Gå til innhold
Hundesonen.no

Dialekter


laikamor

Recommended Posts

Kan legge til noe som bestemoren min sier også:

Det sæde ikkje - det gjør ikke noe

Spyda - strikke

Stompen - brødet (også om rompa)

Hun sier mye rart, men kommer ikke på noe mer nå :)

Den andre bestemoren min er fra hardanger, og der sier de hvertfall masse rart :)

Har vært på besøk hos tanten og onkelen til mamma i Eidfjord, og det er ikke alltid jeg skjønner hva de snakker om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen morsom dialekt, jeg. Min er en mix av alt mulig, og jeg har ingen spesielle ord. Det er en slags bokmål med feil tonefall og innslag av bergensk og haugesundsk uttale av ord. :)

Å, jo! Jeg og bestevenninna i Haugesund laget faktisk et eget ord. Rapostik! Det er et ord for alt som kan brukes til å slå noe på eller av med. Altså en fjernkontroll, fingern, en pinne(som du da kan f.eks slå av/på lyset med på avstand), bikkja, om du har lært den å slå av eller på lyset på kommando, ja det meste, bare det kan brukes til det. :) Det er et veldig anvendelig ord! Faktisk.

Ellers, så sier alle i Sandnes(utenfor Stavanger) "sannt veeel?" i slutten av hver setning. "Det va ei driiiidfine boksa, sannt veeeel?" "Han der va jo bara skjønne, sannt veeeel?" "Ikkje sant atte den hesten der e fine, sannt veeeel?" "Me ska på kino i dag, sannt veeeel?" "Me kan få reisa ud me båden nå, sannt veeeel?"

Det er nesten irriterende i lengden.. (neida, jeg har IKKE en fetter, to kusiner og barna til ene kusinen som er fra sandnes..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, må innrømme at jeg lo godt av noen av de her :)

Husker at pappa hadde noen naboer, og de sa "kake" istedenfor "brød" :)

De bodde ved dokka.

Her sier vi "kaku". Kakuskive - brødskive

Vænnlæpa - en person som er kresen

fatafille - oppvaskfille

Og gubben her ba om "vattn" fire ganger på en bensinstasjon i Drammen i går, før han skjønte at han måtte si "vann".... høm.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å håtte sier jeg. "Må du håtte dæ litt" - "stapp genseren/t-skjorta i buksa". Bruker det og om å trekke opp sokker som holder på å skli av foten, eller om buksa må heises opp - så om noen er si i lortfallet så kan de få beskjed om å håtte sæ litt. :)

Jærsk er nesten gresk det har jeg funnet ut ... Hjelper ikke at de fleste snakker fort, OG at de skarrer. :)

Håtte er det ja! :D Jærsk er trivelig det :)

Ellers, så sier alle i Sandnes(utenfor Stavanger) "sannt veeel?" i slutten av hver setning. "Det va ei driiiidfine boksa, sannt veeeel?" "Han der va jo bara skjønne, sannt veeeel?" "Ikkje sant atte den hesten der e fine, sannt veeeel?" "Me ska på kino i dag, sannt veeeel?" "Me kan få reisa ud me båden nå, sannt veeeel?"

Det er nesten irriterende i lengden.. (neida, jeg har IKKE en fetter, to kusiner og barna til ene kusinen som er fra sandnes..)

Ikke nok med "sant veeel", men de sier jo ikke ikkje, som alle andre rogalendinger, de sier "ishe". Ishe sant veeel? :o:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo egentlig Oslo-jente, men siden jeg har gjort hadelending av meg kan jeg jo komme med noen eksempler på dialektord herfra:

Grom- Søt

Pøssgømmi- viskelær

Kvæsser- blyantspisser

Pææng- penger

Geburs- bursdag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håtte er det ja! :D Jærsk er trivelig det :)

Ikke nok med "sant veeel", men de sier jo ikke ikkje, som alle andre rogalendinger, de sier "ishe". Ishe sant veeel? :) :)

Oooh jeg gremmes. *dø litt* :) Men tror ikke jeg sier hverken ische eller saaaant veeeeel. Håper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håtte er det ja! :) Jærsk er trivelig det :)

Ikke nok med "sant veeel", men de sier jo ikke ikkje, som alle andre rogalendinger, de sier "ishe". Ishe sant veeel? :D:)

De fleste her i Flekkefjord sier også isje, sjøkken, sjino, sjylling osv.

