Gå til innhold
Hundesonen.no

endelig bestilt valp:)

Nikitaf

Recommended Posts

Det er vel ikke så vanlig å gjen-parre tre ganger? Selv når det er kombinasjoner som har vist seg svært gode? Jeg har iallefall aldri sett det.

(men så skal ikke jeg uttale meg alt for mye, jeg er ikke oppdretter)

Jeg tolka det han sa som at man ikke skal gjøre en kombinasjon mer enn én gang, er det en vanlig oppfatning blant folk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Vet ikke helt jeg... jeg har ikke tenkt så mye over dette, men jeg hadde nok ikke stusset over gjen-paring hos en oppdretter jeg har funnet ut er seriøs, og der det gis grunner for hvorfor denne kombinasjonen gjøres en gang til. Det er jo ikke noe galt i å gjenta en suksess, men tre ganger virker litt mye for en kombinasjon der foreldredyrene ikke har noe å vise til på papiret (som jeg har funnet iallefall).

Det er jo noen kombinasjoner som viser seg å bli ekstremt velykkede, og da har jeg faktisk lurt på hvorfor ikke denne kombinasjonen gjøres en gang til.

Men man tilfører jo ikke nytt blod til rasen på den måten, da vidrefører man heller de beste hundene fra den kombinasjonen og utvikler rasen. Var noe slikt jeg fikk til svar da jeg spurte om det engang iallefall :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må selv si jeg syns dette virker veldig useriøst, er lei for å "drag it down", men syns ikke man skal støtte slik avl.. Er en grund til at NKK har standarder, og da med vilje ha et ønske om å avle langt utenom disse retningslinjene, og i tillegg med ikke friske hunder..

Jeg håper du tenker deg grundig om, og håper du bytter oppdretter, til en som følger NKK retningslinjer, og som virkelig vet hva de driver med..

Denne oppdretteren.. nei :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man gjøre samme kombinasjonen flere ganger, må det være fordi foreldrene har meget gode egenskaper som man vil føre videre i oppdrettet sitt. Og avkommene må selvsagt arve disse knallgode egenskapene. ellers er det ingen vits, bortsett fra at det er veldig lettvint, når man selv eier både hannen og tispa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gjenta kombinasjonen flere ganger allerede før første kull er voksne vil jo si at man faktisk ikke vet hvordan avkommet blir..

Første kull født mai 08, andre kull født januar 09..

Det er neppe noen som klarer å overbevise meg om at de folka der er seriøse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 months later...

Får noen pratmakere dere er.Fyttigrisen...

Jeg kjøpte en valp av borderbreed i sommer..Dem kom hit (hjem til meg)til østfold fra haugesund til avtalt tid,og var utrolig greie og hyggelige.

Dem hadde med noen av deres egne border collier bla ANTON.Alle hundene var kjempe fine og så veldig bra ut.

Vi har "jimbo" fra aprilkullet,og denne hunden er en drøm av en hund..Topp gemytt og ser frisk ut.

Også dette sitatet dere sutrer over da!

"Konrad er født 28 mai 2008. Han bor på en gård på Karmøy. Har besøkt Konrad noen ganger og han er en veldig glad gutt. Problemet hans er at han alltid går i bånd og aldri har fått gjøre noe av det han er avlet for. De som eier ham burde heller ha satset på en rolig labrador eller noe

TIPPER dere tror dem bare "gikk" med den i bånd og at ikke det var bra nok,,,

MEN NEI jeg tror nok at den"sto på¨tunet bindt hele dagen" i bånd,og det er absolutt ikke noe for en border collie.

Borderbreed ringte meg også mange ganger i ukene etterpå og lurte på hvordan det gikk.,

Og en stk døv hund gjør vel ikke disse mennsekene til useriøse folk.

Åsså blande inn australian shepherd.HAHA dummeste jeg har hørt.DET er lov at en border collie blir stor altså dere.Har selv en "ekte border collie reg i NKK..godkjent av kong harald at det er en"ekte" border collie altså dere hehe" ..å den er nesten like stor som jimmy faren til dette aprilkullet dere er så redd for!

