Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor gammel for å bruke parfyme/sminke?


Blondiemamma

Recommended Posts

Hva med å rettlede? Fortelle dem helsemessige risikoer ved å bruke sminke så de er klar over det selv. Og når man synes de er gamle nok kan man jo hjelpe dem å kjøpe produkter som ikke er skadelige - de kjøper jo enten man vil det eller ei etter hvert uansett.

Det finnes jo haugevis av lett makeup, f.eks. I.D. mineralsminke, som ikke er skadelig.

For all del - jeg ville ikke oppmuntret ungen min til å sminke seg ved å kljøpe sminke til henne, men det går an å rettlede dersom man vet de allerede bruker sminke i hvertfall.

Også er det forskjell på mascara og hele pakka da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Jeg går nå i åttende. Venninnene mine begynte med mascara og sånt i 6. klasse omtrent. Jeg ventet helt til 7., da begynte jeg med masse foundation og en del mascara :ahappy: Foundation gikk jeg lei av, da jeg nesten ikke så forskjell, og det var vanskelig å finne rett farge. Uansett masse styr med fjerning :P

Nå bruker jeg mascara noen dager, men er så deilig å sleppe alt styret med det, så jeg går ikke med det bestandig. Særlig ikke når vi har gym/basseng, for da må jeg ha vannfast, og det er enda mer jobb å fjerne.

Parfyme får vi ikke bruke på skolen, og uansett stinker de fleste :) Skulle gjerne hatt litt mer liv i håret, men det blir ødelagt av lua uansett... :)

Mange av de helt nede i 4. klasse bruker mascara nå, og det ser ut som nesten alle i 5. bruker :) Ellers er det noen på skolen som ser utsom gulrøtter med masse brunkrem, men de fleste ser ikke så ille ut synes jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest foreldrene bør gå mer inn å styre hva som er greit og ikke.

Eg har aldri vært noe sminke jente, så eg reagerer når eg ser jenter på 12-13 som er sparkla.

Hadde det vore opp til meg så ville eg sagt slutten av ungdomskulen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vore opp til meg så ville eg sagt slutten av ungdomskulen.

Jeg tror man må ta minst like mye skade av å bli holdt igjen til man begynner på vgs, enn å få starte tidlig? En mellomting er sikkert fint. Seriøst, jeg tror det er viktig at ungdommer (for ja, i slutten av ungdomsskolen er man 15/16 og da syns jeg man er ungdom, og ikke barn) får mulighet til å eksperimentere og utvikle seg innenfor visse grenser også. Kjenner jeg blir litt oppgitt jeg. Jeg flyttet ut etter ungdomsskolen, hadde ikke jeg fått teste ut ting før den tid tror jeg året i Trondheim hadde gått hardt for seg :ahappy::)

Edit: Jeg kommer ikke helt over det. Er det ikke bedre at man som foreldre spiller på lag med barnet sitt og kommer til enighet i ting? Som f.eks kun sminke innendørs? JEG tror at dersom man er altfor konservative så vil det komme til et punkt hvor barnet/ungdommen vil gjøre opprør mot foreldrene sine. Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg syns det gjelder alt. Jeg fikk lov til mer enn ungdommer flest, men foreldrene mine hadde hvertfall alltid kontroll over hvor jeg var og jeg var ikke redd for å ta telefonen hvis de ringte. I motsetning til mange andre som måtte snike seg ut og lyge om hvor de var - hvilken kontroll har foreldrene da?

Nei, jeg tror på å finne en mellomting og prøve å samarbeide litt med barna sine. Det er ikke slik sminkepresset automatisk forsvinner hvis man bare nekter ungen sin å bruke sminke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er mange kuer her som har glemt at de var kalver, for å være helt ærlig, for jeg ser ikke helt at dagens unge - dvs datterbarnet og hennes venninner - er noe tidligere ute enn da jeg var ung, og jeg var ung før de fleste andre som har svart i denne tråden (på det glade 80-tall, da vi hadde blå og grønn maskara og råååååsa øyeskygge og rouge *flir*). Jeg veit jeg har sminke på 6.klasse-bildet (og jeg er så gammel at den gangens 6.klasse er dagens 7.klasse), både maskara, øyeskygge og lipgloss, i tillegg til digre plastikk-øredobber i råååsa og hvitt. Jepp, det var lekkert *flir*

Men ihvertfall, datterbarnet er aldeles straks 13 år, og hun sminker seg. Hun får lov og, mest fordi at jeg veit at mamma og pappa ikke klarte å nekte MEG å sminke meg når jeg var på hennes alder - det var liksom ikke noe værre enn at jeg hadde med meg sminke ut, og tok det på meg når jeg kom dit jeg skulle.

