Gå til innhold
Hundesonen.no

Bitedilla har starta!


Pim

Recommended Posts

Hadde liksom håpet at jeg kunne slippe unna den her bitedilla til poden ble 4 mnd, men den gang ei. Nå er brillene mine oppspist, og støvlene mine var nær destruksjon tidligere, og det går hardt utover kontorstoler og tøfler. Alt skal visst tygges istykker nå plutselig - til og med brannslokningsapparatet er uhorvelig fristende :)

Det fungerer veldig godt med digre greenies, men de er borte på null komma niks (glupske dyr!). Fikk tips på dyrebutikken om Kong stuff´n for valper, som visstnok skulle lindre kløen. Namnam, sa Nansen, og slikka ut alt på sånn ca 2 nanosekund, men det er også mye salt i tydeligvis, for han drikker som en helt og skal tisse hele tiden ;)

Er det noen som har noen fine tyggetips, som helst ikke koster 100 kr for en times fornøyelse (slik som greenies i Nansenfart)? Fra før har han tauknute, tyggebein i hud, vedskier og kong å tygge på, men de kan ikke måle seg med gleden av å tygge på tøfler, tørkestativ (i metall) og dørmatter :) Har prøvd å fukte et håndkle med knute på og fryse det, og det var populært helt til det var tint etter 5 minutts iherdig tygging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte fryse ned frukt (banan, epler, pære), pølse biter i vann/yoghurt i isbit former, fryst kong, alle leken gikk i fryseren hver dag. Han var nok ikke den værst til å bite i den perioden, men bein ville han ikke ha (for hardet kanskje?). Når jeg tenker til bake på det så gikk det over ganske fort og (men tid er relativt)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe om du ikkje har fått den før nå vil eg no først og fremst kalle deg for heldig.. Maar har spist og tygt på det som er og finnes siden dag 1 i mitt hus. Imidlertid begynner han heldigvis og roe seg ned nå og eg har lært meg og se på han når han får anfallene sine. Mine foreldre som er så heldige og få passe maar mens eg er på jobb om dagene har allerede gitt han passende namn som "pirajaen" og "terroristen".

Imidlertid det du skriver om kong problemet ditt tror eg saken er at du har en for stor kong. Desto mindre hull i kongen desto mer arbeid for og pirke det ut. Eg selv synst leverpostei som eg smører i ytterste ringen inni kongen funker betre. Billigere er det jo faktisk også. Halv boks leverpostei og 2t i frysen = 30min med arbeid og ein sliten hund etterpå. Ellers pleier eg og legge godbiter i tomme ruller fra papir, eggekartonger, melkekartonger osv. Ting som eg kan brette sammen og "knørve" så han bruker litt tid på og få dette opp. Da har han liksom slitt seg ut samtidlig som han får bitt ifra seg sine destruktive tanker på noko som ikkje har verdi.

En annen ting som eg har funnet ut er genialt er "knoker" som eg får kjøpt hos veterinæren her. I en slik har han arbeid i evigheter og han har mye og gnage på noko han tydligvis også setter pris på.

