Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan skal vi reagere på dette?


Maria

Recommended Posts

Saken er følgende;

I dag var Chessea og min stefar ute på skitur i marka, som så mange ganger før denne sesongen. Et hundespann med fører og kjelke (seks hunder tror jeg stefaren min sa det var) kjører et stykke unna de to. Plutselig nærmer spannet seg og ut fra det blå, helt uprovosert angriper samtlige av hundene i spannet min hund. Dama som styrte dem hadde null kontroll og kjelken hennes ble dratt i retning stefaren min og Chessea, helt målrettet mot min hund.

Hele spannet kastet seg over Chessea, som ikke syntes engang i alle snøen trykket ned på rygg. Det var et ordentlig overfall! Stefaren min prøvde å slå etter hundespannet med skistaven i et rimelig desperat forsøk på å få dem til å trekke seg vekk. Stefaren min skrek og eieren av hundene ropte tilbake "det er ikke farlig, de har aldri gjort sånn her før" Hvordan i huleste kan hun si at det ikke vil skje noe hvis det ikke har skjedd før? :D

Da eieren av hundene endelig fikk dratt dem vekk fra Chessea ble hun liggende helt urørlig i snøen, og stefaren min tenkte jo sitt. Heldig vis reiste hun seg og logret svakt da han endelig kom seg bort til henne. Tilsynelatende uskadd fysisk i alle fall. Nå er hun vel relativt normal og hjemme igjen. Hele kroppen sjekket - ingen synlige sår eller slikt, kun en noe medtatt frøken.

Og nå er jeg mildt sagt fly forbanna på eieren av hundespannet. For fader heller - skal man ha så mange hunder med seg på tur kan de jo for søren ikke angripe en annen hund uprovosert. Og når de attpåtil er i bånd og også da er ukontrollerbare... Hvordan skal man reagere på dette? jeg er ikke hjemme og har ikke fått sett over bikkja, men jeg skal love dere noen får høre det dersom jeg merker sår eller psykisk skade på bustetrollet! :blink: Vi fikk forøvrig navn og nummer til damen med hundene...

Hvordan ville dere reagert i forhold til reaksjoner i ettertid? Er det akseptabelt/forsvarlig å ha så mange hunder i spann du ikke har kontroll over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar

Jeg ville tatt en sjekk hos dyrlege i tilefelle indre skader. Mest sannsynlig fikk hunden din sjokk opp i alt som skjedde. Slikt skal ikke skje, og om man ikke har kontroll på hundene, så har man ikke med seg så mange, enkelt og greit.

Veldig trist for hunden din, og stakkers faren din! Han må ha følt seg hjelpesløs....

Håper hun slipper unna det uten varige mén!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel slik at hunder i trekk er i en jaktmodus. Det er det som får dem til å trekke. Dermed kan det (skjelden heldigvis) slå uheldig ut, noe din hund så smertelig fikk erfare. Jeg mener at hundespann bør trene på tider av døgnet og plasser de sannsynligvis ikke vil møte noen, for å unngå å være til sjenanse for andre. Uansett ville jeg tatt henne til sjekk hos veterinær etter et såpass massivt overfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder i trekk er ikke alltid like lett å kontrollere. Min nabo opplevde det samme med sin da 6 mnd gammle hund. 8 hunder angrep med det de klarte. Min nabo sparket, slo og var brutal. Endte med en hund som i ettertid legger seg helt flat når man møter polarhunder, men er ellers helt fin. Ingen store skader. Var verre med enkelte av hundene i hundespannet. Naboen hadde visstnok sparket ut noen tenner og laget en del sår på sledehundene. Eier av hundespannet brydde seg ikke med å krangle på det, var tross alt hans feil. Er ikke mye å gjøre med slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel slik at hunder i trekk er i en jaktmodus. Det er det som får dem til å trekke. Dermed kan det (skjelden heldigvis) slå uheldig ut, noe din hund så smertelig fikk erfare. Jeg mener at hundespann bør trene på tider av døgnet og plasser de sannsynligvis ikke vil møte noen, for å unngå å være til sjenanse for andre. Uansett ville jeg tatt henne til sjekk hos veterinær etter et såpass massivt overfall.

Det syns jeg høres skummelt ut! Er det bare andre hunder de kan angripe da? Eller folk også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg lurer da virkelig på om det er tilfellet at ikke hunder med jaktinnstinkt klarer å skille mellom andre hunder og potensielle byttedyr. Beklager, men hvis det er sånn at et spann i prinsippet kan angripe andre hunder og bør trene utenom tider der folk ferdes i marka, så synes jeg faktisk ikke de burde ferdes der det er folk overhode. Spesielt nå som føret har vært så godt så lenge så kan man ikke forvente å ikke møte andre hunder i løypa.

Jeg forstår jo at de med hundespann ikke regner med at hundene vil komme til å angripe en annen hund, men allikevel føler jeg faktisk det hadde vært på sin plass med noen skikkelige advarsler i tilfeller det det faktisk skjer - ikke bare fra meg men fra høyere hold. For tenk om det hadde vært en unge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekkhunder har en meget sterk flokktilhørighet pga måten de lever og arbeider. Dette fører, dessverre, til at de i samlet flokk kan finne på slike ting som her. Tilsynelatende uprovoserte angrep på fremmede hunder. Hovedgrunnen til det tror jeg er at flokken tenker "inntrenger" og at derfor i sine øyne naturlig nok må kvitte seg med denne. Ovenfor mennesker er vanligvis trekkhundene svært så elskverdige og hyggelige så jeg tviler sterkt på at disse uprovoserte angrepene kan slå ut mot menneske (med mindre du da har en hund tett ved deg/ i armene).

