Gå til innhold
Hundesonen.no

Bryte båndtvangen.


KristinL

Recommended Posts

Det er jo båndtvang igjen nå :ahappy: og det er vel slik at man kan risikere å få bot hvis man slipper hunden og blir "tatt". Er det noen som vet hvor mye den bota er på?

Botens størrelse varierer, jo mer alvorlig brudd, jo strengere straff.

Vær også klar over at gjentatte bøter kan føre til krav om avliving! Ja, det er sykt.

Så langt i denne båndtvangsperioden har jeg vel brutt loven hver dag, men det er fordi jeg har vært på hytta laangt inni skauen..

Det er jo et av de stedene man IKKE bør bryte den.. Det er der faren for å faktisk skade noe er tilstede i størst grad, i byen er sannsynligheten for slikt langt mindre.

Jeg overholder båndtvangen i skogen pga viltet, men lar henne være løs der hun ikke forstyrrer ville dyr, og for å trene med henne.

Når begynte du å kunne bestemme hvor hun forstyrrer ville dyr? Hva med bakkehekkende fugler i by/tettbebygd strøk? Det er faktisk noen av de også.. De blir gjerne forstyrret.

Hunden trenger ikke jage dyret for å stresse det, og tenk hvor redde vi er for unødig stress i forskjellige perioder i drektigeheten på avlstisper...

Med dette argumentet kan man argumentere for å nekte hunder å være utendørs om sommeren..

Ville dyr ser ikke forskjell på om en hund er løs eller i bånd.

Etter å ha gått endel med settere i vinter skjønner jeg også hvor viktig det er med båndtvang, for så systematisk og langt ut som de går, rekker de å forstyrre ganske mange dyr på sin vei. Og de kan ikke begynne å lage forskjell for folk / raser i loven heller.

Jeg har sagt det før, og sier det igjen.

Eierne av ymse jakthunder er helt klart en av de primære årsakene til at vi har båndtvang, da disse hundene flyr rundt uten kontroll stort sett hele året.

Pussig nok er det stort sett de som har slike hunder som faktisk lar de løpe rundt i båndtvangstiden også.

Nå skal ikke jeg leke prektig, jeg bryter nemlig båndtvangen stort sett hver dag, men min hund går ikke utenfor sti/vei, og jeg kan lett stoppe han dersom han begynner med jaktadferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 119
  • Created
  • Siste svar

Jeg har sagt det før, og sier det igjen.

Eierne av ymse jakthunder er helt klart en av de primære årsakene til at vi har båndtvang, da disse hundene flyr rundt uten kontroll stort sett hele året.

Pussig nok er det stort sett de som har slike hunder som faktisk lar de løpe rundt i båndtvangstiden også.

Det er jammen meg en del jakthundeiere som skriker høyt om båndtvang om sommeren, også, for gud forby om noen skremmer viltet de skal skyte på noen måneder senere... :ahappy:

Men når man er inne på dette med båndtvang på hund i bynære strøk, så burde man søren meg ha båndtvang på katt. For jeg tror neppe at hunden er den største trusselen for småfugl sammenlignet med katten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund har lite rettigheter ja. Det burde vært muligheter for friområder i alle kommuner slik at man kan slippe hundene lovlig. Katt er opplest og vedtatt at kan gjøre som de vil... De må få leve ut sin naturlige atferd, mens hunden ikke skal få utfolde seg overhode store deler av året. I tilegg så "straffes" jo alle hundeeiere for at noen ikke klarer å ha hverken kontroll på hunden, eller vett mellom øra.

Jeg bryter loven selv. Men den dagen jeg får bot, så må jeg bare betale den med et smil, og så heller glede meg over alle de gangene de har gått løse. Mange steder så er det jo ekstraordinær båndtvang store deler av vinteren i tillegg. Men siden loven er klar på sitt område, så må man bryte den med viten om konsekvensene. Ikke komme i ettertid og klage på det.

Jeg har ikke noe i mot løse hunder under kontroll (i "stemmebånd" :) ), men jeg har veldig mye i mot løse hunder uten kontroll. Men jeg synes det er greit å være klar over konsekvenser og hva lovteksten sier i klarhet. Og være fult klar over at det kan skje, det er hunder vi har med å gjøre. Selv om veldig mange antar at de har full kontroll over hundene sine, så har de aldri fått det testet ut i en situasjon med dyr til stede. Og den dagen de løper på et rådyr, så er både bikkje og rådyr langt avgårde... For mange har en holdning til båndtvangen at den er mer for mennesker og ikke å bli sett, enn til å verne nettopp om vilt og bufe...

