Gå til innhold
Hundesonen.no

Slikker på den barberte flekken etter rabiesblodprøven


Recommended Posts

Kita er jo min aller første hund, og jeg er kanskje litt hønemor for henne :innocent:

For halvannen uke siden (11. mars) tok vi blodprøven som hører med rabiesvaksinen. Det gikk helt knirkefritt og hun var flink :P

4 dager etter oppdaget jeg at ho lå og *nisleika* på den barberte flekken, det hadde til og med begynt å blø igjen :lol: så jeg prøvde å passe på så ho ikke sleika, hadde på litt selvklebende bandasje osv...

Huden er rød, tykk og virker stiv og tørr... Kan hun ha reagert på det de renser med før de tar blodprøven?? Eller er det normalt, før hårene gror helt ut igjen?? Og hvor lang tid vil det ta før det ser normalt ut?

Håper noen kan hjelpe hønemor :) ellers får vi ta en snarvisit til vet'n igjen :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange hunder reagerer jo og synes det klør litt når man har barbert føttene for å ta blodprøve og diverse. Og ved mye slikking blir huden rød og irritert. Man vasker jo som regel bare av med sprit før man stikker.

Så jeg tror ikke det er noe å bekymre seg over. Men du kan sikkert bare passe på litt at hun ikke slikker for mye. Men mange hunder synes det er ekkelt, og veldig "Interessant" når pelsen er borte. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange hunder reagerer jo og synes det klør litt når man har barbert føttene for å ta blodprøve og diverse. Og ved mye slikking blir huden rød og irritert. Man vasker jo som regel bare av med sprit før man stikker.

Så jeg tror ikke det er noe å bekymre seg over. Men du kan sikkert bare passe på litt at hun ikke slikker for mye. Men mange hunder synes det er ekkelt, og veldig "Interessant" når pelsen er borte. :innocent:

puh, var et sånt svar jeg håpet på :lol::o kan ha på bandasje når ho er i bilen, stort sett ellers har jeg et øye med henne :) Så håper jeg pelsen gror fort ut, for huden kjennes ut som en tykk kake.... Er som små skjeggstubber nå, så kan tenke meg det klør litt ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan spraye Bitter spray på foten, for å unngå slikking. Fikk beskjed da vetten tok blodprøve av Nitro at han ikke burde slikke for mye på stikket, for det kunne bli betent. (de barberte også)

Takk for tips :innocent: Får jeg tak i det i en vanlig dyrebutikk?? Kjedelig om det skulle bli betent :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tror det. Ellers kan du ta noe å binde rundt foten kanskje? Hvis du ser at hunden er veldig opptatt av å slikke mye. Teipe noe på eller noe. (men ikke hardt)

Har selvklebende bandasje :innocent: Det har fungert ganske bra :o Men etter en stund i bilen er den av :lol: så kanskje prøve å spraye bandasjen i noen dager :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barberer de virkelig av hårene? Jeg tenker på de av oss som er litt seint ute med rabiesvaksiner :innocent: og må ta blodprøve ganske kort tid før det bærer i vei til utenlandske utstillinger. Litt småkjipt hvis man må vise bikkja med hårløs pote...

Å hjelpes! Det tenker jeg også! :lol: Skal jeg stille Selma på verdensutstilling med en barbert flekk?

Også sender jeg slutte-å-slikke-vibber til Kita! :o:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 dager etter oppdaget jeg at ho lå og *nisleika* på den barberte flekken, det hadde til og med begynt å blø igjen :innocent:

At hun har begynt å blø igjen er også helt sikkert pga at hun har slikket. Hundespytt motvirker nemlig blodkoaguleringen (lærte jeg fra min vet), derfor er det viktig at hun ikke slikker, sånn at det får gro. Bitterspray høres lurt ut, vi ble bedt om å bruke tabascosaus, og det var grusomt. Bisken slikket på tabascosausen sånn at det ble smurt utover hele bandasjen, og etterhvert trakk gjennom til såret, det var ikke noe særlig :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barberer de virkelig av hårene? Jeg tenker på de av oss som er litt seint ute med rabiesvaksiner :innocent: og må ta blodprøve ganske kort tid før det bærer i vei til utenlandske utstillinger. Litt småkjipt hvis man må vise bikkja med hårløs pote...

Å hjelpes! Det tenker jeg også! :lol: Skal jeg stille Selma på verdensutstilling med en barbert flekk?

Også sender jeg slutte-å-slikke-vibber til Kita! :o:)

X'en har ikke blitt barbert når hun har tatt blodprøver, kan ikke helt skjønne at det må gjøres på en grand danois og ikke på en langhåret berner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

X'en har ikke blitt barbert når hun har tatt blodprøver, kan ikke helt skjønne at det må gjøres på en grand danois og ikke på en langhåret berner.

Ho spurte meg om ho kunne :innocent: For noen var veldig imot det :lol: skulle nok vært det jeg også :o Men tenkte siden neste utstilling var om 6 uker var det ikke så nøye :) Spørs hvor fort det vokser ut igjen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Zuma tok blodprøven for rabies den 3. mars. Ingen slikking fra henne. Men det kan vel skje om de tar blodprøven langt nede? Vår vet tok den ganske langt oppe og hun har ikke slikket noe der. (Prøven hennes hadde forøvrig godkjente verdier :innocent: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ho spurte meg om ho kunne :innocent: For noen var veldig imot det :lol: skulle nok vært det jeg også :o Men tenkte siden neste utstilling var om 6 uker var det ikke så nøye :) Spørs hvor fort det vokser ut igjen da?

Satt på spissen: Med mindre det står noe i rasestandard om at hunden ikke kan være barbert, skal ikke dommer trekke for det. Du blir ikke den første som stiller hund med litt barbert - jeg har stilt X'en med barbert albue uten at dommer kommenterte det, for alt jeg vet så hun det ikke. Det er jo bare å forklare at det var for rabiesprøven, om dommer lurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel an på hvor gode vetten er til å stikke. Er jo bare å se på seg selv det. Enkelte av de som tar blodprøver er ekstremt dårlige til å stikke, og vi har tross alt ganske lite pels der det stikkes... Så for hundens del, kan det jo være like greit at den får en barbert flekk i stede for en som roter etter blodårer...

Som Emma sier, så skal ikke dette trekkes for. De fleste dommere spør om det er noe de lurer på. Har stilt hund med skader som ikke har grodd pels på (såret var lukka men ingen pels dekket det enda), uten anmerkninger eller trekk, bare spørsmål om hva det var for noe. Nå har jeg aldri tatt utstilling såååå seriøst da, så sikkert derfor jeg bare har stilt uten å bekymre meg. Men aldri opplevd trekk for noe som helst av ting som tydelig er "miljø".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene veterinæren her tar blodprøve uten å barbere på mine aussier. Den andre ville barbere, men jeg spurte om hun kunne la være. Da sleit hun en del med å stikke, og da hun først traff så flyttet Bridie bittelitt på beinet sitt, og vips var den nåla ute igjen. Da fikk veterinær nr to ta over på det andre beinet, uten å barbere der.

Så det kommer bare ann på erfaringa til veterinærene tror jeg :innocent:

Ang trådstarters innlegg... Sørg for at hun ikke får slikket på det, og evnt rens med pyrisept selv om det ser ille ut. For ofte er det vel at de slikker, som gjør det værre. Ond sirkel og sånn :lol:

Så bruk skjerm eller annet om det er umulig å holde henne unna :) Evnt bandasje, men luft er jo også fint liksom :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...