Gå til innhold
Hundesonen.no

Blogger om hundemøkk


Lola Pagola

Recommended Posts

http://www.lokalavisenfrogner.no/nyheter/aase-blogger-om-hundemokk-1.5141997

JOHANNES BRUUNS GATE: Aase Lange har nylig startet opp bloggen "Hundmøkkprosjektet", hvor hun dokumenterer lokale hundeeieres forsømmelser.

Kort fortalt: Når Aase selv er ute og lufter den firbente bestekompisen, tar hun med seg ekstra poser, plukker opp andres hundemøkk og fotograferer det på "åstedet".

I etterkant publiserer hun en slags rapport på bloggen sin.

Mulig jeg er blind, men finner ikke link til møkkabloggen jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får applaus fra meg ihvertfall.. Fatter fortsatt ikke at det virkelig er så mange som ikke plukker opp etter hunden sin.. De som ikke plukker opp må jo være eiere som egentlig ikke bryr seg særlig om hunden. Altså ikke skikkelige hundefolk, men sikkert mennesker som som har hund bare for å ha det.

Er man skikkelig hundemenneske så tar man opp møkka..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk! :)

Jeg er en av de som kan være dårlig til plukke opp møkka, da jeg er vandt til å bo hjemme på gården å bare gå over jordet før jeg er i skogen (altså har jeg problemer med å legge til meg den vanen å huske posene). Men jeg har blitt MYE flinkere og har lagt posene sammen med lua - da husker jeg de! (Må finne et nytt sted nå som det har blitt mildt) Jeg pleier også å ta med noen ekstra poser og plukke opp andres møkk (eller evt gårdsdagens fra min egen :ahappy: ) når jeg først er i gang.

Trikset er: finn et sted å legge posene som gjør at du husker å ha de med på tur - ta gjerne med 3-4 poser, så man kan plukke litt ekstra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikset er: finn et sted å legge posene som gjør at du husker å ha de med på tur - ta gjerne med 3-4 poser, så man kan plukke litt ekstra!

Du kan jo kjøpe slike fancy duppeditter med bæsjeposer inni, som du kan feste på båndet eller på nøkkelknippet.

image_2475.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVEM av de hundeeierne som "glemmer" pose leser denne bloggen hennes og får dårlig samvittighet, tro...??

Ingen - tror jeg. Ergo at det bare tøvete å mase, messe og tjase om dette hver vår. Man må GJØRE NOE - ikke bare lide i stillhet.

Gi folk du møter på tur bærsjeposer (hvis de ser ut til å ha glemt det), sørg for gratis poser i nabolaget, at søplekassene allerede HAR små sorte poser liggende på toppen (så folk skjønner at det er ok å bruke dem), plakater i nærområdet, etc, etc.

Å klappe folk på skulder'n fordi de plukker litt hundebærsj.. Tja... er ikke helt sikker på at DET har noen hensikt, dessverre..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi folk du møter på tur bærsjeposer (hvis de ser ut til å ha glemt det), sørg for gratis poser i nabolaget, at søplekassene allerede HAR små sorte poser liggende på toppen (så folk skjønner at det er ok å bruke dem), plakater i nærområdet, etc, etc.

Søplekassene ? Sånne har vi IKKE sett... :)

Jeg er helt enig med SusanneL her, men det må også blir langt flere søplekasser å kaste møkka i. Det ER ikke særlig kjekt å gå rundt med en-to sorte, "velduftende" poser dinglende fra den ene hånda og to halvtamme hunder i den andre...

I skogen driter jeg i driten om den da ikke havner midt på en sti eller veg (gamlemor Babs er ikke så nøye på det hun - må hun så må hun og da må hun AKKURAT der...), men da er det jo enkelt å bare plukke den opp, kaste den ut i skogen, vrenge posen og putte den i lomma. DET er ikke like enkelt når man ferdes i bebygde strøk, og der jeg bruker å gå finnes det faktisk ikke EN ENESTE søppelbøtte å kaste posene i. Det var en slik på en bussholdeplass som passet fint å bruke, men den ble selvsagt ramponert av bermen på Holter - og er nå fjernet.

