Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele til hund som trolig har prolaps

Matmora

Recommended Posts

Høyst sannsynlig så har bikja mi fått en prolaps, etter hvert nå så kommer jeg til å kjøpe nye seler til henne, for å avlaste ryggen mest mulig når vi er ute.

De jeg tenker på er Webmaster-selen fra Ruffwear og en skikkelig nome-sele.

Noen som har erfaring med disse type selene og prolaps?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skikkelig nomesele tror jeg ikke er helt tingen for hunder med rygglidelser? En nomesele er jo såkalt "x-back", dvs at den går i et kryss over ryggen. Når hunden drar i selen vil presset da legge seg ovenfra og ned mot ryggen (så vel som i selve Y-punktet foran ved brystbeinet).

Hvor webmasterselen legger press vet jeg ikke, men en sele ala non-stop dogwear eller pinneselen til seleverkstedet passer nok bedre mtp avlastning for rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hundebutikker selger denne selen her er ihvertfall link til Produsenten og bilde av selen. Derfra kan du jo finne ut hvem i ditt område som fører den :whistle:

Hørt mye bra om den, men den passer ikke alle hunder. Har hørt mye bra fra folk med vorsther og dalmatiner dog :banana:

Hva slags hund har du forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falco har webmastersele og den er iallefall veldig stødig, dvs den sklir ikke og forflytter seg lite. Den virker til å legge presset fordelt foran mest, uten at jeg har stormundersøkt dette... Kan jo være at det at den er så "massiv" kan støtte opp ryggen også...?

Zelma, ikke sant, sånn forresten...? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skikkelig nomesele tror jeg ikke er helt tingen for hunder med rygglidelser? En nomesele er jo såkalt "x-back", dvs at den går i et kryss over ryggen. Når hunden drar i selen vil presset da legge seg ovenfra og ned mot ryggen (så vel som i selve Y-punktet foran ved brystbeinet).

Hvor webmasterselen legger press vet jeg ikke, men en sele ala non-stop dogwear eller pinneselen til seleverkstedet passer nok bedre mtp avlastning for rygg.

Om ikke trekket går rett bak, eller ned, men litt oppover så blir det ikke press ned mot ryggen. Det er ganske vanskelig i.o.m. at man drar oppover :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med mailin her. En nomesele vil ikke legge noe press på ryggen ved snørekjøring. Jeg vet ikke hvordan denne non-stop selen er, men i en nomesele får de iallefall brukt hele kroppen, mer riktig så jeg ville gått for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carma: Jepp, det er Zelma

Skal du fortelle oss andre (som ikke vet hvem Zelma er) hva slags rase hun er?

Det er forskjell på seler på forskjellige raser, f.eks. er nomesele veldig vanskelig å få tak i små nok (da må de spesialsyes). Non-stop selen føres også kun i visse størrelser.

Derfor er det ihvertfall viktig for meg å vite rase hvis jeg skal prøve å hjelpe deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke trekket går rett bak, eller ned, men litt oppover så blir det ikke press ned mot ryggen. Det er ganske vanskelig i.o.m. at man drar oppover :whistle:

Nei DET er nå en fysisk umulighet, så! :banana: Men la oss si at hunden er i flexiline, i langline eller skal gås på ski med - jo lengre unna tauet er fra "startpunktet" - jo mer går vektoren ned over ryggen :banana:

Nå var det bare en liten kommentar, er enig i hva andre sier om at hundens kropp og type kan være avgjørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvilke seler vil ikke legge press på ryggen om trekket går nedover eller vannrett? Det er vel en umulighet? Viss trekket går nedover så blir det belastning på rygg/bakpart uansett hvilken sele, men jeg vil to at jo lenger bak selen går jo mindre belastning blir det på ryggen og heller litt mer på bakparten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvilke seler vil ikke legge press på ryggen om trekket går nedover eller vannrett? Det er vel en umulighet? Viss trekket går nedover så blir det belastning på rygg/bakpart uansett hvilken sele, men jeg vil to at jo lenger bak selen går jo mindre belastning blir det på ryggen og heller litt mer på bakparten.