Jeg er ikke sur,men litt oppgitt pga folk på slike forum,som bare legger ut om ting dem overhodet ikke har greie på

Det er vel heller ikke særlig morsomt for den som begynte med dette innlegget,som har nettop bestillt valp av dem,å høre på all denne sladringen.

Men jeg kan jo ikke vite 100% sikkert om alle disse valpene blir sunne og friske og lever til dem blir 15 år.Men det kan man jo ikke med noen "dyr"

Anton Så veldig bra ut når de var her.... og han var 15 år!

Takk for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På seg selv kjenner man andre eller? :)

Vi har "jimbo" fra aprilkullet,og denne hunden er en drøm av en hund..Topp gemytt og ser frisk ut.

Jeg har også en hund som ser frisk ut - men hun har PPM, katarakt og epilepsi..

MEN NEI jeg tror nok at den"sto på¨tunet bindt hele dagen" i bånd,og det er absolutt ikke noe for en border collie.

Så da vet du akkurat like mye som andre som synser om det da. Poenget med sitatet var uansett ikke om hunden ble gått tur med, men at oppdretter hengte ut valpekjøper på hjemmesiden..

Jeg er ikke sur,men litt oppgitt pga folk på slike forum,som bare legger ut om ting dem overhodet ikke har greie på

Slik du gjør mener du? :)

Det er vel heller ikke særlig morsomt for den som begynte med dette innlegget,som har nettop bestillt valp av dem,å høre på all denne sladringen.

Men jeg kan jo ikke vite 100% sikkert om alle disse valpene blir sunne og friske og lever til dem blir 15 år.Men det kan man jo ikke med noen "dyr"

Nei, men man kan bedre oddsen ved å velge en seriøs oppdretter.

Det var fint, men det gjør ham vel ikke automatisk til en god avlshund :aww:

Takk for meg!

Værsågod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at det kanskje er vanligere å gjøre dette på jakthunder?

(og kanskje fks. gjeterhunder, men virker jo ikke som disse hundene har noe eksepsjonelle bruksegenskaper å skilte med)

Neh, vi hadde to nuffer etter samme kombinasjon med ett års mellomrom. Kom bare to valper i første kullet, derfor prøvde de igjen. Vet om flere som gjør det, men venter forhåpentligvis til det første kullet er voksent for å se hvordan avkommene blir. Også er det jo absolutt ingen garanti for at det neste kullet blir i nærheten av så bra som det første. Men alt med måte! Genetisk variasjon er jo svært viktig, og spesielt hos raser som sliter med mye innavl :aww:

*klipp*

Takk for meg!

Så det er ikke lov å være skeptisk altså? Hadde jeg vært i TS sin situasjon, så hadde jeg vært kjempetakknemlig for kritiske brukere her på forumet. Hun skal tross alt ha den kommende hunden i mange år. Jeg har vært på dette forumet i veldig mange år, og det er ikke ofte at brukere viser skepsis i en valpetråd, så det er faktisk ikke uten grunn denne gangen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en valp av borderbreed i sommer..Dem kom hit (hjem til meg)til østfold fra haugesund til avtalt tid,og var utrolig greie og hyggelige.

Dem hadde med noen av deres egne border collier bla ANTON.Alle hundene var kjempe fine og så veldig bra ut.

Også dette sitatet dere sutrer over da!

"Konrad er født 28 mai 2008. Han bor på en gård på Karmøy. Har besøkt Konrad noen ganger og han er en veldig glad gutt. Problemet hans er at han alltid går i bånd og aldri har fått gjøre noe av det han er avlet for. De som eier ham burde heller ha satset på en rolig labrador eller noe

Borderbreed ringte meg også mange ganger i ukene etterpå og lurte på hvordan det gikk.,

Og en stk døv hund gjør vel ikke disse mennsekene til useriøse folk.