Det er greit å klage på at folk ikke plukker opp etter hundene, men det må jammen ta meg også legges til rette for at vi kan få kasta disse posene et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit å klage på at folk ikke plukker opp etter hundene, men det må jammen ta meg også legges til rette for at vi kan få kasta disse posene et sted.

Samt tømme de søppelkassene som er satt opp!

Legge fra seg poser på toppen er litt dumt, da noen tar alle. De har jo gitt opp prosjektet med de søppelkassene med poser på, for noen tok alle posene rett og slett. Så det hjalp jo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøh, det hjelper ikke en dritt med søplekasser heller, lille tisserunden vår er full av bikkjemøkk den, til tross for at det er 2 stk av de på ei strekke som tar 5 minutter å gå. Selv mellom de to søplekassene, og da snakker vi om kanskje 300 meter, så er det fullt i fullt med hundedritt, det er pinlig å gå der med hund rett og slett.

Og selvsagt hjelper det at noen blogger om hundemøkk, den bloggen har blitt rimelig kjent de siste dagene, har den, og at det blir satt fokus på ting pleier faktisk å hjelpe. Jeg håper at hundeeiere generelt er flaue nå om dagen - for det skal gudene vite at jeg er - nå som hundebæsj tyter frem over alt, bløt og ekkel og guggen :)

Jeg pleier forøvrig å kjøpe bæsjeposer på Rimi, de har sånne små ruller som får plass i enhver lomme, og jeg har stort sett en sånn rull i alle jakkelommer. Da slipper man problemet med å glemme eller gå tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig at de som "driter" i å plukke opp etter hundene sine får dårlig samvittighet sånn nå helt plutselig og starter å plukke opp etter hunden sin (eller andres) pga en slik blogg?

Skulle ønske jeg greide å tro på det, ja.

Men nei - noen folk dropper dette uansett. Fordi det er for langt opp i snøfonna', utenfor allfarvei, har glemt poser, gidder ikke å bære med seg posen resten av turen, etc. Og de som gjør slik gidder i alle fall ikke å lese noen som blogger om dette, antar jeg.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøh, det hjelper ikke en dritt med søplekasser heller, lille tisserunden vår er full av bikkjemøkk den, til tross for at det er 2 stk av de på ei strekke som tar 5 minutter å gå. Selv mellom de to søplekassene, og da snakker vi om kanskje 300 meter, så er det fullt i fullt med hundedritt, det er pinlig å gå der med hund rett og slett.

Rundt Sognsvann så har bikkjer dreti PÅ søppelkassene uten at folk gidder å plukke... Helt utrolig.

Tror du virkelig at de som "driter" i å plukke opp etter hundene sine får dårlig samvittighet sånn nå helt plutselig og starter å plukke opp etter hunden sin (eller andres) pga en slik blogg?

Skulle ønske jeg greide å tro på det, ja.

Men nei - noen folk dropper dette uansett. Fordi det er for langt opp i snøfonna', utenfor allfarvei, har glemt poser, gidder ikke å bære med seg posen resten av turen, etc. Og de som gjør slik gidder i alle fall ikke å lese noen som blogger om dette, antar jeg.

Susanne

Nja, et par Soniser ser ut som tenker i hvert fall på å ta med seg pose på tur nå.

Og om du minnes hvordan det ser ut etter en utstilling, så kan det vel være at noen av de leser NKK sine sider faktisk, og der var det om denne bloggen. Kanskje et par av de lar vær å få det til å se ut som en svinesti...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig at de som "driter" i å plukke opp etter hundene sine får dårlig samvittighet sånn nå helt plutselig og starter å plukke opp etter hunden sin (eller andres) pga en slik blogg?

Skulle ønske jeg greide å tro på det, ja.

Men nei - noen folk dropper dette uansett. Fordi det er for langt opp i snøfonna', utenfor allfarvei, har glemt poser, gidder ikke å bære med seg posen resten av turen, etc. Og de som gjør slik gidder i alle fall ikke å lese noen som blogger om dette, antar jeg.