Jeg har heller forklart henne hva hun bør bruke, og hvordan. At det er viktig å vaske av seg sminken hver dag (og det er hun mye bedre til enn jeg er), at foundation skal være så nære egen hudfarge som mulig, at poenget er å fremheve sine beste trekk, less is more osv.. Jeg kjøper også sminke til henne, fordi at det er bedre at hun bruker kvalitetsprodukter enn ett eller annet jall hun har kjøpt billig ett sted.

Nå er det ikke foreldre som bestemmer når barn skal slutte å være barn (for da hadde ingen barn blitt ungdom noen gang :) ), det er en prosess barnet går i gjennom når de er klare for det, mer eller mindre. Det eneste vi kan gjøre som foreldre - føler jeg ihvertfall - er å gi de informasjon og grunnlag for å ta fornuftige valg, samt å være der om de skulle gå på trynet (eller, de kommer jo til å gå på trynet, det er også en del av det å være menneske), la de få vite at uansett hva de har på hjertet, så kan de fortelle mamma det.

Jeg er forøvrig enig med Labbis, man kan ikke nekte unge mennesker alt, prøve å kontrollere alt de gjør. Det eneste man får ut av det, er en skikkelig rebell-periode hvor man risikerer at både barn og forelder mister kontrollen, og DET er langt mer usunt enn at man får lov til å sminke seg fra man går på barneskolen av, altså.

Ehm. 17 produkter om dagen??? :) Ikke rart damer bruker lang tid på badet.... :P

Det er ytterst få, om noen, jeg kjenner som bruker 17 forskjellige makeup-produkter hver dag, og det er iberegnet disse dolledamene som bruker brunkrem og lebestift, så jeg er litt nysgjerrig på hva de teller med som skjønnhetsprodukt, for å være helt ærlig. Jeg bruker f.eks dagkrem, men det er ikke hva jeg kategoriserer som "skjønnhetsprodukt", det er en nødvendighet for å ikke få tørr hud og utslett, liksom. Men jeg kan kanskje kalle det "skjønnhetsprodukter til medisinsk bruk" :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15

Hvis jeg får en datter er det minimumsalder iallefall.

Skulle gjerne sett at hun ventet til hun var 17-18, men regner med at det blir vanskelig i dette samfunnet. Synes det er helt unødvendig at barn skal sminke seg jeg.

*Flir*

Hadde vært passende som datter jeg da skjønner jeg. Har passert 20, men har ikke begynt å sminke meg enda :ahappy: Sminker meg til fest, men ikke til hverdags. Det er rett og slett fordi jeg ikke gidder. Nå har jeg riktignok veldig mørke øyenbryn og øyenvipper, så de synes godt uten sminke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Flir*

Hadde vært passende som datter jeg da skjønner jeg. Har passert 20, men har ikke begynt å sminke meg enda :ahappy: Sminker meg til fest, men ikke til hverdags. Det er rett og slett fordi jeg ikke gidder. Nå har jeg riktignok veldig mørke øyenbryn og øyenvipper, så de synes godt uten sminke.

signerer denne, er 20 selv og sminkefri :) Ikke at jeg har mørke øyenvipper og øyenbryn, men har ikke tid og ork til åsminke meg hver dag... Sminker meg når jeg skal ut, hvis det skjer i det daglig blir det kommenter :) så det skjer ikke ofte som dere sikkert skjønner da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ungen skal ha medbestemmelsesrett på det jeg. Jeg var allergisk mot sminke, så for meg har det ikke vært et alternativ før nå de siste årene - men jeg er fremdeles ikke komfortabel med stort mer enn maskra og sånne småting.