Jeg hater det!

Det blir ikke akkuratt bedre når de snakker tysk i tysktimene heller:P "Ich liebe dich" blir f.eks til "isj liebe disj" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer Bergensk:

Deige seg : å slappe av slik at kroppen blir myk og slapp, som en bolledeig.

Bekkalokk : Kumlokk

Skrau: mannlig forplantningsveske

gaule: skrike

Knotpong : tulling som knoter med noe vedkommende prøver å oppnå. I.E. se han knotpongen der då.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine ord fra Moldedialekten :) Ifølge mannebeinet (som er fra Oslo) kommer det av og til uforståelige moldenserutrykk veltende ut av meg (spesielt når jeg er sint :) ), men jeg kommer liksom ikke på så mye nå :)

Gople-Manet

Nokka-Noe

Drule/druse-henholdsvis sparke eller slå til noe

Fole-veldig

Popeloppe-løvetann (ikke så vanlig lenger nå da)

Lepjete-Noe er litt formløst eller sekkete eller noe slikt. Mamma sa det mye til meg når jeg var fjortis :)

Koffer-hvorfor

Kårny/corny-noe er teit/rart/annerledes. Vet ikke om folk sier det andre steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer trøndersk:

Det hæft itj - det gjør ingenting

kakskiv - brødskive

vaffelkak - vaffel

toillbaill - tullebukk

skåtthyllj - en sport jeg tror bare finnes i trøndelag, som går ut på å kaste hestesko på noen klosser eller noe sånt..

Det aller morsomste å spørre "utlendinger" om, er om de kan si "Hainn ha en hainnhoinn i skinnbaijnn i eine hainna, og en hohoinn i skinnbaijnn i ainner hainna." :)(Han hadde en hannhund i skinnbånd i ene hånden, og en hun-hund i skinnbånd i andre hånden.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vi sunnmøringer har jo litt vi også

Låkt - vondt

lirekassa - Tv

Løje - gøy/artigt

Boss - søppel

Attatte - bak

Daud - død

Gapa/gapen - teit i ho og han kjøn

Greinalaust - når noe ikke er til å tro

Tulen - gal

Det e fjølgt idag - det e varm idag

Å kjippe sej = skvette

Klubbe - kjærlighet på pinne

Løe = Låve/ fjøs

Maule = å ete noke uten noke attåt

Raud = Rød

Søyle = sølepytt

Saud = Sau

Haud - Hode

Sytalaust = når noe er lettvint.

En av de beste:

Ej he'kje, men ho hi, ho he ho - Jeg har ikke, men hun andre, hun har (hun))

Alt som er skrevet med aud( som saud, haud ol) utalles jo også som haod, saod og daod, og ting som tau blir utalt tao :)

Har hørt endel gøy om dialekta mi ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som innflytter til det blide Sørland hender det jeg sliter med å henge på, faktisk. T blir d, er-endinger blir å.

Ikkje vel = ikke sant

Løye = fint/bra/gøy

Lemster = støl/sliten

Fu = rumpe

Greit = veldig bra/flott

Javel? = Hei, hvordan står det til?

Blaudis (blautis) = bløtkake

Maneid = manet

Krekslig = ekkelt/fælt

Du = deg

Bøsta = bursdag

Bede (bete) = matbit

Rundt forbi = rundt omkring

Kjesken = godtesyk

Dette kompliseres selvsagt av uttalen og bøyningene...

Arendal = Ændal

Å, forlate meg (kraftuttrykk) = åfåladdeme

Liker = liår

Har = he

Mye =møe

Hva er det? = Å edde?

Vi = mi

Kakemenn = kagemennå

Lite =lide

Min fars dialekt kunne like gjerne vært gresk noen ganger.. Ha blir hao, på blir pao, ø til y, å til o osv.

