Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan man fryse melk til matlaging?


Raksha

Recommended Posts

Mine husmorgener har nok avgått med døden - men jeg prøver. Også er jeg så fryktelig lei av å kaste melka nesten før jeg rekker å åpne den. Jokeren her får bare varepåfyll en dag i uka, så innen jeg rekker å kjøpe melk så er det maks 3-4 dager igjen på holdbarheten.

Så da er det o'store spørsmålet - siden jeg kun bruker melk i matlaging - kan jeg fryse den og ta opp det jeg trenger til sausen min?

Er det noen andre gode tips ute og går til ting som kan fryses ol. Så hyl ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Ellers har laktoseredusert melk utrolig lang holdbarhet (et par mnd tror jeg), så du kan eventuelt kjøpe en slik om du vet du bruker den opp, men bare litt saktere enn vanlig melks holdbarhet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers har laktoseredusert melk utrolig lang holdbarhet (et par mnd tror jeg), så du kan eventuelt kjøpe en slik om du vet du bruker den opp, men bare litt saktere enn vanlig melks holdbarhet :D

Jeg fant Tine sin nye laktosefrie melk og den har lang fin holdbarhet. :) Og siden jeg er periodevis laktoseintolerant så er den faktisk helt genial!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du smakt på den..? Helt kjekk å drikke hvis man liker sukker i melka.. :)

:D:D Neeei, jeg drikker "aldri" melk. Bruker det kun i matlaging. Kjente ikke noe forskjell på sausen min i går hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Har du smakt på den..? Helt kjekk å drikke hvis man liker sukker i melka.. :D

Det er faktisk, hvertfall for bio-nerder som meg, litt interessant hvorfor det blir sånn. Laktose er melkesukker, og er et disakkarid, dvs består av to sammensatte monosakkarider. For å gjøre melken laktosefri spaltes denne disakkariden opp i sine to monosakkarid-deler. Resultatet er laktosefri melk, som smaker søtere pga "større mengde sukker" :getlost:

Det gir ikke så mye forskjell i bruk. Jeg merket såvidt litt forskjell i teen, slapp å ha i så mye honning :wub: Men den smaker nok anderledes når den drikkes ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...