Gå til innhold
Hundesonen.no

Å fôre med vom og hundemat


tm100001

Recommended Posts

Her er en av mine 100 tråder om VogH :ahappy:

Jeg har snakket med en annen som har Shetland Sheepdog. Hun sier at hennes sheltie valp ble mett av noen få kuler tørrfôr da den var valp.

Jeg vil klikkertrene den fra starten, og da går det jo en del godbiter. Det kan jo bli vanskelig å bruke VogH som godbiter, og jeg vil gjerne fullfôre med VogH.

Hvordan kan jeg klikkertrene og fullfôre en valp med VogH uten at den blir mett/tykk? :ahappy:

Et annet spørsmål jeg har er hvordan man "tilberder" VogH. En sheltie, spesielt en valp, spiser vel ikke så mye, og de minste pølsene er på 500 gram.

Når/hvordan skal jeg dele det (frossent eller når det er tint)?

Hvordan gjør man det klart for å spises?

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer i hvert fall med en god kniv og litt muskler å dele en slik pølse i to i frossen tilstand. Da har du 250 gram å fordele til hvert måltid i tint tilstand. Vommen klarer seg et par dager i kjøleskap uten å bli sur.

Da vi hentet X'en skulle hun ha cirka 100 gram vom til hvert måltid, og det gikk problemfritt det.

I forhold til klikkertrening kan du jo velge godbiter med lite energi? For eksempel veldig magert kjøtt, fôr beregnet på diett/voksne vil gi mindre energi enn valpefôr, også videre.

En sheltievalp trenger vel heller ikke de største godbitene, kan du skvise ut to milligram fra en smøreosttube til valpen?

Da X'en gikk på valpekurs brukte vi det ene måltidet som godbiter på kurskvelden, men vi fullfôret heller ikke med vom, hun får 50/50, så det er jo lettere sånn sett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer i hvert fall med en god kniv og litt muskler å dele en slik pølse i to i frossen tilstand. Da har du 250 gram å fordele til hvert måltid i tint tilstand. Vommen klarer seg et par dager i kjøleskap uten å bli sur.

Da vi hentet X'en skulle hun ha cirka 100 gram vom til hvert måltid, og det gikk problemfritt det.

I forhold til klikkertrening kan du jo velge godbiter med lite energi? For eksempel veldig magert kjøtt, fôr beregnet på diett/voksne vil gi mindre energi enn valpefôr, også videre.

En sheltievalp trenger vel heller ikke de største godbitene, kan du skvise ut to milligram fra en smøreosttube til valpen?

Da X'en gikk på valpekurs brukte vi det ene måltidet som godbiter på kurskvelden, men vi fullfôret heller ikke med vom, hun får 50/50, så det er jo lettere sånn sett...

Mamma har foreslått et kattungefôr med bittesmå biter, men det er vel en god del energi i det? Kanskje en liten smak leverpostei fra tube kan fungere? :ahappy:

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma har foreslått et kattungefôr med bittesmå biter, men det er vel en god del energi i det? Kanskje en liten smak leverpostei fra tube kan fungere? :ahappy:

Takk for svar!

Hvor mye energi det er i det kan du se på boksen. Det er sikkert forskjell på kattefôr også.

Med en tube kan du i hvert fall posjonere hvor mye valpen får, det viktigste er jo at det smaker godt, ikke at det fyller magen - så å slikke på en millimeter vil gi valpen mye smak.

Edit: Frolic kan du dele i fire-seks biter, og det finnes også frolic i mindre biter. Kan det være noe? Eller blir det også for stort for en sheltievalp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du skal "henge deg opp i" dette med godbiter under trening jeg. Jeg ser utfordingen med mye trening og dermed mange godbiter - men hva med å bruke leker i stedet for godbiter ? Jeg varierer veldig mht hva jeg bruker som belønning - noen øvelser belønner jeg med godbiter, andre med ballkasting, atter andre med drakamp (nå liker jo Willy alt dette da, så han er enkel å belønne).

Når det gjelder godbiter er det jo viktig at valpen faktisk LIKER det den skal belønnes med (vil den ikke ha godbiten eller liker den bare sånn måtelig vil det jo ikke fungere som en belønning heller), så jeg ville nå heller sett an hva valpen faktisk vil ha før jeg bestemte meg for hva jeg skulle bruke. Kanskje liker den ikke tørrforkuler, men elsker kyllingkjøtt... Eller motsatt ?

