Gå til innhold
Hundesonen.no

What to choose?


xxx12345

Recommended Posts

kooiker.jpg

phalene.jpg

Ikke sånn utrolig like synes jeg. Skulle det være noen tvil så er phalene nederst. :)

Jeg har aldri møtt en Phalene som ser sånn ut.. den er utrolig pelsete. Og aldri møtt en Kooiker med så tynn pels.. Men det er vel bare jeg som har møtt ekstremt rare hunder, beklager det. Min ligner ihvertfall på de Kooikeren jeg har møtt.

Tenkte akkurat det samme :) Det kommer vel kanskje an på øyet som ser? ;)

Ikke øyet som ser, men hundene jeg har møtt, og utseende på min egen.

Har møtt endel Papilloner, og alle disse har laget MYE lyd

Ok, da er jeg bare utrolig heldig, og har møtt mange. Men mest Phalene som ikke har bråket da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 92
  • Created
  • Siste svar

Men Tinka-Tequilla, du har vel selv skrevet at du ikke er helt sikker på om hunden din er renraset? Da er det vel ikke så rart om hun skiller seg ut isåfall, både fysisk og mentalt.

Enig i at den kooikeren nok var litt korthåret, tok det første og beste. Men likevel synes jeg nå ikke de to rasene er så like. Begge er langhårede med hengeører. Men jeg kan jo se hva du mener når du sammenligner dem også, men likevel synes jeg de er veldig forskjellige hunder.

Phalenen ser nå ut som de fleste jeg har vært borti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri møtt en Phalene som ser sånn ut.. den er utrolig pelsete. Og aldri møtt en Kooiker med så tynn pels.. Men det er vel bare jeg som har møtt ekstremt rare hunder, beklager det. Min ligner ihvertfall på de Kooikeren jeg har møtt.

Ikke øyet som ser, men hundene jeg har møtt, og utseende på min egen.

Halloo! Snakker om Phalene da, ikke Papillon (selvom jeg ikke har møtt mange som bråker mye der heller). Er min liksom the odd one out?

Du vet jo ikke om din er ren phalene. Jeg syns din ser ut som den er blandet med noe kooiker. Den er ihvertfall litt for stor til å være ren phalene sånn som jeg har fått med meg uti fra det du har sagt. Og den Phalenen på bildet har fin pels den. Ikke for mye der. Min papillon har så mye pels, og de har da samme rasestander, så regner med de skal se like ut bortsett fra ørene. Og jeg nevnte papillon lengre oppe så kanskje Victoria mente det. Min papillon bjeffer nemlig en del, ihvertfall om kvelden da hun er mørkredd og liker å si hei med et boff til fremmede :) Ikke noe fiendlig, hun logrer og alt, det er bare sånn hun sier hei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ja ja.. da er det bare mine rare møter med andre hunder. Har jo ikke møtt alle andre så er jo fullt mulig at jeg kun har møtt de som skiller seg ut.

Joda, hun er renraset, det har jeg fått bekreftet. Men var usikker en periode ja. Men søstrene jeg har fått kontakt med veier 3,5kg og har snakket med Phalene-oppdretter som fortalte meg at det av og til ble en stor en i et kull, samme som i nakenhundkullene fødes det noen med hår, og boksere føder noen hvite.

Men hun er jo ganske korthåret så det kan jo hende jeg bare går utifra at de ser sånn ut :) Men men, argumentet mitt var jo også lyden til Kooikeren da. Også at den stiller i samme utseendesklasse liksom.

Som, liker du ikke Vorsther så er det ikke så stor sjanse for å like Weimaraner heller liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte akkurat det samme :) Det kommer vel kanskje an på øyet som ser? :)

Noe må det være...

Hun utelukker Phalenen pga utseende, er Kooikeren da så mye bedre? Poenget er vel å finne én rase som passer best, ikke ørti som passer til henne.

Og etter hva jeg har hørt og møtt så er også Kooiker en hund som varsler og har lyd iseg.

Ja, vi har sikkert forskjellig syn på det - men for meg ser kooikeren mye mer ut som en spaniel enn en phalene - og ja, jeg har møtt begge rasene.

Nå er vel ikke kooikeren på lista til linkr, men jeg er rimelig sikker på at det IKKE er fordi den, i følge deg, ser ut som en phalene. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, veldig søte! Den står på lista mi over mulig rase for min alderdom. Men jeg tror pelsen er en handfull.

Pelsen er nok ikke stort verre enn på briard og beardis egentlig - forskjellen er vel helst størrelsen på hundene :)

Ok, det med utseende respekter jeg fullt. Men har aldri møtt noen som har problemer med lyd i sin, og min har jeg knapt hørt boffe, aldri gneldret og knurrer kun på kommando.