Det du sier, pluss at trykket blir fordelt over et større området;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei DET er nå en fysisk umulighet, så! :whistle: Men la oss si at hunden er i flexiline, i langline eller skal gås på ski med - jo lengre unna tauet er fra "startpunktet" - jo mer går vektoren ned over ryggen :banana:

Nå var det bare en liten kommentar, er enig i hva andre sier om at hundens kropp og type kan være avgjørende.

Du skal ha et j**** langt bånd for at det ikke skal gå oppover når det er festet i et magebeltet. Evt være liten med en stor hund. Om man vil helgardere seg og har trekket mest nedover kan man kjøpe en wheeldog-sele i en eller annen form, de er i alle fall designet for å ha trekket nedover.. og blir ikke så bra ved for høy line.

Uansett vil jeg vært forsiktig med å dra for mye med en hund med prolaps...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha et j**** langt bånd for at det ikke skal gå oppover når det er festet i et magebeltet. Evt være liten med en stor hund. Om man vil helgardere seg og har trekket mest nedover kan man kjøpe en wheeldog-sele i en eller annen form, de er i alle fall designet for å ha trekket nedover.. og blir ikke så bra ved for høy line.

Uansett vil jeg vært forsiktig med å dra for mye med en hund med prolaps...

Tror Lagrange bare mente at vinkelen blir mindre, men fortsatt eksisterende. Og virker ikke som det er aktuelt med et sånt trekk på denne hunden..

Det er vel mer ment som noe som skal støtte opp mest mulig da man ikke alltid bruker halsbånd kanskje. Vil ihvertfall ikke tro at hunden skal trekke så mye.. hvis jeg ikke har misforstått noe da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi tenker på to forskjellige former for trykk på ryggen - både Mailin og malamuten. Et langsgående trykk er det jo "uansett" - men jeg tenker på en vertikal vektor.

random-1.png

Igjen: jeg mener ikke dette er noe "hovedtrykk" eller kjempemessige greier. Nevnte det kun fordi jeg "tenkte på det" i det jeg så nomesele og rygglidelser. Dette er bl.a grunnen til at Labradorer og "kvadrathunder" (med stor/kraftig kropp rundt nedre delen av ryggen/lenden) ikke har det ideelt i nomeseler av versjon x-back :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg faktisk stått å dratt i selene på begge mine hunder(de har to nomeseler vær 1 vanlig og en kombi, samme resultat på alle selene) og nei, belastningen i en nomesele blir først og fremst i brystet og de reimene som går under magen og opp på siden. Jeg dro ganske hardt i de og fikk ikke krysset på ryggen til og stramme spesielt over ryggen. Og ja, jeg tenkte også på vertikal belastning. Ved snørekjøring så blir det vertfall størst belastning nedenifra og opp ettersom det er opptrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra at det fungerer uten press på dine hunder da :whistle: Kan godt hende det fungerer uten press på andres hunder også, grunnen til at jeg nevnte det var som sagt at det kan være "greit å vite". Det varierer sikkert fra hund til hund, og nomesele til nomesele. Aldri bra å se seg blind på egne resultater når man gir råd på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Non stop selen kan nok være bra ja, for den ligger jo ikke over ryggen, mest på sidene.

men ja som Tinka skriver så passer den ikke alle raser, så greit å vite hvilken rase vi skal anbefale seler til :whistle: (eller har jeg bare ikke sett at det har stått)

http://vandalmis.files.wordpress.com/2010/01/sparkkolasje.jpg

Ikke det beste bildet, selen er skjev på to av dem, men der kan du iallefall se hvordan den er.

Ellers ligger det mange bilder på nettet, freemotion fra non stop dogwear.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra at det fungerer uten press på dine hunder da :whistle: Kan godt hende det fungerer uten press på andres hunder også, grunnen til at jeg nevnte det var som sagt at det kan være "greit å vite". Det varierer sikkert fra hund til hund, og nomesele til nomesele. Aldri bra å se seg blind på egne resultater når man gir råd på nett.

