Gå til innhold
Hundesonen.no

Dialekter


laikamor

Recommended Posts

Tenkte jeg kunne lage en tråd hvor man skriver en slags liste på forskjellige ord man sier på dialekt, og hva de betyr på bokmål(eller evt. nynorsk):icon_cry:

Kan begynne med noen ord jeg. Dette er "kvindølsk", altså fra Kvinesdal i Vest-Agder:

Blåkkæ - blader fra trærene (løv)

Jårpla - poteter

Spoa - spade

raggelådda - tykke sokker

Også kan jeg vel skrive et par setninger også:

Æg he jyst åde - jeg har nettopp spist

Ska mi ronsa - skal vi huske(eller reikte?)

Æg lige pylse - jeg liker pølser

Kommer ikke på noe annet akkuratt nå, men tenkte det kunne være litt gøy. De gangene jeg har vært i Oslo, eller rundt der, så har jeg måttet snakke annerledes for at folk skal forstå meg... Tenker ikke noe over det egentlig, så tenkte jeg kunne lage en slik tråd med forskjellige ord eller setninger du sier på din dialekt, men som folk som snakker andre dialekter ikke forstår :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordnorske

Ist - orker

Snåvve/snofle - snuble

Strik/glunt - gutt

Førkje - jente

Alo - bråk

Elte - legge igjen/levne

Trajnt - kjeften

Jån/jånat - tulle - tullete

Ikje ønes me mæ - ikke tull med meg

Sæme - somle

Sæmræv - om noen som er somlete

Jøger - glad, stolt

Nisk - gnien

Si i lortfallet - buksesig/buksa henger nærmest nedpå knærne.

Roen - ute på havet og fisker, brukes selv om fiskebåtene er motordrevet.

Dandiri - ei som liker å pynte seg. Kan også brukes om jenter generelt.

Kommelpong - en som er rotete av seg. Brukes og om det er noen som har forlagt ting.

Hold snavla på dæ! - hold kjeft

Gaura/gaurina - bukse/truse

Pøe - være sen/somle.

Mellabær - naken mellom genser/jakke og bukse. Brukes også hvis det er ei glippe mellom sokker og bukse.

Abala - sliten

Morsk - sint/sur/streng

Æsj, vanskelig å komme på noe etter å ha vært i eksil i trøndelag i endel år.

Og noen trønderske:

Matin/sopin - sulten

Slireim - belte

Morsk - flink/dyktig

Søyke - bjeffe

Taus - jente

"Må itj fårrå nålles" - vær forsiktig/ta vare på deg selv/ikke gå på avveie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jån/jånat - tulle - tullete

Abaka - sliten

Syns du kom på masse jeg :icon_cry: Men artig at nordlænning og nordlænning ikke er det samme. Jeg ville sagt "jåss" for tull. "Jåsskuk" er en som tuller mye :whistle: Og abaka? Er ikke tastefeil der? Aldri hørt det før, jeg sier "abala". Og min bestemor sier "klar" om å være sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du kom på masse jeg :icon_cry: Men artig at nordlænning og nordlænning ikke er det samme. Jeg ville sagt "jåss" for tull. "Jåsskuk" er en som tuller mye :whistle: Og abaka? Er ikke tastefeil der? Aldri hørt det før, jeg sier "abala". Og min bestemor sier "klar" om å være sliten.

Jeg sier også jåss når jeg tenker meg om. Og jåsslæst, og jåsspeis. Og det er tasteleif ja! *rette opp*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar noen nordnorske jeg.. kommer sikkert på flere etter middag med resten av familien ikveld (den nord-norske halvdelen).

Tua - vaskeklut

Skrævkringla - sykkel

Nordnorge er langt, skjønner jeg ;)

"Skrævkringla" - hvor i all verden sier de det? ;)

Hos oss er en vaskeklut en vaskeklut (til å vaske kroppen med), mens "tua" brukes om ulike kluter for rengjøring av hus og hjem, gjerne spesifisert etter bruksområde: Kopptua, gølvtua, støvtua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er en vaskeklut en vaskeklut (til å vaske kroppen med), mens "tua" brukes om ulike kluter for rengjøring av hus og hjem, gjerne spesifisert etter bruksområde: Kopptua, gølvtua, støvtua.

Det samme er det hos oss (tuppen av nordland). ;) Har fått endel blikk fra trønderne når jeg har spurt etter kopptua. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordnorge er langt, skjønner jeg ;)

"Skrævkringla" - hvor i all verden sier de det? ;)

Hos oss er en vaskeklut en vaskeklut (til å vaske kroppen med), mens "tua" brukes om ulike kluter for rengjøring av hus og hjem, gjerne spesifisert etter bruksområde: Kopptua, gølvtua, støvtua.