Jeg synes forøvrig det er veldig praktisk å ikke fullfôre med Vom og Hundemat, for plutselig har du ikke dette tilgjengelig - det er tomt i fryseren eller man er på tur og har ikke mulighet til å holde maten frosset. Da er det kjekt å kunne bruke tørrfôr som hunden ikke blir dårlig i magen av :ahappy:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg hadde sheltie på valpekurs så brukte eieren bl.a smårettskinke delt i litt mindre biter, pølser i bittebittesmå biter, smøreost, frolic i skikkelig bittesmå biter. Ja, i det hele tatt mye av det samme som oss, bare i mini-biter. Den var i fint hold, og hun klikkertrente også. :ahappy: Du kan jo også kjøpe inn lever og lage små godbiter av det (tørke i ovnen). Tror nok cluet blir små nok godbiter, de trenger ikke å få godbiter på størrelse med 1/4 frolic. Jeg blir stadig overrasket over hvor små godbiter små hunder trenger. Vixen er jo ikke en liten hund (dog en liten toller) og jeg ble nesten frustrert over hvor små godbiter jeg måtte ha, ellers satt hun jo å tygde på den kjempelenge. :ahappy: Og så har du jo lekebelønning også.

Vom og hundemat kan du jo bruke som belønning i tilfeller hvor du bruker ekstern belønning/godbitskål også. Jeg har brukt det mye. :D Og på dager hvor det har blitt mye trening, så kan du jo og bare gi litt mindre av fôret. Det gjør jeg på mine hunder, er det dager hvor det har blitt mye godsaker på trening, så får de ikke full skål på kvelden nei. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg hadde sheltie på valpekurs så brukte eieren bl.a smårettskinke delt i litt mindre biter, pølser i bittebittesmå biter, smøreost, frolic i skikkelig bittesmå biter. Ja, i det hele tatt mye av det samme som oss, bare i mini-biter. Den var i fint hold, og hun klikkertrente også. ;) Du kan jo også kjøpe inn lever og lage små godbiter av det (tørke i ovnen). Tror nok cluet blir små nok godbiter, de trenger ikke å få godbiter på størrelse med 1/4 frolic. Jeg blir stadig overrasket over hvor små godbiter små hunder trenger. Vixen er jo ikke en liten hund (dog en liten toller) og jeg ble nesten frustrert over hvor små godbiter jeg måtte ha, ellers satt hun jo å tygde på den kjempelenge. :ahappy: Og så har du jo lekebelønning også.

Vom og hundemat kan du jo bruke som belønning i tilfeller hvor du bruker ekstern belønning/godbitskål også. Jeg har brukt det mye. :D Og på dager hvor det har blitt mye trening, så kan du jo og bare gi litt mindre av fôret. Det gjør jeg på mine hunder, er det dager hvor det har blitt mye godsaker på trening, så får de ikke full skål på kvelden nei. :D

Vil jo tro at man kunne tørket V&H i ovnen også, da blir det selvfølgelig et litt annerledes fór.. men da er det ihvertfall ganske greit å måle.

Det jeg gjør nå som jeg fórer tørt på Tinka (vi er i en prøve periode, pleier å gi V&H men fryseren strekker ikke til :o ) Da legger jeg fram fóret hun skal ha, altså den daglige rasjonen, så putter jeg det i en pose og bruker det som godbiter. Har hun brukt opp alt på trening, får hun i teorien ikke noe mer den dagen. Men det har heller ikke skjedd meg enda.

Men dette fungerer fint, da får hun ihvertfall ikke for mye i seg! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye energi det er i det kan du se på boksen. Det er sikkert forskjell på kattefôr også.

Med en tube kan du i hvert fall posjonere hvor mye valpen får, det viktigste er jo at det smaker godt, ikke at det fyller magen - så å slikke på en millimeter vil gi valpen mye smak.

Edit: Frolic kan du dele i fire-seks biter, og det finnes også frolic i mindre biter. Kan det være noe? Eller blir det også for stort for en sheltievalp?

Jeg tenker at jeg skal prøve å hovedsakelig fôre med VogH, men prøve meg frem med hvor mye den trenger :o

Jeg synes ikke du skal "henge deg opp i" dette med godbiter under trening jeg. Jeg ser utfordingen med mye trening og dermed mange godbiter - men hva med å bruke leker i stedet for godbiter ? Jeg varierer veldig mht hva jeg bruker som belønning - noen øvelser belønner jeg med godbiter, andre med ballkasting, atter andre med drakamp (nå liker jo Willy alt dette da, så han er enkel å belønne).

Når det gjelder godbiter er det jo viktig at valpen faktisk LIKER det den skal belønnes med (vil den ikke ha godbiten eller liker den bare sånn måtelig vil det jo ikke fungere som en belønning heller), så jeg ville nå heller sett an hva valpen faktisk vil ha før jeg bestemte meg for hva jeg skulle bruke. Kanskje liker den ikke tørrforkuler, men elsker kyllingkjøtt... Eller motsatt ?

