Gå til innhold
Hundesonen.no

Japanspesialen 2010


SandyEyeCandy

Recommended Posts

22.-23. mai ved Hunderfossen Camping arrangeres Japanspesialen 2010, for rasene akita, american akita, japansk spisshund, shiba, shikoku og hokkaido. 3 utstillinger og 3 storcert, her kan mye skje! Aiko er påmeldt alle 3, og debuterer som junior, så dette blir spennende!

Nikos Vazakas dømmer shibaer på spesialens første dag under Akita-klubbens utstilling, og han sier at han i sitt oppdrett ikke bare fokuserer på å få fram riktige typer, men også shibaer med stolt og utadvendt personlighet. Og det lover jo godt for frøken trollbolle, som ikke bare er en veldig riktig type, men også har et eksepsjonelt bra temperament, ikke bare for rasen, men som hund generelt.

Pierluigi Buratti som bedømmer shiba i American akita-klubbens utstilling, har drevet med oppdrett av samojeder i 30 år, og har vært president i Italian Club Northern Races (CIRN) de siste 9 årene. Ellers har jeg ikke hørt om han i shibakretser før. Noen fra sonen som har stilt for han før?

Shibaklubben har valgt trønderen Arne Foss som dommer for shiba, og det liker jeg veldig godt! Arne har tidligere plassert Aiko som BIG4, og framstår som nøye, positiv og ryddig. Han hadde ringen til kooikere siste dag på Hellerudsletta i januar, og sjøl om han brukte laaang tid på New Foundlanderne før kooikerne fikk komme inn, blei Vittoria og jeg rimelig fornøyde da han til slutt plasserte Marvin som BIR, hehe.

Jeg har lest kritikker fra tidligere spesialer, og legger merke til at det er svært mange hunder som oppleves som vanskelige å håndtere fra dommerens side og som får høre at de mister sjøltillit på bordet og i ringen. Så jeg krysser egoistisk fingrene og håper at det er tilfelle også i år. For dersom alle de andre juniorene er like gode eksteriørmessig som Aiko, skiller hun seg i alle fall ut med sitt vinnende vesen, spesielt dersom flere ikke vil vise tenner eller faller sammen på bordet... :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

22.-23. mai ved Hunderfossen Camping arrangeres Japanspesialen 2010, for rasene akita, american akita, japansk spisshund, shiba, shikoku og hokkaido. 3 utstillinger og 3 storcert, her kan mye skje! Aiko er påmeldt alle 3, og debuterer som junior, så dette blir spennende!

Nikos Vazakas dømmer shibaer på spesialens første dag under Akita-klubbens utstilling, og han sier at han i sitt oppdrett ikke bare fokuserer på å få fram riktige typer, men også shibaer med stolt og utadvendt personlighet. Og det lover jo godt for frøken trollbolle, som ikke bare er en veldig riktig type, men også har et eksepsjonelt bra temperament, ikke bare for rasen, men som hund generelt.

Pierluigi Buratti som bedømmer shiba i American akita-klubbens utstilling, har drevet med oppdrett av samojeder i 30 år, og har vært president i Italian Club Northern Races (CIRN) de siste 9 årene. Ellers har jeg ikke hørt om han i shibakretser før. Noen fra sonen som har stilt for han før?

Shibaklubben har valgt trønderen Arne Foss som dommer for shiba, og det liker jeg veldig godt! Arne har tidligere plassert Aiko som BIG4, og framstår som nøye, positiv og ryddig. Han hadde ringen til kooikere siste dag på Hellerudsletta i januar, og sjøl om han brukte laaang tid på New Foundlanderne før kooikerne fikk komme inn, blei Vittoria og jeg rimelig fornøyde da han til slutt plasserte Marvin som BIR, hehe.

Jeg har lest kritikker fra tidligere spesialer, og legger merke til at det er svært mange hunder som oppleves som vanskelige å håndtere fra dommerens side og som får høre at de mister sjøltillit på bordet og i ringen. Så jeg krysser egoistisk fingrene og håper at det er tilfelle også i år. For dersom alle de andre juniorene er like gode eksteriørmessig som Aiko, skiller hun seg i alle fall ut med sitt vinnende vesen, spesielt dersom flere ikke vil vise tenner eller faller sammen på bordet... :blink:

Jeg håper årets dommere tar rasetypisk temperament alvorlig når de dømmer shiba. En shiba skal ha verdighet og stolthet, det er noe av det viktigste for japanske dommere... Videre håper jeg de vektlegger korrekte tegninger og farger. Den jevne kvaliteten på shiba er såpass bra at man godt kan kikke på detaljene!

For akita håper jeg de dømmer strengt og legger vekt på type og uttrykk.

Ellers har jeg bare erfaring med Arne Foss og Liz-Beth Liljeqvist av årets dommere. Nikos Vazakas er vel oppdretter av akita og ikke shiba...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper årets dommere tar rasetypisk temperament alvorlig når de dømmer shiba. En shiba skal ha verdighet og stolthet, det er noe av det viktigste for japanske dommere... Videre håper jeg de vektlegger korrekte tegninger og farger. Den jevne kvaliteten på shiba er såpass bra at man godt kan kikke på detaljene!