Susanne

Det er vel uansett ikke sånn at hundefolk ikke bør markere at de tar avstand fra slike hundeeiere som ikke gidder å plukke opp etter bikkjene sine allikevel? Om de hundeeierene som ikke gidder å plukke møkk ikke legger merke til det, så gjør andre det om ikke noe annet, denne bloggen har som sagt blitt veldig populær på bare noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Siri, så plukker jeg ikke om hunden gjør fra seg midt i skogen. Men på og langs stier plukker jeg - og om jeg for eksempel går runden i lysløypa på fem kilometer er det ikke en eneste søppelkasse underveis. Bare der jeg starter turen - eventuelt kan jeg halvveis i turen gå ut av lysløypa og bort til en skole for å kaste bæsjen der - det er snakk om kanskje 200 meter. En burde klare det, men folk gidder ikke - så det flyter jo av bæsj der. Og etter hvert også grillutstyr, matrester, appelsinskall, innpakningspapir og andre rester fra piknik'en.

Der vi bodde før ble det hengt opp søppelkasse fordi vi var i enden av en vei som gikk over til turvei, så det var et særdeles trafikert område. I håp om å redusere bæsjmengden ble søppelkassa satt opp - uten gevinst. Folk gidder ikke...

Det er FLAUT å være hundeeier, og det er nesten så jeg dingler demonstrativt med en fylt bæsjepose når jeg møter folk for å vise at i hvert fall jeg tar ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er FLAUT å være hundeeier, og det er nesten så jeg dingler demonstrativt med en fylt bæsjepose når jeg møter folk for å vise at i hvert fall jeg tar ansvar.

Det er nesten som jeg skjønner de som går med posene knytta på båndet faktisk. Ikke der jeg vil ha mine poser, selv om de er tomme, men da vises det jo at man har poser i det minste (det er jo ingen garanti for at folk plukker opp).

Men ser jo her hvordan det ser ut. Det går mye hundefolk her på gangstiene, og trass en god del søppelbøtter, så har det vært ekstremt mye dritt langs gangveien. Og det er en lekeplass her, så regner med at noen barn har vært innsmurt i løpet av vinteren. Det er stygt og flaut. Folk lar bikkjene sine drite mer eller mindre i trappene der andre folk bor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men folk gidder ikke - så det flyter jo av bæsj der. Og etter hvert også grillutstyr, matrester, appelsinskall, innpakningspapir og andre rester fra piknik'en.

Jeg konkluderer bare med at nordmenn er et j&¤vla søplete folkeslag, for nei, det ER ikke bare hundemøkk som ligger slengt overalt - man slipper jo ned søpla si også der man står og går, enten det er hundemøkk eller annen møkk. Jeg kjenner jeg blir arg på Ola Nordmann, jeg. Sånn generelt liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant, så sant..

Misforstå meg rett - selvsagt er ALLE tiltak fine for å kanskje vekke noen flere til å gjøre det hyggelig rundt seg, uansett søppel.

Men kjernen er nok dette med "gidder ikke" - og jeg vet jo selv at det BLE en haug bærsjeposer liggende der hunde-søplekassen til hundefolket plutselig ble fjernet.. Ekkelt, absolutt - men en god demonstrasjon. Den kom faktisk tilbake etter en stund. Dog ble den så sjelden tømt at den jo hadde topp på hele tiden - men selvsagt funket den til den ble full.

Nå kan man gå i km mellom offentlig søplekasser. Og utrolig nok - mange liker ikke at man bruker deres private søplekasse til dette formålet. :)

Ergo gidder folk ennå mindre å dra med seg hundemøkka'..

