Gå til innhold
Hundesonen.no

What to choose?


xxx12345

Recommended Posts

Ja, som mange sikkert har fått med så ble avlsplanene mine på C brått satt et stopper for. Da sitter jeg brått her med to hunder jeg ikke kan stille ut eller ha valper på (dvs C kan stilles men det er mye jobb for å holde en DS i utstillingskondisjon, og når hun ikke trives med det så..). Derfor tenker jeg å skaffe meg en ny hund i tillegg til disse to. DS er fremdeles på lista, men så tenker jeg - det kan jo være noe annet der ute som også passer meg kjempebra, kanskje enda bedre?

Kriteriene:

- Ikke mer pelsstell enn på DS, helst mindre

- Størrelse liten til medium, men ikke av de aller minste

- Ikke ha spesifikke bruksområder (jakt osv)

- Helst røytefri, men dette er ikke et krav

- Kjent som en frisk rase

- Normalbygd i kroppen (helst kvadratisk eller nært opp til kvadratisk)

Raser med utstående øyne eller flatt ansikt utgår.

Mulig flere kriterier kommer etter som jeg blir gjort oppmerksomme på dem. Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 92
  • Created
  • Siste svar

DSG er ikke en rase jeg har falt for desverre.

Lundehunden har vel endel helseissues?

Har du truffet mange av rasen? Jeg likte de ikke jeg heller :) syntes de var både stygge og rare første gang jeg traff et individ. Men når man får truffet noen, så er det umulig å ikke like dem :-) Jeg står iverfall klar til å svare dersoom du har spørsmål, og ønsker deg masse lykke til i valg av rase :) Krysser fingrer for at du får en sykdomsfri valp! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DP'er er fine, veldig fine. Men det virker som det har gått inflasjon i dem de siste årene, med tilhørende oppblomstring i diskutabelt gemytt. Veldig mye gneldring og hissigheter oppleves det som når man ofte har stilt i samme ring som dem på utstilling.

Det kommer helt sikkert en basselusk inn i heimen en gang, men ikke nå - tror jeg...

Edit: Affer er dritsøte, men jeg kjenner ikke rasen. Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Affer er dritsøte, men jeg kjenner ikke rasen. Anyone?

Jeg kjenner den ikke selv, vet bare at den løper myyyyye tregere enn en berner, og det er dumt når de lar gruppe 2 gå alfabetisk... Gamle Movi løp bak affenpinscheren Esther sikkert 10 ganger i løpet av deres felles storhetstid. Det var slik jeg oppdaget affensakene.

Jeg har skravlet litt med ei som har affen (barnebarn av Esther, faktisk), og hun er i hvert fall helt frelst.

Når jeg tenker meg, har vel hennes mor oppdrett av både DS og affen - kennel Schnaffentangen. De bør jo kunne si noe om likheter og forskjeller, pro et con.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med dvergpuddel eller mellompuddel? Er jo litt med klipping og pels da.

Pudler slår meg å ha enda mer pelsstell enn DS, spesielt om de skal holdes i utstillingskondosjon.

Jeg kjenner den ikke selv, vet bare at den løper myyyyye tregere enn en berner, og det er dumt når de lar gruppe 2 gå alfabetisk... Gamle Movi løp bak affenpinscheren Esther sikkert 10 ganger i løpet av deres felles storhetstid. Det var slik jeg oppdaget affensakene.

Jeg har skravlet litt med ei som har affen (barnebarn av Esther, faktisk), og hun er i hvert fall helt frelst.

Når jeg tenker meg, har vel hennes mor oppdrett av både DS og affen - kennel Schnaffentangen. De bør jo kunne si noe om likheter og forskjeller, pro et con.

Nå bruker de å la småtassene i gr 2 gå samlet heller enn alfabetisk, men at de er tregere har vel en sammenheng med 50 cm kortere bein *flir* Schnaffetangen kjenenr jeg til very briefly, men snoke litt på hjemmesiden kanskje..

Ellers kom Rak inn på sidelinjen her med tibetansk terrier. Kom gjerne med innspill om noen kjenenr rasen, for de er jo skrekkelig søte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er alltid gøy med folk som gir forslag- Men ikke helt leser tråden, - Ikke mer pelsstell enn på DS, helst mindre - Jeg er helt sikker på at en dverg/mellom puddel har mer pelsstell enn enn DS :)

Etnahund?

Engelsk Toy Terrier?

Parson russell Terrier?

Whippet?

Manchester Terrier?

