Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil ha egen sovekupe på toget

Garmen

Recommended Posts

おはよう~~みんなさん  :)

Jeg tenkte å ta med meg gubbedyret og elgedyret opp til Trondheim i påskehelga :)

Vi vurderte å fly sånn ideelt sett, MEN, siden elgen er en stor krabat, så må han ha et bur som passer til hans størrelse, og størrelsen på buret vil bli for stor for det flyselskapet tillater, av en eller annen (sannsynligvis logisk :) ) grunn,

Så dermed er fly ut :) Vi tenker jo da på tog som et alternativ, men siden vi kommer til å reise i påskehelvete tenkte jeg at det blir pes å sitte i dyrevognen, hvor det er liten plass til en stor gutt, og hvor det ville være stor gjennomtrekk av folk som skal til og fra barnevognen og kafeen.Men jeg tenker kanskje at det går an å få ha ham med oss hvis vi bestiller sovekupe for reisen? Jeg at de har spesielle sovekupeer for allergikere, og jeg vet at det ihvertfall er lov med blindehunder og tjenestehunder. Det så på meg ut som det ikke stod noe om det å ha med familiehunder.

Noen som har gjort dette før?

Evt, vet noen om noe busselskap som fortsatt tillater hunder?

Takk for hjelp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke ha med hund i sovekupe, selv om du leier hele kupeen.

Mener du da de sovekupe'en som er en hel vogn hvor folk sover sittende? For jeg mente de små man leier med seng og sånt. Kanskje jeg misforstod deg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vurderte å fly sånn ideelt sett, MEN, siden elgen er en stor krabat, så må han ha et bur som passer til hans størrelse, og størrelsen på buret vil bli for stor for det flyselskapet tillater, av en eller annen (sannsynligvis logisk :) ) grunn,

Jeg tipper grunnen er døra til lasterommet bikkja skal sitte i, de største burene går ikke inn der, om jeg ikke husker feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper grunnen er døra til lasterommet bikkja skal sitte i, de største burene går ikke inn der, om jeg ikke husker feil :)

Diskriminering! Jeg krever større dører på fly! Big dogs have rights too! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha, ha.. Ja - samfunnet ser ut til å synes at dersom man velger en "elg" som husdyr får man ordne seg trasport selv...

Men dessverre tror jeg NSB er urokkelige på dette med sovekupè og hund (forbudt). Umulig å skjønne hvorfor, egentlig - så lenge man faktisk får ha med hunder på hoteller (de har sikkert allergikere der av og til de også).

Så det som ble gjort før i alle fall (lenge siden jeg kjørte tog med hund) - bestille egen plassbillett til hunden snakke med dem så man får sitte lengst fram (mer benplass der).

Dessverre er de ikke alltid den mest serviceminded bedriften, men, men..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hunder og andre dyr kan ikke tas med i NSB SOVE, NSB KOMFORT, NSB MENY Kafè, rullestol/handikap- eller barnekupe. "

http://www.nsb.no/dyr-paa-toget/kjaeledyr-om-bord-article24569-3913.html

Det vil si at du ikke kan ha med hunden i sovekupe, men må innfinne deg med å sitte i hundevognen. På den positive siden er hundevognene på nattogene større og romsligere enn på dagtogene, og det er til og med plass til å sette opp bur om man er tidlig ute og kaprer den plassen hvor de har tatt bort to seter for å gjøre plass til barnevogner og hundebur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reist mye med toget mellom Oslo og Trondheim med Dina. Hun er jo mye mindre, men jeg opplever at konduktørene ofte legger tilrette slik at det blir mest mulig okei å reise med hund. Hvis du har med bur til han er nok det det beste. Hvis du skal ta nattoget kan du risikere å måtte dele sete med en annen person, og det blir supertrangt. Da får du heller ikke plass til hunden inne mellom setene. De nyeste togene har bare tre seter som er beregnet på dyr, mens de eldre togene har en hel vogn. I de vognene får du plass til å sette buret hans inni. Hvis du får de nyeste togene så får du nok også kanskje plass der til bur å ha han i, men der er det også greit å ha han på gulvet. Det er pes å reise med hund i ferietidene, da det ofte er stappfullt på toget. Det lønner seg å prøve å reise på et tidspunkt hvor det kanskje ikke er så mange, eventuelt før eller dagen etter ferien har begynt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lavprisekspressen tror jeg tillater hund. med mindre det er allergiker ombord akkurat da.

De tillater hund, og har rykte på seg for å være ganske greie med tilretteleggingen. Trangt blir det nok lell, i påska. Personlig foretrekker jeg tog uansett, er tross alt litt mer plass der. (men da begynner det muligens å bli litt i seineste laget å bestille billetter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg har reist mye med toget mellom Oslo og Trondheim med Dina. Hun er jo mye mindre, men jeg opplever at konduktørene ofte legger tilrette slik at det blir mest mulig okei å reise med hund. Hvis du har med bur til han er nok det det beste. Hvis du skal ta nattoget kan du risikere å måtte dele sete med en annen person, og det blir supertrangt. Da får du heller ikke plass til hunden inne mellom setene. De nyeste togene har bare tre seter som er beregnet på dyr, mens de eldre togene har en hel vogn. I de vognene får du plass til å sette buret hans inni. Hvis du får de nyeste togene så får du nok også kanskje plass der til bur å ha han i, men der er det også greit å ha han på gulvet. Det er pes å reise med hund i ferietidene, da det ofte er stappfullt på toget. Det lønner seg å prøve å reise på et tidspunkt hvor det kanskje ikke er så mange, eventuelt før eller dagen etter ferien har begynt.