Mormor er fra Rolløya, tror det ligger like i nærheten av Harstad (mulig jeg tar feil altså). Så det er vel litt gammeldags-på-landet- prat ;)

Vaskeklut for meg (bærumsdialekten) er til husrengjøring, derfor oversatte jeg sånn. For det er samme bruk jeg har hørt fra min mor og resten av den nord-norske delen ;)

Kroppsklut er til å vaske kroppen med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekker minner dette! Min stemor er fra Bodøområdet, og jeg har alltid fått høre jåssball, jåss, tua, å hutte (? - å stappe genser ned i buksa og sånt før man tar på dress ;) ), og så videre. Og så har jeg vokst opp delvis i Trondheim, og synes "må itj færra nålles" er noe av det koseligste noen kan si til meg :) Er så omtenksomt liksom! Min kjedelige askerdialekt er det ikke noe morsomt med, men her på sørlandet og på jæren er det jo mye å ta av ;)

Jærsk:

Stedsnavn: Undheim uttales onnai, Horpestad - horpest, pollestad - poddest/podlest, vigrestad - vigrest

Bøying: Å ta - tar - tok - har tatt = å ta - tæge - tog - he toge

Ord:

Aell - javel (vanlig samtaleåpner .. aeeell)

Baddl - surr

eple - potet

grapsa - grise

jedna - kanskje

på jabbnå - jevnt over

potle - pusle

podde - sutre (æ du podden?)

ringe - dårlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekker minner dette! Min stemor er fra Bodøområdet, og jeg har alltid fått høre jåssball, jåss, tua, å hutte (? - å stappe genser ned i buksa og sånt før man tar på dress ;) ), og så videre. Og så har jeg vokst opp delvis i Trondheim, og synes "må itj færra nålles" er noe av det koseligste noen kan si til meg ;) Er så omtenksomt liksom! Min kjedelige askerdialekt er det ikke noe morsomt med, men her på sørlandet og på jæren er det jo mye å ta av ;)

Jærsk:

Stedsnavn: Undheim uttales onnai, Horpestad - horpest, pollestad - poddest/podlest, vigrestad - vigrest

Bøying: Å ta - tar - tok - har tatt = å ta - tæge - tog - he toge

Ord:

Aell - javel (vanlig samtaleåpner .. aeeell)

Baddl - surr

eple - potet

grapsa - grise

jedna - kanskje

på jabbnå - jevnt over

potle - pusle

podde - sutre (æ du podden?)

ringe - dårlig

Haha! Fikk servert kaninkjøtt hos en opdretter på Jæren, og så sa hun "var det ringt?" :) Jeg skjønte jo ikke hva hun mente og tenkte at jeg bare hørte feil og sa "ja!" ;) Kjøttet var ikke dårlig altså, det var ganske godt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det er ikke så mange ord og uttrykk her i Odalen som jeg kan, men noen har jeg fanget opp (som den stakkars innflytteren jeg er)

Kældvølin- fryser/ frysepinn

Klaka- hard/frost/tele

heme- hjemme

vøri- vært

På hadeland sier man "jøtt" i annenhver setning, det betyr alltid/ofte/støtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergen litt utenfor :)

Disse -huske

boss - søppel

Bekkalokk - kummelokk

Tassje - veske

småtøs -liten jente/pike

Kjuagut - Guttunge/gutt

Glyfso - kvinnelig kjønnsorgan

Pjamas - Pysj/nattøy

"ka 'e tis?" - Noe skjer

"Å gå til pisis" - Noe går i stykker

Kjyle - kaste noe

Dekarten - Noe noen av oss sier når de er irritert.

Stompe kompen - stupe kråke, om dere skjønner. Hodet først og kroppen ruller etter :) så lander man på stumpen. :)

"gu kor knas du e!" - Han/hun er kjekk/søt

Hipsar - løfter på buksen, Hipser på buksen :)

Brelebarn - Bortskjemt unge

"ta deg en pillehytt" - Ta deg en dram

"Gåmann kor tunnen eg ble" - Tunnen betyr Svimmel

Snåttabajas - En som tror veldig godt om seg selv

Tidi- morsomt

Gnitapong - Gniten person

Jålebolette - Overpyntet/sminket dame

Flonkande- Helt ny

Fissen - Utkjørt/utbrukt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke snål og morsk helt vanlige bokmålsord da?

Jeg er virkelig glad for at folk ikke skriver dialekt her inne! :)

Bergen litt utenfor :)

Disse -huske

boss - søppel

Bekkalokk - kummelokk

Tassje - veske

småtøs -liten jente/pike

Kjuagut - Guttunge/gutt

Glyfso - kvinnelig kjønnsorgan

Pjamas - Pysj/nattøy

"ka 'e tis?" - Noe skjer

"Å gå til pisis" - Noe går i stykker

Kjyle - kaste noe

Dekarten - Noe noen av oss sier når de er irritert.

