Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele til hund som trolig har prolaps


Matmora

Recommended Posts

Skrevet

Og om du dermed har et drag rett bakover, og krysset ikke beveger seg høyt nok ifht. hundens bruk av rygg og kropp : press.

Jeg tror jeg har sagt det tyve gang nå, det er ikke noe kjempegreier og det har strengt tatt ingen ting med denne hunden å gjøre da jeg regner med den neppe vil brukes til hardcore trekk. Men når folk har et abnormalt behov for å motsi noen så må man få forklare seg :whistle: Dette er iallefall årsaken jeg har fått fra seleverkstedet, dere får sende mail og spørre dem om det videre er uenigheter.

Har du drag rett bakover, eller nedover.. så er det jo faktisk meningen at det skal bli et slags press, det er jo sånn selen fungerer. Men ja, da mister den sin funksjon som sele for en hund som ikke skal ha press på ryggen.

Men nomeselen er jo bygd for et drag bakover eller svakt nedover.. så da er det jo bare naturlig at man får press på ryggen når man har riktig drag.

Skrevet

Har du drag rett bakover, eller nedover.. så er det jo faktisk meningen at det skal bli et slags press, det er jo sånn selen fungerer. Men ja, da mister den sin funksjon som sele for en hund som ikke skal ha press på ryggen.

Men nomeselen er jo bygd for et drag bakover eller svakt nedover.. så da er det jo bare naturlig at man får press på ryggen når man har riktig drag.

Neineinei! Sorry at jeg virker skarp og som om jeg har et iboende behov for å motsi folk, men det stemmer rett og slett ikke!

Drar man en nomesele bakover, vil man kjenne at trekkpunktet kommer på brystet/over skulderbladene. Deretter er det litt, men ganske mye mindre, på undersiden av hunden. På nakken og videre bak på ryggen så er det knapt noe press!

Det ser kanskje ikke sånn ut ved første øyekast, men prøv en slik sele på en normal(stor) hund, prøv å dra i selen, prøv å observer når hunden trekker - det kommer ikke press på ryggen! Iiih. Blir nesten litt irritert nå. :whistle:

Jeg kan skjønne at hvis man har en mynde så vil kanskje selen kunne lage litt mer press enn ellers, men nå er det en kjent sak at ikke alle seler passer alle hunder.. Da kan dere heller begynne å hyle om at selen må tilpasses hunden, slik man gjør i andre sele-tråder. Ikke komme og påstå at selen lager press på ryggen til hva som oppfattes å være en stor del av Norges hundebefolkning. Det er generelt ikke et problem. Eller kanskje skal jeg begynne å hyle om halvnomeseler, si at den kveler alle hunder og får de til å kaste opp, bare fordi det skjedde med min hund? :whistle:

Skrevet

Neineinei! Sorry at jeg virker skarp og som om jeg har et iboende behov for å motsi folk, men det stemmer rett og slett ikke!

Drar man en nomesele bakover, vil man kjenne at trekkpunktet kommer på brystet/over skulderbladene. Deretter er det litt, men ganske mye mindre, på undersiden av hunden. På nakken og videre bak på ryggen så er det knapt noe press!

Det ser kanskje ikke sånn ut ved første øyekast, men prøv en slik sele på en normal(stor) hund, prøv å dra i selen, prøv å observer når hunden trekker - det kommer ikke press på ryggen! Iiih. Blir nesten litt irritert nå. :blink:

Jeg kan skjønne at hvis man har en mynde så vil kanskje selen kunne lage litt mer press enn ellers, men nå er det en kjent sak at ikke alle seler passer alle hunder.. Da kan dere heller begynne å hyle om at selen må tilpasses hunden, slik man gjør i andre sele-tråder. Ikke komme og påstå at selen lager press på ryggen til hva som oppfattes å være en stor del av Norges hundebefolkning. Det er generelt ikke et problem. Eller kanskje skal jeg begynne å hyle om halvnomeseler, si at den kveler alle hunder og får de til å kaste opp, bare fordi det skjedde med min hund? :ermm:

Feil formulert meg ganske her ser jeg. Mente egentlig ikke press, bare at selen liksom faktisk da kommer inntil hunden, og selvfølgelig klar over at trekkpunktet ligger ved brystet.

Mente bare at forskjellen på drag svakt oppover og svakt nedover er at selen "kommer inntil" ryggen, ikke at det blir noe spesielt trykk eller press.

Men jeg skjønner godt at det kan oppfattes som om det var det jeg mente (litt feil valg av ord!) Så ingen grunn til å bli irritert :blink:

Og det er jo fint om du forteller om ditt tilfelle med halvnome samtidig som du forklarer litt om hunden din. Så kan folk lettere se om de har lignende hund, eller om de fint kan bruke halvnome på hunden sin (nå spørs det jo hva slags halvnome du mener da, finnes jo ørten der ute).

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
    • Har en ikke røykefri hund som jeg sliter med å nappe ørene på. Har sett at det er en slags saks man kan nappe det lettere på. Eller finnes det noe annet enn fingrene? Hunden jeg har stritter sånn i mot og jeg sliter virkelig siden hun er ekstremt hårsår. Jeg får ikke tak i pelsen der fordi hun vrir seg unna med kroppen og med hodet og alt. Og jeg kan ikke dra til dyrlegen hver eneste gang heller.
    • Det kommer jo an på om du ønsker å åpne og lukke port hver gang du skal kjøre inn og ut. Jeg ville nok hatt bil og kjøring utenfor gjerdet, for å unngå fare for påkjørsel av hunder.
    • Er det lurest å ha gjerde der man parkerer bilen også? Da må man ha port. Eller lurest å kun ha gjerde der man ikke kjører bil?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...