Jeg synes forøvrig det er veldig praktisk å ikke fullfôre med Vom og Hundemat, for plutselig har du ikke dette tilgjengelig - det er tomt i fryseren eller man er på tur og har ikke mulighet til å holde maten frosset. Da er det kjekt å kunne bruke tørrfôr som hunden ikke blir dårlig i magen av :D.

Selvfølgelig må den like belønningen, men tenkte jeg skulle høre om tips til bittesmå valpegodbiter :o

Sist jeg hadde sheltie på valpekurs så brukte eieren bl.a smårettskinke delt i litt mindre biter, pølser i bittebittesmå biter, smøreost, frolic i skikkelig bittesmå biter. Ja, i det hele tatt mye av det samme som oss, bare i mini-biter. Den var i fint hold, og hun klikkertrente også. ;) Du kan jo også kjøpe inn lever og lage små godbiter av det (tørke i ovnen). Tror nok cluet blir små nok godbiter, de trenger ikke å få godbiter på størrelse med 1/4 frolic. Jeg blir stadig overrasket over hvor små godbiter små hunder trenger. Vixen er jo ikke en liten hund (dog en liten toller) og jeg ble nesten frustrert over hvor små godbiter jeg måtte ha, ellers satt hun jo å tygde på den kjempelenge. :D Og så har du jo lekebelønning også.

Vom og hundemat kan du jo bruke som belønning i tilfeller hvor du bruker ekstern belønning/godbitskål også. Jeg har brukt det mye. :ahappy: Og på dager hvor det har blitt mye trening, så kan du jo og bare gi litt mindre av fôret. Det gjør jeg på mine hunder, er det dager hvor det har blitt mye godsaker på trening, så får de ikke full skål på kvelden nei. :ahappy:

Har også tenkt på å ha det i en skål. Skulle gjerne kommet på tube også :o

Vil jo tro at man kunne tørket V&H i ovnen også, da blir det selvfølgelig et litt annerledes fór.. men da er det ihvertfall ganske greit å måle.

Det jeg gjør nå som jeg fórer tørt på Tinka (vi er i en prøve periode, pleier å gi V&H men fryseren strekker ikke til ;) ) Da legger jeg fram fóret hun skal ha, altså den daglige rasjonen, så putter jeg det i en pose og bruker det som godbiter. Har hun brukt opp alt på trening, får hun i teorien ikke noe mer den dagen. Men det har heller ikke skjedd meg enda.

Men dette fungerer fint, da får hun ihvertfall ikke for mye i seg! :P

Det er en stor fordel med tørrfôr ja. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær litt forsiktg og prøv deg fram med kattetørrfor. Min gamle hund spydde av kattefor, og det gjør også den jeg har nå. Kunne ikke skjønne hvorfor Lucas spydde daglig uten å virke syk, men da det gikk opp et lys for meg og jeg ikke lenge ga han tørrfor beregna for katt så var det brått slutt med all spyinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder elsker kattefor. De er jo ganske store, og bitene små, men de gjør nesten hva som helst for en liten bit med kattemat. Hva med og kjøpe inn en sekk med diet for til katt. Fin størrelse på bitene for en sheltie og lite fett.

Go og mager pølser som du deler opp i bittesmå biter kan kanskje være et godt alternativ.

Leverposteituben er jo veldig enkel og bruke, men leverpostei er jo ikke veldig bra for hunden da. Men det er jo en vurdering som du må gjøre, jeg vet ikke hvor mye valpen vil få i seg i løpet av en dag.

Om man har økonomi til det så finnes det jo magre godbiter også, men de er ikke spesielt billig tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var på valpekurs med Embla, så var det endel sånne minier på kurset, og instruktøren anbefalte dem å bruke tuber med leverpostei/smøreoster/makrell i tomat, så de ikkje skulle bli mette så fort. Har brukt smøreost på embla noen ganger og det er ikke mye som skal til før hun er superfornøyd og klartil å jobbe igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo fult mulig å bruke V&H som belønning, så lenge du tåler å bli litt klinete på fingrene. Bare å ha det i en pose i en lomme, og fiske opp litt belønning. Vann og våtservietter finnes. Kanskje ikke den beste belønningen vinterstid da, men fult mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær litt forsiktg og prøv deg fram med kattetørrfor. Min gamle hund spydde av kattefor, og det gjør også den jeg har nå. Kunne ikke skjønne hvorfor Lucas spydde daglig uten å virke syk, men da det gikk opp et lys for meg og jeg ikke lenge ga han tørrfor beregna for katt så var det brått slutt med all spyinga.