Jeg tror ikke det blir ikke noe særlig bedre før det gjøres enklere for folk å gjøre det riktige, uansett hvor mye det skrives om det i aviser, blogger eller magasiner. Dessverre.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er innmari rart at det er sååå vanskelig å plukke opp etter hunden sin. :D Blogginnhaveren skal ha ros for å sette søkelyset på noe alle irriterer seg over, men få gjør noe med. :)

Jeg ser det er flere som synes det er trasig å gå med en full pose km på km på leit etter en søppeldunk. Tidligere var det en problemstilling for meg også, men etter at jeg byttet til komposterbare bæsjeposer går det jo fint å hive posen inn i buskas/legge den under en stein/grave den ned om det skulle være vanskelig å finne en søpledunk. Norske Biobag komposteres på mellom 40-60 dager. Bedre for miljøet er de også. :D

Biobæsjeposene er dessverre ganske dyre i norske dyrebutikker, men du skal ikke lengre enn til Sverige for å finne billige og bra biobæsjeposer. Jeg har også kjøpte en del (600!) på ebay til en veldig billig penge. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite "hysjhysj" tips om bioposer. Iallefall her jeg bor. Jeg drar på miljøtorget (avfallsmottak), spør pent om å få en ny rull med bioposer til matsøpla fordi jeg er fri, og vips så har jeg en ny rull. Det er jo ikke løgn at jeg er fri for poser til matsøpla heller da. Men jeg blir fri fordi de ofte brukes som bæsjeposer. Og det koster ikke noe her hos oss å få påfyll på bioposer, plastsekker og slikt til søppelsorteringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan man gå i km mellom offentlig søplekasser. Og utrolig nok - mange liker ikke at man bruker deres private søplekasse til dette formålet. :getlost:

Ergo gidder folk ennå mindre å dra med seg hundemøkka'..

Søppelkassene er faktisk PRIVATE og står på PRIVAT eiendom.

Men jeg kan også gi deg en annen god grunn. Her hos meg kikker søppeltømmeren oppi søppelkassa og ser at det bare er 3-4 bæreposer med søppel. Da tar han ut disse og hiver dem på bilen. Alle bæsjeposene blir liggende igjen i bunn av søppelkassa, til en uke jeg tilfeldigvis har mange nok bæreposer med søppel til at søppelkassa blir tømt på vanlig måte. :wub:

Jeg har av den grunn sluttet å kaste å kaste egne bæsjeposer i søppelkassa. Tømmer dem heller innimellom noen busker på egen eiendom.

Forøvrig er jeg enig med deg i at det burde vært flere offentlige søppelkasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tusen takk, alle, for deling av erfaringer. Nå er det slik at hunden har fôrallergi, og går på et Specific-fôr. Så jeg tør ikke skifte fôr uten videre, til for eksempel Hills. Men ringte dyreklinikken i dag, og fikk time i morgen, siden det nå har pågått i to uker. Vet ikke hvor lenge mage-/tarm-infeksjoner kan vare? Kjenner jeg er veldig spent, håper på en relativt "grei" diagnose. Men takk igjen for innspill! 
    • Personlig er jeg fortsatt litt skeptisk til miniaussie. Selv om det er blitt en mer etablert og godkjent rase så har det vært mye rusk på dem (dårlig mentalitet, og jeg aner ikke hvordan det er med leddproblematikken), og jeg aner ikke hvordan de er bruksmessig. Jeg ville ikke hengt meg så veldig opp i det med førstegangshund, så lenge dere er innstilte på å sette dere inn i hundehold og trening, og prioritere det hunden trenger. Om lydighet og agility er målet ville jeg valgt sheltie av de alternativene du nevner. De kan bjeffe en del, og krever litt pelsstell (børsting regelmessig), men er fine familiehunder, aktive og som oftest ganske lette å trene. Selv er jeg ganske svak for kooikeren, men den er litt særere og mer krevende å trene. Anbefaler dere å lese rasestandarden og RAS-dokumentet på NKK eller raseklubb-sidene, og dra gjerne på noen treff eller arrangement der dere møter flere hunder av rasen og får se hvordan de er. Snakk med eiere og oppdrettere og få ulike erfaringer, så blir det kanskje litt lettere å velge.
    • jeg har lyst på en førstegangangs hund(og agility eller lydighet hund)vi er 4 i familien (vi har katt) men alle vil ha forskjellige hunderaser  det er:kooiker, sheltie , og mini aussie men hvem av de rasene er best førstegangangs hund?    
    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...