Ja, får jeg bot, så får jeg også punge ut, men jeg uttrykker gjerne min misnøye rundt akkurat det også. Betale gjør jeg, men ikke med et smil om munnen :ahappy: Ja, jeg forstår selvfølgelig dette med vilt og bufe, jeg bor jo midt oppi alt sammen her. Det kryr av hjort og rådyr, og sau og kyr er det nok av på gårdene rundt her. Jeg ser likevel ikke noe problem med å slippe hundene mine her i det hele tatt, for jeg vet nøyaktig hvor jeg har dem og hvordan de reagerer på både husdyr og vilt - og jeg klarer å kontrollere dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jammen meg en del jakthundeiere som skriker høyt om båndtvang om sommeren, også, for gud forby om noen skremmer viltet de skal skyte på noen måneder senere... :ahappy:

Det er kanskje fordi jegere vet hvordan viltet lider når det ikke blir humant drept ?

Vi ser kanskje en litt annen side av viltet enn dere som "tror" at hunden deres aldri gjør noe galt.

Har selv to fuglehunder og slipper de skjeldent/aldri løs i båndtvangs tiden. Nettopp fordi jeg vil at viltet skal få fred til å yngle og vokse opp. Og ikke fordi jeg skal jakte på det, men fordi det er naturens gang. Man klager på at ulve bestanden er liten, men at man selv sørger for liten bestand av en del dyr er ikke så nøye .... :)

( rettet mot alle, ikke kun mot MrsPower altså )

Og når det er snakk om hunder som virkelig har behovfor å løpe/trene muskler så er det vel nettopp jakthunder som tross alt er avlet for det og brukes til dette. De fleste andre hunder trives flott om de får løpe løs på en fotball bane etc

Hunder som rusler 5-10 meter foran den på stien kan du like gjerne ha i bånd - den løper jo ikke. Så det er lathet det handler om - man gidder ikke å holde i båndet og mener at hunden trenger å løpe.

Jeg ser svært skjeldent andre fuglehunder løpe løse, men ser nesten alle andre hunder løse.

Så hvor "alle" ser disse udugelig fuglehund eierene vet ikke jeg - bortsett fra at det "alltid" er godt å skylde på oss. Om man ønsker fri områder for hunder - hvorfor ikke jobbe for dette da ?

Selv gjør jeg det og har en god dialog med kommunen her jeg bor om vi kan få til noe sånt. Og det tror jeg vi skal få til.

( men det var vel dette med lathet igjen da ..man gidder ikke jobbe for det, skal helst ha det servert i fanget .... )

Men for all del, jeg bryr meg ikke om hva andre gjør. Men da får man ikke klage heller, hverken når man får kjeft, bot eller sjokk når hunden dreper/jager et dyr. Det er jo en grunn til at folk trekker inn i skogen og slipper - det er for å slippe å få kjeft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Snip*

Må få lov til å forsvare meg selv her(:ahappy:) og si at jeg har mitt på det rene når det gjelder båndtvangstiden, jeg er flink til å holde hunden i bånd. Men synes fremdeles at det er et lite paradoks at en del jegere sutrer over at andre skremmer viltet "deres". Og nei, jeg tror ikke at alle jegere tenker på viltets evt. lidelse, men heller på sin egeninteresse med tanke på jaktsesongen.

Når du trekker inn ulv her, så er det jo noen som vil skyte ulv fordi den spiser elgen "deres". Ikke får de spise sau, og ikke får de spise vilt gitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jeg ser stadig en setter løs i skogene sommerstid faktisk. Den "rasen" (både irske, gordoner og engelske) jeg treffer oftest uten eier til stede. De streifer jo ganske mye lengre enn mange andre hunder gjør, og skremmer nok mer vilt på sine "tokter" enn en som rusler på en turvei der også mennesker ferdes. Det er også fuglehunder "mine" sauer har vært plaget med i beitet også, både innmark og utmark, så at fuglehundfolk er så mye mer opptatt av naturens ve og vel, er nok like ujamnt som eiere av andre raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når begynte du å kunne bestemme hvor hun forstyrrer ville dyr? Hva med bakkehekkende fugler i by/tettbebygd strøk? Det er faktisk noen av de også.. De blir gjerne forstyrret.

