Gå til innhold
Hundesonen.no

Dialekter

laikamor

Recommended Posts

Tenkte jeg kunne lage en tråd hvor man skriver en slags liste på forskjellige ord man sier på dialekt, og hva de betyr på bokmål(eller evt. nynorsk):icon_cry:

Kan begynne med noen ord jeg. Dette er "kvindølsk", altså fra Kvinesdal i Vest-Agder:

Blåkkæ - blader fra trærene (løv)

Jårpla - poteter

Spoa - spade

raggelådda - tykke sokker

Også kan jeg vel skrive et par setninger også:

Æg he jyst åde - jeg har nettopp spist

Ska mi ronsa - skal vi huske(eller reikte?)

Æg lige pylse - jeg liker pølser

Kommer ikke på noe annet akkuratt nå, men tenkte det kunne være litt gøy. De gangene jeg har vært i Oslo, eller rundt der, så har jeg måttet snakke annerledes for at folk skal forstå meg... Tenker ikke noe over det egentlig, så tenkte jeg kunne lage en slik tråd med forskjellige ord eller setninger du sier på din dialekt, men som folk som snakker andre dialekter ikke forstår :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordnorske

Ist - orker

Snåvve/snofle - snuble

Strik/glunt - gutt

Førkje - jente

Alo - bråk

Elte - legge igjen/levne

Trajnt - kjeften

Jån/jånat - tulle - tullete

Ikje ønes me mæ - ikke tull med meg

Sæme - somle

Sæmræv - om noen som er somlete

Jøger - glad, stolt

Nisk - gnien

Si i lortfallet - buksesig/buksa henger nærmest nedpå knærne.

Roen - ute på havet og fisker, brukes selv om fiskebåtene er motordrevet.

Dandiri - ei som liker å pynte seg. Kan også brukes om jenter generelt.

Kommelpong - en som er rotete av seg. Brukes og om det er noen som har forlagt ting.

Hold snavla på dæ! - hold kjeft

Gaura/gaurina - bukse/truse

Pøe - være sen/somle.

Mellabær - naken mellom genser/jakke og bukse. Brukes også hvis det er ei glippe mellom sokker og bukse.

Abala - sliten

Morsk - sint/sur/streng

Æsj, vanskelig å komme på noe etter å ha vært i eksil i trøndelag i endel år.

Og noen trønderske:

Matin/sopin - sulten

Slireim - belte

Morsk - flink/dyktig

Søyke - bjeffe

Taus - jente

"Må itj fårrå nålles" - vær forsiktig/ta vare på deg selv/ikke gå på avveie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jån/jånat - tulle - tullete

Abaka - sliten

Syns du kom på masse jeg :icon_cry: Men artig at nordlænning og nordlænning ikke er det samme. Jeg ville sagt "jåss" for tull. "Jåsskuk" er en som tuller mye :whistle: Og abaka? Er ikke tastefeil der? Aldri hørt det før, jeg sier "abala". Og min bestemor sier "klar" om å være sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du kom på masse jeg :icon_cry: Men artig at nordlænning og nordlænning ikke er det samme. Jeg ville sagt "jåss" for tull. "Jåsskuk" er en som tuller mye :whistle: Og abaka? Er ikke tastefeil der? Aldri hørt det før, jeg sier "abala". Og min bestemor sier "klar" om å være sliten.

Jeg sier også jåss når jeg tenker meg om. Og jåsslæst, og jåsspeis. Og det er tasteleif ja! *rette opp*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar noen nordnorske jeg.. kommer sikkert på flere etter middag med resten av familien ikveld (den nord-norske halvdelen).

Tua - vaskeklut

Skrævkringla - sykkel

Nordnorge er langt, skjønner jeg ;)

"Skrævkringla" - hvor i all verden sier de det? ;)

Hos oss er en vaskeklut en vaskeklut (til å vaske kroppen med), mens "tua" brukes om ulike kluter for rengjøring av hus og hjem, gjerne spesifisert etter bruksområde: Kopptua, gølvtua, støvtua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er en vaskeklut en vaskeklut (til å vaske kroppen med), mens "tua" brukes om ulike kluter for rengjøring av hus og hjem, gjerne spesifisert etter bruksområde: Kopptua, gølvtua, støvtua.