Jeg lurer på om ikke småhundeiere har en særdeles selektiv hørsel ? Jeg synes det er myyyye lyd i de fleste små hunder jeg har møtt... :)

Parson og Tibbe seiler opp som favoritter her nå (sammen med DS), men kom gjerne med flere forslag.

Tibbene er vel generelt friske hunder, men de har jo selvsagt noe øyeproblemer som LL (linseluksasjon) og PRA. De har vel så vidt jeg husker fått DNA-tester for begge sykdommene, så her er det iallefall muligheter for å holde det i sjakk. Det er vel også såvidt noe HD på rasen, men det er vel ikke det jeg ville vært mest bekymret for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan si noe om helsesituasjonen på de to rasene forresten?

Tibetanske terrieren kan jeg ikke si så mye om annet enn det lille jeg har hørt fra eiere selv, og de sier det er en frisk rase som ikke plages av noe særsklit.

Parson, etter min erfaring, som begynner bli noen år, er en sunn rase. Tispen jeg har nå, snart 11 år og en hardbarket agilityutøver siden ettårsalder, har jeg knapt vært til veterinær med (forutenom vaksiner). Måtte kastereres i fjor pga syster i eggstokken, men det er jo ganske "vanlig" på en så "voksen" (liker ikke kalle henne gammel :) ) hund uansett rase. Har hatt en hannhund som jeg dessverre måtte avlive bare 2 1/2 år gammel pga epilepsi, men det er ingen rasetypisk plage, hvis du skjønner. Har knapt hørt om andre med den diagnosen, men klart det kan dukke opp slikt uansett rase.

Lykke til i søken etter hund - gleder meg å høre hva du ender opp med! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så artig at så mange nevner Parson Russell terrieren! :) Folk begynner å få øynene opp for rasen i Norge og det er på tide :)

En av grunnene til at jeg valgte rasen selv var jo det at den er så frisk og sunn som den er. Det er ingen spesielle sykdommer som er vanlig hos rasen. Eneste syke parson jeg har hørt om er en med Calvé-Legg-Perthes, men det sies at det kom av miljø og ikke arv.

Napping kjenner du jo til fra før. Rasen nappes ned rundt to, tre ganger i året. Om du vil ha hunden i utstillingskondisjon kan det være greit å nappe litt oftere, men da trenger du jo ikke å neppe helt ned hver gang. Selma er broken (en mellomting mellom glatt og stri) og trenger egentlig ganske lite pelsstell vil jeg si. Det er lett å holde henne fin.

Ellers er Parson Russell terrieren aktiv og glad. Tror den trenger litt faste rammer og konsekvent oppdragelse, men det gjelder vel alle raser?

Spør gjerne hvis du lurer på noe spesielt, jeg elsker å snakke om rasen!

Og hvis du venter ett år med å kjøpe valp så kunne du kanskje fått et avkom etter Selma ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tibbene er vel generelt friske hunder, men de har jo selvsagt noe øyeproblemer som LL (linseluksasjon) og PRA. De har vel så vidt jeg husker fått DNA-tester for begge sykdommene, så her er det iallefall muligheter for å holde det i sjakk. Det er vel også såvidt noe HD på rasen, men det er vel ikke det jeg ville vært mest bekymret for.

Med DNAtest så er det jo ikke store problemet - da bør man jo klare å unngå det om man er noenlunde seriøs. Hvor store/tunge er de egentlig? *lete opp info*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ferdig med den Phalene diskusjonen. Jeg skal ihvertfall ikke ha en til, har hatt nok flaks med Tinka når det gjelder lyd skjønner jeg. For jeg har ikke selektiv hørsel, kun en hund som ikke lager lyd.

PS Phalene er en spaniel :)

Men jeg syntes virkelig at PRT virker flotte og du har jo ikke noe imot litt pelsstell virker det som.

Ellers har jeg møtt en haug med Tibetanske terriere, en oppdretter på tur. Og det var alle aldre.. virket som flotte balanserte hunder. Dog litt større en jeg trodde, men ikke for store til at man kunne løfte de opp.

Også er det jo mye forskjellige farger er det ikke? Eller kombinasjoner (flekker altså)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå syns jeg det er trist at alle småhunder automatisk er bråkebøtter, bare fordi de veier under 5kg..

Av mine hunder er det My som bjeffer lettest og mest. Emma bjeffer bare når det kommer folk eller hvis hun skal jage bort elg osv :) Jeg hører henne aldri bjeffe ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene til at jeg valgte rasen selv var jo det at den er så frisk og sunn som den er. Det er ingen spesielle sykdommer som er vanlig hos rasen. Eneste syke parson jeg har hørt om er en med Calvé-Legg-Perthes, men det sies at det kom av miljø og ikke arv.

