Gå til innhold
Hundesonen.no

Å fôre med vom og hundemat


tm100001

Recommended Posts

Kan jeg spørre hvilket tørrfôr dere bruker nå da, som har over 28 % oe fra animalsk protein? Der er kraftig forskjell på rått og behandlet protein, og for moren din skulle ikke dette være vanskelig å sette seg inn i. Om Valpis skulle fått Sprint (hun får nå 1000g av 33/25/kylling og er meget slank), ville det blitt ca 650-700 g pr dag på henne, jeg skal love deg at hun aldri i livet hadde blitt mett! Næringsmessig riktig, men altfor lite i volum. Hun er allerede glad i mat, men med Sprint er jeg redd hun ville begynt å mase om mat/lete etter mat/stjele mat, rettogslett fordi hun var sulten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvilket tørrfôr dere bruker nå da, som har over 28 % oe fra animalsk protein? Der er kraftig forskjell på rått og behandlet protein, og for moren din skulle ikke dette være vanskelig å sette seg inn i. Om Valpis skulle fått Sprint (hun får nå 1000g av 33/25/kylling og er meget slank), ville det blitt ca 650-700 g pr dag på henne, jeg skal love deg at hun aldri i livet hadde blitt mett! Næringsmessig riktig, men altfor lite i volum. Hun er allerede glad i mat, men med Sprint er jeg redd hun ville begynt å mase om mat/lete etter mat/stjele mat, rettogslett fordi hun var sulten.

Beklager, men jeg har ikke så veldig lyst til å diskutere dette. Har ikke peiling selv så :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men jeg har ikke så veldig lyst til å diskutere dette. Har ikke peiling selv så :whistle:

Altså, jeg skjønner at du er litt mellom barken og veden, det er liksom oss på sonen, deg selv og din mamma. MEN, når du spør oss på sonen som råfôrer og har gjort det i åresvis, så har vel vi mer kunnskap om dette enn mamman din som fôrer tørrt. Det at hun er veterinær betyr ikke at hun kan mer enn andre om hundeernæring, såsant hun ikke har tatt fordypning i dette og studert det. Kurs hos tørrfôrprodusenter teller ikke :banana:

Så du må nesten ta et standpunkt; høre på de som råfôrer/bruker V&H eller mamman din. Det ene er ikke mer rett enn det andre, du må bare ta et valg. Du er kjempeflink til å spørre og grave, og jeg tror nok at det ikke tar lang tid før du svarer en annen bruker som "maser" :banana: like mye som deg selv med den største selvfølge og kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg skjønner at du er litt mellom barken og veden, det er liksom oss på sonen, deg selv og din mamma. MEN, når du spør oss på sonen som råfôrer og har gjort det i åresvis, så har vel vi mer kunnskap om dette enn mamman din som fôrer tørrt. Det at hun er veterinær betyr ikke at hun kan mer enn andre om hundeernæring, såsant hun ikke har tatt fordypning i dette og studert det. Kurs hos tørrfôrprodusenter teller ikke :banana:

Hun har vært veldig interessert i dette i årevis da, men jeg forstår hva du mener :banana: Hva tenker du om å fôre en sheltie på sprint da? :banana:

Så du må nesten ta et standpunkt; høre på de som råfôrer/bruker V&H eller mamman din. Det ene er ikke mer rett enn det andre, du må bare ta et valg. Du er kjempeflink til å spørre og grave, og jeg tror nok at det ikke tar lang tid før du svarer en annen bruker som "maser" :whistle: like mye som deg selv med den største selvfølge og kunnskap.

Hihi :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har vært veldig interessert i dette i årevis da, men jeg forstår hva du mener :whistle:

Flott at hun er interessert, det er sånn man lærer! Men siden hun aldri har fôret rått, bør vel hun også begynne der hun blir anbefalt av de som kan? Etter en stund er det greitt å prøve ditt og datt for å se hva som fungerer best for seg selv og hunden(e) men har. Noen fungerer best på oksekjøtt, andre på fisk osv.

Hva tenker du om å fôre en sheltie på sprint da? :banana:

Overkill rettogslett. Sprint er for HARDT arbeidende hunder, dvs de som jobber målrettet med/mot noe (jakt, hundeløp, utholdenhetsprøver, styrkeprøver, tjenestehunder osv). En hund som løper løs og herjer i skogen "jobber" ikke på sammme måte, den mosjonerer, om du ser forskjellen? Da gir man litt ekstra av det vanlige fôret ved behov, og ikke et superfôr daglig.

Du kan sammenligne med en som skal gå på ski til nordpolen: han spiser mer vanlig mat i begynnelsen når han trener (f-eks 5 xtra brødskiver og to koteletter hver dag), etterhvert bytter han på ekstreme mengder protein (muskler/styrke), fett (ekstra energiforsyning til krisetider) og karbohydrater (stabilisere blodsukker og gir energi til søvnkriser). Under selve skituren spiser han like mye hver dag som på en uke hjemme, men fortsatt går han ned i vekt, fordi han trenger ekstremt med energi. Når han kommer hjem, må han trappe ned på maten ganske fort, ellers blir han bælfeit, selv om han fortsatt trener og er aktiv. Så det å vanne en familiehund med Sprint på veldig krevende turer er helt ok, men å bruke det som hverdagsmat mat er urettferdig for hunden, synes jeg. Enten er den passe slank og suuulten, eller mett og feit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å belønne med V&H vil bli ****** grisete.. Det har konsistens som oppbløtt leverpostei omtrent..

Ekkelt!

Prisen på V&H i pølser på 0,5kg pleier å ligge på rundt 15-16,- pr. pølse i Oslo-området ihvertfall.

