Gå til innhold
Hundesonen.no

hvorfor lar noen tørrfôret ligges til bløt


Lazita

Recommended Posts

Det venninna mi forklarte meg(hun som løy=() Var at hunden kan få mage dreining av tørr för...At det er kjempe farlig og ta hundens liv.' date='..:S Øøø...Men dere vet jo da, stoler ikke på hun mer![/quote']

Dette er nok ikke helt riktig. :) grunnene til at hunder får magedreining er mange, og vi er ikke sikre enda på hva som er hovedårsaken til at de får det. Men tørrfor i seg selv er ikke grunn til magedreining, det er når man gir som da har noe å si. Mange mener at hunden før og etter hard trening/mosjon, ikke skal fores før og etter 1 time, da den da har roet seg ned - det blir sånn som med mennesker og svømming. Man får krampe om man går uti på full mage.

I mange tilfeller av obduserte hunder med magedreining, finner man og at bukmusklene ikke har vært kraftige nok slik at hunden har vært disponert for magedreining fra naturen sin side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke bestandig jeg bløter det opp' date='men da bruker jeg ganske varmt vann,for da sveller det raskere.[/quote']

Bruker en for varmt vann forsvinner næringen i tørrforet. Om du skal bruke vann i tørrforet så bruk pisselunket hvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange tilfeller av obduserte hunder med magedreining, finner man og at bukmusklene ikke har vært kraftige nok slik at hunden har vært disponert for magedreining fra naturen sin side.

Bukmuskler.. Er dette muskler som kan trenes opp ? (Isåfall hvordan?)

Eller er det slike "innvendige" muskler som ikke kan gjøres noe med? :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bukmuskler.. Er dette muskler som kan trenes opp ? (Isåfall hvordan?)

Eller er det slike "innvendige" muskler som ikke kan gjøres noe med? :oops:

Dette er nok muskler man ikke kan gjøre noe med, da det er de som holder magesekken og ting på plass. :)

Det var derfror jeg presiserte " fra naturens side". Jeg skulle ønske det var noe en kunne trene, slik at man var litt sikrere på å unngå dette, for min egen rase er jo en av de disponerte for å få nettopp magedreining,og det er nok en ting å putte på listen over "hva tenke over når man avler og lager raser"... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn at det er mindre sjanse for dreining hvis man lar skålene stå høyt? På stativ... Blir klokere av å spørre, så jeg gjør det jeg! :lol:

For noen kan dette være bra, ja. Men det er ikke rasebetinget - det kommer mer ann på individ. Om hunden sluker maten, sluker den og endel luft,og det er ikke så bra.Da kan det hjelpe å heve skålene. Jeg forer selv på hevet stativ, men det har ingenting med sluking av mat å gjøre, det er fordi jeg ikke vil at han skal stå så bøyd når han spiser,og det griser mye mindre når han drikker vann slik.

De største rasene anbefales det å fore på stativ derimot - dette fordi det som sagt sliter på hunden å stå så bøyd. Du kan jo tenke deg selv, å stå å spise middag fra gulvet.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Vi bløter alltid tørrforet. Både for å være sikker på at hunden får i seg litt mer væske, men også for å minske mulighetene til mavedreining.

Når jeg var 12-13 år gammel mistet vi en hund til mavedreining. Hun døde ingen god død, lå i timesvis med åpen buk/mave (dyrlegen åpnet henne opp, og så sa han at alt vi kunne gjøre var å vente og se om forgiftningen gikk ut av kroppen - noe den ikke gjorde) Hun var en slukhals av en hund, og kastet i seg maten. Vi vet ikke sikkert at dette er grunnen, men dyrlegen mente det ihvertfall. Så - better safe than sorry. :(

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte og bløte foret nå i høst, etter en runde med skrekkelig mageknip, betennelser og styr og vesen hos Banjo. Pluss at han trekte endel tenner i samme kjøret, og da er det ikke så lett og spise tørt for.

Før det fikk han alltid våtfor (sånn bokser), men aldri mer. Han har lagt på seg etter at han begynte og få oppbløtt tørrfor, og virker i mye bedre form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg bløter opp tørrforet og kjøttet med lunkent/kaldt vann - lar det stå i 15-20 min, bare så tørrforet får svella litt, men at det enda er en litt sprø kjerne...m-m...høres nesten godt ut..hehe! [looney] og de får i seg væske!