Mamma hadde alltid en million med sminketing på badet - men jeg ble ødelagt av å sniklåne som lita - så fristelsen gikk fort over. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Jeg tror det er mange kuer her som har glemt at de var kalver, for å være helt ærlig, for jeg ser ikke helt at dagens unge - dvs datterbarnet og hennes venninner - er noe tidligere ute enn da jeg var ung, og jeg var ung før de fleste andre som har svart i denne tråden (på det glade 80-tall, da vi hadde blå og grønn maskara og råååååsa øyeskygge og rouge *flir*). Jeg veit jeg har sminke på 6.klasse-bildet (og jeg er så gammel at den gangens 6.klasse er dagens 7.klasse), både maskara, øyeskygge og lipgloss, i tillegg til digre plastikk-øredobber i råååsa og hvitt. Jepp, det var lekkert *flir*

"Jeg var der" - rosa eller lyseblå øyenskygge, rouge og blå mascara :redface: Men jeg gikk veldig fort lei av den trenden. Tror ikke at jeg har kjøpt sminke på iallefall 5 år. Da kjøpte jeg en foundation og den står i skapet, har prøvd den 2 ganger. Om jeg nå skal sminke meg, så er det litt eyeliner og pittelitt øyenskygge (men jeg kan vel ærlig talt telle på en hånd de gangene jeg har sminket meg i de siste 2-3 årene).

Nå har jeg egentlig aldri vært noen "sminkedokke" og jeg føler heller ikke at jeg trenger å sparkle meg heller :ahappy: Husker under en fotballturnering, jeg var vel 15 år), jeg møtte ei på laget inne på toalettområdet på natta. Jeg kjente henne ikke igjen uten all sminken i ansiktet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går nå i åttende. Venninnene mine begynte med mascara og sånt i 6. klasse omtrent. Jeg ventet helt til 7., da begynte jeg med masse foundation og en del mascara :ahappy: Foundation gikk jeg lei av, da jeg nesten ikke så forskjell, og det var vanskelig å finne rett farge. Uansett masse styr med fjerning :)

Hihi foundation kan få folk til å føle at de har sånn hud som du sikkkert har naturlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et spørsmål fra en som har null peiling på sminke. :ahappy:

Er det ikke bedre at de starter litt og litt, lærer å begrense seg, legge det pent på og slikt før denne fjortisperioden tar de, der de ser ut som sparkla bimboer hele gjengen? Er det noe bevist at barn som bruker litt kosmetikk får dårligere selvtilitt mhp utseende? Og hvor gamle var dere foreldre selv da dere startet med slikt? Mange gutter har et ønske om å barbere seg mye tidligere enn de har behov for. Det er vel en del av det å se på foreldrene og ta etter? Og for jentene så er det vel forhåpentligvis mor de ser på da, som sminker seg.

I tillegg så er det vel også greit å kunne lære de og stelle huden sin skikkelig når de starter med interesse for slikt, og ha gode vaner når de kommer i verste kvisealder? Ville tru at slikt kommer litt sammen med lysten til å sminke seg og?

Jeg synes det er verre med en 7 åring som går med topp med bar mage og "utringning" og slikt enn litt sminke på øynene når hun skal pynte seg, eller en på 12 vil gå med litt parfyme.

Helt enig med deg Nirm. Jentungen her har styret med sminke siden hun kunne gå.

Hun er 8 år nå og får ikke lov å gå ut med sminke ennå. Bare litt lipgloss og kanskje roser i kinnene når hun skal noe fint.

Jeg prøver å lære henne at for mye ser for j*vlig ut og håper hun lærer noe av det før det blir alvor hehe.

Jeg har ikke tenkt å nekte henne å sminke seg når alle de andre begynner for fullt ihvertfall. Det får hun styre selv.

Guttungen på 11 bruker manneparfyme når han skal på bursdag eller "fest".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra ca 11 år: Eau de toilette / Eau de cologne (ikke parfyme eller eau de parfume pga at det er såååå sterkt (og dyrt). Forutsatt at verken barnet selv eller noen i husstanden er allergiske mot parfyme.