Det samme er det hos oss (tuppen av nordland). ;) Har fått endel blikk fra trønderne når jeg har spurt etter kopptua. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordnorge er langt, skjønner jeg ;)

"Skrævkringla" - hvor i all verden sier de det? ;)

Mormor er fra Rolløya, tror det ligger like i nærheten av Harstad (mulig jeg tar feil altså). Så det er vel litt gammeldags-på-landet- prat ;)

Vaskeklut for meg (bærumsdialekten) er til husrengjøring, derfor oversatte jeg sånn. For det er samme bruk jeg har hørt fra min mor og resten av den nord-norske delen ;)

Kroppsklut er til å vaske kroppen med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekker minner dette! Min stemor er fra Bodøområdet, og jeg har alltid fått høre jåssball, jåss, tua, å hutte (? - å stappe genser ned i buksa og sånt før man tar på dress ;) ), og så videre. Og så har jeg vokst opp delvis i Trondheim, og synes "må itj færra nålles" er noe av det koseligste noen kan si til meg :) Er så omtenksomt liksom! Min kjedelige askerdialekt er det ikke noe morsomt med, men her på sørlandet og på jæren er det jo mye å ta av ;)

Jærsk:

Stedsnavn: Undheim uttales onnai, Horpestad - horpest, pollestad - poddest/podlest, vigrestad - vigrest

Bøying: Å ta - tar - tok - har tatt = å ta - tæge - tog - he toge

Ord:

Aell - javel (vanlig samtaleåpner .. aeeell)

Baddl - surr

eple - potet

grapsa - grise

jedna - kanskje

på jabbnå - jevnt over

potle - pusle

podde - sutre (æ du podden?)

ringe - dårlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekker minner dette! Min stemor er fra Bodøområdet, og jeg har alltid fått høre jåssball, jåss, tua, å hutte (? - å stappe genser ned i buksa og sånt før man tar på dress ;) ), og så videre. Og så har jeg vokst opp delvis i Trondheim, og synes "må itj færra nålles" er noe av det koseligste noen kan si til meg ;) Er så omtenksomt liksom! Min kjedelige askerdialekt er det ikke noe morsomt med, men her på sørlandet og på jæren er det jo mye å ta av ;)

Jærsk:

Stedsnavn: Undheim uttales onnai, Horpestad - horpest, pollestad - poddest/podlest, vigrestad - vigrest

Bøying: Å ta - tar - tok - har tatt = å ta - tæge - tog - he toge

Ord:

Aell - javel (vanlig samtaleåpner .. aeeell)

Baddl - surr

eple - potet

grapsa - grise

jedna - kanskje

på jabbnå - jevnt over

potle - pusle

podde - sutre (æ du podden?)

ringe - dårlig

Haha! Fikk servert kaninkjøtt hos en opdretter på Jæren, og så sa hun "var det ringt?" :) Jeg skjønte jo ikke hva hun mente og tenkte at jeg bare hørte feil og sa "ja!" ;) Kjøttet var ikke dårlig altså, det var ganske godt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det er ikke så mange ord og uttrykk her i Odalen som jeg kan, men noen har jeg fanget opp (som den stakkars innflytteren jeg er)

Kældvølin- fryser/ frysepinn

Klaka- hard/frost/tele

heme- hjemme

vøri- vært

På hadeland sier man "jøtt" i annenhver setning, det betyr alltid/ofte/støtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergen litt utenfor :)

Disse -huske

boss - søppel

Bekkalokk - kummelokk

Tassje - veske

småtøs -liten jente/pike

Kjuagut - Guttunge/gutt

Glyfso - kvinnelig kjønnsorgan

Pjamas - Pysj/nattøy

"ka 'e tis?" - Noe skjer

"Å gå til pisis" - Noe går i stykker

Kjyle - kaste noe

Dekarten - Noe noen av oss sier når de er irritert.

