Gå til innhold
Hundesonen.no

Kilvan Arany Bàràny


Stine Pernille

Recommended Posts

Da er det en uke igjen til jeg henter mitt nye håp hjem.

Valget falt på Mudi til slutt, etter flere års interesse for rasen. Sjansen kom opp rett før jul, og jeg hadde ingen planer om å la den gå fra meg :aww:

Til daglig skal hun hete Lumi, som betyr snø på finsk. Jeg satser på å få prøvd henne i både agility og lydighet. Men først og fremst, skal hun få være valp :D

Lumi har desverre arvet merle-genet, noe som vil si at hun kan bli diskvalifisert på utstillinger. Hun har ett brunt og ett delvis brunt øye. Det er dette som "avslører" merle-genet. Uansett, det positive er at hun kan gi merle valper, som også vil være helt friske. Dere kan lese mer om valget mitt og Lumi på bloggen :D

Slenger ved et par bilder av henne.

8 uker:

Lumi3.jpg

Lumi2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Næmmen så nydelig! Jeg visste ikke at de kom i den fargen :D Tenkte først, før jeg så bildene, at det var jo litt pussig å kalle en svart hund for noe som betyr snø :aww:

Gratulerer!

Men jeg skjønner ikke, hvis merle kan gjøre at man blir diskvalifisert på utstilling, så er det vel ikke positivt at hunden kan gi merle valper? (bare nysgjerrig, skjønte ikke helt dette jeg nemlig :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til!

:aww:

Men jeg skjønner ikke, hvis merle kan gjøre at man blir diskvalifisert på utstilling, så er det vel ikke positivt at hunden kan gi merle valper? (bare nysgjerrig, skjønte ikke helt dette jeg nemlig :D )

Mudien er godkjent i merle, men ikke i fako-merle,derfor har Lumi en diskvalifiserende farge.

Disse kan dukke opp om man parrer Hvit/fako med merle, disse fako-merle valpene skal helst ikke da pares med andre merler, eller fako/hvite som er etter merle foreldre. Så det tryggeste er å holde seg til en sort feks.

Hun har også dårligere pigment på nesa enn ønskelig, noe som også er en grunn til evt å bruk en sort.

Nå er jo alt dette kun utseende, de som kjøper mudi må være forbredt på at utseende skiller stort. Og man kjøper vel ikke en brukshund kun på utseende, selv om det er en del av pakken.

Men man bør jo absolut strebe etter å unngå alle feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skjønner ikke, hvis merle kan gjøre at man blir diskvalifisert på utstilling, så er det vel ikke positivt at hunden kan gi merle valper? (bare nysgjerrig, skjønte ikke helt dette jeg nemlig :aww: )

Det står i bloggen hennes. Fargen som Lumi er, fako, skal ha mørke brune øyne. Men pga merle genet har hun et som bare er delvis brunt. Dermed blir det feil øyenfarge. Samme som om din dalmatiner plutselig hadde grønne øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til!

:aww:

Mudien er godkjent i merle, men ikke i fako-merle,derfor har Lumi en diskvalifiserende farge.

Disse kan dukke opp om man parrer Hvit/fako med merle, disse fako-merle valpene skal helst ikke da pares med andre merler, eller fako/hvite som er etter merle foreldre. Så det tryggeste er å holde seg til en sort feks.

Hun har også dårligere pigment på nesa enn ønskelig, noe som også er en grunn til evt å bruk en sort.

Nå er jo alt dette kun utseende, de som kjøper mudi må være forbredt på at utseende skiller stort. Og man kjøper vel ikke en brukshund kun på utseende, selv om det er en del av pakken.

Men man bør jo absolut strebe etter å unngå alle feil...

Nettopp :D Men det som gjorde utslaget for meg, er jo det faktum at hun kan produsere friske valper. Om og når er et annet spørsmål, som selvfølgelig må tas når man ser hva som bor i hunden :aww:

Takk alle sammen! Gleder meg masse! Er skikkelig spent på denne her merkelige saken :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, da ble jeg litt klokere! Kan ingenting om denne rasen, men nå skjønner jeg litt bedre hva som mentes med den setningen :aww:

Nei, det er ikke så rart om man ikke kjenner rasen.