En liten historie fra alenemor til en tenåringsgutt (som ikke har far/nære mannlige slektninger her):

Sikkert et år eller to før sønnen min begynte å interessere seg for go'lukt, tok jeg en liten prat med ham.

Temaene for praten var:

a) Det småfestlige med tenåringer som HELLER parfyme utover seg før skolen/etter gym'en - de STINKER så andre blir helt svimmle, men føler seg sikkert bare freshe og voksne (understrekte selvsagt at jeg også har gått i den fella, b) At det er søtt med gutta som sparer stolt på de første, tynne fjonene på overleppa, men at JEG i alle fall ikke syns de akkurat gjør underverker for utseendet, hehe. Jeg nevnte igjen at JEG ikke bryr meg om han har fjon på leppa eller rare klær, så lenge han er frisk og har det bra. Det vet han heldigvis godt. :)

Han er han, og jeg er meg, og så lenge han viser respekt ved å kle seg passende i begravelser o.l, stresser jeg ikke med klærne hans. (Det hadde nok vært MYE verre om jeg hadde en 16 år gml datter som insisterte gå på skolen m utringing til navlen + hotpants og høyhælte støvletter... :( )

Noen mndr senere, kjøpte jeg høvel+barberskum, som jeg ga til ham med beskjed om at han kunne beholde det til HAN selv følte at behovet meldte seg for å trimme litt på pelsen. Så slapp han å spørre meg (MAMMA!) om barbersaker. Det å få bart+kjønnshår for gutter er vel litt som å få mensen+kjønnshår for jenter, eller - med stunder/tanker man selv vil avgjøre om man vil dele med foreldre eller ikke.

Anyway - Plutselig; noen mndr senere, sto settet på badet, brukt. :D De er så søte når de vokser! :D

Fra tidlig i tenåra: Sminke - men barnet må ta mors obligatoriske 15-minutters make-upkurs (inkl. renhold av sminket hud for å unngå kvise-eksplosjon).

Dersom barnet sminker seg stygt som rakker'n, greit nok. Jeg gir ikke tips med en klausul om etterfølgelse! Ekstrem sminke/klesdrakt KAN virke som et rødt flagg på de på skolen som er ute etter noen å plage.

Hvis barnet ikke har mange venner og er godt likt/akseptert - OG går på en skole med mobbegjenger, eller en skole der "ingen" sminker seg eller kler seg "rart" - kan jo alt fra en for rosa lypsyl til feil hårstil "trigge" mobberne/baksnakkerne. Men om det mener at det har rygg til å bære motbøren det å skille seg ut innebærer, syns jeg det skal få lov til å PRØVE å se "helt feil" ut i en periode, om det vil. Det er jo en del av det å være tenåring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Flir*

Hadde vært passende som datter jeg da skjønner jeg. Har passert 20, men har ikke begynt å sminke meg enda :D Sminker meg til fest, men ikke til hverdags. Det er rett og slett fordi jeg ikke gidder. Nå har jeg riktignok veldig mørke øyenbryn og øyenvipper, så de synes godt uten sminke.

Bare sleng over adopsjonspapirene du! :D kult å ha en datter som bare er fire år yngre, blir kul mor da! :) Jeg har også mørke vipper og øyenbryn, så det er kanskje derfor jeg aldri har følt så mye behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sleng over adopsjonspapirene du! :D kult å ha en datter som bare er fire år yngre, blir kul mor da! :) Jeg har også mørke vipper og øyenbryn, så det er kanskje derfor jeg aldri har følt så mye behov.

Vel, hvis du er 24 så har du visst en to år yngre datter. *Flir*

Det er kanskje noe i det. Husker den dagen en blond venninne som alltid gikk med sminke plutselig dukket opp uten. Kjente henne nesten ikke igjen! Ikke det at hun gikk med mye til vanlig, men hun var så blek og blass uten :D Øyenbryn og vipper forsvant bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi, 7 år var da sinnsykt tidlig? Jeg er forsåvidt i mot lekesminking også, men ville ha oversett det mer i mitt hushold. Tviler også på om en syvåring aner noe om selvtillit og forholdet sminket/usminket?

