Gå til innhold
Hundesonen.no

Frøken Freidig trenger nytt navn


minstemann

Recommended Posts

Ja, nå er det endelig bestemt hvilken valp som blir min valp. Det viste seg at det ble en gutt i stedet for en jente, og Fredig syns jeg blir litt for feminint da.... Jeg har et par mulige navn som surrer i bakhodet, men vil gjerne ha navneforslag. Er ute etter et litt tøft og spesielt navn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altsåå, nå venter jeg hannvalp selv, så jeg er litt på tynn is når jeg gir bort hannenavn. Uansett dette er navn jeg synes er kule:

Trym

Garm

Aifo

Oliver

Casper

Noah

Ioh

Amadeus

Aristokrat

Gimli

Noe spesielt du vil ha? Du kan søke frem til mange navnesider på nett, og sortere ut hvor du vil at navnet skal komme fra. Hvis du vil at det skal ha en betydning i forhold til mammans navn, eller til rasen engelsk springer spaniel. Det er supervanskelig med navn, men det er jo gøy da :blink:

EDIT for å si: Hvilken valp får du?? Helt utrolig at jeg glemte det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trym er fint da :blink:

jeg vil ha norskt navn, så derfor er type lowchenaustralia ikke helt aktuelt.

Liker Freidig da, alternativer til tispenavn var Skade, Vilter, Tzasiki og Martini (siden det er et bond-kull)

Av hannhundnavn så liker jeg typiske etternavn -har en kunde i butikken som hadde en hund som het Iversen. Det er kult.

og så har jeg tenkt på Fasit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du skulle ha hann eller?? Heheh, skikkelig nysgjerrig her! Og bare så et er sagt; Vi (les:jeg) forventer at vi på sonen på full oppdatering på denne valpen/hunden altså. Nå har vi fulgt dette kullet fra parring til levering, så alle våre medsammensvorne i livet tror vi er spenna gærne, så jeg håper det betaler seg :blink: Lykke til med navnevalg :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trym er fint da :wub:

jeg vil ha norskt navn, så derfor er type lowchenaustralia ikke helt aktuelt.

Liker Freidig da, alternativer til tispenavn var Skade, Vilter, Tzasiki og Martini (siden det er et bond-kull)

Av hannhundnavn så liker jeg typiske etternavn -har en kunde i butikken som hadde en hund som het Iversen. Det er kult.

og så har jeg tenkt på Fasit.

Iversen hehe :) Mamma's nye ES heter Iver :) Det vil si, på papiret heter han MacIver, utalt som MacGyver (uten g selvfølgelig :))

Andre navn vi vurderte på ham var jo Mac, Rolf Royce, Astro.

Ellers er det en valp som heter Bentley, en som skulle hete Kompis (men som nå heter Veslefrikk).

Oi, de navnene jeg har nevnt er ikke spesielt norske nei.. skal skjerpe meg! :)

Det er jo også utrolig tøft med fornavn, som Gunnar, Petter, Patrik, Gardar, Henrik osv osv.

Da er det jo bare å gå på en navneside og de fleste har vel på en måte en mening om hvordan de syntes en Martin er f.eks. så kan du matche med personligheten :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå Frakken! :wub: din heldigfis! :blink:

Skal vi se... Tidemann? hihi jeg forbinder ham med tidenes lydigste, roligste hund med et hundespråk jeg ikke har sett makan til, så for min del bare strålende assossiasjoner. Men etter som hva Huldra skriver så blir kanskje ikke frakken like lydig :)

Synes faktisk Frakken er innmari kult jeg, litt etternavn over det og hehe

Hansen

Wergeland

Ibsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå Frakken! :) din heldigfis! :)

Skal vi se... Tidemann? hihi jeg forbinder ham med tidenes lydigste, roligste hund med et hundespråk jeg ikke har sett makan til, så for min del bare strålende assossiasjoner. Men etter som hva Huldra skriver så blir kanskje ikke frakken like lydig :blink:

Synes faktisk Frakken er innmari kult jeg, litt etternavn over det og hehe

Hansen

Wergeland

Ibsen

Ibsen er kult da :)

Klart Frakken blir lydig. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skrev jeg lydig, jeg mente å skrive at han kanskje ikke blir like rolig :blink:

Vi har forresten hatt en nabohund som het Tidemann, den var verken rolig eller lydig -så hver kveld rundt barne-tv-tid, så stod de på gata og ropte: Tiiiiiiiiiiiiiiidemann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns Frakken er helt genialt navn! :blink:

På Lillehammer, der jeg kommer fra, er "frakk" et superlativ, og hvis jeg skal prøve å oversette det til "normal" norsk betyr det "tøffere enn tøffest", kanskje; altså frakk er som tøff, bare 100 ganger tøffere. Hvis du har en helt ugudelig tøff og pen mann, for eksempel, er han nok "frakkeste fyren i byen", og er du verdensmester i aerobics, er du frakkest i aerobics.

Og Frakken, vel, det er den tøffeste av de tøffe, det da :wub: Dessuten er jo frakker et populært brukt plagg i James Bond-filmer, etter hva jeg har fått med meg :) Eller kanskje trench coats..jaja, det er frakker, det og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns Frakken er helt genialt navn! :blink:

På Lillehammer, der jeg kommer fra, er "frakk" et superlativ, og hvis jeg skal prøve å oversette det til "normal" norsk betyr det "tøffere enn tøffest", kanskje; altså frakk er som tøff, bare 100 ganger tøffere. Hvis du har en helt ugudelig tøff og pen mann, for eksempel, er han nok "frakkeste fyren i byen", og er du verdensmester i aerobics, er du frakkest i aerobics.

