Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva slags rase kan passe oss?


Champagneria

Recommended Posts

Vår lille bernerjente er jo liten enda, men vi ønsker å ha "to tette" :whistle: Kunne i utgangspunktet tenkt oss 2 bernere, men da vi har barn i tillegg, ser vi på mulighetene hos en litt mindre rase.

Vi er jo en aktiv familie, men samtidig krever barn og hverdagen sitt, så vi trenger en hund som har samme aktivitetsnivå som vår berner.

- Tur 1-2 timer hver dag

- Mye ute i skog og mark i helgene, men har også dager hvor vi sløver`n på verandaen ute og inne

- Gjerne en som liker agility eller apport, altså en med litt andre øvelser enn vår berner

- Og selvsagt: Barne og bernervennlig!

Bernerjenta vår er for liten enda, men vi vi bruke henne til trekk av vogn/ kløv og spor. Dette er jo også noe som vår neste hund vil ta del i, selv om det ikke er så viktig med trekk.

Noen forslag??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at mange som liker Berner også liker Eurasier, og omvendt. Vet om flere Eurasiereiere som også har eller har hatt Berner, og mange som kjøper Eurasier har gjerne hatt Berner på listen over aktuelle hunder. Vi vurderte sterkt Berner, men den falt av pga sykdommer/kort levealder, samt at Eurasier har en litt mer praktisk str. Så du kan jo titte litt på Eurasier?

Aktivitetsnivået deres høres helt supert ut for en Eurasier, de fleste takler roligdager veldig bra (vår er helt super sånn sett, med fin av-knapp og null problem med sløve-dager) og trekk, kløv og spor er noe Eurasiere passer fint til (selv om de selvsagt ikke kan trekke/kløve like mye vekt som en Berner da). De er ikke nødvendigvis noen naturlige apportører eller agilitytalenter, men for vår del gikk innlæring av apport superraskt, og de lille vi har trent av agility synes han er kjempekjekt. Skal på agilitykurs til høsten :whistle:

Ellers har de som sagt en praktisk str, fra min 18 kg på tisper til max 32 kg på hannhunder, lite pelsstell (børste en gang i uken/annenhver uke, bade så lite som mulig og ingen klipping), det er en generelt frisk rase, der finnes patella lux og hofteproblem i rasen, men Eurasiere som brukes i avl skal være sjekket fri for HD og patella lux, samt øyelyst fri.

Ellers kan dere jo sikkert velge og vrake ganske bra i raser ift det du skriver :blink: F.eks Golden eller Lab er sikkert et fint valg for dere? Kommer jo an på hvor liten du vil ha den, og hvilken type hund du foretrekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at mange som liker Berner også liker Eurasier, og omvendt. Vet om flere Eurasiereiere som også har eller har hatt Berner, og mange som kjøper Eurasier har gjerne hatt Berner på listen over aktuelle hunder. Vi vurderte sterkt Berner, men den falt av pga sykdommer/kort levealder, samt at Eurasier har en litt mer praktisk str. Så du kan jo titte litt på Eurasier?

Aktivitetsnivået deres høres helt supert ut for en Eurasier, de fleste takler roligdager veldig bra (vår er helt super sånn sett, med fin av-knapp og null problem med sløve-dager) og trekk, kløv og spor er noe Eurasiere passer fint til (selv om de selvsagt ikke kan trekke/kløve like mye vekt som en Berner da). De er ikke nødvendigvis noen naturlige apportører eller agilitytalenter, men for vår del gikk innlæring av apport superraskt, og de lille vi har trent av agility synes han er kjempekjekt. Skal på agilitykurs til høsten :whistle:

Ellers har de som sagt en praktisk str, fra min 18 kg på tisper til max 32 kg på hannhunder, lite pelsstell (børste en gang i uken/annenhver uke, bade så lite som mulig og ingen klipping), det er en generelt frisk rase, der finnes patella lux og hofteproblem i rasen, men Eurasiere som brukes i avl skal være sjekket fri for HD og patella lux, samt øyelyst fri.

Ellers kan dere jo sikkert velge og vrake ganske bra i raser ift det du skriver :aww: F.eks Golden eller Lab er sikkert et fint valg for dere? Kommer jo an på hvor liten du vil ha den, og hvilken type hund du foretrekker.

Takk for tilbakemelding. Eurasier var ikke dum, nei... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere andre kritereier som pelsstell/ type? Er jakt/ gjeterhunder aktuelle?

Hva er ideel størrelse`?

Nei, ingen kriterier til pelsstell. Men vi er ingen jaktpersoner, så ville ikke hatt mulighet til å gi en jakthund den store gleden av det den bør brukes til.

Størrelse: Mellomstor; mindre enn berner, men stor nok til å ikke bli tråkket i hjel :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. jeg er oppvokst med Bernere og har nå (Welsh) Springer Spaniel. Har også hatt Bearded Collie.

Veldig fornøyd med begge rasene :whistle:

Tror det er endel som kan passe egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk buhund! En veldig kvikk og glad liten hund med godt gemytt. De elsker å gjøre ting sammen med eierene sine og barn kan fint gå tur med dem. Vet ikke om apport er så vanlig øvelse på buhunden, men med riktig trening skal nok det gå. Buhunden er utrolig lærevillig og tar ting fort. Buhunden passer perfelt til agility. Buhunden vil også gå godt sammen med andre hunder hvis den blir sosialisert som valp, og siden dere har en hund fra før i huset tror jeg det blir null problem. Men den må jo sosialiseres med andre hunder som liten, akkurat som andre valper.