Hvor på et tog er det plass til å sette opp bur i størrelse elg?

Ellers har ikke jeg hatt noe problem med å reise med stor hund uten bur på tog. Både han jeg har nå og gamlehunden lå og sov mens folk skritta over dem. Gløtta på et øye og sov videre. Men jeg ser helt klart problemet med overfylt tog i påska. Ihvertfall i de nye hundevognene hvor alle må skritte over hunden og det knapt er plass til å få den ut at veien om det kommer noen redde. De gamle dyrevognene er greiere sånn, men det blir trangt det og når toget er fult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva regner du som de "nye" hundevognene? I de nyeste vognene vi har sittet har det vært 3 seter ved konduktørens kontor, og greit med plass til hund. Ikke særlig plass til bur til stor hund, dog.

I de gamle hundevognene (det avhenger av avgang, tror jeg), er det relativt stor plass foran, hvor man kan parkere bur (eller barnevogner, avhengig av hvem som kommer først...). Det har vi hatt stort hell med flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva regner du som de "nye" hundevognene? I de nyeste vognene vi har sittet har det vært 3 seter ved konduktørens kontor, og greit med plass til hund. Ikke særlig plass til bur til stor hund, dog.

I de gamle hundevognene (det avhenger av avgang, tror jeg), er det relativt stor plass foran, hvor man kan parkere bur (eller barnevogner, avhengig av hvem som kommer først...). Det har vi hatt stort hell med flere ganger.

De nye togene er det vogner hvor det er kun tre plasser hvor man kan ha dyr. Hvis en har med to hunder og to har med to store hunder sier det seg selv at det blir veldig trangt der... Det går alltid fint å reise utenom store reisedager, men når man reiser i forbindelse med ferie blir det ofte trangt og masete...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips når du skal reise med hund på tog: prøv å undersøk hvilken type tog som kjøres, og bestill ut i fra det. Den gamle typen regiontog er titusen ganger bedre enn Signaturtogene. Da har du mulighet til GOD plass til hunden; alle dyr plasseres i en halv vogn, og ikke bare på tre seter. Jeg reiser aldri med Signaturtog dersom jeg kan unngå det, nettopp pga den virkelig rævva løsningen. Du kan sikkert ta en tlf og høre hvilken type tog som går når, og bestille ut i fra det. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldra, dette varierer i påske og høytider. Vi satt sist i "stor vogn" med liten hund, men det hjalp lite når det var 5 andre hunder, 2 katter og 4 barn i samme vogna i løpet av turen. :icon_confused: Underholdende var det ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huldra, dette varierer i påske og høytider. Vi satt sist i "stor vogn" med liten hund, men det hjalp lite når det var 5 andre hunder, 2 katter og 4 barn i samme vogna i løpet av turen. :icon_confused: Underholdende var det ihvertfall.

Men det er tross alt bedre enn å sitte 5 hunder, 2 katter og 4 barn i en vogn med plass til tre personer..

Jeg har reist med temmelig mange flere dyr enn det der, så det synes jeg slett ikke er avskrekkende. Rundt påsketider skal "alle" ha bikkja med på fjellet, og det var en gang over 15 hunder i en slik vogn! Likevel fikk vi sitte i fred og ro, og turen gikk fint. Nå da jeg skulle hjem til jul etter parring, var hovedproblemet alle folka, men at det var over 5 hunder på de togene jeg tok, det er sikkert. Gikk da på et vis det også.. ;) Og uansett ville jeg valgt de gamle togene fremfor Signaturtogene, uansett når på døgnet du reiser, eller hvilken tid på året det er. Jeg har tatt endel langdistansetog med hund, men selvsagt er det helt opp til deg å gjøre deg opp en mening om saken. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er synd at det er restiksjoner på hund/dyr rundt omkring. Jeg er veldig allergisk mot proteinrik fisk og blir veldig syk av å være i hus/rom der det har vært kokt torsk f.eks (kaster opp i flere dager). Hvorfor skal alle hunde-allergikere hele tiden skjermes? (litt OT og frustasjon dette her.. sorry)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Oppdatering :)

Vi endte opp med å ta lavprisekspressen, og det gikk kjempefint :icon_redface: Sjåførene begge veier så litt betutta ut når vi kom med digre droget, men han var stille og rolig på turen, og det kom ikke et knyst fra ham, så det gikk så fint så. På turen opp fikk vi oss ikke skikkelige plasser, så Garm måtte klemmes inn mellom setene midt i bussen, men det gikk da på et vis det også. På turen ned fikk vi raden helt bakerst for oss selv, så da var det mere plass å boltre seg på :)

Bussene var komfortable og fine, så jeg ble egentlig positivt overrasket, siden jeg har vonde minner om bussturer himåt til Molde. Det eneste negative var at det humpet og skumpet noe innmari, så det var vanskelig for både oss og Garm å få sove stille og rolig (skjønt det er vel noe man får ta opp med vegvesenet ;)), og at det trådløse internettet ikke funka :P

Alt i alt gikk det hele veldig greit, og jeg har ingen problemer med å anbefale folk med hund å kjøre med lavprisekspressen ihvertfall. Skjønt ideelt sett passer det nok bedre for hunder i et litt mindre format enn beistet vårt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...