Hun forstyrrer ingen rådyr feks, her mellom boligblokkene. Ang fuglene så forstyrrer hun dem allefall ikke mer enn bilene, kattene og ungene som leker allerede gjør :)

Hvis hunder utgjør en større stressfaktor enn de overnevnte, så skal jeg revurdere det synet.

Med dette argumentet kan man argumentere for å nekte hunder å være utendørs om sommeren..

Ville dyr ser ikke forskjell på om en hund er løs eller i bånd.

Nei men ett bånd begrenser området hunden går på veldig.

Jeg har sagt det før, og sier det igjen.

Eierne av ymse jakthunder er helt klart en av de primære årsakene til at vi har båndtvang, da disse hundene flyr rundt uten kontroll stort sett hele året.

Jepp, det tror jeg også. Og jeg tror heller ikke det er helt tilfeldig at det nettopp er en setter som er avbildet på båndtvang skiltene.

Man klager på at ulve bestanden er liten, men at man selv sørger for liten bestand av en del dyr er ikke så nøye .... :ahappy:

Godt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser svært skjeldent andre fuglehunder løpe løse, men ser nesten alle andre hunder løse.

Så hvor "alle" ser disse udugelig fuglehund eierene vet ikke jeg - bortsett fra at det "alltid" er godt å skylde på oss. Om man ønsker fri områder for hunder - hvorfor ikke jobbe for dette da ?

De er iallefall her i Bærum!! Sier ikke at alle fuglehunder her løper løse (møtte faktisk en Breton hanne idag i langline hvor eieren holdt i enden :) ) men det er svært skjelden de er i bånd og veldig veldig ofte så er de på tur helt alene.

Jeg bryr meg fint lite om jeg møter fuglehunder løse, de fleste av dem er veldig greie og Chicka leker med dem, eller de tar full fart og løper fobi oss, verre er det egentlig ikke, har ennå tilgode å møte en fuglehund som har angripet Chicka.

MEN for viltet så er det det samme om en selskaps, blanding eller fuglehund kommer løpene etter dem, de blir stresset og kan sprenges.

Når dette er sagt så er ikke jeg noen engel :ahappy: ...Chicka går mye løs på tur i båndtvangs tiden.

I begynnelsen da jeg hadde hun (hun kom til meg da hun var ett år) så var jeg flink og holdt hun i bånd, jeg kjente hun ikke så godt.

Nå som jeg kjenner hun såpass godt og har ennå tilgode å se hun på jakt etter annet enn ekorn så føler jeg meg ganske så sikker på at hun ikke kommer til å stikke på jakt (vi har rådyr, hare, rev og elg i hagen, aldri jaget dem).

Man vet som noen sier aldr hva de kan finne på, men når hun ikke har gjort noe på 7år så tar jeg sjangsen.

For dere som går mye tur i Bærum, så vær forsiktige med å slippe hundene løse ved Østernvann, der gir de MYYYE bot helt fra begynnelsen til slutten av båndtvangstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er iallefall mye mer logisk enn når man får bot for å ha hunden løs i områder som er så invadert av mennesker at det knapt finnes en spurveunge igjen der ... På fjellet, i skogen og i strandlinjene er det jo faktisk vilt som bør beskyttes.

Det er mest logisk lovmessig ja, men noen trodde ikke at bøter ble skrevet ut på fjellet.

Selv har jeg ikke store problemer med båndtvangen. Jeg har hundene mine løs i parken utenfor her og på lp-trening. Er jeg i skogen er de enten i sporline eller i bånd fordi vi er på joggetur/sykkeltur, og noen ganger løs fordi vi trener feltsøk eller hundene skal bade. Får jeg bot så er det greit, ikke fordi noen 300 mer unna er redd for hunder (jeg tar veldig hensyn til andre mennesker når vi går tur), men med hensyn til viltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg ikke er så flink til å passe på båndtvangen. Jeg vet at hunden min ikke løper langt unna i skogen, og jeg passer på om vi går midt i svarteste skauen hvor det er stor mulighet for at det er vilt i nærheten. Det jeg synes er litt komisk når jeg leser denne tråden er at jeg fem ganger mens jeg har bodd i Oslo, har funnet setter i marka helt på egenhånd. Jeg har blitt bekymret for de og tenkt at de mest sannsynlig har rømt eller gått seg bort :ahappy: Har liksom prøvd å finne folk som kan eie de og en gang gikk jeg etter en for å se hvor den stakk.... Etter en stund skjønte jeg at her i Oslo er det visst vanlig å slippe bikkjene til skogs og la de gjøre som de vil.. Jeg skal hvertfall slutte å bekymre meg for settere på ville veier i skogen. Og jeg tar ikke alle under en kam her, men det har kun vært settere jeg har funnet sånn. Det er helt garantert ikke alle settereiere som holder hund på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter denne tråden har jeg fått litt annet syn på båndtvangen. Synd man ikke kan ha hunden løs i den perioden av året da jeg synes det er finest ute da. Heldigvis ikke helårsbåndtvang her, har hørt at noen steder har det! :ahappy:

Selv om jeg får en liten hund skal jeg prøve å ha den i bånd, særlig etter denne tråden :) Tenkte før at en liten hund neppe kunne gjøre noen stor skade. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg ikke er så flink til å passe på båndtvangen. Jeg vet at hunden min ikke løper langt unna i skogen, og jeg passer på om vi går midt i svarteste skauen hvor det er stor mulighet for at det er vilt i nærheten. Det jeg synes er litt komisk når jeg leser denne tråden er at jeg fem ganger mens jeg har bodd i Oslo, har funnet setter i marka helt på egenhånd. Jeg har blitt bekymret for de og tenkt at de mest sannsynlig har rømt eller gått seg bort :) Har liksom prøvd å finne folk som kan eie de og en gang gikk jeg etter en for å se hvor den stakk.... Etter en stund skjønte jeg at her i Oslo er det visst vanlig å slippe bikkjene til skogs og la de gjøre som de vil.. Jeg skal hvertfall slutte å bekymre meg for settere på ville veier i skogen. Og jeg tar ikke alle under en kam her, men det har kun vært settere jeg har funnet sånn. Det er helt garantert ikke alle settereiere som holder hund på denne måten.

Jeg tror faktisk jeg fant en sånn hund i Frognerparken! Midt i grillsesongen! Labradoren(eller hva det nå var) gikk mellom alle menneskeplassene som hadde pølser og prøvde seg frem. Til slutt kom den bort til oss, altså til meg og alle de blinde jeg satt med. Hendig nok fikk jeg lest opp nr mens en av de ringte for meg (jeg hører dårlig :) ). Mannen kom syklende etter omlag 10 minutter og sa at jeg bare kunne slippe hunden igjen, selv om den tydeligvis var helt fokusert på en annen hund! Og jovisst løp den bort til denne hunden og han fikk ikke kontakt igjen. Jeg kan ikke si at jeg skjønte så mye av det her :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heldigvis hund med lite jakt i seg - og kahlo kan jeg stoppe i jakt, så største problemet for viltet her er bakkehekkende fugler og eventuelle andre dyr som gjemmer seg der. Jeg prøver kun slippe henne der det faktisk ikke bare er vi som forstyrrer - og håper at de sarteste dyra holder seg lenger inne i skogen, unna campingplasser og hytteområder. Enn så lenge går jeg på jorder med hundene løse, jordene her blir snart sådd igjen uansett.

Får jeg bot så tar jeg den. Det er mitt valg å slippe hunden.

Kasko regner jeg nok med at jeg ikke kan ha løs i båndtvangstiden når han blir voksen - hvertfall ikke vanlig, han er en rase med mye jakt i seg - og det tar jeg hensyn til. Har sykkel og andre måter å aktivisere han på. Enn så lenge er han mammadalt og henger i beina mine eller kahlo sine.

Truls som jeg har på besøk er en helt annen historie - han går vidt og bredt - og er stille. Hvordan han reagerer i en jaktsituasjon det aner jeg ikke. Så han er jeg mer restriktiv på hvor han får gå løs, og han får ikke gå løs lenge nok til å begynne å streife - med en gang leken er over så må han i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje fordi jegere vet hvordan viltet lider når det ikke blir humant drept ?

Vi ser kanskje en litt annen side av viltet enn dere som "tror" at hunden deres aldri gjør noe galt.

Irrelevant, en løs hund i marka dreper ikke nødvendigvis viltet. Her er det atter en gang snakk om kontroll.

Hunder som rusler 5-10 meter foran den på stien kan du like gjerne ha i bånd - den løper jo ikke. Så det er lathet det handler om - man gidder ikke å holde i båndet og mener at hunden trenger å løpe.