Stompe kompen - stupe kråke, om dere skjønner. Hodet først og kroppen ruller etter :) så lander man på stumpen. :)

"gu kor knas du e!" - Han/hun er kjekk/søt

Hipsar - løfter på buksen, Hipser på buksen :)

Brelebarn - Bortskjemt unge

"ta deg en pillehytt" - Ta deg en dram

"Gåmann kor tunnen eg ble" - Tunnen betyr Svimmel

Snåttabajas - En som tror veldig godt om seg selv

Tidi- morsomt

Gnitapong - Gniten person

Jålebolette - Overpyntet/sminket dame

Flonkande- Helt ny

Fissen - Utkjørt/utbrukt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke snål og morsk helt vanlige bokmålsord da?

Jeg er virkelig glad for at folk ikke skriver dialekt her inne! :)

Bergen litt utenfor :)

Disse -huske

boss - søppel

Bekkalokk - kummelokk

Tassje - veske

småtøs -liten jente/pike

Kjuagut - Guttunge/gutt

Glyfso - kvinnelig kjønnsorgan

Pjamas - Pysj/nattøy

"ka 'e tis?" - Noe skjer

"Å gå til pisis" - Noe går i stykker

Kjyle - kaste noe

Dekarten - Noe noen av oss sier når de er irritert.

Stompe kompen - stupe kråke, om dere skjønner. Hodet først og kroppen ruller etter :) så lander man på stumpen. :D

"gu kor knas du e!" - Han/hun er kjekk/søt

Hipsar - løfter på buksen, Hipser på buksen :o

Brelebarn - Bortskjemt unge

"ta deg en pillehytt" - Ta deg en dram

"Gåmann kor tunnen eg ble" - Tunnen betyr Svimmel

Snåttabajas - En som tror veldig godt om seg selv

Tidi- morsomt

Gnitapong - Gniten person

Jålebolette - Overpyntet/sminket dame

Flonkande- Helt ny

Fissen - Utkjørt/utbrukt

En del nytt der for meg du :P Er det virkelig noen som sier snåttabajas, ka 'e tis, gnitapong og glyfso? :)

Og hvis du bare skriver flonkande som flunkende så er det helt korrekt bokmål ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke snål og morsk helt vanlige bokmålsord da?

Jo, derfor er forvirringen komplett når de plutselig har en annen betydning. :)

Jeg er glad jeg ikke snakker jærsk - men kjenner igjen endel av ordene. :)

Løye er jo en standard da. Tror nesten jeg har lagt meg av med å si det, ble så mye forvirring på østlandet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekker minner dette! Min stemor er fra Bodøområdet, og jeg har alltid fått høre jåssball, jåss, tua, å hutte (? - å stappe genser ned i buksa og sånt før man tar på dress :) ), og så videre. Og så har jeg vokst opp delvis i Trondheim, og synes "må itj færra nålles" er noe av det koseligste noen kan si til meg :) Er så omtenksomt liksom! Min kjedelige askerdialekt er det ikke noe morsomt med, men her på sørlandet og på jæren er det jo mye å ta av :)

Jærsk:

Å håtte sier jeg. "Må du håtte dæ litt" - "stapp genseren/t-skjorta i buksa". Bruker det og om å trekke opp sokker som holder på å skli av foten, eller om buksa må heises opp - så om noen er si i lortfallet så kan de få beskjed om å håtte sæ litt. :D

Jærsk er nesten gresk det har jeg funnet ut ... Hjelper ikke at de fleste snakker fort, OG at de skarrer. :P

Uttalelse av stedsnavn er litt morsomt. Jeg gikk ganske lenge og lurte på hvor i all verden "Bestan" var hen - til jeg oppdaget at de mente Beitstad (en del av Steinkjer kommune). :)

Jeg har bodd i trøndelag i 3 år, og det rareste ordet jeg har hørt hittil er "hainnfeinn". Det betyr bestikk :o

Oh, at jeg kunne glemme hainnfeinn! Det er vel noe av det rareste jeg og har hørt så langt. :P

Ooooh! Det der har jeg lest i tegneserien "M" og stått igjen som et stort spørsmålstegn! Takk for at du oppklarte saken :P

Det er ikke noe man enkelt kan gjette seg til det der. Første gangen jeg fikk det der servert bare nikket og smilte jeg, og spurte TJ etterpå hva i alle dager det der var forno. :P

Haha, må innrømme at jeg lo godt av noen av de her ;)

Husker at pappa hadde noen naboer, og de sa "kake" istedenfor "brød" :P

De bodde ved dokka.