Betryggende.

Napping kjenner du jo til fra før. Rasen nappes ned rundt to, tre ganger i året. Om du vil ha hunden i utstillingskondisjon kan det være greit å nappe litt oftere, men da trenger du jo ikke å neppe helt ned hver gang. Selma er broken (en mellomting mellom glatt og stri) og trenger egentlig ganske lite pelsstell vil jeg si. Det er lett å holde henne fin.

Det er vel kanskje en liten forskjell på DS pg parson der, men jeg er ganske overbevist om at det er mer pelsstell på DS enn parson.

Ellers er Parson Russell terrieren aktiv og glad. Tror den trenger litt faste rammer og konsekvent oppdragelse, men det gjelder vel alle raser?

De er vel ikke helt ulike DS inni hodet sånn egentlig..

Spør gjerne hvis du lurer på noe spesielt, jeg elsker å snakke om rasen!

Og hvis du venter ett år med å kjøpe valp så kunne du kanskje fått et avkom etter Selma :)

Jeg får vel ørene fulle på kurset til helga nå tenker jeg *flir* Kan du ikke parre Selma nå da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. her er det noe jeg tydeligvis ikke har fått med meg.. Skal du ikke parre C eller stille henne noe mere? Hva har skjedd??

Ellers ville jeg sett litt nærmere på pumi jeg.. Kontakt Aashild på kennel Niwigga.. Hun har både pumi og hvit og sort/sølv DS, og kan sikkert fortelle deg litt om likheter og forskjeller på de to rasene..

Samme med Schnaffentangen.. Hun driver jo også oppdrett av hvit DS i tilegg til affenpincher :)

Andre små raser jeg har vurdert er norwich terrier og australsk terrier.. Ellers er jeg veldig forelsket i Cesky terrieren.. De er jo noe lik DS'en bortsett fra lenger skjørter. .men disse skal ikke nappes, men barberes, noe som enkler pelstellet endel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. her er det noe jeg tydeligvis ikke har fått med meg.. Skal du ikke parre C eller stille henne noe mere? Hva har skjedd??

C er øyelyst med katarakt, og siden jeg da nå har to stk som ikke kan avles på pga øyeproblematikk vurderer jeg å bytte rase. Ikke bestemt meg ennå da :)

Ellers ville jeg sett litt nærmere på pumi jeg.. Kontakt Aashild på kennel Niwigga.. Hun har både pumi og hvit og sort/sølv DS, og kan sikkert fortelle deg litt om likheter og forskjeller på de to rasene..

Samme med Schnaffentangen.. Hun driver jo også oppdrett av hvit DS i tilegg til affenpincher ;)

Funnet om pumi: "En glad, nysgjerrig og spontan hund. Pumien kan være høylydt, og har et bra vaktinnstinkt."

Not for me..

Andre små raser jeg har vurdert er norwich terrier og australsk terrier.. Ellers er jeg veldig forelsket i Cesky terrieren.. De er jo noe lik DS'en bortsett fra lenger skjørter. .men disse skal ikke nappes, men barberes, noe som enkler pelstellet endel :)

Er ikke noe pluss at de er mer kortbeinte enn de jeg har, men australsk kan kanskje være verdt å se nærmere på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo, forresten. Om du liker rasen. Bedlintonterrier! De er herlige vesener. Og en facebook venn av meg skal parre tispa si nå. Hun er en av norges mestvinnende tisper og hanhunden hans er en russisk import som er int ch og vunnet rubbel og bit. Så valpene blir nok knall :)

Edit: ups.... Postet litt her jeg gitt... sorry.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel kanskje en liten forskjell på DS pg parson der, men jeg er ganske overbevist om at det er mer pelsstell på DS enn parson.

Jeg tror nok også det er litt mer pelsstell på DS ja, men som sagt er Selma broken så kan jo være jeg hadde følt det anderledes om jeg hadde hatt en strihåret.

De er vel ikke helt ulike DS inni hodet sånn egentlig..

Nå kjenner jeg ikke DS SÅ godt, men jeg ser for meg faktisk at de ikke er så alt for ulike mentalt.

Jeg får vel ørene fulle på kurset til helga nå tenker jeg *flir* Kan du ikke parre Selma nå da? :)

;)

Parre nå ja :P Kullbroren til Selma har nettopp blitt pappa da. De valpene er helt sinnsykt søte! Selma skal bli voksen og så skal jeg sjekke litt hd, ad, øyelyse,evt baer-teste og litt sånt. Også er det vanskeligere å finne en hanne jeg liker enn jeg trodde også. Så kan vel ta litt tid dette. Men ellers har Selma veldig fine linjer og tilfører absolutt noe nytt og bra til Norge om hun får valper :) (Begge foreldrene er jo importer også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...