Gå til innhold
Hundesonen.no

atferdsforværring (?) de siste 2 dagene


Kaja

Recommended Posts

Ja, han er valp, ja han er hannhund og nå har han antaglivis kommet inn i en trassperiode :D

Problemet er bare at han biter, å han biter så innigranskauenfantastisksinnsykt hardt. om noen vet hva jeg mener.

Han har bitt "hele" tiden mens jeg har hatt han, men det har vært rolig biting som gir seg om jeg sier "au".

Nå blir han super gira, henger seg i bukseben, belter, skjærf you name it! Han klikker i vinkel om man prøver å si au, og får dette utrykket :( om han får kjeft. Han kan stirre meg rett i øya og bite løst alt han har.. (basenjifakter?) :(

Overser jeg driter han langt i det, han henger seg bare i buksa alikevel. Går jeg ut døra å lar han være alene høres det ut som han dør på seg (han takler egentlig fint å være alene). Han kan roe seg helt ned og sove. Med en gang ejg eller noen andre kommer inn igjen er det påan igjen :blink:

Altså, han er ikke sånn hele tiden. Han er stort sett værdens skjønneste. Men han har disse gale øyeblikkene et par ganger omdagen.

Jeg har prøvd mer trim/hjernetrim, mindre av begge deler, kutte ned den ene og litt mer av den andre. Vi leker kun ute og å tvinge han til å slappe av som pleier å hjelpe med andre valper fungerer ikke og jeg får bare vondt.

skal nevnes at han har vært slik de siste 2 dagene bare..

hjeelp? Kan ikke huske at forige valpen var så ille.. Og han har jo egentlig blitt så flink til å slutte å bite når man sier det. Sukk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... med fare for å være en som ødelegger alle dine ilusjoner :blink: Alle valper er slik rett og slett. Har ikke noe med trass å gjøre eller noe, det er som overtrøtte unger om kvelden. Da går det en kule varmt i dem og da må det rases. Valpen her i huset (han er ett par uker yngre enn din) har slike raptuser titt og ofte. Da er det bare å krype helt øverst i sofaen, dra bordet inntil og håpe det går over. ELLER finne frem noe å tygge på. Ett griseøre, en flaske med maten i, bare ett eller annet som får roet han ned igjen. Det som også går an er å ha ett bånd på han og binne han til ett eller annet i nærheten av deg, så han roer seg automatisk. Jeg synes det er en del av valpetiden jeg da, og fniser godt når valpen her kjører vannskål (tom etter bading) over gulvet her. Så han får rase en liten stund, og så får han noe å roe seg på.

Ang bitingen har jeg vel bare ett råd å komme med; AU, reis deg å gå, kan ikke han oppføre seg så gidder ikke du leke med han heller! Det tar litt tid og han vil nok komme etter deg som ett lyn, men gi deg ikke. AU, og gå din vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plutselig kom jeg på mange av de teite valpegreiene til Chessea! Hehe. Jeg som har gått rundt og tenkt at hun aldri var noe rampevalp overhode.

Hun;

- Var borti vannskåla si og dyttet labben nedi omtrent hvert femte minutt i mange måneder. For det var så sinnsykt morsomt å sprute vann over alt for tenk!

- Snuste fram alt av skittentøy og tygget det ihjel

- Fikk raptusanfall og hang i buksebeina og var helt vill i blikket hver eneste gang vi gikk litt fort rundt inne/ute

- Tygde på sko

- Tygde i stykker det meste hun ellers kunne finne - spesielt båndene sine på tur

Kunne fortsatt i evigheter når jeg først er igang...

Så jeg tror ikke du skal bekymre deg for umormal valp, som Margrete sier. Det vil nok gå over. Nå er min hund nesten kjedelig snill i en alder av fem år. Aldri noe bøll.. (ehm... jeg korrigerer meg selv der, men myyye mindre i hvertfall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt glad hver gang noen forteller om sin gale valp, for hver gang er jeg enda mindre alene om å ha en sånn liten dustetulling selv :blink:

Nansens hobbyer:

- løpe tulling fram og tilbake i leiligheten, mose inn i møbler, tryne gjennom bordet, kræsje inni tørkestativet så det velter, osv osv

- drepe sko. Helst når jeg har dem på meg, aller helst når jeg går, evt prøver å knyte skolisser, og det går litt sport i å "bomme" på skoene og treffe bein eller fingre, for de kan nemlig lage lyd hvis man biter hardt nok og overraskende nok! Tøfler er forresten best, for de er lettere å ødelegge, og det er også lettere å bite helt inn til føttene som er inni.

- drepe bein generelt, og de bør helst gå. men de er fine å bite på når de står stille også, altså.

- ri på alt og alle, og aller helst folk som kommer på besøk. Spesielt hvis det er menn, da.

