovner med en gang hun blir satt i buret etter en økt, så hun rekker jo knapt å våkne før neste økt er over stakkars. Regner med det bedrer seg betraktelig med alderen. Når det er trening hjemme i hagen, er hun i alle fall veldig utholdende og ivrig. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så søt! :lol:

Jeg er forresten i Trondheim og gjør ingenting om dagen, så det er bare å si ifra om dere vil ha besøk! Jeg vil klå litt på Nenya og Tinka vil bite litt på Tulla. :)

Oo! Ja det må vi få til! Hvordan er det med helgen? Kanskje vi kan ta oss en tur til byn og gå tur sammen under skalkeskjulet "miljøtrening"? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oo! Ja det må vi få til! Hvordan er det med helgen? Kanskje vi kan ta oss en tur til byn og gå tur sammen under skalkeskjulet "miljøtrening"? :ahappy:

Jeg drar sannsynligvis på hytta i morgen og blir borte sannsynligvis til lørdag (det er grenser for hvor lenge jeg gidder å isolere meg for å lese til eksamen, liksom), men for eksempel søndag passer jo fint for meg, men da tror jeg pappa skal ha bilen, så da blir jeg jo plutselig veldig immobil igjen... Hm. Vi kan jo alternativt også ta dette på PM. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Siden sist har vi trent litt mer oppstilling, så nå går det faktisk ganske så bra å stille opp:

14_06_10NenyaCopy.jpg

Ellers er det siste dag på valpekurset på torsdag, og hun har virkelig våknet. Hun er generelt mer våken nå enn i starten, og hun holder mye lenger før hun kapitulerer. :banana: Nökken kan skrive mer, om han kommer opp fra dypet da.. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitsomt å komme opp fra dypet. Derfor jeg ikke får skrevet så ofte. Dårlig med nettilgang der nede... :)

Valpekurset nærmer seg slutten, som sagt. Jeg har innsett hvor vanvittig mye det er en liten valpis skal oppleve og lære den første tiden. Jeg har etterhvert forsøkt å ikke "trene" for mye, men heller jobbe med forskjellige ting som vil være viktig for meg framover. Innkalling er en sånn ting, lekelyst er en annen. Skulle jeg valgt på nytt, så ville jeg ventet en stund med et valpelydighetskurs. Et valpekurs med litt mer fokus på sosialisering og daglig oppdragelse ville passet meg litt bedre sånn i starten. Lydighets- og konkurransekursene kommer tidsnok uansett. Men har lært veldig mye som vi skal ha nytte av fremover uansett!

Ellers vokser hun stadig. Ikke så unormalt det, men hun begynner jo å bli stor etterhvert! Ikke samme lille valpen lenger nå, men fremdeles valp i hodet. Og det fortsetter jo en god stund til. :innocent:

3 gode sider:

sover lenge på morgenen, er matglad,er leken,har få uhell inne, veldig fin, morsom, rolig inne, fine vinkler, frisk, sosial og glad i folk

3 utviklingsområder:

hoppus, bjeffus

Det ble hvertfall nesten 3. I snitt. :D

Vi gikk spor i går. To spor faktisk. Vi har prøvd oss på noen små spor tidligere også, og hun har forsåvidt gått sporet, men med relativt lite entusiasme. Det har liksom ikke vært det viktigste å finne sporslutt, det finnes jo så mye spennende på veien dit som vi må sjekke før vi gidder å gå videre. Helt til i går. Da plutselig var det ikke tvil om hva som var målet - det var å finne ut hvor dette sporet gikk! Om det krysset en bekk fikk så være! (Jada, er litt risky å krysse en bekk så tidlig, men bekken var liten og sporslutt var like over på andre siden! :D ) Hun gikk strake veien, nøye og med fin fart.

Det resulterte i et nytt spor like etterpå - måtte bare ha en liten runde til. Denne gangen var det både hest og ku i sporet. (Hvertfall passerende på veien like bak oss.) Men sporhunden Nenya hadde ikke nese for annet enn mine fotspor! :banana:

To be continued...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...