Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund funnet i Trondheim


Symra&Pippin

Recommended Posts

I lørdagsnummeret av Adresseavisen så jeg en bitteliten notis om at en liten, svart og hvit tispe var innbragt til politiet. Og så kom den vanlige setningen: "Hvis eier ikke melder seg innen tre dager vil hunden bli solgt/avlivet". Er det sånn det skjer i praksis? Er det så lettvint? Prøver de ikke å kontakte raseklubb eller andre aktuelle hundemiljøer, annonsere i flere omganger og på en sånn måte at folk legger merke til det, kontakte omplasseringsbyråer? Jeg ville ringt til politiet sporenstreks hvis en av mine forsvant, men det kan skje misforståelser, folk kan være syke etc.

Er det forresten noen som vet noe om denne lille, svarte og hvite tispen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gjør nok det så lettvindt, da de ikke har ubegrenset med penger til å ta være på "hjemløse" hunder. Det er jo litt av en pris man må betale når man henter en hund som er innbragt politi/Falck..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dine er jo chippet, og ergo finner de eieren. Nok en god grunn til å chippe dyrene sine, enten det er blanding eller renraset.

Men det hjalp meg fint lite at hunden min var chippet når hun forsvant for meg. Da var det nemlig problem med datasystemet eller noe hos Falcken, og hunden min var der i mange flere timer unødvendig.

Men selvsagt, bedre at de er chippet/idmerket enn at de ikke er det.

Edit:

Jeg har til og med chippet grisen jeg, sånn for å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datasystemer er jo ikke ufeilbarlige desverre, og noen ganger krasjer de. Men så lenge hunden har en chip vil de jo etterhvert finne deg, noe de ikke vil om den ikke har chip.

Joda, det er sant. Og som sagt så er jeg veldig for IDmerking.

Men følte at de valgte en veldig lett utvei. Siden de da visste at hunden var chippet og hadde vært inne ei stund, så kunne de jo faktisk ha ringt noen med internett og bedt de sjekke opp IDnummeret på dyreidentitet.no. Men nå er det kanskje bare jeg som føler ekstra sterkt rundt dette da det var lite hyggelig at hunden min var borte :)

Jeg er nysgjerrig på den svarte og hvite tispen. Håper de ikke velger en lettvint løsning her og avliver den hvis eier ikke dukker opp i rett tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men følte at de valgte en veldig lett utvei. Siden de da visste at hunden var chippet og hadde vært inne ei stund, så kunne de jo faktisk ha ringt noen med internett og bedt de sjekke opp IDnummeret på dyreidentitet.no. Men nå er det kanskje bare jeg som føler ekstra sterkt rundt dette da det var lite hyggelig at hunden min var borte :)

Selvfølgelig - vi tenker sånn, men de som jobber der tenker nok ikke nødvendigvis sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig for og chippe, men det hjalp ikke meg når mine var henta av falcken. De påsto de hadde prøvd på begge, men ikke fant noe, når jeg var der og de skulle teste igjen fant de på begge to med en gang... Kan jo være tilfeldig, men virket som de bare ikke gadd og sjekke..

Uff, håper denne hunden blir gjenforent med eier eller omplassert. Synd om den skal bli avlivd etter 3 dager om eier/ansvarlig av en eller annen grunn ikke skulle ta kontakt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også at de 3 dagene er fra den aktuelle notisen i avisen ble trykket.

Før dette har hunden først stått noen dager før de bestemte seg for å trykke en notis, så tar det vel et par dager å få den på trykk, i beste fall en dag.

Det er nok snakk om over en uke, og hvis eier ikke tar kontakt på en uke er det greit at vedkommende ikke har hund.

De forsøker som regel å omplassere, dersom ikke det lykkes kan det hende det blir avliving..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit:

Jeg har til og med chippet grisen jeg, sånn for å være på den sikre siden.

Så man kan chippe andre dyr enn hund og katt, og få det registrert hos dyreidentitet? Noen ganger lurer jeg på om ikke kaninene burde ha blitt chippet, slik som de spretter rundt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man kan chippe andre dyr enn hund og katt, og få det registrert hos dyreidentitet? Noen ganger lurer jeg på om ikke kaninene burde ha blitt chippet, slik som de spretter rundt :ahappy:

Ja, det var ikke noe problem det.

Grisen står registrert som "annet" under art og "ukjent art" under rase.

Trenger jo ikke å være så dumt chippe kaniner egentlig, det er jo mange kanin funnet-annonser :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lørdagsnummeret av Adresseavisen så jeg en bitteliten notis om at en liten, svart og hvit tispe var innbragt til politiet. Og så kom den vanlige setningen: "Hvis eier ikke melder seg innen tre dager vil hunden bli solgt/avlivet". Er det sånn det skjer i praksis? Er det så lettvint? Prøver de ikke å kontakte raseklubb eller andre aktuelle hundemiljøer, annonsere i flere omganger og på en sånn måte at folk legger merke til det, kontakte omplasseringsbyråer? Jeg ville ringt til politiet sporenstreks hvis en av mine forsvant, men det kan skje misforståelser, folk kan være syke etc.

Er det forresten noen som vet noe om denne lille, svarte og hvite tispen?

Dette er noe de skriver som standard i alle anonnser og slutten på annonsen har vært lik i sikkert 20 år. Jeg jobbet selv med hittehundene på falcken i Trondheim for mange år siden. Det var da private dyrevernere som hadde ansvaret for hundene, stell, turer og om de ikke ble avhentet satt i krisehjem før omplassering. Jeg vet ikke hvem som har ansvar for hittehundene på falck i dag, men jeg vil tro det er noe av samme system. Om hunder blir avlivet er det aller aller siste utvei og det er i tilfeller hunden har aggresjoner eller lignende som gjør den vanskelig å omplassere.

Det med at de ikke finner chip'en finner jeg ikke så merkelig... Jeg har ved ganske mange tester og prøver på klubben hatt jobben med å finne chip på hunder og det er jammen meg ikke lett bestandig. Nogen ganger har chip'en sluttet og virke eller er forsvunnet også. Så å chippe hund er ingen 100 % sikkerhet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...