Gir jo helst lunka vann på vinteren, du kan jo tenke deg selv om du var trekkhund og står ute hele tida om du skulle få kaldt vann til maten når det er kaldt ute...?ikke bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bløter fôret her av den enkle grunn at Jóga nekter å spise det tørt, hverken med eller uten vann oppå. Dessuten drikker de begge to veldig lite, så da får de i seg nok vann.

Bløter alltid fôret i kaldt vann. Prøvde med varmt en gang, og da fôret hadde stått litt var det surt :( Ikke spesielt bra å spise surt fôr nei...

Så jeg bløter det i kaldt vann og lar det stå mellom en halvtime og en time, da blir det spist :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he he nå har jeg fôret valper siden de var 4 uker gammle og nå er de 8 uker og nekter å spise om jeg gir dem bøtt fôr, nei jeg tuller ikke setter jeg fram bløtt for til de så eter de ikke i det hele tatt.

og sånn har de vært i 2 uker no. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er svaret på mailen jeg sendte da. :icon_redface: :

Hallo du , og takk for sist.

Håper det står bra til med dere der oppe i nord......

Når det gjelder for og hvordan man skal servere dette, så er jeg hverken kjemiker eller matekspert, men endel enkle ting er jo greit nok å ta med seg.

Det å bløte opp tørrfor i alt for varmt vann anbefales ikke uansett. Da ødelegges de vannløselige vitaminene i foret.

Dersom man ønsker at foret skal foret bløtes opp før servering, bør det bløtes opp i kaldt vann.

Når vi forer hundene så har vi den menge for hunden skal ha i forkoppen, heller rikelig med vann på ( slik at det flyter), og så gir vi det til hunden. Hunden har fått tenner for å tygge, og det må den da, samtidig er vi sikre på at den får i seg rikelig med væske sammen med maten, slik at svellingsprosessen foregår i magen.

Små valper må selvfølgelig få oppbløtt for en periode, men da oppbløtt av kaldt vann.

Hvor mye man skal diskutere det, er jo forsåvidt opp til hver enkelt. Det er jo veldig frivillig hvordan man skal fore hundene sine, og jeg vet ikke om det finnes noen fasit på dette heller.

Ha en fin dag.

Mvh. Ellinor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er svaret på mailen jeg sendte da. :) :

Hallo du , og takk for sist.

Håper det står bra til med dere der oppe i nord......

Når det gjelder for og hvordan man skal servere dette, så er jeg hverken kjemiker eller matekspert, men endel enkle ting er jo greit nok å ta med seg.

Det å bløte opp tørrfor i alt for varmt vann anbefales ikke uansett. Da ødelegges de vannløselige vitaminene i foret.

Dersom man ønsker at foret skal foret bløtes opp før servering, bør det bløtes opp i kaldt vann.

Når vi forer hundene så har vi den menge for hunden skal ha i forkoppen, heller rikelig med vann på ( slik at det flyter), og så gir vi det til hunden. Hunden har fått tenner for å tygge, og det må den da, samtidig er vi sikre på at den får i seg rikelig med væske sammen med maten, slik at svellingsprosessen foregår i magen.

Små valper må selvfølgelig få oppbløtt for en periode, men da oppbløtt av kaldt vann.

Hvor mye man skal diskutere det, er jo forsåvidt opp til hver enkelt. Det er jo veldig frivillig hvordan man skal fore hundene sine, og jeg vet ikke om det finnes noen fasit på dette heller.

Ha en fin dag.

Mvh. Ellinor

sånn er det vi forer valper nå, med litt vann i maten. men bløtes det så nekter de å spise, det skal knase mellom tendene ellers så blir de ikke fornøyde. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene mine for som oftest det tørt.

Den siste tiden har den eldste hunden min fått maten sin oppbløtt. Han får ganske lite mat per måltid, og da han fikk det tørt, virka det ikke som om han fikk bra nok metthetsfølelse, og maste om mer mat etter hvert måltid (han får 1 x 100g og 2 x 50g). Nå virker det som om han får en bedre metthetsfølelse (maser ikke om ekstra mat). Han har også gulpet opp mat og vann mesteparten av livet sitt. Dette er nesten borte nå. Så derfor får han det bløtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Eg gir vofsen oppbløtet for fordi:

1-Mengden olivers for han skal ha for dagen metter ikke gutten så derfor heller eg vann over det slik at det skal svelle og øke da i volum. :P

2-Ved gi oppbløtet for øker man næringsinntaket hos hunden.

3-Hunden blir mer mett som sagt. :)

Gir en god del ben og frosen rå kylling og greier så tannsten er ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...