Helt enig! Og det er jo ekstra gøy å stille dersom man opplever at dommeren faktisk ser på hunden og dikterer en kritikk deretter, uansett hva utfallet blir.

Nikos Vazakas er vel oppdretter av akita og ikke shiba...

Det har du helt rett i... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal oss en tur vi å :blink: Mest for feriens skyld egentlig, siden vi fortsatt har en valp på den tiden ;) Men blir artig og få med seg 3 utstillinger ;)

Så venter på den elektroniske påmeldingen, som jeg regner med kommer over påske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal oss en tur vi å :blink: Mest for feriens skyld egentlig, siden vi fortsatt har en valp på den tiden ;) Men blir artig og få med seg 3 utstillinger ;)

Så venter på den elektroniske påmeldingen, som jeg regner med kommer over påske :)

Den er åpnet! Her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:aww: Kommer det ikke på NKK? Så man kan betale med kort?

Er det kun denne hvor man må betale inn på konto?? :ahappy:

Nei vi har ikke NKK løsningen, dette er såpass lite arrangement å holde styr på, så da ser vi ikke noe behov for å kjøpe en forholdvis dyr tjeneste fra NKK. Vi prøver heller å holde prisene nede...

Så du må betale til konto, men det er en konto for alle 3 utstillingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er nå vi påmeldt hvertfall :wub:

Står man får utdelt startnr ved ankomst, hvordan vil det fungere?? :getlost:

Det fungerer utmerket, det er slik vi har gjort det de siste årene. Startnummer utdeles i sekretariatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerer utmerket, det er slik vi har gjort det de siste årene. Startnummer utdeles i sekretariatet.

:getlost: Okey :wub:

Kanskje en ide og komme litt ekstra tidlig?? Med tanke på at det kanskje er litt kø? :)

Gleder meg hvertfall :D Hytte er bestilt og vi er klar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Okey :P

Kanskje en ide og komme litt ekstra tidlig?? Med tanke på at det kanskje er litt kø? :)

Gleder meg hvertfall :) Hytte er bestilt og vi er klar :)

Det har aldri vært et problem. De fleste har betalt på forhånd så er det bare utlevering av konvolutter med startnummer, og det bruker å gå raskt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Så er det noen her som tenker seg turen? Eller blir det bare meg :ahappy:

Nå hadde jeg vel neppe starta tråden om jeg ikke hadde tenkt meg bort, eller Inu svart så engasjert dersom ikke... :)

Dette blir spennende, i fjor var det jo påmeldingsrekord, og shibaklubben satser selvsagt på at enda flere skal komme i år. Juhu!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hadde jeg vel neppe starta tråden om jeg ikke hadde tenkt meg bort, eller Inu svart så engasjert dersom ikke... :)

Dette blir spennende, i fjor var det jo påmeldingsrekord, og shibaklubben satser selvsagt på at enda flere skal komme i år. Juhu!

:) sannt nok

Men har inntrykk av at det er lite med Japanske spisshunder på japanspesialen?? Eller bommer jeg? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) sannt nok

Men har inntrykk av at det er lite med Japanske spisshunder på japanspesialen?? Eller bommer jeg? :ahappy:

Siden det er spesialene for shiba, akita og american akita, er jo disse best representert, men det er flere faste innslag av japansk spisshundeiere... De synes utstilliingen er veldig trivelig, og kommer tilbake år etter år. Antallet ligger vel mellom 10-20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er spesialene for shiba, akita og american akita, er jo disse best representert, men det er flere faste innslag av japansk spisshundeiere... De synes utstilliingen er veldig trivelig, og kommer tilbake år etter år. Antallet ligger vel mellom 10-20.

Åja :) Men det er jo ikke gale :)

Pleier det være noen valper der å? :ahappy: Eller er det stort sett voksne, altså av japanske spisshunder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja :) Men det er jo ikke gale :D

Pleier det være noen valper der å? :wub: Eller er det stort sett voksne, altså av japanske spisshunder

Det varierer litt, men det er ikke uvanlig at det også er med valper. Litt ettersom hva som finnes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Henter man startnr fredags kvelden samtidig som man setter opp teltet, eller blir startnr kun levert ut lørdag og søndag? Eller bare lørdag? :wub::)

Jeg er litt usikker på når kasserer kommer, men det kan godt hende at det blir utdeling fra fredag kveld, i alle falll for de som vi har registrert betaling på. Man får nummer til alle utstillingene samtidig.

Påmeldingen stenger i kveld, så det haster for etternølere...

Statistikken så langt: (tall bak "+" er valper)

NAK NSK NAAK

Shikoku 1 1 1

Shiba 46 +16 53 +19 43 +13

Japansk spisshund 14 +2 14 +2 11 +2

American akita 21 +3 18 +3 23 +3

Akita 19 10 10

Hm... ble ikke like ryddig som på shibainfo dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...