Jeg handler selv i 20kg-esker, og disse står glatt noen timer uten å bli opptint.

Når det gjelder for bruker jeg faktisk Valpefor til min staff på 2,5 år. Og mengder som virkelig duger.

Dvs. jeg bruker valp og nr 25 om hverandre, og med over 500g hver dag er det vel ingen fare for at han lider av sult..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at hun er interessert, det er sånn man lærer! Men siden hun aldri har fôret rått, bør vel hun også begynne der hun blir anbefalt av de som kan? Etter en stund er det greitt å prøve ditt og datt for å se hva som fungerer best for seg selv og hunden(e) men har. Noen fungerer best på oksekjøtt, andre på fisk osv.

Hun fôret visst med dypfryst vom tidligere :whistle:

Overkill rettogslett. Sprint er for HARDT arbeidende hunder, dvs de som jobber målrettet med/mot noe (jakt, hundeløp, utholdenhetsprøver, styrkeprøver, tjenestehunder osv). En hund som løper løs og herjer i skogen "jobber" ikke på sammme måte, den mosjonerer, om du ser forskjellen? Da gir man litt ekstra av det vanlige fôret ved behov, og ikke et superfôr daglig.

Du kan sammenligne med en som skal gå på ski til nordpolen: han spiser mer vanlig mat i begynnelsen når han trener (f-eks 5 xtra brødskiver og to koteletter hver dag), etterhvert bytter han på ekstreme mengder protein (muskler/styrke), fett (ekstra energiforsyning til krisetider) og karbohydrater (stabilisere blodsukker og gir energi til søvnkriser). Under selve skituren spiser han like mye hver dag som på en uke hjemme, men fortsatt går han ned i vekt, fordi han trenger ekstremt med energi. Når han kommer hjem, må han trappe ned på maten ganske fort, ellers blir han bælfeit, selv om han fortsatt trener og er aktiv. Så det å vanne en familiehund med Sprint på veldig krevende turer er helt ok, men å bruke det som hverdagsmat mat er urettferdig for hunden, synes jeg. Enten er den passe slank og suuulten, eller mett og feit..

Blir hunden feit av mindre fett og mer protein da? :banana: Jeg trodde det var motsatt :banana:

Å belønne med V&H vil bli ****** grisete.. Det har konsistens som oppbløtt leverpostei omtrent..

Ekkelt!

Prisen på V&H i pølser på 0,5kg pleier å ligge på rundt 15-16,- pr. pølse i Oslo-området ihvertfall.

Jeg handler selv i 20kg-esker, og disse står glatt noen timer uten å bli opptint.

Når det gjelder for bruker jeg faktisk Valpefor til min staff på 2,5 år. Og mengder som virkelig duger.

Dvs. jeg bruker valp og nr 25 om hverandre, og med over 500g hver dag er det vel ingen fare for at han lider av sult..

Okei, takk for svar :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir hunden feit av mindre fett og mer protein da? :whistle: Jeg trodde det var motsatt :banana:

I lengden, ja.

Når overskuddsproteinet ikke brukes til muskeloppbygging og rent energiforbruk, lagres det som fett i kroppen. Overskuddsfett som ikke brukes til energiforbruk går rett igjennom hunden, dvs alt fra løs bais til diare. Dette gjelder RÅTT fett. Behandlet fett er spaltet på annet vis, og lagres som fett i hunden når det blir veldig mye av det. Men det en hund blir feitest av er for mye karbohydrater, noe det er minimalt av i V&H :banana: (og masse av i tørrfôr, det er bla derfor jeg gir rått)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I lengden, ja.

Når overskuddsproteinet ikke brukes til muskeloppbygging og rent energiforbruk, lagres det som fett i kroppen. Overskuddsfett som ikke brukes til energiforbruk går rett igjennom hunden, dvs alt fra løs bais til diare. Dette gjelder RÅTT fett. Behandlet fett er spaltet på annet vis, og lagres som fett i hunden når det blir veldig mye av det. Men det en hund blir feitest av er for mye karbohydrater, noe det er minimalt av i V&H :) (og masse av i tørrfôr, det er bla derfor jeg gir rått)

Jeg siterer vom og hundemat sin brosjyre om de forskjellige variantene. :)

Sprint

Kylling, storfevom, okselever, laks og egg. Vitaminisert.

Sprint er den mest proteinrike blandingen fra Vom og Hundemat. Som i Valpefôr er også her blandet innmat fjernet, men sprint inneholder enda mer okselever i tillegg til også å være tilsatt egg. Dette resulterer i en blanding med hele 32% av omsettelig energi fra protein. Sprint inneholder et meget gunstig proteinnivå for aktive hunder og egner seg svært godt til hunder som brukes til jakt, hundekjøring, lurecoursing, baneløp og agility.

Ved kun bruk av animalske råvarer er også proteinkvaliteten meget god. Godt proteinnivå sikrer lav skadefrekvens i muskulaturen og gode blodverdier.

Siden proteiner inneholder halvparten så mange kalorier som fett er sprint paradoksalt nok et magrere fôr enn hundemat og hundemat m/laks. Fôring med sprint er derfor ikke like hensiktsmessig ved foring av hunder under ekstreme forhold hvor kaloriforbruket krever en høyere energitetthet i fôret. Men som er fôr i opptreningsfasen er sprint førstevalget!

Mamma snakker også om at de andre typene er for langdistansehunder, mens sprint er for nettopp hunder som sprinter :)

For å svare på hvilket tørrfôr vi bruker: Pro Plan performance eller Pro Plan puppy salmon and rice :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...