Det sier trønderne også. De har brød til kaffen og kake til frokost. Helt bakvendt jo! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Haha, må innrømme at jeg lo godt av noen av de her :)

Husker at pappa hadde noen naboer, og de sa "kake" istedenfor "brød" :)

De bodde ved dokka.

Her på Hedemark så sier man også "kaku" om brød, kneippkaku er altså kneipbrød, snakk om skuffelse. Men jeg var en tur i Aure på nordmøre, der sier de jo bakels om vaffler, sylte om syltetøy og lesta om ullsokker. Rart jeg så sånn ut etter 2 timer :) ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del nytt der for meg du :) Er det virkelig noen som sier snåttabajas, ka 'e tis, gnitapong og glyfso? :)

Og hvis du bare skriver flonkande som flunkende så er det helt korrekt bokmål :)

gnitapong, snåttabajas og glyfso brukes her familien :) så ja.

"ka 'e tis " måtte jeg få opplæring i hva betydde sist jeg var på fotballpuben :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergensere sier "slit an" når noen får noe nytt også, og "kubbe" om noen sovner, mens trøndere har "farangen" når de har omgangssjuke. :)

Har ingen morsom dialekt jeg, den er bare harry :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergensere sier "slit an" når noen får noe nytt også, og "kubbe" om noen sovner, mens trøndere har "farangen" når de har omgangssjuke. :)

Har ingen morsom dialekt jeg, den er bare harry :)