Åsså blande inn australian shepherd.HAHA dummeste jeg har hørt.DET er lov at en border collie blir stor altså dere.Har selv en "ekte border collie reg i NKK..godkjent av kong harald at det er en"ekte" border collie altså dere hehe" ..å den er nesten like stor som jimmy faren til dette aprilkullet dere er så redd for!

Takk for meg!

Jeg vet ikke om jeg orker å ta dette innlegget seriøst, det eneste jeg vil si er at det faktum at oppdretteren anbefaler en labrador for å stå i bånd hele dagen vitner om utrolig lite kunnskap om hund. Er det bedre for en labrador å stå i bånd hele dagen enn en border collie? Vi prøver ikke å ødelegge gleden ved å kjøpe valp, vi prøver å bruke våre erfaringer og objektivitet til å hjelpe folk til å velge riktig oppdrett. Hva er galt i det? Jeg er glad for den hjelpen jeg har fått her jeg. Jeg har brent meg på oppdretter før, og da er det godt å ha sonen som kan komme med konstruktive tilbakemeldinger, og få folk til å se litt klarer og mer kritisk på oppdrettere. Det er enklere å finne en useriøs oppdretter, enn en god en... Men for all del, kjøp døve border collier på 50kg for min del...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uansett hvem oppdretter du kontakter så blir man printet inn at en border collie trenger masse oppmerksomhet,minst 2 timer hver dag,og da la en border collie stå bindt hver dag på en gård,er ikke bra,,heller ikke for en labrador.Trukke han mente heller at dem skulle kjøpe en labrador å binde den i steden.Det var nok heller for å utrykke seg,et prinsipp.!,men greit.... han kunne godt skrevet at dem ikke trengte å anskaffe hund i det hele tatt!

Det å disse folk på forhånd,altså å spesifisere en spesiell person(er),hjemmesider, osv MED NAVN!..., er ikke særlig koselig i det hele tatt på slike forum.

Å bli satt på valpeliste er veldig greit

Absolutt Ingen vil ha døve border collier på 50 kg,så ingen bør kjøpe det for DIN del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uansett hvem oppdretter du kontakter så blir man printet inn at en border collie trenger masse oppmerksomhet,minst 2 timer hver dag,og da la en border collie stå bindt hver dag på en gård,er ikke bra,,heller ikke for en labrador.Trukke han mente heller at dem skulle kjøpe en labrador å binde den i steden.Det var nok heller for å utrykke seg,et prinsipp.!,men greit.... han kunne godt skrevet at dem ikke trengte å anskaffe hund i det hele tatt!

Eventuelt kunne oppdretter latt være å omtale en valpekjøper på sin hjemmeside. Å omtale en valpekjøper slik er rett og slett useriøst. Det er en sak mellom dem, og ikke noe oppdretter skal omtale i offentlighet. For det er det oppdretter gjør.

Det å disse folk på forhånd,altså å spesifisere en spesiell person(er),hjemmesider, osv MED NAVN!..., er ikke særlig koselig i det hele tatt på slike forum.

Dette forumet er ikke bare for kos, klapp og klem. På dette forumet finner du veldig mye hundekunnskap, både fra oppdrettere og aktive utøvere innen flere hundesporter. Hvis noen her synes noe er bekymringsverdig så blir det stilt spørsmål. Du kan jo tipse oppdretter om denne tråden, så kan vedkommende selv komme og svare på spørsmålene som er stilt. De fleste her er ikke spesielt anonyme :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg skjønner hva du mener at det ikke er bare klem kos og hygge man skal snakke om,men mener det ikke er riktig å spesifisere folk slik på nettet...Det gir jo dem et veldig dårlig rykte.Syns ikke det er riktig hvis man ikke har ordentlig bevis på at oppdretteren faktisk er dønn useriøs.

De skrev også bare "en gård på karmøy",,Gikk jo ikke ut med navn og adresse ...resten av kommentarene var jo ganske hyggelige på de andre valpene.Synes det er greit at de følger opp kjøperne sine..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller ingen rolle om de skrev "en gård på Karmøy". Karmøy er ikke så stort :aww: At en oppdretter følger opp valpekjøperne er vel noe man forventer.