Synes det er helt strålende at det kommer flere mudier til Norge :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med pelsstell på mudien?? måtte søke opp noen bilder og ser ut som det er en del individuell forskjell??

Spennende ny rase for meg :aww:

Om du går inn på Klubben for ungarske vakt og gjeterhundraser står det mer om rasen.

Pelsstell er tilnermet lik null. Børste under røyteperioder, sjeldent nødvendig å børste utenom det. Bøss og skitt faller av, av seg selv .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sinnsykt moro med en mudi til til Norge! :icon_cry: Har lenge siklet på faren til valpen din. Han er nydelig.

Og du er klar over at valpen din blir den første ikke-svarte mudien i landet noensinne? Litt kult, hæ? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med lite muditroll. Herlig farge. Håper jeg møter på krabaten din en dag, da må det være lov å klemme litt på.... :icon_cry:

Tuskelusken: Mudien kommer i flere farger. Sort er det vanligste, men den kommer også i brunt, hvitt, grått, fakó og cifra (blue merle) som er de godkjente fargene. Ellers dukker det opp noen andre varianter tidvis, som ikke er godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med lite muditroll. Herlig farge. Håper jeg møter på krabaten din en dag, da må det være lov å klemme litt på.... ;)

Tuskelusken: Mudien kommer i flere farger. Sort er det vanligste, men den kommer også i brunt, hvitt, grått, fakó og cifra (blue merle) som er de godkjente fargene. Ellers dukker det opp noen andre varianter tidvis, som ikke er godkjent.

Klart det! Den som har lyst, skal få lov :lol: Satse på det blir litt reising framover med begge dyrene, så godt mulig vi kommer på "dine" trakter etterhvert. :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • De fant vel SM hos det meste av småraser i Finland (og i Nederland, der mener jeg de droppa hele prosjektet fordi de ikke fant noen raser som var "gode nok" for en utkrysning). Men såvidt jeg har skjønt er SM multigenetisk, sånn at det uansett vil være positivt å få inn nytt avlsmateriale. En ny hund ligger uansett litt frem i tid for min del (forhåpentligvis, det blir ikke så lenge hun jeg har nå fortsatt er her), så dra krysser jeg fingrene for at de er kommer litt videre mtp. helse  
    • «Rette tidspunkt» eksisterer nesten aldri. Det er alltid gode grunner til å gjøre noe og til å la være. Å skaffe en hund kommer til å være kjempeslitsom, utrolig artig, lærerik, givende og en utfordring for deg som person og dere som par. Dere har gjort de refleksjonene og ønsker å legge til rette livsstilen deres. Det kommer uansett til å dukke opp et eller annet, stort eller lite man aldri kan forberede seg på. Det er sånn livet er. Jeg kommer selv fra en ikke-hundeglad familie og fikk høre det samme selv helt frem til jeg var 30. ikke la ypotetiske fremtidige sydenturer, studier i utlandet eller «hva om dere slår opp» stanse dere fra å gjøre noe som helst.    hilsen nylig hundeeier som er superstolt over sitt valg 👏
    • Den blandingen kunne jeg nok også ha sett for meg om jeg skulle hatt litt mindre hund, om det ble gjort riktig fra et sånt prosjekt, men leste at SM ligger til engelsk cocker også fant man ut siden denne innkryssingen er testet i Finland? Ellers kan jeg ikke svare på det du spør om.
    • Har fått høre at vi er unge og "binder" oss fast ved å gå til anskaffelse av hund. Så klart blir en mer stengt. Men vi har ikke behov for å reise masse, og dit vi reiser kan vi jo ta med hunden. Både jeg og samboeren min er veldig hjemmekjære, og reiser for det meste innenlands, med unntak en Danmarkstur i året. Vi har jo allerede katt, så da blir vi vel "stengt" på grunn av den også da...🤷‍♀️
    • Nei, du kan nok ikke få championat (med mindre de registreres som renraset slik det er snakk om over), men du kan få mellomtitler vet jeg ihvertfall.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...