Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele til hund som trolig har prolaps


Matmora

Recommended Posts

Og om du dermed har et drag rett bakover, og krysset ikke beveger seg høyt nok ifht. hundens bruk av rygg og kropp : press.

Jeg tror jeg har sagt det tyve gang nå, det er ikke noe kjempegreier og det har strengt tatt ingen ting med denne hunden å gjøre da jeg regner med den neppe vil brukes til hardcore trekk. Men når folk har et abnormalt behov for å motsi noen så må man få forklare seg :whistle: Dette er iallefall årsaken jeg har fått fra seleverkstedet, dere får sende mail og spørre dem om det videre er uenigheter.

Har du drag rett bakover, eller nedover.. så er det jo faktisk meningen at det skal bli et slags press, det er jo sånn selen fungerer. Men ja, da mister den sin funksjon som sele for en hund som ikke skal ha press på ryggen.

Men nomeselen er jo bygd for et drag bakover eller svakt nedover.. så da er det jo bare naturlig at man får press på ryggen når man har riktig drag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du drag rett bakover, eller nedover.. så er det jo faktisk meningen at det skal bli et slags press, det er jo sånn selen fungerer. Men ja, da mister den sin funksjon som sele for en hund som ikke skal ha press på ryggen.

Men nomeselen er jo bygd for et drag bakover eller svakt nedover.. så da er det jo bare naturlig at man får press på ryggen når man har riktig drag.

Neineinei! Sorry at jeg virker skarp og som om jeg har et iboende behov for å motsi folk, men det stemmer rett og slett ikke!

Drar man en nomesele bakover, vil man kjenne at trekkpunktet kommer på brystet/over skulderbladene. Deretter er det litt, men ganske mye mindre, på undersiden av hunden. På nakken og videre bak på ryggen så er det knapt noe press!

Det ser kanskje ikke sånn ut ved første øyekast, men prøv en slik sele på en normal(stor) hund, prøv å dra i selen, prøv å observer når hunden trekker - det kommer ikke press på ryggen! Iiih. Blir nesten litt irritert nå. :whistle:

Jeg kan skjønne at hvis man har en mynde så vil kanskje selen kunne lage litt mer press enn ellers, men nå er det en kjent sak at ikke alle seler passer alle hunder.. Da kan dere heller begynne å hyle om at selen må tilpasses hunden, slik man gjør i andre sele-tråder. Ikke komme og påstå at selen lager press på ryggen til hva som oppfattes å være en stor del av Norges hundebefolkning. Det er generelt ikke et problem. Eller kanskje skal jeg begynne å hyle om halvnomeseler, si at den kveler alle hunder og får de til å kaste opp, bare fordi det skjedde med min hund? :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neineinei! Sorry at jeg virker skarp og som om jeg har et iboende behov for å motsi folk, men det stemmer rett og slett ikke!

Drar man en nomesele bakover, vil man kjenne at trekkpunktet kommer på brystet/over skulderbladene. Deretter er det litt, men ganske mye mindre, på undersiden av hunden. På nakken og videre bak på ryggen så er det knapt noe press!

Det ser kanskje ikke sånn ut ved første øyekast, men prøv en slik sele på en normal(stor) hund, prøv å dra i selen, prøv å observer når hunden trekker - det kommer ikke press på ryggen! Iiih. Blir nesten litt irritert nå. :blink:

Jeg kan skjønne at hvis man har en mynde så vil kanskje selen kunne lage litt mer press enn ellers, men nå er det en kjent sak at ikke alle seler passer alle hunder.. Da kan dere heller begynne å hyle om at selen må tilpasses hunden, slik man gjør i andre sele-tråder. Ikke komme og påstå at selen lager press på ryggen til hva som oppfattes å være en stor del av Norges hundebefolkning. Det er generelt ikke et problem. Eller kanskje skal jeg begynne å hyle om halvnomeseler, si at den kveler alle hunder og får de til å kaste opp, bare fordi det skjedde med min hund? :ermm:

Feil formulert meg ganske her ser jeg. Mente egentlig ikke press, bare at selen liksom faktisk da kommer inntil hunden, og selvfølgelig klar over at trekkpunktet ligger ved brystet.

Mente bare at forskjellen på drag svakt oppover og svakt nedover er at selen "kommer inntil" ryggen, ikke at det blir noe spesielt trykk eller press.

Men jeg skjønner godt at det kan oppfattes som om det var det jeg mente (litt feil valg av ord!) Så ingen grunn til å bli irritert :blink:

Og det er jo fint om du forteller om ditt tilfelle med halvnome samtidig som du forklarer litt om hunden din. Så kan folk lettere se om de har lignende hund, eller om de fint kan bruke halvnome på hunden sin (nå spørs det jo hva slags halvnome du mener da, finnes jo ørten der ute).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...