Gå til innhold
Hundesonen.no

Oversette siden til engelsk


Recommended Posts

Jeg har laget en engelsk versjon av min side for ikke så lenge siden. Valgte å ikke oversette absolutt alt, altså er det en nedstrippet versjon (du kan jo gå inn å se hva jeg mener).

Jeg kopierte alle sidene jeg ville ha (bruker frontpage), skiftet navn på dem, altså hvis det var utstillingsiden, som heter utstilling kalte jeg den ENGutstilling isteden, og oversatte siden. Gjorde det med alle sidene jeg ville ha, og la link til den engelske indexsiden (ENGindex.htm som jeg kalte den) på forsiden, og voila, engelsk versjon.. (alle linker innbyrdes på siden måtte jo også skiftet da, til gå til de engelske sidene)

Dette var ræva forklart, men ja, man må skrive alt på nytt selv, med mindre man bruker en oversettingstjeneste som fks. google translate, men det kan bli endel morsomme formuleringer ut av det :wub:

Bruker du frontpage er det jo ordliste i den som i word, så hvis du stiller den til engelsk får du jo litt hjelp, og er det ord du ikke kan er ikke google translate så dumt, ellers kan du jo spørre her :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du virkelig ikke behersker engelsk skriftlig, ville jeg satset på hjelp til å lage en kort, men kvalitetssikra infotekst om jeg var deg. Da mener jeg hjelp fra et kapabelt menneske, ikke et dataprogram. Det tar seg mye bedre ut enn om alt er forsøkt oversatt med dårlig eller mediokert resultat. Det blir fort ufrivillig komisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålene dine er jo noe vanskelig å svare på, når en ikke vet hvordan hjemmesiden din er bygget opp. Men har en de tekniske kunnskapene, skal det da være mulig å lage to språkversjoner.

Det er du som velger hvor mye du vil ha på engelsk - men tenk på om du orker å oppdatere to hjemmesider, eller om du vil ha en generell engelsk versjon og en norsk versjon som stadig oppdateres og er mer detaljert.

Dårlig språk gir færre besøkende, og de er der kortere tid. De får et dårlig inntrykk av deg (i hvert fall får jeg et dårlig inntrykk av personer bak dårlige hjemmesider eller hjemmesider med dårlig språk, og jeg kan se forskjellen på dysleksi og bare rævva skriveferdigheter), og det er neppe det du ønsker med den. Da er det bedre, som Bardmann sier, å få noen til å hjelpe deg med en generell tekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar!

jeg bruker One.com sitt hjemmeside system, så jeg er usikker hvordan det fungerer sånn sett. Men en tanke var å kjøpe et nytt domene, lage en lik hjemmeside på engelsk, og så linke den fra min hjemmehovedside som engelsk versjon. Kanskje tungvindt og unødvendig, men... :blink: Og så kun ha kort info på den engelske, og linke opp til det samme galleri som jeg har fra før. Eneste blir jo bloggen som ikke blir oversatt.. Men kanskje ha litt korte nyheter på den engelske som oppdateres.. hmm. hva tror dere om det? knøvlete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare lyst til å kommentere dette med om engelsken er bra eller ikke. Jeg har brukt veldig mye tid på å surfe rundt etter oppdrettere og hannhunder, og jeg synes ikke det virker det minste useriøst bare fordi ikke alle er like flinke til å uttrykke seg på andre språk. Har lest kjempemye "rar" engelsk, men så lenge man forstår hva folk vil frem til og får en idè av hva de står for, så er det meg revnende likegyldig om språket er 100% korrekt. Det som irriterer meg mest er hvis noen sitter på en tilsynelatende interessant hannhund og ikke har siden på engelsk i det hele tatt, det samme gjelder oppdrettere som har kull som virker interessante. ;)

Jeg har selv en engelsk versjon av hjemmesiden min, og jeg er vel ikke akkurat verdens beste i å formulere meg (verken på engelsk eller norsk forresten), men jeg har flere utenlandske besøk hver dag. :icon_redface:

Jeg har forøvrig gjort det på samme måte som Lola Pagola. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

takk for svar!

jeg bruker One.com sitt hjemmeside system, så jeg er usikker hvordan det fungerer sånn sett. Men en tanke var å kjøpe et nytt domene, lage en lik hjemmeside på engelsk, og så linke den fra min hjemmehovedside som engelsk versjon. Kanskje tungvindt og unødvendig, men... :P Og så kun ha kort info på den engelske, og linke opp til det samme galleri som jeg har fra før. Eneste blir jo bloggen som ikke blir oversatt.. Men kanskje ha litt korte nyheter på den engelske som oppdateres.. hmm. hva tror dere om det? knøvlete?

Du behøver ikke kjøpe noe nytt domene, da.. (såfremt du ikke vil ha en annen adresse på siden).

Som forklart tidligere her - ta den norske siden foran deg - oversett til engelsk (ta bare det aller viktigste - kort og enkelt språk er bedre enn ikke noe!) - lagre siden som f.eks. samme navn som den norske men med f.eks. ENG foran eller bak. Lag så en link på den norske siden som tilsier "in english" - og på den engelske skriver du "på norsk". Også linker du dette sammen.

Men na - vær obs på om du orker oppdatere begge sidene, da. Bare dumt med hut-gammel info på den ene, og helt up-to-date på den andre.

Selv gidder jeg ikke å lage den på norsk, jeg.. Antar at de fleste skjønner tilstrekkelig engelsk at de får med seg det jeg vil si. Men jo - jobber med å lage spesialsider med f.eks. pelsstell - sånne tror jeg at jeg kun gidder å skrive på norsk.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...