Trodde Slit an var noe alle sa jeg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk, han er nuskesnusk kosemos søtnos når han ikke har biteraptus. Gikk en for lang tur i sted. Kjempekoselig på sandstrand i vindstille solnedgang og utforskning av ny og finere hjemvei, helt til han ble sliten og ville være hjemme uten å gå resten av veien som ikke luktet kjent. Veier ca 22 kg nå. Lettere å feilberegne sånt med mindre valp.  Tørst ble han også, og det er vanskelig å forklare en valp at det er dumt å drikke skittent sølevann når vi er hjemme om 5 minutter. Følte meg som en sadistisk mishandler hver gang jeg måtte dra ham unna en søledam.  Vel hjemme ville han jeg skulle legge meg sammen med ham (for å være sikker på at jeg ikke forsvinner ut av rommet? Han er skikkelig borrelås. Kun når han sover virkelig dypt jeg kan forlate rommet uten min personlige livvakt på post.) Han ble frustrert og prøvde bite og true og trekke meg til sengen. Han fikk viljen sin på det fordi han var ute av seg overtrøtt og trengte sove umiddelbart. Sover som en stein nå, og jeg tør ikke reise meg og gjøre noe, for tvert han er ute av dyp søvnfase våkner han av den minste bevegelse, spretter opp og er på jobb som personlig livvakt og assistent igjen. 
    • Jeg tyvtitter litt på insta, du er utrolig flink med ham og han virker jo som den perfekte hund. Jeg tviler ikke på at det er mye jobb og utfordrende i blant altså. Fortsett slik!
    • Hei og hå, lenge siden sist nå!  Tempo har blitt 1 år gammel 🎂 I den anledning har vi tatt HD og AD røntgen med topp resultat! HD: A og AD: 0. Veldig glad for det. Så da kan vi kjøre på med agility fremover uten å bekymre oss for den biten.  Vi har allerede gått et agilitykurs til etter jul, agility basic. Første kursdag gikk kjempebra. Han er en heit hund med mye motor, og kan fort gire seg opp litt vel mye og bikke over i stress. Men det var håndterbart på første treningen. Andre gang var han helt umulig. Det var en ganske utfordrende bane, og allerede hinder nummer 1 hadde vi utfordringer da det var et skrått hinder. Han koblet helt ut, gikk masse rundt og snuste, var lite samarbeidsvillig og jeg tenkte nesten at det bare var å gi opp agility. Satse på en mer beroligende sport. Men på siste kursdagen var han så fin å jobbe med igjen 😃 Vi må nok bare finne ut hvordan jeg best kan legge til rette for at han skal mestre oppgaven, og balansere det veldig i forhold til å ikke la han bikke over i for høyt stress. Jeg må også være nøye på å ikke la han ruse rundt på egenhånd, men gi han tydelige oppgaver.  Ellers trener vi jevnlig rally lydighet, lydighet i forbindelse med bruks, feltsøk og spor. Han har endelig kommet litt forbi den verste unghundsfasen hvor andre hunder er kulere enn alt, og klarer å fokusere mer og mer på trening. Deilig 😊 Feltsøk har vi trent mye alene, så han får påvirkning av at jeg går ut i feltet og ligger ut gjenstandene mens han er bundet fast i et tre. Jeg legger stort sett alltid 3-4 gjenstander ut, og lar han hente alle, med belønning i mellom. Vi har ikke trent på lydigheten på start enda. Med forrige kelpien fikk jeg kommentar på brukskurs at hun var "for lydig". De ville ha mer driv og lyst i søket, hvor jeg nok fort hadde krevd lydighet på startlinjen fra henne. Så nå prøver jeg å la Tempo få skikkelig søkelyst og driv med å ikke medta lydighetern helt enda. Så får vi se hvordan det går 🤣 Vi jobber iherdig med å få inn avlevering av gjenstander i utgangsstilling. Så langt får jeg han bare til å holde gjenstanden i utgangsstilling. Det å gå inn i utgangsstilling med en gjenstand i munnen, og sette seg, det er litt vanskelig enda. Jeg skylder på mannehjernen som ikke klarer å multitaske 🙈 I spor er han blitt mye flinkere til å plukke pinner. Nå trenger vi å trene mer på fremmedspor tror jeg. Vi er meldt inn i en brukshundklubb, og gleder oss til å få være med på både spor og feltreninger her fremover.  I starten av april reiser vi til Sverige for å gå MH. Det blir veldig spennende! 😄 Glemte nesten å skrive at vi har også debutert på utstilling! Jeg var skikkelig nervøs før vi skulle inn i ringen, og jeg har ikke vært nervøs på hundeutstilling på kanskje 16 år 😅 Dommeren så skikkelig streng ut, ringsekretæren og skriveren like så. Men da vi kom inn i ringen var dommeren så hyggelig! 😄 Første kommentaren vi fikk var "herlig humør". Da dommeren skulle ta på Tempo og stod først å snakket til han, så gjorde han alle triksene han kunne omtrent. Sitt, dekk, osv. Da sa dommeren "åå, kan du sitte, kan du dekke, du kan jo alt"! Så hyggelig opplevelse 😊 Vi var alene i ringen og Tempo stod som en påle! Det endte med BIR junior, BIR og CERT! Så da måtte vi ta med treningen å få gå i gruppen og Beste junior. Her fikk vi litt andre hunder sammen med oss i ringen, og Tempo var så morsom. Han løp rundt og virket som han tøffet seg for de andre hundene der han løp med halen rett til værs og bjeffet litt på de andre 🤣 Men alt i alt oppførte han seg ganske fint i grupperingen og.
    • Gratulerer med dagen som var 😁 6 år allerede altså! Jeg føler hun der kom til verden for maks 2 år siden 🤣 Hun er så vakker, så fint muskelsatt 😍 Hva slags prøve skal dere gå i år?
    • Så morsomt bilde av han på miljøtreningen der han sitter midt oppi alt 🤣 Veldig søt! Gøy å følge dere videre i treningen 😊
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...