Gå til innhold
Hundesonen.no

Melkeaktig nesten grønn guffe bak


PsychoLynx

Recommended Posts

Jeg har også hatt en tispe som hadde èn livmorbetennelse og ble kurert for alltid med en antibiotikakur. Var nok litt mer forsiktig med bading og kulde under løpetid etter dette, men ellers levde hun som vanlig :wub: Bruk tispa di i avl når og om det passer, du. Jeg har aldri hørt at livmorbetennelse har noe som helst med arvelighet å gjøre. Men nå finnes det jo en ting eller to som kan være slik, selvom jeg ikke har hørt om det, da :wub:

Jeg liker sånne historier. Tusen takk :wub:

Mamma'n til Babs fikk også livmorbetennelse ifm valpefødselen - og var skikkelig dårlig før jeg skjønte at det var det hun hadde. En antibiotikakur på 20 dager tok knekken på det hele og hun fikk det aldri mer igjen. Hun levde vel i 6 år etter det liksom, og hadde aldri antydning til livmorbetennelse igjen.

Ellers synes jeg godt du kan konsultere en annen veterinær, for uttalelsen om at du BØR ta valpekull på neste løpetid synes jeg ikke henger på greip - ikke LITT engang!

Godt at det gikk bra med mammaen til Babs. Livmorbetennelse er skummelt, så forstår jo at den jevne hundeeier som ikke har noen planer blir rådet til å sterilisere tispen for å unngå fremtidige problemer.

Og... Ny dyrlege skal konsulteres, men les svaret under quoten fra labbis :P

Syns veterinærer har litt lett for å anbefale kull på tisper som løsning på alle problemer (liksom kastrering), så jeg ville også ha hørt med en annen veterinær :jump:

... Føler bare at jeg må korrigere, i tilfelle dere misforstod (mulig jeg har misforstått dere) :wub: Dyrlegen sa at OM jeg ville ha kull på henne, burde det gjøres på neste løpetid, slik at hun deretter ble sterilisert og bare risikerte å få livmorbetennelse én gang til (altså etter løpetiden hun blir parret på). Det ble ikke lagt frem som en løsning på problemet med livmorbetennelse.

Dyrlegen så helst at jeg fikk henne sterilisert så snart som mulig.

Og jeg som nettopp hadde tenkt å ha et kull på Odin for å forhindre livmorprostata!

:blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene pyrren min, Harriba, hadde livmorbetennelse i forbindelse med første valpefødsel...og da var hun skikkelig dårlig med skyhøy feber etc. En antibiotikakur gjorde susen. Tre år etter fikk hun sitt andre kull, i 2008, og har ikke hatt antydning til livmorbetennelse på noen måte. Hun er nå snart 8, og fortsatt har hun livmora si :blink:

Jeg ville definitivt fått en annen veterinærvurdering før du foretar valg som kanskje ikke er nødvendig, hvis du skjønner :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det mener jeg er grunn god nok til å bytte veterinær. Forklaringen henger virkelig ikke på greip når man vet at nei - hunder trenger ikke å få livmorbetennelse igjen. Selvsagt er sjansen der, men jeg synes det er dramatisk å foreslå det som forebyggende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene pyrren min, Harriba, hadde livmorbetennelse i forbindelse med første valpefødsel...og da var hun skikkelig dårlig med skyhøy feber etc. En antibiotikakur gjorde susen. Tre år etter fikk hun sitt andre kull, i 2008, og har ikke hatt antydning til livmorbetennelse på noen måte. Hun er nå snart 8, og fortsatt har hun livmora si :jump:

Jeg ville definitivt fått en annen veterinærvurdering før du foretar valg som kanskje ikke er nødvendig, hvis du skjønner :blink:

Og det mener jeg er grunn god nok til å bytte veterinær. Forklaringen henger virkelig ikke på greip når man vet at nei - hunder trenger ikke å få livmorbetennelse igjen. Selvsagt er sjansen der, men jeg synes det er dramatisk å foreslå det som forebyggende...

I dag er jeg litt ekstra glad i dere på sonen. :wub: Det er sååå utrolig godt å høre alle historiene om de gangene det har gått bra. Syntes verden så fryktelig mørk ut da jeg gikk ut fra veterinærkontoret, men nå øyner jeg håp igjen :P Jeg har tidligere syntes at denne dyreklinikken har virket litt... uhm... glade i penger, så jeg skal skifte veterinær. Og har fått navnet på en som jeg bør dra til for konsultasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg fikk livmorbetennelse på tispa si nettopp, i slutten av første løpetid (19 mndr gml)Hun var bekymret, da rasen er liten og tispa burde gå videre i avl. Veten hennes (tysk) sa det burde ikke være noen problemer i framtia, så lenge betennelsen blir SKIKKKELIG kurert første gang. Dvs skikkelig kraftig antibiotika, og bakterietest etter av sluttet kur. Veten mente at de tispene som får det igjen og igjen gjerne har en minikultur av bakterier igjen i livmora som blusser opp ved neste løpetid når phverdier og hormoner ligger til rette for det. Så sørg for at du tar test etter endt antibiotikakur for å være sikker på at betennelsen er kurert, og så satser vi på at det blir Rinabebiser i framtia :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg fikk livmorbetennelse på tispa si nettopp, i slutten av første løpetid (19 mndr gml)Hun var bekymret, da rasen er liten og tispa burde gå videre i avl. Veten hennes (tysk) sa det burde ikke være noen problemer i framtia, så lenge betennelsen blir SKIKKKELIG kurert første gang. Dvs skikkelig kraftig antibiotika, og bakterietest etter av sluttet kur. Veten mente at de tispene som får det igjen og igjen gjerne har en minikultur av bakterier igjen i livmora som blusser opp ved neste løpetid når phverdier og hormoner ligger til rette for det. Så sørg for at du tar test etter endt antibiotikakur for å være sikker på at betennelsen er kurert, og så satser vi på at det blir Rinabebiser i framtia :blink:

Takk for godt råd! Det skal jeg sørge for :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er jeg litt ekstra glad i dere på sonen. :P Det er sååå utrolig godt å høre alle historiene om de gangene det har gått bra. Syntes verden så fryktelig mørk ut da jeg gikk ut fra veterinærkontoret, men nå øyner jeg håp igjen :jump: Jeg har tidligere syntes at denne dyreklinikken har virket litt... uhm... glade i penger, så jeg skal skifte veterinær. Og har fått navnet på en som jeg bør dra til for konsultasjon.

Kan jeg spørre hvilken klinikk og hvilken veterinær du var hos? Evt. få svar på PM hvis du ikke vil legge det ut her. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...