Våseprat.

Det er sunt for hunden med litt bevegelsefrihet, det er sunt for hunden å slippe rykk i nakke/kropp hver gang båndet er brukt opp, osv.

Og ikke minst, det er med på å bedre kommunikasjonen mellom hund og eier at hunden får gå løs!

Min hund går stort sett alltid løs, mesteparten av tiden går han under 1 meter unna meg.

Jeg ser svært skjeldent andre fuglehunder løpe løse, men ser nesten alle andre hunder løse.

Så hvor "alle" ser disse udugelig fuglehund eierene vet ikke jeg - bortsett fra at det "alltid" er godt å skylde på oss. Om man ønsker fri områder for hunder - hvorfor ikke jobbe for dette da ?

Merkelig hvordan enkelte ikke ser ting.

Jeg har en gang talt opp 46 (!) hundeeiere med bånd i hånda og null hund.. Det på kun en liten spasertur på ca 17km i marka.

I mai måned.

Det var i Holmenkollåsen, og hundene så jeg innimellom, stort sett kollenpudler alle sammen (Kollenpuddel=setter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig hvordan enkelte ikke ser ting.

Jeg har en gang talt opp 46 (!) hundeeiere med bånd i hånda og null hund.. Det på kun en liten spasertur på ca 17km i marka.

I mai måned.

Det var i Holmenkollåsen, og hundene så jeg innimellom, stort sett kollenpudler alle sammen (Kollenpuddel=setter)

Hvor i all verden er det du går tur der oppe? Jeg bor ikke langt unna og går turer der ofte, ja og en og annen setter flyr nå løs rundt der, men neppe 46 i løpet av ett par timer nei... Så nå tror jeg du må roe ned fantasien din litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er synd å lese holdningene her, til det jeg anser som aktive og interesserte hundefolk. Båndtvang handler ikke bare om regelverk og kontroll på hunden, men også om holdninger. Den generelle holdningen blant hundefolk ser ut til å være "så lenge jeg ikke ser noen hjort eller sau, og vurderer at jeg selv har nok kontroll, så er det greit å bryte båndtvangen". Faktum er at de aller fleste tar feil, og har ikke nok kontroll på hunden dersom de skulle komme over noe vilt (eller andre hunder eller folk, men det er en annen diskusjon, siden de ikke har noe med båndtvangen å gjøre som sådan).

Så hver gang du selv bryter båndtvangen sier du også at det er greit å vurdere det selv, det er greit at folk slipper hundene sine på sine egne premisser, og det er greit å drite i loven... Ja, faktisk.

Det finnes plenty av måter å trimme hunden på uten at den er løs, bruk hodet litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er synd å lese holdningene her, til det jeg anser som aktive og interesserte hundefolk. Båndtvang handler ikke bare om regelverk og kontroll på hunden, men også om holdninger. Den generelle holdningen blant hundefolk ser ut til å være "så lenge jeg ikke ser noen hjort eller sau, og vurderer at jeg selv har nok kontroll, så er det greit å bryte båndtvangen". Faktum er at de aller fleste tar feil, og har ikke nok kontroll på hunden dersom de skulle komme over noe vilt (eller andre hunder eller folk, men det er en annen diskusjon, siden de ikke har noe med båndtvangen å gjøre som sådan).

Så hver gang du selv bryter båndtvangen sier du også at det er greit å vurdere det selv, det er greit at folk slipper hundene sine på sine egne premisser, og det er greit å drite i loven... Ja, faktisk.

Det finnes plenty av måter å trimme hunden på uten at den er løs, bruk hodet litt!

Jeg ser både hjort og rådyr annen hver dag, og i sommerhalvåret også sau. Jeg vet da vitterlig at jeg har kontroll, hvis ikke tror jeg ting hadde gått galt for leeenge siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser både hjort og rådyr annen hver dag, og i sommerhalvåret også sau. Jeg vet da vitterlig at jeg har kontroll, hvis ikke tror jeg ting hadde gått galt for leeenge siden...