Mine hunder elsker kattefor. De er jo ganske store, og bitene små, men de gjør nesten hva som helst for en liten bit med kattemat. Hva med og kjøpe inn en sekk med diet for til katt. Fin størrelse på bitene for en sheltie og lite fett.

Go og mager pølser som du deler opp i bittesmå biter kan kanskje være et godt alternativ.

Leverposteituben er jo veldig enkel og bruke, men leverpostei er jo ikke veldig bra for hunden da. Men det er jo en vurdering som du må gjøre, jeg vet ikke hvor mye valpen vil få i seg i løpet av en dag.

Om man har økonomi til det så finnes det jo magre godbiter også, men de er ikke spesielt billig tror jeg.

Når jeg var på valpekurs med Embla, så var det endel sånne minier på kurset, og instruktøren anbefalte dem å bruke tuber med leverpostei/smøreoster/makrell i tomat, så de ikkje skulle bli mette så fort. Har brukt smøreost på embla noen ganger og det er ikke mye som skal til før hun er superfornøyd og klartil å jobbe igjen:)

Takk for tips alle sammen! :)

Det er jo fult mulig å bruke V&H som belønning, så lenge du tåler å bli litt klinete på fingrene. Bare å ha det i en pose i en lomme, og fiske opp litt belønning. Vann og våtservietter finnes. Kanskje ikke den beste belønningen vinterstid da, men fult mulig.

Helt ærlig vet jeg ikke hvordan konsistensen er, har aldri sett det på ordentlig :P Takk for tips! :)

Edit:

Når den blir stor veier den ca. 7 kg, og jeg har regnet ut at den må ha 9 sprint pølser i måneden. Hvor mye koster èn pølse? Selges de i esker eller kan man ta så mange man ønsker? ;)

Det tar èn time å kjøre fra forhandleren og hjem. Hvordan skal jeg frakte det frossent hele veien i bil? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg veit ikke hva prisen på pølser er, men jeg betaler 200,- for 20kg nå :whistle: mener å ha hørt 8,- pr kg eller noe i den duren :banana:

Normal pris er vel rundt 16kr pølsa ?

Noen steder får man rabatt om man kjøper 10 pølser

Hvorfor skal du bruke Sprint når den er voksen ?

Okei, takk :banana:

Mamma er nøye med protein, så hun sier at jeg må bruke sprint :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey

Jeg trodde nemlig at Sprint tilsvarte aktivt/performance for og det trenger man ikke bruke til hverdags. Men det høres ut som du har kontrollen på det

Selv bruker jeg nr 25 og 33.

Ikke hatt noe problemer med å bytte til tørrfor når det trengs, så en trenger ikke fore med tørrfor itillfelle bytte etc så lenge hunden tåler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma er nøye med protein, så hun sier at jeg må bruke sprint :whistle:

Det er ingen grunn til å bruke sprint dersom hunden ikke brukes knallhardt (=hundeløp etc). De fleste normale hunder i normal bruk greier seg utmerket på nr 33 eller 25 (25 er vel regnet som fullfôr).

EDIT: Husk at hundene veldig lett legger på seg av slikt fôr, og om man pøser på med ekstra energirikt fôr vil du være nødt til å redusere mengden hunden får slik at den ikke blir feit - og da kan det fort hende fôrmengden blir så liten at hunden går rundt og er konstant sulten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen grunn til å bruke sprint dersom hunden ikke brukes knallhardt (=hundeløp etc). De fleste normale hunder i normal bruk greier seg utmerket på nr 33 eller 25 (25 er vel regnet som fullfôr).

EDIT: Husk at hundene veldig lett legger på seg av slikt fôr, og om man pøser på med ekstra energirikt fôr vil du være nødt til å redusere mengden hunden får slik at den ikke blir feit - og da kan det fort hende fôrmengden blir så liten at hunden går rundt og er konstant sulten...

Får se det an. Mamma mener i alle fall at jeg må bruke sprint eller valpefôret pga protein :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får se det an. Mamma mener i alle fall at jeg må bruke sprint eller valpefôret pga protein :whistle:

Valpefôret bruker du når valpen er valp - og går over til voksenfôret når den har blitt voksen :banana:. Enkelt og greit. Det er også stor forskjell på en vorsteher og en sheltie mht utvikling og behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpefôret bruker du når valpen er valp - og går over til voksenfôret når den har blitt voksen :whistle:. Enkelt og greit. Det er også stor forskjell på en vorsteher og en sheltie mht utvikling og behov.

Valpefôr når den er valp ja. Joda, men hun mener nå det fremdeles. :banana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...