Gå til innhold
Hundesonen.no

Blogger om hundemøkk


Lola Pagola

Recommended Posts

Alle bæsjeposene blir liggende igjen i bunn av søppelkassa, til en uke jeg tilfeldigvis har mange nok bæreposer med søppel til at søppelkassa blir tømt på vanlig måte. :getlost:

Og det er et problem fordi... ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er et problem fordi... ???

Noen har et merkelig forhold til søppelkassa si.

Var en sak i nabolaget her rett etter at jeg flyttet inn her. En fredag ble jeg oppringt av huseier om at en av damene i nabolaget hadde vært og klaget på at jeg hadde kastet gammel hundemat i søpla hennes, og at jeg sporenstreks måtte komme og fjerne dette og vaske(!) søppelkassa hennes. Hvorfor jeg skulle ha gått helt ned til henne for å kaste søppel er jo meg ukjent da, men jeg hadde visstnok det. Etter mye om og men dro huseier ned til henne for å være med på "søppelinspeksjon", der de måtte åpne alle posene i dunken. Der ble det funnet en barnelue og brukte bleier, og jeg ble "renvasket". :getlost: Damen måtte nok pent vaske søppeldunken sin selv... :wub:

Så jeg trur bare at noen har et ganske personlig og intimt forhold til søppeldunken sin. Lurer på hva de kaster i den egentlig. Ikke søppel som oss andre kanskje??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det så vanskelig å ha bæsjposen i lomma inntil man finner et søppelspann? Om bæsjen lukter såå grusomt ville jeg revurdert fôret hunden fikk, jeg... Ellers er jeg kjempeheldig, her er det søppelspann overalt, og er vi i skauen putter jeg bare posene i lomma inntil videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt forunderlig med folk som har et såååå tett forhold til sin egen søppel, jeg..

At man blir harnisk for at noen bruker søplekassen, nærmest tilter når det kastes ting oppi der man ikke selv er ansvarlig for, etc.

Et interessant, om enn meget utrivelig, trekk hos endel.

Vi har to sånne store felles-kasser (7 hus som deler på dem), de står nede ved gangveien og vi er nok det eneste huset med utsikt ned til de.

Å reagere for at hundeeiere kaster bærjeposer der, fremfor å la bærsjen ligge er jo bare helt utenkelig. Og det plager vel ingen det minste om det ligger en bærsjepose eller 12 oppi der, vel??

Og... "vaske søppelbøtta" ? Ja, den inne, men den som står ute??

Men noen er tydeligvis litt mere glad i sin søppel enn andre...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, da jeg bodde i Skien, så var det sånn nazi-regime når det kom til å sortere søpla. Blå pose for plast, grønn pose for matavfall, vrengt vanlig pose for andre ting. Alle posene måtte knytes med dobbeltknute, og det skulle ikke være andre løse poser oppi. Hvordan skulle jeg løse det? Det var jo til å få epilepsianfall av, bare å huske på alle posene og hvordan det skulle gjøres. Man fikk faktisk bot hvis man ikke sorterte riktig, så flere av de som bodde der hadde navnet sitt på søplekassa, fordi de alltid sorterte riktig, og ikke ville få bot (bodde uti skogen, det var maaange leiligheter der, og hvis huseieren fikk bot, så måtte den deles på alle). Det gikk jo igrunn ikke ann å kaste bæsjeposene der. Heldigvis var det jo omringet av skog da, så vi gikk jo bare tur i skogen også fikk de bæsje der, men allikevel. Det er jo helt på trynet. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de har begynt med denne fargerike søppelsorteringen hos oss også nå.. Men det som ligger i vanlige søplepoer (el. søplesekker) går utenom, antar jeg. (Stakkars folk som skal sortere det der, da..)

Men vil man kunne bruke de grønne (for matafall/organisk materiale)og putte biologisk nedbrytbare bærsjeposer i, kanskje?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de har begynt med denne fargerike søppelsorteringen hos oss også nå.. Men det som ligger i vanlige søplepoer (el. søplesekker) går utenom, antar jeg. (Stakkars folk som skal sortere det der, da..)

Men vil man kunne bruke de grønne (for matafall/organisk materiale)og putte biologisk nedbrytbare bærsjeposer i, kanskje?

Susanne

Sikkert greit å bruke den ja. Her har organisk avfall brun farge. Jeg putter organiske poser der, og vanlige plastposer i grønn (= restavfall).

Jeg synes det skal stå flere skilt med oppfordring til å bruke hundeposer. Da kan ikke folk påstå at "her er det da nesten skog, trenger ikke å plukke opp her vel", "nå skjuler det seg jo i snøen, når snøen er borte er bæsjen borte" etc etc. Jeg ønsker meg tilgang på slike skilt, som man kan sette opp i hver ende av veien man bor i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom blogg. Vil bare skyte inn at dette er ikke bare et Ola Nordmann-fenomen! Det er om mulig enda verre her jeg bor i Skottland. Ligger haugevis med dritt i en radius av under en meter fra søppelkassene...helt utrolig! Men det gjelder nok ikke bare hundefolk, for det er enda mer søppel som blir slengt rundt...jeg vet ærlig talt ikke hva jeg synes er verst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et ode til søppelkassen min

Min kjære, kjære kasse

Jeg skal nok på deg passe

At ingen gjør deg skitten og stygg

På eiendommen min er du trygg

Jeg ligger bakom kratt og busk

Og passer deg for dritt og snusk

I deg skal ingen dritt få legge

Da roper jeg høyt, din bikkjefaensmegge

For selv bruker jeg naboens fine dunk

Det lyder så flott, en søtt lite klunk

Når posen min ligger i den

Er samvittigheten min gullende ren

:getlost::wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er et problem fordi... ???