- hoppe opp og henge seg fast i skjørt, gensere, jakker, osv, sånn at de revner når han lander. Spesielt gøy med dyre skalljakker.

- pipebjeffe lenge, høyt og skingrene når det er noe galt (f.eks. at han skøyv bitebeinet sitt under sofaen og ikke gidder å hente det ut selv, at han ikke får lov til å gå hvor han vil på tur (feks ut i veien eller inn på matbutikker), eller at han midt på natta finner ut at han ikke får plass under senga mi lenger...)

- finne fram de av bøkene i bokhylla som er lånt på biblioteket, og tygge opp permen. De bøkene jeg eier, er liksom ikke like kule.

- spise opp briller

Noen ganger er jeg glad fordi det gradvis blir bittelittegranne bedre, andre ganger er jeg oppgitt fordi det ingen ende vil ta... men jeg tenker at jeg er over det verste når jeg nå syns han vokser altfor fort, og merker at jeg gleder meg litt til neste gang jeg skal ha valp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oh! Shit, haha... jeg tenkte fortsatt at; "hmm.. Har jeg vært forferdelig heldig når det gjelder valpestreker? For Chantie har aldri gjort noe av dette!" -før jeg kom til de to siste punktene på "Nansen" sin liste :D

Hun var en jævel på å tygge istykker ting... Og da gjerne bøker... Hun tygde istykker permen på såååå mange av skolebøkene mine... :( Etter dette lærte jeg å legge bøkene et sted utenfor rekkevidde... Men om en bok var glemt i sengen - var den makulert når jeg kom tilbake..

Hun spiste forresten alt mulig også... Noe ble jeg veldig, veldig bekymret for, men det var jo veldig ofte jeg ikke merket det før hun fikk det ut igjen andre veien... Hun har spist deler av ballonger, strømpebukser, UTALLIGE sokker, plast-ting, papp-ting - and so on...

Men sier som de andre, at du trenger nok ikke bekymre deg! Det er helt normal valpe-oppførsel! :blink: Men jeg ville nok også satt grenser her - for noen ting vokser de av seg, mens andre forblir, og blir ikke bedre når valpen blir voksen... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og sambo har egentlig alltid vært heldig med valpene vi :( Ulrik var en drøm når han var liten, Bamse også for den saks skyld.

Men nå får vi føle ekte valp her med Shensi! Og jeg må si jeg digger det litt :D

Om kveldene når vi har lagt oss er hun helt gal! Raser rundt, biter på alt, hyler og bjeffer osv osv. men det er jo fantastisk søtt da :blink:

Om dagen er hun egentlig ganske grei. Skal jo smake på det meste da, og bite litt på oss å sånt, men som Margrete sier, det er en del av valpetiden. Nyt det mens det varer :( De blir fort nok store :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå får vi føle ekte valp her med Shensi! Og jeg må si jeg digger det litt :blink:

Om kveldene når vi har lagt oss er hun helt gal! Raser rundt, biter på alt, hyler og bjeffer osv osv. men det er jo fantastisk søtt da :(

Jeg er stadig imponert over hvordan du beskriver hvordan Shensi kan bli HELT gal - og så bare si at det er søtt! :D Jeg holder på å gå litt på veggen hver gang Nansen klikker i vinkel. Så det der skal du jaggu ha kudos for :(

(men så er jo Shensi helt galskap søt, da :()

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nansen: Ja folk blir litt sjokkert over alt jeg synes er søtt med disse dyra :( Men det er jo fantastisk søtt da, hun ser jo helt merkelig ut der hun springer rundt. Haha, holdt på å le meg fillete av a jeg :D Og jeg elsker dyr som har en pøbelpersonlighet :blink: Og det også er hun ekstrem på ja, henge i buksebeina. Men det er jo også såååå sjarmerende. :(

For meg kunne hun godt ha vært sånn som dette leeenge. Jeg elsker valpetiden :(

mm, jeg vet jeg er litt rar :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooooh, biting, ja... *mimre* Carma (schæferdama) var en gal biter som valp! Tror jeg har hullete fingre enda om jeg kjenner ekstra godt etter, og nå er hun 3,5... :D Da hun mistet første valpetanna (ca 4mnd) så tok jeg bilde og sendte jubelmelding rundt til alle jeg kjente! Tror mange mente jeg var noe gal som sendte bilde av "tannhull" til dem og "jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!".... :( Men det var vondt og ille ei stund, spesielt fra ca 3mnd! Men med nye tenner blir alt så mye bedre! Kløing i tenna går over etterhvert og de nye gjør ikke like vondt! Verste perioden er når tennene har blitt "for små" og de står der som synåler med langt mellomrom.... *grøsse*

Kose deg med valp som bare er litt gal innimellom og trøste deg med at det går over etterhvert! Kjøp inn plaster og tålmodighet og hold ut! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...