Du ja, men synes du det er greit at alle og enhver selv vurderer hvorvidt de har kontroll eller ikke? Synes du det skal være valgfritt og opp til enhver å følge hundeloven? (for det er nemlig det du sier med måten du selv forholder deg til loven på)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ja, men synes du det er greit at alle og enhver selv vurderer hvorvidt de har kontroll eller ikke? Synes du det skal være valgfritt og opp til enhver å følge hundeloven? (for det er nemlig det du sier med måten du selv forholder deg til loven på)

Nei, det er ikke det jeg sier. Jeg snakker for meg selv, og regner med andre her gjør det samme. Mine hunder er vant til andre dyr, både husdyr og vilt, og jeg VET hvor jeg har dem (les: igjen, mine hunder). Hvis folk finner det forsvarlig å bryte loven i en gitt situasjon, så er det da slett ikke sikkert JEG ville forsvart det. Det er du som setter folk i bås her, ikke jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntil kommunen gidder å sette opp et inngjærdet hundejorde der hunder kan få løpe løse, følger jeg ikke båndtvangen! Dette er fordi jeg mener det er dyreplageri å holde aktivt dyr som hunden, i bånd til en hver tid. Hadde det vært en ingjærdet hundejorde, så hadde hunden hatt en kontrollert plass å løpe løs, uten å være til sjenanse for folk som ikke liker hunder eller andre dyr. Men selvsagt, alt med måte, et hundejorde må ha regler.

Hunder som stikker av og jager vilt/sau, er vel hunder som aldri får gå løse? og tar sikkelig av når de først er løse? Dette er bare spekulasjoner fra min side da... Meen kjenner en som alltid har hunden sin i bånd, uansett, tar h*n den løs, stikker den langt pokker i vold og lukker øra. I langline er den en annen historie, lydig og fin.

Men dette betyr ikke at ALLE skal gå å slippe bikkja si løs!. Jeg snakker for meg selv, fordi jeg vet selv at hunden min har en god inkalling i de aller, aller fleste stituasjoner. Blir jeg tatt for det, tar jeg straffa for det. For jeg er klar over at jeg er kriminell og bryter loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ja, men synes du det er greit at alle og enhver selv vurderer hvorvidt de har kontroll eller ikke? Synes du det skal være valgfritt og opp til enhver å følge hundeloven? (for det er nemlig det du sier med måten du selv forholder deg til loven på)

Ja egentlig så syns jeg at det er opptil alle og enhver å vurdere sin egen hund. Jeg syns likevel ikke det betyr at jeg driter i loven. I alle år har jeg hatt hunder med lite og ikkeno jaktinstinkt. Og ja, da vurderer jeg det slik hen at jeg har mine løs. Nå må jeg tenke litt annerledes siden jeg har fått en hund med mye mer jaktinstinkt. Da vil jeg vurdere det annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntil kommunen gidder å sette opp et inngjærdet hundejorde der hunder kan få løpe løse, følger jeg ikke båndtvangen! Dette er fordi jeg mener det er dyreplageri å holde aktivt dyr som hunden, i bånd til en hver tid. Hadde det vært en ingjærdet hundejorde, så hadde hunden hatt en kontrollert plass å løpe løs, uten å være til sjenanse for folk som ikke liker hunder eller andre dyr. Men selvsagt, alt med måte, et hundejorde må ha regler.

Hunder som stikker av og jager vilt/sau, er vel hunder som aldri får gå løse? og tar sikkelig av når de først er løse? Dette er bare spekulasjoner fra min side da... Meen kjenner en som alltid har hunden sin i bånd, uansett, tar h*n den løs, stikker den langt pokker i vold og lukker øra. I langline er den en annen historie, lydig og fin.

Men dette betyr ikke at ALLE skal gå å slippe bikkja si løs!. Jeg snakker for meg selv, fordi jeg vet selv at hunden min har en god inkalling i de aller, aller fleste stituasjoner. Blir jeg tatt for det, tar jeg straffa for det. For jeg er klar over at jeg er kriminell og bryter loven.