Buhunden påsser altså perfekt til en familie med barn i alle aldre, som vil bruke hunden litt, og ta den med på det meste. En buhund liker ikke å bli forlatt hele tiden. Det er en glad, tillitsfull og snill hund som ofte har en stor personlighet. Mange klager på gneldringen, men hvis hunden får brukt hodet litt vil ikke det være et stort problem. Mange ser for seg buhunden som den gneldrete gårdsbikkja, ikke den snille, medgjørlige og glade hunden den egentlig er.

Lykke til, og du kan jo ha buhunden i tankene! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sett på korthåret collie, shetland sheepdog (dersom det går greit at den ikke kan trekke- holde følge gjør den uten problemer!), mellompuddel, bearded collie, labrador, golden - mulighetene er store ut i fra de kriteriene du har nevnt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finsk lapphund? Entlebucher sennenhund? Eller rett og slett en golden retriever?

Entlebucher sennenhund har vanligvis et betydelig høyere aktivitetsnivå enn berneren. Sier i hvert fall de som har/har hatt begge rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du med "to tette" mener minst to års alderforskjell? ;)

Har hatt berner før og kjenner igjen mye av mentaliteten i euraisern.(faktisk tror vi han er en reinkarnert utgave av gammelhunden) Men eurasiern er mer lettlært og kjapp i kroppen, sikler ikke, røyter ikke og veiver ikke ned alt fra stuebordet med halen. Så inforstått godt oppdrett kan jeg anbefale eurasier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du med "to tette" mener minst to års alderforskjell? :wub:

Hvorfor mä det väre to ärs aldersforskjell, mener du?

Jeg har selv en Papillon pä 2 är, og en Portugisisk Vannhund pä 1 är (begge hanner) tror aldri jeg har sett to hunder som leker og gär sä godt overens sammen (og jo, begge har alle grunnkommandoer osv innabords..)

Skjönner ikke helt greia med at alle mener det absolutt mä väre to ärs mellomrom mellom hundene.. ;)

Og lurte ogsä pä det ang. Eurasier som IKKE röyter..? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er veldig greit at særlig hunder på størrelse med berner er litt voksne i hodet før man får en liten valp i hus. Uansett rase er man litt snillere mot seg selv om man venter til førstemann kan være en hjelp i oppdragelsen av valpen, istedet for utelukkende lekekompis og forstyrrende element. Så selv om mange kan fortelle at "men det gikk da sååå bra", så er det veldig godt ment å råde en bernervalp-eier med små barn til å vente en smule med nytt valpekjøp. :wub:

Eurasiern røyter minimalt sammenliknet med en berner. Har dobbel pels som felles en til to ganger i året omtrent. Tispene røyter litt i forbindelse med løpetid, men generelt enormt lite pels som slipper uten stormrøytinga. Stort sett det lille som sitter igjen på børsten når man har børsta gjennom pelsen liksom, herlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men med 1-2 timer mosjon pr dag, så er det bra, bare fordel det rundt ;) Minimum 3 turer pr dag er bra ;)

Du har jo hunder som: Collie, Border Collie, Cocker Spaniel, Engelsk staffordshire bull terrier, eurasier osv.

Jeg vet ikke med Golden Retriever. Den er snill og det der, men det er også den hunden som er "kåret" til å ha bitt flest barn o.l. Men, med rett oppdragelse så skal vel det meste fungere :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke med Golden Retriever. Den er snill og det der, men det er også den hunden som er "kåret" til å ha bitt flest barn o.l.

En av grunnene til at den ble det for noen år siden i USA, er nok pga det blir sett på som den ultimate familie hunden, barn som stikker fingrene sine plasser de ikke burde på hunden, leker og herjer uten grenser. Dessuten er det er meget populær rase og finnes i flere hjem .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene til at den ble det for noen år siden i USA, er nok pga det blir sett på som den ultimate familie hunden, barn som stikker fingrene sine plasser de ikke burde på hunden, leker og herjer uten grenser. Dessuten er det er meget populær rase og finnes i flere hjem .

:whistle: Golden har dessverre blitt framstilt som en blanding av kosebamse og barnevakt, noe som er fryktelig dumt uansett rase! Dessuten har alle raser som har vært så populære som golden retrievere blitt utsatt for uvettig avl i noe grad, noe som før eller senere vil resultere i individer med dårlig gemytt, helseproblemer m.m - som gir ufortjent dårlig rykte til en super rase. Hvis man er nøye på opprettervalg (det burde man vel være uansett) får man en flott hund med et fantastisk gemytt, og behandler man i tillegg golden retrieveren som en HUND, vil jeg fortsatt påstå at det er en ultimat familiehund - om enn blant flere. Dessuten vil jeg tro at den hadde vært midt i blinken for de kriteriene TS nevner!

Jeg drømmer selv om en riktig mørkgylden golden når jeg blir stor jente og får bil og N er voksen nok til å bli storebror :icon_redface: Passe stor, veldig lettlært, vennlig, sporty på tur men har lett for å finne avknappen sin når det trengs/er mulig, veldig godt egna til både trekk og kløv, apporterer som noen gyldne helter :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:icon_redface: Golden har dessverre blitt framstilt som en blanding av kosebamse og barnevakt, noe som er fryktelig dumt uansett rase! Dessuten har alle raser som har vært så populære som golden retrievere blitt utsatt for uvettig avl i noe grad, noe som før eller senere vil resultere i individer med dårlig gemytt, helseproblemer m.m - som gir ufortjent dårlig rykte til en super rase. Hvis man er nøye på opprettervalg (det burde man vel være uansett) får man en flott hund med et fantastisk gemytt, og behandler man i tillegg golden retrieveren som en HUND, vil jeg fortsatt påstå at det er en ultimat familiehund - om enn blant flere. Dessuten vil jeg tro at den hadde vært midt i blinken for de kriteriene TS nevner!

Akkurat dette jeg også mente, men du formulerte det mye bedre enn meg :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...