Gå til innhold
Hundesonen.no

hvorfor lar noen tørrfôret ligges til bløt


Lazita

Recommended Posts

ja jeg bare lurer altså på hvofor folk kjøper tørrfôr tilhundene for så å bløte det opp før hunden får spise det?

de eneste gangene det her i huset serveres oppbløta tørrfôr er når valper skal tilvennes med fôr da bløter jeg det og tar litt surmelk på det for at magene deres skal tåle det på best mulig måte, og dette har alltid gått helt fint.

men jeg ser det sånn at når valpene her blir 6-7 uker så vil de ikke lengre ha fôrte vått, har til og med opplevd at noen valper spyr som noen griser hvis de får maten oppbløta i stedet for tørr.

jeg synes det virker litt bakvendt det derre med å gå å kjøpe tørrfôr for så å la det stå til bløt i vann før hundene får det, da kan jo en like så godt fôr på våtfôr da vell(det finnes jo det også)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg bare lurer altså på hvofor folk kjøper tørrfôr tilhundene for så å bløte det opp før hunden får spise det?

de eneste gangene det her i huset serveres oppbløta tørrfôr er når valper skal tilvennes med fôr da bløter jeg det og tar litt surmelk på det for at magene deres skal tåle det på best mulig måte, og dette har alltid gått helt fint.

men jeg ser det sånn at når valpene her blir 6-7 uker så vil de ikke lengre ha fôrte vått, har til og med opplevd at noen valper spyr som noen griser hvis de får maten oppbløta i stedet for tørr.

jeg synes det virker litt bakvendt det derre med å gå å kjøpe tørrfôr for så å la det stå til bløt i vann før hundene får det, da kan jo en like så godt fôr på våtfôr da vell(det finnes jo det også)?

Grunnen til at jeg bløter opp foret er for å være sikker på at hunden får i seg nok veske. har hatt en hund som fikk foret tørt, og han klarte ikke å få i seg nok veske i løpet av dagen. En vetrinær ga meg et tips på hvordan jeg selv kan sjekke dette. Ta tak i nakkeskinnet og dra det litt opp(skal ikke gjere vondt alså!) Slipp det så, og om det ikke flater ut igjen med en gang så mangler hunden veske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir hunden oppbløtt fôr, grunnene til det er flere. For det første foretrekker han å få maten servert slik. En annen grunn er at jeg er sikrere på at han får i seg nok væske på den måten, næringstoffene tas lettere opp i kroppen, og mange mener også at oppbløtt fôr minsker risikoen for magedreining.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til valper så lar jeg de gjerne få veske i fôret men ikke la det stå til bløt og da får jo de i seg væsken også. har funnet ut at når valpene først har fått smaken på tørrfor som er tørt så vil de ikke lengre ha det vått. så de nå på de siste valpene når vi hadde de to siste igjen og jeg satte fram ferdig bløta for til dem så rørte de ikke maten og gikk heller bort til moren og stjal hennes for(som var tørt) så hun gikk bort å spiste deres mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til valper så lar jeg de gjerne få veske i fôret men ikke la det stå til bløt og da får jo de i seg væsken også. har funnet ut at når valpene først har fått smaken på tørrfor som er tørt så vil de ikke lengre ha det vått. så de nå på de siste valpene når vi hadde de to siste igjen og jeg satte fram ferdig bløta for til dem så rørte de ikke maten og gikk heller bort til moren og stjal hennes for(som var tørt) så hun gikk bort å spiste deres mat.

her er ikke det noe problem. Her får både valp og voksen oppbløtt for. Og det går ned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Hyper_Bærta

Det venninna mi forklarte meg(hun som løy=() Var at hunden kan få mage dreining av tørr för...At det er kjempe farlig og ta hundens liv.,..:S Øøø...Men dere vet jo da, stoler ikke på hun mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bløter opp foret til Felix enkelte ganger' date=' rett og slett for at han skal legge på seg litt :)[/quote']

legger de mere på seg om foret er bløtt da?? den var ny altså. :?

selv bruker vi vom i foret hvis hundene skal legge på seg litt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heller også vann i skåla over foret og gir det med en gang. Hunden spiser mye bedre syns jeg. Har gitt ho tørt flere ganger, men da spiser ho dårligere, tar pauser og bruker lang tid på å spise. Så er det kjekt å få væske sammens med. Spiser ho tørt drikker ho veldig mye etterpå flere ganger. Så virker som ho blir veldig tørst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det stemmer at det minsker risikoen å fore med bløtt(helt utsvellet)for.fordi når hunden spiser det tørt,så vil det svelle nede i magen i stedet,og da blir risikoen for mavedreining større.og bikkja som spiste seg mett på tørrforet,blir enda mettere når det sveller nede i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Norwegian Polar, og det er jo bare kjøtt og slike naturlige ting. Men når jeg brukte tørrfor helte jeg vann over det når jeg ga det til Chessea, fordi hun spiser det så fort. Da blir det ikke bløtt, men hun får i seg væske samtidig som hun spiser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk for en flott tilbakemelding! Jeg er helt enig med deg. Jeg prøver virkelig å oppdra hunden min med klare grenser, og jeg har sett hvordan det gir resultater. Det kan absolutt være utfordrende med nye miljøer, spesielt med flere mennesker og distraksjoner. Jeg har prøvd å forklare familien min viktigheten av å være konsekvent, og de begynner å forstå at det ikke bare handler om å være streng, men om å gi hunden min trygghet gjennom rutiner. Ro-trening og pauser har også hjulpet mye når situasjonene blir for overveldende. Gradvis tilvenning er definitivt veien å gå!
    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...