Det var de jeg kom på innenfor kriteriene dine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etnahund - kjenner ikke rasen. Men satser på at Tøfflus eller Noviosv kommer med innspill her.

Engelsk toy blir for smått.

Parson tipper jeg Sara komemr med innspill på. Er også en rase som er veldig med i vurderingen, men trenger mer info om sykdom osv.

Whippet - nei, da heller lukis, men det får bli senere i livet engang.

MT - har vært med i vurderingen. Såpass mye at jeg har sendt mail til raseklubben i UK. Fikk et halvdårlig svar. Kontaktet oppdretter. Fikk ikke svar. Om det er representativt for rasemiljøet vil jeg ikke ha den rasen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er alltid gøy med folk som gir forslag- Men ikke helt leser tråden, - Ikke mer pelsstell enn på DS, helst mindre - Jeg er helt sikker på at en dverg/mellom puddel har mer pelsstell enn enn DS :)

Beklager for det :) Leste tråden, derfor jeg skrev kommentaren om klipping bak. Har ikke puddel eller ds, så jeg aner ikke hvor mye pelsstell det er på noen av dem. Burde heller droppe å svare når man ikke vet bedre, beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bruker de å la småtassene i gr 2 gå samlet heller enn alfabetisk, men at de er tregere har vel en sammenheng med 50 cm kortere bein *flir* Schnaffetangen kjenenr jeg til very briefly, men snoke litt på hjemmesiden kanskje..

Har jeg bedt deg om å svare saklig og rasjonelt????? :)

Men ja, gruppe to sendes inn i store ringen noe mer fornuftig nå enn i 1995-1998, da Movi og Esther herjet ringene sammen.

Det er også en eller to oppdrettere på Sørlandet et sted, Wirothi's Marvin ble vel verdensvinner et år, trur eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lundehunden har vel endel helseissues?

Lundehunden har ett rasespesifikt helseissue, en predisposisjon for mage-/tarmproblemer (IL/PLE), men om rasen ellers interesserer deg, bør du undersøke nærmere hva det innebærer før du avskriver rasen. Min snart 10 år gamle lundedame ligger nå i sofaen ved siden av meg og ser veldig fornøyd ut etter dagens 2-3 timer ute på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. parson er vel de oftest i strihår, og da er det vel litt pelsstell?

Nå har jeg hatt den gleden av å hilse på Selma noen ganger, så den biten kjenenr jeg til. Men de har likevel mindre pelsstell enn DS har siden de ikke må kammes flokefri jevnlig.

Har jeg bedt deg om å svare saklig og rasjonelt????? :)

*Flir*

Men ja, gruppe to sendes inn i store ringen noe mer fornuftig nå enn i 1995-1998, da Movi og Esther herjet ringene sammen.

Det er også en eller to oppdrettere på Sørlandet et sted, Wirothi's Marvin ble vel verdensvinner et år, trur eg.

De driver nå også visstnok med DS i tillegg. Få sjekke de litt nærmere.

Lundehunder er flotte, men vet ikke helt - de har ikke helt fanget oppmerksomheten min.

Så pr nå, ut i fra de forslagene som har kommet i kveld, er lista over aktuelle raser denne:

- Affenpinscher

- Parson

- Tibetansk terrier

Edit:

Stine, de blir litt for sjeldne for meg. Foretrekker å ha litt flere oppdrettere å velge i.

Edit 2:

Sheltie?

Pumi kanskje? (Røyter ikke, men skal vel klippes i ny og ned)

Kooiker, lagotto, portugisisk vannhund? Spansk vannhund? (To/tre sistnevnte skal vel klippes, men vet ikke hvor mye pelsstell det er på de generelt)

Sheltie er ikke min rase. Portis og spansk vannhund blir nummeret for store i forhold til hva jeg ønsker. Lagottoen liker jeg ikke. Kooiker og pumi kjenenr jeg ikke til, info?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers kom Rak inn på sidelinjen her med tibetansk terrier. Kom gjerne med innspill om noen kjenenr rasen, for de er jo skrekkelig søte..

Artige og sjarmerende hunder, synes jeg. Det er jo en del pelsstell, men på en helt annen måte enn DS. Det er jo kun børsting, men det må jo tas jevnlig for å holde dem i utstillingskondisjon selvsagt. Det er vel litt lyd i dem, men ikke verre enn de fleste andre småhunder (jepp, jeg generaliserer her nå :)). Det er spreke hunder med et sunt eksteriør iallefall :). Om du er interessert kan du få kontakter til seriøse oppdrettere... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...