Og det er som du ser av spørsmålene som er stilt her inne, bare en liten del av hva folk her oppfatter som mindre bra.

Men veldig fint at du er fornøyd med valpen din, så håper vi den holder seg frisk og trivelig i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Absolutt Ingen vil ha døve border collier på 50 kg,så ingen bør kjøpe det for DIN del.

Kan i bunn og grunn ikke tenke meg at noen vil ha akkurat det i grunn... Dermed er det litt synd at man avler frem hunder der det er en relativt stor sjanse for at dette kan forekomme...

De skrev også bare "en gård på karmøy",,Gikk jo ikke ut med navn og adresse ...resten av kommentarene var jo ganske hyggelige på de andre valpene.Synes det er greit at de følger opp kjøperne sine..

Altså, oppdretterne har tross alt solgt disse menneskene denne hunden, så de bør gjerne ta en titt på sine egne salgsrutiner også før de forteller verden hva de synes om valpekjøperne sine.

Men jeg er nysgjerrig på om det ble valp på TS jeg :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For MIN del så skulle folk generelt gjerne stilt store krav til oppdretterene sine. Besøke de flere ganger før de får valpen, og være kritisk. Da ville det rett og slett blitt et mindre marked for oppdrettere som driver useriøs avl. Dermed ville de blitt silt ut, til fordel for oppdrettere som legger ned mye arbeid og kjærlighet i avlen. Sånn er det desverre ikke. Når jeg leser en tråd her inne, som denne her, så føler jeg at det er min plikt å stille spørsmålstegn ved denne oppdretteren. Det handler (som jeg sa tidligere) ikke om å henge ut folk, men å hjelpe valpekjøpere med objektive og kritiske spørsmål. For min del kan folk gjøre som de vil, fordi det er ikke jeg som skal leve med en hund som kanskje blir mye syk, og som vil slite mye. Selvfølgelig kan man ha flaks og få en frisk hund som lever lenge. Jeg synes det å kjøpe valp skal være mer gjennomtenkt enn som så. Når jeg kjøpte valp var det viktig for meg å kjøpe av friske og mentalt sunne linjer. Hunder som er allsidige, og fungerer bra i ulike miljø. Det er fordi jeg ikke satser på at jeg har flaks, og får en perfekt hund uten noe forarbeid... Du kan bare fortsette å argumentere for oppdrettere som gir blanke i linjer og helse, for å få en spesiell farge på hunden, men jeg tror ikke du kommer langt med den reklamen her inne. Vi er nemlig mer opptatt av helse og mentalitet enn farge på dette forumet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei TS har det ikke vært mye fra..

Men jeg gidder ikke argumentere mer for jeg har sagt det jeg mener..og jeg skal ta det i korthet..

Hvis disse borderbreed ikke er seriøse og lager veldig mange syke dårlige valper,blir jeg VELDIG skuffet og lei meg,for jeg nettop har kjøpt en valp av dem selv,,,MEN intill det motsatte er bevist synes jeg det er skikkelig dårlig gjort å drive å sladre om folk på forum med NAVN og hjemmeside!! ,det mener jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen fortelle meg hvor jeg finner denne oppdretterens side? Den later til å ha forsvunnet :aww:

Til Fisk, man må få lov å stille seg spørsmål til et oppdrett man selv aldri ville kjøpt ifra.. det er jo kun for å hjelpe TS.

Hadde jeg gjort det med min første hund, så hadde jeg nok antagelivis ikke hatt Tinka idag, og unngått å støtte useriøs avl. Dessverre var jeg ikke på sonen da, og hadde heller ingen andre å snakke med.. jeg var rett og slett helt uerfaren på kjøpsmarkedet.

Heldigvis har jeg lært, og nå har jeg brukt allerede lang tid på å finne valp, og jeg kommer nok til å bruke mye mer tid også. Men jeg har ikke hastverk, fordi jeg vet at den rette valpen dukker opp når tiden er inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...