Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund og papegøye

Taz

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har gått til anskaffelse av en papegøye, og trodde det kom til å gå greit i forhold til Emma, men den gang ei.

Papegøyen er vandt med hund og bryr seg ikke stort om henne, men omvendt går det ikke like greit.

Hun stresser, piper og er totalt fiksert på papegøyen og hver gang papegøyen beveger på vingene, omså bare for å strekke litt på de, så er hun fullt innstilt på jakt eller det er full jakt her.

Hun kobler meg totalt ut, og det er umulig å få kontakt med henne og mer enn ett par ganger så må jeg ta henne ut av rommet for å la papegøyen få strekke litt på vingene og få litt frihet, men får dårlig samvittighet når jeg må ta Emma vekk fra oss hele tiden.

Hun klarer ikke å slappe av i nærheten av fuglen, hun peser og sikler i tillegg. (hun sikler ikke til vanlig)

Så hvordan trener man på sånt? Uten å stresse papegøyen, da den enda ikke føler seg helt trygg her, og tror ikke en jaktgal hund hjelper så mye på det heller.

Skrevet

Ca 1 uke bare.

Så kanskje det roer seg ned av seg selv, men dette er stressende for både papegøyen og Emma. :)

Skrevet

hos meg har det tatt et par uker før Salza har vendt seg på nye papegøyer, i den periode har det vært en ting som gjelder og det er at når papegøyene er ute og flyr, da må Salza ligge helt urørlig på sin plass. Jeg har lagt henne der før jeg åpner buret og lar henne roe seg ned, og så får hun bare beskjed om å legge seg ned igjen om hun tenker på å flytte seg. Så går det seg til etter en stund :)

Skrevet

Ja, det har blitt strengere regler her, men problemet er jo også at hun ikke klarer å roe seg ned. :P

Hun stresser konstant, uansett avstand.

Ett annet problem er at hun skal forsvare meg hvis papegøyen knurrer.

En gjeterhund med mer jaktinstinkt enn den værste jakthunden. :getlost:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hadde vært gøy med litt mer aktivitet her inne ja. Føler jeg ser det der ute i den virkelige verden også, er synkende aktivitet på mange arenaer. Her går det fremdeles i hund og konkurranser, mest RL.
    • Veldig synd egentlig at det er blitt sånn. For det var himla gildt her en stund.  Lurer også på hvordan det går med de eldre brukerene, og lurer på om de holder på med hund fortsatt. 
    • Det er et helt greit alternativ for hunder som ikke tåler kylling. Man må nesten prøve det på egen hund for å se om det funker. Jeg har prøvd det bare for gøy, hverken eller synes min hund
    • Tror en vanlig golden hadde passet dere ypperlig, bare vær nøye med linjene. En flat coated hadde også fungert bra.  Jeg har jaktgolden, og har hatt , og kjenner flere. Jeg tror ikke det vil passe for dere, de trenger mer arbeid. En god golden er vel så bra. Dere kan vurdere labrador, de har ofte mer futt i ræva:) Men vær obs på linjer med alt for tunge hunder, og noen hannhunder kan være skikkelig hannhunder med mye hormoner.
    • Da ville jeg jo ha byttet madrass, men kanskje ventet til du har fått litt mer kontroll på problemet. Det er veldig mange ting som spiller inn her. Aktivitetsnivå og hverdagslydighet generelt, får hundene det de trenger av aktivisering og trening, har de grunnleggende hverdagslydighet inne, osv.  Når de har lært seg at det hjelper å begynne å bjeffe midt på natten er det nok en større jobb å snu det, men ikke umulig. En mulig måte å trene de til å sove et annet sted er å legge en madrass i nærheten der og sove i samme rommet, men adskilt med grinder. Det forutsetter først at de er trygge og slapper av i sengene sine i utgangspunktet. Dette krever masse trening av hundene både sammen og hver for seg. Det er vanskelig å gi veldig spesifikk hjelp uten å ha sett hundene. Det kan være du har nytte av å få hjelp av en hundetrener/adferdskonsulent for å legge en plan. Hvis du ikke vet om noen du kjenner og stoler på kan du lete her: https://atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...