Personlig hadde jeg aldri tillatt datteren min å bruke sminke (mascara og øyenskygge som nevnt) for å pynte seg til selskap når hun var syv år! At de lekte med teatersminke (mer ala maling) er noe helt annet enn faktisk sminke. Hun er nå snart 12 og har begynt å touche borti mascara bruk og jeg er fremdeles litt tilbakeholden når det gjelder bruken. OG dette er pga at jeg ønsker det skal komme av at hun selv er "klar" for det (og ikke fordi andre rundt styrer med det) og fordi hun har en god porsjon av selvtillit før "leiren" skal klattes på.

Ja, det er tidlig, men det er kun i 'voksenselskap' hun får pynte seg litt ekstra og hun har begynt og vise interesse selv, ingen som har stresset henne på det. Det er vist unger i trdjeklassen på skolen der hun går som bruker sminke vær dag så det er vel der hun har det fra.. Øyenskyggen fikk hun i gave i fjor fra en venninnde og den er kjøpt på en lekebutikk av alle ting. Så det er mest på lekenivå enda, er jo ikke vær dag man er i voksenselskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi, 7 år var da sinnsykt tidlig? Jeg er forsåvidt i mot lekesminking også, men ville ha oversett det mer i mitt hushold. Tviler også på om en syvåring aner noe om selvtillit og forholdet sminket/usminket?

Personlig hadde jeg aldri tillatt datteren min å bruke sminke (mascara og øyenskygge som nevnt) for å pynte seg til selskap når hun var syv år! At de lekte med teatersminke (mer ala maling) er noe helt annet enn faktisk sminke. Hun er nå snart 12 og har begynt å touche borti mascara bruk og jeg er fremdeles litt tilbakeholden når det gjelder bruken. OG dette er pga at jeg ønsker det skal komme av at hun selv er "klar" for det (og ikke fordi andre rundt styrer med det) og fordi hun har en god porsjon av selvtillit før "leiren" skal klattes på.

Helt enig med deg! Barn skal være barn, og de er pene som de er.

Bare et spørsmål fra en som har null peiling på sminke. :D

*klippetiklipp*

Akkurat når det gjelder sminke tror jeg at den perioden kommer uansett- dersom man er "that kind of girl (evt. boy)". Jeg tror det har mer med person/vennegjeng å gjøre, enn om man fikk eksperimentere tidlig eller ikke.

Uansett- fra ca. syvendeklasse fikk jeg bruke litt sminke på skolen, mascara og litt øyenskygge (blå, urk). Mamma pleide å si fra på en grei måte hvis det ble for mye, dvs "nå har du kanskje tatt litt for mye parfyme på" eller lignende, men jeg har aldri blitt nektet noe som helst. Annet enn å bruke sminke tidligere enn det (jeg hadde ikke lyst heller). Fikk heller ikke "lekesminke" meg eller ha barbiedokker- så jeg har kanskje en litt utradisjonell bakgrunn:p ?? Min mor var rødstrømpe, og foreldrene mine er særdeles pedagogiske av seg nemlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke den nye utviklingen i samfunnet i det hele tatt jeg :getlost: Er tragisk at små barn skal begynne og tenke på utseende sitt i alt for ung alder,, sminke, høyhelte sko, topper og voksen klær til små barn er inn.. Akkurat som man ikke har nok av tid og være voksene,det kan man jo resten av sitt liv.. Og det er jo vi voksene som legger opp til dette selv, ved og overføre dette til barna. I den idielle verden får barn være barn, uten press fra media, barbie( snakker jeg om det bilde av perfekthet som det kan skape) og andre voksen skapte ting om og vokse opp fort....

Men i denne verden er jo desverre ikke slik.. min datter må iallefall nå ungdomskole alder( siste året?) før jeg syntes det er greit hun bruke lett sminke offenlig... selv det er tidlig syntes jeg :D hun er bare 2 år enda, så tanken er litt fjern fortsatt...