Og Frakken, vel, det er den tøffeste av de tøffe, det da :wub: Dessuten er jo frakker et populært brukt plagg i James Bond-filmer, etter hva jeg har fått med meg :) Eller kanskje trench coats..jaja, det er frakker, det og :)

Hmm, det var egentlig litt interessant, for jeg er også fra Lillehammer -og mamma(som også er fra Lillehammer da) og meg bruker Frakk kun som negativt adjektiv. Altså i mitt hodet er det ikke noe positivt med å være frakk, vi bruker det mer som ekstremvarianten av frekk. Feks så har jeg en venninne som krysser over i motsatt kjørefelt for å unngå bomringen -hun er frakk. Eller en som snyter på skatten feks, eller... ja altså ikke positivt. Egentlig frekk på grensen til småkriminell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, joda, enig i at frakk kan brukes i retning frekk, men da alltid litt imponert - og litt som "en frekk bil" = "en frakk bil", osv. Så rart at vi er uenige :wub: Men hvis det er sånn du ser på frakk, så skjønner jeg at du ikke har lyst til å bruke Frakken som navn :blink:

Jeg, derimot, begynte med en gang å drømme om en framtidig guttevalp som skal hete Frakken og vinne alt av utstillinger og konkurranser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må nok ringe mamma og spørre :blink: Jeg var jo så liten da vi flytta fra Lillehammer, så jeg kan jo ta feil altså.. eller også kan sånne ting endre seg litt, slik at mamma bruker det annerledes enn jeg ville ha gjort om jeg hadde vært ung og lovende østlending nå, og ikke vestlending :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakir? :whistle: Passer kanskje best på en sprø mynde? :icon_redface: Men jeg liker fremdeles Fasit best. :innocent:

Jeg trodde også jeg likte Fasit -men har oppdaget at det høres ut som om jeg står og banner (:innocent:) når jeg roper det... og det kan vi jo ikke ha noe av..

Caroline: Har du flere islandske forslag, gjerne som begynner med S eller T og som har en passende betydning... (sånn bare for å være enkel. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde også jeg likte Fasit -men har oppdaget at det høres ut som om jeg står og banner (:icon_redface:) når jeg roper det... og det kan vi jo ikke ha noe av..

Caroline: Har du flere islandske forslag, gjerne som begynner med S eller T og som har en passende betydning... (sånn bare for å være enkel. )

Skal bla litt i Hrimfaxi jeg.. S og T er noen av mine spesialfelt, alle mine soble heter jo noe på S, og jeg vil helst at tricolourene skal hete noe på T :innocent:

Serkur - skjorte

Sindri - den glitrende/skinnende

Sjúss - snaps

Skati - generøs mann

Skirnir - den lyse

Skjálgur - navn på månen

Skjóni - den flekkete

Skotti - navn på en med hvit hale

Skriður - fart, bevegelse

Skyggnir - han som polerer

Slyngur - dyktig

Smári - kløver

Smyrill - falk

Sómi - heder, ære

Spani - alltid på farten

Spegill - speil

Stakur - unik

Stari - stær

Stirnir - den gnistrende

Stormur - storm

Strákur - liten gutt

Styrmir - han som stormer framover

Taktur - rytme, takt

Tandri - ild

Tappi - kork

Tígull - ruter (kort)

Tindur - fjelltopp

Så er det den islandske bokstaven Þ som egentlig er TH, derfor tar jeg med de også. Uttales som i engelsk "thrill".

Thengill - konge

Thokki - attraksjon, sjarm

Thorri - vintermåned

Thrymur - torden, høy lyd

Sånn, håper det var noe å velge i der :innocent: Nå skal jeg ut og gå spor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke ifra Lillehammer, men det var der jeg startet norsk læringen min.. Frakk er som Nansen sier det for meg og min familie ihvertfall :icon_redface:

Jeg syntes Fraken var ett enestående og unikt navn :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ikke ifra Lillehammer, men det var der jeg startet norsk læringen min.. Frakk er som Nansen sier det for meg og min familie ihvertfall :icon_redface:

Jeg syntes Fraken var ett enestående og unikt navn :innocent:

men det hjelper ikke, når det for meg (og min familie) er temmelig negativt betonet.

Har tenkt litt på frisbee, men det er kanskje litt feminint? Hva syns sonen? Catch hadde kanskje også vært et morsomt navn for en spaniel...

Eller Filip?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det hjelper ikke, når det for meg (og min familie) er temmelig negativt betonet.

Har tenkt litt på frisbee, men det er kanskje litt feminint? Hva syns sonen? Catch hadde kanskje også vært et morsomt navn for en spaniel...

Eller Filip?

Var det ikke en bearded collie som het Frisbee? Tror det var en hannhund da, men synes det er litt feminint ja.. :icon_redface:

Jeg liker Catch!

Hva med

Trøkk/Truck

Tarek

Trikken

Tobias

Stram

Storm (kanskje litt for vanlig?)

Sabel/Sabla :innocent:

Seier

Sterk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...