Aoko = vår (min, din, vår)

Hao deko heim, da e aoki brann = Ha dere hjem, det er vår brann (sagt av noen som ikke ville ha slukkehjelp, visstnok)

Um bil = om lag

Sumt = slikt

Um = om

Dar = der

Itte = etter

Botnin = bunnen

Hungrin = sult

Lyt/laut = får/fikk, må/måtte (no lyt du skjerpa deg/han laut fare utan sko)

Myllo =mellom

Sjyin = sjøen

Storte = storartet

Bale = vanskelig

Onde = under

Bonn = barn

Ilt = vondt

Tyske = hviske

Stæuo = stua

Haile = hele

Klakaskalle = idiot

Mauele = mulig

Hakje pailing/hakje piplo = har ikke peiling

Da e so gale = det er helt forferdelig

Du måkje komma her og komma her = dette kjenner vel alle nå tenker jeg, men det var veldig lokalt en gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha her var det mange rare ord gitt! Som noen sa, er jeg glad vi bare kan skrive på bokmål her :icon_confused:

Jeg prøver å snakke så forståelig som mulig til folk fra andre kommuner, men min dialekt er ikke en av de værste på slike fremmedord. ;) Men noen ord er dialekt som kan være vanskelig å forstå, men da spør de jo hva det betyr.

Husker det var ei sør ifra som syns ordet BONGEL var så morsomt. BONGEL i bilen. Ånei han bongla bilen :) det betyr bulk for de som ikke vet.

Og så husker jeg TJ her inne ikke hadde hørt SPØN. å spøne. vet ikke hvordan jeg skal oversette det.. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nok med "sant veeel", men de sier jo ikke ikkje, som alle andre rogalendinger, de sier "ishe". Ishe sant veeel? :icon_confused:;)

Nettopp! :)

Oooh jeg gremmes. *dø litt* :wub: Men tror ikke jeg sier hverken ische eller saaaant veeeeel. Håper jeg.

Neej, du er ikke ille. Du er sånn akkurat passelig sørlending, du! :D

De fleste her i Flekkefjord sier også isje, sjøkken, sjino, sjylling osv.

Jeg hater det!

Det blir ikke akkuratt bedre når de snakker tysk i tysktimene heller:P "Ich liebe dich" blir f.eks til "isj liebe disj" :)

Også sier de:

Okka - vår (som i vår brygge.) Ska me gå te okka brygge?

Dokka - deres. Ska me gå te dokka brygge?

Jeg surrer fryktelig med det de første somrene jeg var med folk fra Rasvåg. :D For i bergen er det jo "dokkars" (deres) eller vår. Ikke noe okka. ;)

*klippe langt*

Og din pappa er jo da fra Sogn og Fjordane, enten Sogndal, Lærdal, Aurland eller Flåm? Eventuelt Årdal, men det tror jeg ikke. Nei. Jeg tror Lærdal eller Flåm, jeg. ;)

Også sier de "Ke de gaor?" (hvordan går det). Jeg liker aurlandsdialekt, egentlig. :)

Da e no'kje so vanskele å læra seg dao, da e jo berre å følla me litt, so kan ein da. Stao no pao! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og din pappa er jo da fra Sogn og Fjordane, enten Sogndal, Lærdal, Aurland eller Flåm? Eventuelt Årdal, men det tror jeg ikke. Nei. Jeg tror Lærdal eller Flåm, jeg. :whistle:

Også sier de "Ke de gaor?" (hvordan går det). Jeg liker aurlandsdialekt, egentlig. :whistle:

Da e no'kje so vanskele å læra seg dao, da e jo berre å følla me litt, so kan ein da. Stao no pao! :P

Odda. :D

Nei, de fleste snakker jo nå forståelig - men besteforeldregenerasjonen kan være svært vanskelig å forstå seg på for noen som ikke er oppvokst med kav odding. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
    • Jeg har latt oppdretter bestemme valp til meg. Også da det sto mellom 2 av forskjellig farge, og jeg helst ville ha en av dem. Men jeg tenker at det er greit å si ifra til oppdretter at man ønsker seg en spesiell farge.  En venninne kjøper nå en valp. Hun bestilte den mørkeste valpen, for den syns hun var penest. Oppdretter sa at det ikke var valpen som passet best min venninne. Men hun fikk kjøpe den likevel. Regner med at det går greit uansett  👍
    • Stakkars lille Izuba ❤️ og deg  Jeg har av og til sett huggorm når vi har vært på tur. Og da har gjerne bikkja allerede passert den på stien 😱 Det har gjerne gått bra fordi hunden ikke har tråkket på den, eller prøvd å snuse/sjekke hva den er. Liker ikke hoggorm når jeg er på tur med hunden 😧
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...