Ønsker deg all lykke videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, joa, Nansen har "småtygd" litt her og der hele tiden (feks spist opp en tv-ledning, drept bamser, tygd hull på skinnsko og ødelagt etpar tepper), men det har vært mer sånn "undersøke ting med tennene sine"-aktig. Hjalp veldig fint med melkekartong med noe godt i, for eksempel. No more! Nå har han kommet i den paniske "å herregud som det klør i tenna"-fasen. Begynner nok å falle ut noen små valpetenner om ikke altfor lenge, får en tro... Skal prøve å fryse ned flere dingser, i alle fall, og kongen har jo blitt en klassiker - men det hjelper ikke særlig mot panikkløen, og den derre saken jeg kjøpte på dyrebutikken var jo bare klissete og altfor lett å få ut for den skulle ikke fryses sto det. Bortkasta penger, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke lett når han vil spise på alt nei;) Kong med mat inni som du har fått tips er lurt.Pass opp litt for bruken av digre greenies om det er de største du har brukt?For det er en grunn til vekten som står på pakken :) Endel hunder blir litt dårlig i magen av for mye men,høres nå ut som har gått bra med han.Ville bare si fra jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, var de digre de greeniesene jeg fikk av damene på butikken, str large to giant. Jaha, tenkte jeg, men damene vet vel best. Veeeeel, tydeligvis altfor store. I gårkveld skulle han plutselig ut, og PRrOOrrFF kom det ut grønn greeniessørpe :icon_redface: Hvordan i h******e skal jeg liksom klare å sope opp det med en bæsjepose?! :icon_redface: Så idag har han fått eggkartong med en godbit i hver "kopp". Og jeg har putta masse ting i frysern. Gulrot liker han, så det skal han få frosset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du begynner og fore med NP så er jo det fint og gi frosset om du har øks/sag til og dele opp det med:) Da har de litt og jobbe med. Ellers var pipeleker, tyggebein, griseører/hale og en gammel caps som de fikk rive i stykker poppulære her. De klarte tom ig skille på den capsen og resten av klær/sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysj til dama i dyrebutikken hun burde vist det!(Jobber selv i en hundebutkk) usj,da ble han dårlig av det ja.Ikke bra eller lett få opp.Hold deg til de minste om skal få det gjenn tror jeg.Det finnes jo masse andre bein og snacks som varer en stund også.Bra se du laget litt hjernetrim til han :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsørpa kom ut bakveien, men læll! Ulekkert og ugreit, både for hund og eier :icon_redface:

Hvis du begynner og fore med NP så er jo det fint og gi frosset om du har øks/sag til og dele opp det med:) Da har de litt og jobbe med. Ellers var pipeleker, tyggebein, griseører/hale og en gammel caps som de fikk rive i stykker poppulære her. De klarte tom ig skille på den capsen og resten av klær/sko.

Har nok tilgang på hugge/kutte/moseverktøy, så hvis jeg prøver litt på NP så var det en god idé! Men da tror jeg fort han skal få lov til å gå desperado på det der ute; å måtte støvsuge bort pappbiter hver dag er tross alt hakket bedre enn å vasse i tint våtfôr :whistle:

Og herrejemini som jeg lengter tilbake til de dagene der jeg kunne gi ham et griseøre, og det holdt ham fornøyd i en time; før han sovna lykkelig oppå et griseøre der bare såvidt øreflippen var sånn halvt avtygd :wub: Nå er de borte på 1-2-3 og det er visst ikke så lurt å gi ham 10-12 stk om dagen :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, kjenner til det der ja, griseører er nå ca to jafs. Har gått over til slike røkte bein, de varer lengre, men de er jo dyrere også da ... For min del går det bra, de er så glade i foret at de sleiker over hele kjøkkengolvet etter maten for og være sikker på at det ikke ligger igjen noe, så jeg gidder ikke vaske vær dag :icon_redface: (burde jeg det kanskje :icon_redface: )

Red: leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe det var nok tider da griseører varte lenge ja :)Både forrige hunden min og hun jeg har nå er/var skikkelig kresen på godbiter.Liker ingen bein som varer litt kun "myke ting" og margbein gidder hun ikke ta ut innmaten.Griseører er usj så hun får bare holde seg til de kjipe myke godbitene sine som er spist på 2 sekunder da :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lagde noe "godt" ti Frost. Helte vann i halvparten av en melkekartong, kuttet opp hundepølse, vanlig pølse og gulerøtter og helte oppi. Fryse det ned, tok ca 3 timer å få alt bunfryst. Tok da av melkekartongen og ga Frost denne nedfryste godbiten. Hu koste seg i hele 45 min etterpå, dessuten vil is stilne den værste kløa...Verdt å prøve :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aah, mange fine tips, og de virker - tusen takk alle sammen! Blir fort fullt i frysern, men det er bedre enn alternativet syns jeg :getlost: Også en kost viste seg å være supert (det fant han ut selv), de kostestråa kjennes nok bra ut for tannkjøttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...