Hos meg er det ikke noe problem i det hele tatt, siden søppelkassa står innenfor porten, og det bare var jeg som kastet der (noe jeg har sluttet med).

Jeg går forbi masse private søppelkasser når jeg er ute med hunden, men respekterer at ikke alle vil ha min dritt i sine private søppelkasser. Synes ikke det er noe problem å bære med seg bæsjeposene noen km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Her i byen, i parkene, er det tonnevis av drit overalt (og det er nok ikke en overdrivelse....), og det er stort sett ikke lenger enn noen hundre meter max mellom søppelkassene... Man trenger altså bare ta frem posen, ta opp driten og gå noen steg til nærmeste kasse, om man er skikkelig uheldig kanskje du må bære den med deg et par minutter.. :wub: Og selv det ser ut til å være for mye forlangt, da det er en brøkdel som bruker pose. Det er en sterk korrelasjon mellom det å ikke bruke pose og det å totalt drite i båndtvang og normal høflighet når man møter andre med hund :getlost:

Jeg vil mye heller ha bæsjeposer fra alle forbipasserende i min søppelkasse enn å ha hele gata full av drit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det så vanskelig å ha bæsjposen i lomma inntil man finner et søppelspann? Om bæsjen lukter såå grusomt ville jeg revurdert fôret hunden fikk, jeg... Ellers er jeg kjempeheldig, her er det søppelspann overalt, og er vi i skauen putter jeg bare posene i lomma inntil videre.

Seriøst går du rundt med bæsj i lomma? fysj :)

Slik driver ikke jeg med, men jeg har blitt ganske så flink på å bære bæsjeposer med meg over lengre avstander da. Har en sånn multibæsje- hund osm gjerne skal bæsje 2-3-4-5 ganger på en tur og da blir det til at bæsjeposen ikke blir kastet med en gang.

I forhold til søppeldunker prøver jeg å bruke offentlige eller min egen, men det hender av og til at den havner i en privat en. Stort sett går vi tur i skogen eller til butikken på de lengre turene (der bikkja gjør fra seg) og da går det jo greit:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker hun én pose per bæsj? Det er jo unødvendig sløsing når hun plukker så mange... Men jeg er imponert over pågangsmotet i alle fall - skulle jeg plukket opp alt jeg ser tror jeg at jeg hadde blitt ganske motløs etter hvert. Og kanskje - bare kanskje - hjelper det litt på holdningene til folk... Lov å håpe? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et ode til søppelkassen min

Min kjære, kjære kasse

Jeg skal nok på deg passe

At ingen gjør deg skitten og stygg

På eiendommen min er du trygg

Jeg ligger bakom kratt og busk

Og passer deg for dritt og snusk

I deg skal ingen dritt få legge

Da roper jeg høyt, din bikkjefaensmegge

For selv bruker jeg naboens fine dunk

Det lyder så flott, en søtt lite klunk

Når posen min ligger i den

Er samvittigheten min gullende ren

:):)

:):):P:):):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største problemet i mitt nabolag er kattedritt. Det er mange hunder her, men lite hundebæsj - og det er supert! Men den seige ekle kattedritten renner fram som litt løse sjokoladekrempuddinger på rad. Ordentlig klepphæslig, både fordi det er sjenerende (kattene driter i oppkjørselen til folk og i grøftekantene mellom husene) og fordi barn og hunder tråkker i det. Når skal man gjøre noe med denne? Når skal katteeierene ta ansvar for dritten?

Og nei, jeg plukker ikke opp etter kattene. Det er heslig nok - synes jeg - med min egen hund, men et ansvar er et ansvar man tar på seg og utfører. Dog er det mulig jeg etterhvert tar en spade og samler alt opp foran inngangsdøra til alle nabolagets katteeiere, så kan de iallefall ikke unnskylde seg med at de ikke har kontroll på hvor villkatta går og driter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
    • Personlig er jeg fortsatt litt skeptisk til miniaussie. Selv om det er blitt en mer etablert og godkjent rase så har det vært mye rusk på dem (dårlig mentalitet, og jeg aner ikke hvordan det er med leddproblematikken), og jeg aner ikke hvordan de er bruksmessig. Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i det med førstegangshund, så lenge dere er innstilte på å sette dere inn i hundehold og trening, og prioritere det hunden trenger. Om lydighet og agility er målet ville jeg valgt sheltie av de alternativene du nevner. De kan bjeffe en del, og krever litt pelsstell (børsting regelmessig), men er fine familiehunder, aktive og som oftest ganske lette å trene. Selv er jeg ganske svak for kooikeren, men den er litt særere og mer krevende å trene. Anbefaler dere å lese rasestandarden og RAS-dokumentet på NKK eller raseklubb-sidene, og dra gjerne på noen treff eller arrangement der dere møter flere hunder av rasen og får se hvordan de er. Snakk med eiere og oppdrettere og få ulike erfaringer, så blir det kanskje litt lettere å velge.
    • jeg har lyst på en førstegangangs hund(og agility eller lydighet hund)vi er 4 i familien (vi har katt) men alle vil ha forskjellige hunderaser  det er:kooiker, sheltie , og mini aussie men hvem av de rasene er best førstegangangs hund?    
    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...