Stompe kompen - stupe kråke, om dere skjønner. Hodet først og kroppen ruller etter :) så lander man på stumpen. :D

"gu kor knas du e!" - Han/hun er kjekk/søt

Hipsar - løfter på buksen, Hipser på buksen :o

Brelebarn - Bortskjemt unge

"ta deg en pillehytt" - Ta deg en dram

"Gåmann kor tunnen eg ble" - Tunnen betyr Svimmel

Snåttabajas - En som tror veldig godt om seg selv

Tidi- morsomt

Gnitapong - Gniten person

Jålebolette - Overpyntet/sminket dame

Flonkande- Helt ny

Fissen - Utkjørt/utbrukt

En del nytt der for meg du :P Er det virkelig noen som sier snåttabajas, ka 'e tis, gnitapong og glyfso? :)

Og hvis du bare skriver flonkande som flunkende så er det helt korrekt bokmål ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke snål og morsk helt vanlige bokmålsord da?

Jo, derfor er forvirringen komplett når de plutselig har en annen betydning. :)

Jeg er glad jeg ikke snakker jærsk - men kjenner igjen endel av ordene. :)

Løye er jo en standard da. Tror nesten jeg har lagt meg av med å si det, ble så mye forvirring på østlandet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekker minner dette! Min stemor er fra Bodøområdet, og jeg har alltid fått høre jåssball, jåss, tua, å hutte (? - å stappe genser ned i buksa og sånt før man tar på dress :) ), og så videre. Og så har jeg vokst opp delvis i Trondheim, og synes "må itj færra nålles" er noe av det koseligste noen kan si til meg :) Er så omtenksomt liksom! Min kjedelige askerdialekt er det ikke noe morsomt med, men her på sørlandet og på jæren er det jo mye å ta av :)

Jærsk:

Stedsnavn: Undheim uttales onnai, Horpestad - horpest, pollestad - poddest/podlest, vigrestad - vigrest

Å håtte sier jeg. "Må du håtte dæ litt" - "stapp genseren/t-skjorta i buksa". Bruker det og om å trekke opp sokker som holder på å skli av foten, eller om buksa må heises opp - så om noen er si i lortfallet så kan de få beskjed om å håtte sæ litt. :D

Jærsk er nesten gresk det har jeg funnet ut ... Hjelper ikke at de fleste snakker fort, OG at de skarrer. :P

Uttalelse av stedsnavn er litt morsomt. Jeg gikk ganske lenge og lurte på hvor i all verden "Bestan" var hen - til jeg oppdaget at de mente Beitstad (en del av Steinkjer kommune). :)

Jeg har bodd i trøndelag i 3 år, og det rareste ordet jeg har hørt hittil er "hainnfeinn". Det betyr bestikk :o

Oh, at jeg kunne glemme hainnfeinn! Det er vel noe av det rareste jeg og har hørt så langt. :P

Ooooh! Det der har jeg lest i tegneserien "M" og stått igjen som et stort spørsmålstegn! Takk for at du oppklarte saken :P

Det er ikke noe man enkelt kan gjette seg til det der. Første gangen jeg fikk det der servert bare nikket og smilte jeg, og spurte TJ etterpå hva i alle dager det der var forno. :P

Haha, må innrømme at jeg lo godt av noen av de her ;)

Husker at pappa hadde noen naboer, og de sa "kake" istedenfor "brød" :P

De bodde ved dokka.

Det sier trønderne også. De har brød til kaffen og kake til frokost. Helt bakvendt jo! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Haha, må innrømme at jeg lo godt av noen av de her :)

Husker at pappa hadde noen naboer, og de sa "kake" istedenfor "brød" :)

De bodde ved dokka.

Her på Hedemark så sier man også "kaku" om brød, kneippkaku er altså kneipbrød, snakk om skuffelse. Men jeg var en tur i Aure på nordmøre, der sier de jo bakels om vaffler, sylte om syltetøy og lesta om ullsokker. Rart jeg så sånn ut etter 2 timer :) ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del nytt der for meg du :) Er det virkelig noen som sier snåttabajas, ka 'e tis, gnitapong og glyfso? :)

Og hvis du bare skriver flonkande som flunkende så er det helt korrekt bokmål :)

gnitapong, snåttabajas og glyfso brukes her familien :) så ja.

"ka 'e tis " måtte jeg få opplæring i hva betydde sist jeg var på fotballpuben :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergensere sier "slit an" når noen får noe nytt også, og "kubbe" om noen sovner, mens trøndere har "farangen" når de har omgangssjuke. :)

Har ingen morsom dialekt jeg, den er bare harry :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergensere sier "slit an" når noen får noe nytt også, og "kubbe" om noen sovner, mens trøndere har "farangen" når de har omgangssjuke. :)

Har ingen morsom dialekt jeg, den er bare harry :)

Trodde Slit an var noe alle sa jeg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...