Helt enig, men med opptrekk (som jo er det denne hunden får) så blir det uansett ikke trykk på ryggen. Det er ikke mulig :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi tenker på to forskjellige former for trykk på ryggen - både Mailin og malamuten. Et langsgående trykk er det jo "uansett" - men jeg tenker på en vertikal vektor.

random-1.png

Igjen: jeg mener ikke dette er noe "hovedtrykk" eller kjempemessige greier. Nevnte det kun fordi jeg "tenkte på det" i det jeg så nomesele og rygglidelser. Dette er bl.a grunnen til at Labradorer og "kvadrathunder" (med stor/kraftig kropp rundt nedre delen av ryggen/lenden) ikke har det ideelt i nomeseler av versjon x-back :)

Nei, det blir ikke press på ryggen, hvis du har tegnet inn pilen, er den tegnet inn feil. Presset kommer på brystet og på halsen (ovenfor skulderbeina). Hvis du hadde hatt en slik sele, og prøvd å kjent hvor presset kom, ville du nok blitt overrasket over at det ikke er ryggen. Krysset på ryggen er forøvrig sydd litt "større" slik at når hunden står normal, ligger ikke krysset nedpå. Når hunden trekker og bruker ryggen i prosessen, skyver den ryggen opp; og der har du årsaken til at selen er sydd slik med ekstra rom under krysset på ryggen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Så lenge hunden ikke har prolaps i nakken, kan den vel gå i halsbånd. Det er heller ingen seler som skaper en konflikt mellom prolaps og selebruk, da 99% av alle seler er laget for at hoved trekk punkt skal ligge på bogen og ikke ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hunden ikke har prolaps i nakken, kan den vel gå i halsbånd. Det er heller ingen seler som skaper en konflikt mellom prolaps og selebruk, da 99% av alle seler er laget for at hoved trekk punkt skal ligge på bogen og ikke ryggen.

Nei, den sitter i overgangen mellom brystvirvler og de lenger bak, som jeg ikke husker navnet på, hehe. Dyrlegen sa det ikke var noe i veien for å bruke halsring så lenge den ikke sitter i nakken.

Blir en liten shoppingtur på oss for å finne en sele som bikja virker komfortabel med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det blir ikke press på ryggen, hvis du har tegnet inn pilen, er den tegnet inn feil. Presset kommer på brystet og på halsen (ovenfor skulderbeina). Hvis du hadde hatt en slik sele, og prøvd å kjent hvor presset kom, ville du nok blitt overrasket over at det ikke er ryggen. Krysset på ryggen er forøvrig sydd litt "større" slik at når hunden står normal, ligger ikke krysset nedpå. Når hunden trekker og bruker ryggen i prosessen, skyver den ryggen opp; og der har du årsaken til at selen er sydd slik med ekstra rom under krysset på ryggen. :)

Og om du dermed har et drag rett bakover, og krysset ikke beveger seg høyt nok ifht. hundens bruk av rygg og kropp : press.

Jeg tror jeg har sagt det tyve gang nå, det er ikke noe kjempegreier og det har strengt tatt ingen ting med denne hunden å gjøre da jeg regner med den neppe vil brukes til hardcore trekk. Men når folk har et abnormalt behov for å motsi noen så må man få forklare seg :) Dette er iallefall årsaken jeg har fått fra seleverkstedet, dere får sende mail og spørre dem om det videre er uenigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om du dermed har et drag rett bakover, og krysset ikke beveger seg høyt nok ifht. hundens bruk av rygg og kropp : press.

Jeg tror jeg har sagt det tyve gang nå, det er ikke noe kjempegreier og det har strengt tatt ingen ting med denne hunden å gjøre da jeg regner med den neppe vil brukes til hardcore trekk. Men når folk har et abnormalt behov for å motsi noen så må man få forklare seg :icon_confused: Dette er iallefall årsaken jeg har fått fra seleverkstedet, dere får sende mail og spørre dem om det videre er uenigheter.

Hadde helt glemt denne.. :)

Hvilke hunder er dette et problem på? Mynder? :wub: Schäfer? ( :) ?) Jeg klarer ikke å se for meg at dette er et svært problem på relativt normal-bygde hunder, beklager. Når hunden står helt vanlig, vil man se at dette krysset er ganske løst, og stikker på en måte opp fra ryggen til hunden; ergo - god plass til rygg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...