Men det er vi voksene som skal sette grensene og vi må bruke den "makten" vi har nå.. er jo vi som hjelper dem mot dette voksene livet... og det trenger ikke bety man bare henger med på lasset av hva som er naturlig utvikling? er jo vi som skaper denne utviklingen er det ikke? Nå høres jeg sikkert skrekkelig "gammeldags" ut i manges øyne.. men jeg syntes det er bare er innmari trist at barndommen skal ikke lengre være dager da man er barn.. som igjen presses tidligere og tidligere til og ja.. bli små voksene med alt det innebærer... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er mange kuer her som har glemt at de var kalver, for å være helt ærlig, for jeg ser ikke helt at dagens unge - dvs datterbarnet og hennes venninner - er noe tidligere ute enn da jeg var ung, og jeg var ung før de fleste andre som har svart i denne tråden (på det glade 80-tall, da vi hadde blå og grønn maskara og råååååsa øyeskygge og rouge *flir*). Jeg veit jeg har sminke på 6.klasse-bildet (og jeg er så gammel at den gangens 6.klasse er dagens 7.klasse), både maskara, øyeskygge og lipgloss, i tillegg til digre plastikk-øredobber i råååsa og hvitt. Jepp, det var lekkert *flir*

Du vet at dette kvalifiserer til bildebevis??? :)

Selv har jeg visst enda ikke helt skjønt dette med sminke jeg... Vet jeg fikk BLANK mascara i bursdagsgave på u-skolen av en venninne. Det var sikkert et hint kan jeg tenke meg :P Hun hadde iallefall begynt å sminke seg for lenge siden :) Men jeg som hadde så mørke øyevipper trengte vel bare en blank en :)

Ellers hadde jeg vel en periode jeg også som je brukte litt foundation og øyeskygge som man nesten ikke så på meg. Men det er vel bortimot 15 år siden tror jeg. (da var jeg vel 16 da sånn ca)

Etter det så har jeg vel knapt sminket meg :)

Så sånn sett så bør jeg vel ikke ha mening om andre heller. Men 7 år er ALTFOR tidlig! 13-14 kanskje??

Og parfyme.. Veit da f jeg. "unger" bør få deo så fort de begynner å produsere stinkende svette :) Og utover det så trenger de vel ikke parfyme før de er 14+++??? kanskje? Og "trenger" er vel et relativt ord kanskje.

Nei, tusle ut av tråden igjen.. Her har jeg ikke noe lurt å si tror jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns for mange begynner for tidlig, og sminker seg for mye. Jeg begynte vel ikke med litt sminke før i 8 kanskje, men kun maskara. Og det er jeg som har styrt dette i mitt tempo. Gikk i klasse med flere som begynte par-tre år før meg, og i venninne gjengen min var det flere som begynte senere enn meg. Men nå er vel ikke jeg normal :) Føler ikke jeg må gjøre som alle andre, verken når det kommer til det ene eller det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir straks 19. Hadde en periode i 9.klasse på ungdomsskolen hvor jeg brukte litt forskjellig... det gikk veldig fort over. Per dags dato bruker jeg hverken sminke til hverdags eller fest :wub:

Jeg fikk lov å ta det i mitt tempo, som med det meste andre, og det har jeg vokst på. Jeg tror ikke det er sunt å hverken nekte eller å slippe barn/ungdom helt løst.... en mellomting er nok det beste :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
    • Jeg har latt oppdretter bestemme valp til meg. Også da det sto mellom 2 av forskjellig farge, og jeg helst ville ha en av dem. Men jeg tenker at det er greit å si ifra til oppdretter at man ønsker seg en spesiell farge.  En venninne kjøper nå en valp. Hun bestilte den mørkeste valpen, for den syns hun var penest. Oppdretter sa at det ikke var valpen som passet best min venninne. Men hun fikk kjøpe den likevel. Regner med at det går greit uansett  👍
    • Stakkars lille Izuba ❤️ og deg  Jeg har av og til sett huggorm når vi har vært på tur. Og da har gjerne bikkja allerede passert den på stien 😱 Det har gjerne gått bra fordi hunden ikke har tråkket på den, eller prøvd å snuse/sjekke hva den er. Liker ikke hoggorm når jeg er på tur med hunden 😧
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...