Det er relativt få hunder - sånn i det store og hele - som ikke ville tatt opp jakten på et rådyr som kom ut av skogen rett foran den, eller som ikke ville snust interessert på en rådyrkalv som trykker langs skogsveien eller på jordet, tror jeg. Forøvrig kjenner jeg mange jegere, men ikke en eneste en er for båndtvangen fordi man ellers ville uroet viltet de skal skyte senere :getlost: Jakt handler om å nøye plukke ut dyr som egner seg for å bli skutt (vel, god jakt iallefall), og la dyr som ikke skal skytes gå - det handler ikke om å ta livet av en rådyrkalv ved å skremme vekk moren, f.eks (og for å skremme vekk moren skal det ikke alltid mer til enn at hunden snuser på kalven).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er relativt få hunder - sånn i det store og hele - som ikke ville tatt opp jakten på et rådyr som kom ut av skogen rett foran den, eller som ikke ville snust interessert på en rådyrkalv som trykker langs skogsveien eller på jordet, tror jeg. Forøvrig kjenner jeg mange jegere, men ikke en eneste en er for båndtvangen fordi man ellers ville uroet viltet de skal skyte senere :getlost: Jakt handler om å nøye plukke ut dyr som egner seg for å bli skutt (vel, god jakt iallefall), og la dyr som ikke skal skytes gå - det handler ikke om å ta livet av en rådyrkalv ved å skremme vekk moren, f.eks (og for å skremme vekk moren skal det ikke alltid mer til enn at hunden snuser på kalven).

den setningen skjønte jeg ikke, de er ikke for båndtvangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Han har aldri tisset i buret sitt, han er ganske flink. Som sagt i første melding, vi har hatt en god rutine for spise tid og do tid. Når han har tisset inne, er det jo min feil at jeg ikke var rask eller observant nok, og det er selvsagt helt greit å vaske litt.   Bruken av bur er omdiskutert i Norge, og vi ser det tydelig i denne tråden. Jeg spurte jo om anbefalinger for gode valpekurs, men temaet endret seg til burbruk. :)) Jeg skal sjekke det du anbefalte i Fornebu. Takk skal du ha. Takk for alle bidrag. Det er godt å vite at det var greit (til og med et bedre valg) å droppe buret. Han har en stor og trygg kompostgrind på balkongen, men ikke inne, da jeg ikke har nok plass. Jeg skal finne en løsning på det. Ha en fortsatt god dag alle sammen.  
    • Hvis du lufter rett før du skal gå fra litt så går nok det helt fint. Eventuelt timer til å gå fra rett etter han har tisset. Og så om han tisser? Da må du vaske litt. Om hunden er i bur og tisser så må han ligge i sitt eget tiss, og da må du vaske hunden også, pluss at det er en ukomfortabel opplevelse for hunden å ikke kunne tisse bort fra liggestedet sitt. De tisser jo ikke for å være kjipe eller ødelegge, men fordi de må. Håper du greier å finne gode løsninger uten bur! Det høres jo ut som hunden takler det helt fint.
    • Min har sovet i sengen min sammen med meg siden hun var 10 uker gammel, og det har overhodet ikke vært noe problem for hjemme alene-treningen. Men  bur har jeg aldri brukt annet enn i bilen.
    • Så fint å høre at du og valpen din koser dere like mye som oss! Jeg er enig i at "det er veldig kjekt med en hund som finner roen uten å være avhengig av bur." Det virker som om min valp også er slik. Utfordringen oppstår når jeg må ut i 15-30 minutter, og jeg er usikker på om han klarer å la være å bite på ting eller ikke tisse overalt. Så langt har han faktisk vært ganske flink, både i bur og enda bedre utenfor bur! ❤️ Jeg vurderer også å kjøpe en opphøyd hundeseng, men har ikke bestemt meg ennå. Han liker å ligge på gulvet, under bordet i stua, i hundesengen sin, og sover godt i min seng. Men han må vanligvis ut for å tisse eller gjøre fra seg to ganger i løpet av natten.
    • Så du har valpen i bur uten å ha prøvd å ha han løs?  Sa oppdretter om hvorfor de sterkt anbefaler bur? Også er det mange profesjonelle trenere og atferdskonsulenter som ikke anbefaler bur 😉 Det er veldig kjekt med en hund som finner roen uten å være avhengig av bur.  Før jeg fikk min første hund bestemte jeg meg for at jeg ikke skulle bruke bur og det holder jeg ved fortsatt.  Har nå valp på 12 uker og har ikke brukt bur inne, kun i bil. Hun legger seg på gulvet, sofaen eller hundeseng.  Jeg tenker man bør ha hunden løs inne og kun bruke bur med binge på de valpene det er høyst nødvendig med for at di skal finne roen til å slappe av.  Alle valper er forskjellig, og jeg synes man skal unne de mulighet til å vise antiloop de kan slappe av uten bur.  Valpen min sover i en opphøyd hundeseng ved siden av senga mi, har hatt gode rutiner fra dag 1 med leggetid til samme tidspunkt hver kveld. Hun sovner rimelig fort i senga og sover natta igjennom uten å forlate senga. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...