De aller fleste hundekjørere trener hundene på steder med lite folk nettopp for å unngå slike situasjoner og for å ikke ødelegge egen trening. Alle mine hundekjøringsvenner er iallefal svært klar over at de er en upopulær rase i skiløyper ol, men av og til havner man jo i løyper som også andre bruker. Vi har alle lik rett til bruk av marka, selv om vi må ta hensyn.

I den konkrete saken her er det vel kanskje ikke så mye mer å gjøre enn å sjekke den angrepne hunden, prate med hundekjører om hva som skjedde og om hunden er skadet er det vel naturlig at hundekjører er med på å dekke opp evt skader med lik linje som om en annen hund hadde angrepet.

Man bør alltid ha kontroll på hundene sine, men dessverre er det ikke alltid man har det. Hunder i angrep er ofte vanskelige å nå frem til og selv med brems og anker er det ikke alltid ett hundespann er lett å stoppe om viljen deres er fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke det er så mye man kan gjøre eller kreve.

Er alltid en usikkerhet når man har med dyr å gjøre (og forsåvidt mennesker også).

Dyr agerer på instinkter, og flokk i fart + en hund (bytte) kan virkelig trigge et angrep.

Jeg håper selv det er noe jeg aldri kommer til å oppleve, men må være forberedt på at det kan se.

Det er nok et forferdelig syn å se hunden sin overfalt på det viset!

Vet ikke om eier av angrepet hund har juridisk rett til å få dekket noe av de som eier hunder som angriper, eller om man må ta slikt på forsikringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg kjører hund til vanlig,og vil først av alt si at dette er forferdelig trist å lese.Signerer innlegget til Shilamon-sledehunder har stor flokktilhørighet.Avhengig av rase/type,så har også mange av dem stort jaktinnstinkt,og det er endel hunder som misliker andre hunder.Da tenker jeg spesielt på Alaskan Malamute/Grønlandshund,og hunder som er blandet med disse.

Jeg har en tommelfingerregel som jeg konsekvent følger om jeg er på "vanlig tur i bånd"med enkelte av mine hunder:De er så samkjørte som team/flokk,og av den enkle grunn slipper jeg dem aldri sammen med tilfeldige hunder vi møter ute.Har aldri opplevd at de gjør noe,men stoler ikke på dem et sekund uansett.Nettopp pga.det med flokkmentalitet.Jobbet en periode som handler på en sledehundkennel,og så jo litt av hvert som hendte i slike situasjoner der.

Men tilbake til saken.Er ikke helt lett å skrive når jeg ikke har sett situasjonen,men hunder som går til angrep uprovosert er det definitivt noe riv ruskende galt med!?Må innrømme atjeg er litt interessert i å vite hvaslags hunder dette var,Malamute,Grønlendere,AH,fuglebikkjemix?Selv grønlandshunder/malamuter i et spann(da tenker jeg på individer som ikke liker andre)bør kunne jobbe uten å bry seg om den fremmede hunden.Og man har da for f***snøanker når man kjører!Til opplysning brukes et snøanker til å tjore bikkjene med,i ulike situasjoner,Skal ikke forsvare kjører her,men det virker på meg som om hun var uerfaren,og ikke visste noe som helst av hva hun dreiv med?Merker jeg blir en smule forbanna her altså...Det råder en viss etikette i marka,og vi som er hundekjørere bør hvertfall ha litt vett i topplokket når det gjelder slikt.De aller fleste av oss kjører aktsomt,kjenner våre egne hunder ut og inn,og vil aller helst ikke være til bry for andre.

Hadde jeg opplevd dette ville jeg ringt vedkommende og tatt en prat.Er ikke sikkert du kommer noen vei(jfr.utsagnet du skreiv lenger opp-"de er ikke farlige,de har aldri gjort noe sånt noe før"-greia).Vet ikke om du bør anmelde-det måtte evt.være for å opplyse om hennes kjøring,slik at det kan settes i gang noe om det evt.skjer igjen.En hundekjører uten kontroll er et faremoment for andre,og inntil hun har lært seg respekt for andre/Bytta ut bikkjene/lært seg å håndtere et spann bør hun holde seg unna løypene.hvertfall i tiden når det er andre der.Jeg kjører f.eks enten tidlig om morgenen eller seint på kvelden når jeg har valper/unghunder/hunder som ikke kan alle kommandoer enda,rett og slett fordi jeg ikke vil være til bry med mine ukonsentrerte(dog ikke sinte...)hunder..

Hm.Dette inlegget ble litt springende og rotete,ser jeg.Merker at det ikke er helt lett å skrive når jeg ikke vet hvaslags spann dette her var.Synes det er forferdelig trist!Både for deg som eier av hunden og for oss som driver med dette her til vanlig.Det har vært mange debatter om hvorvidt vi skal ha lov til å trene diverse steder,men jeg synes vi har greid oss bra.Også skjer dette.Jeg må ærlig si at jeg synes hundespann bør få løv å fortsette å trene/kjøre mens det er andre i løypa.Hvordan skal vi ellers få trent passeringer,etc?Men man bør holde avstand,kjenne sine egne dyr godt,og ta forhåndsregler.

Og til deg som lurte på om det kunne være fare for folk-det tviler jeg på.Om så er,ja da er bikkjene hvertfall ikke "rette i huet"!Polarhunder er ikke værre enn andre hunder når det kommer til akkurat det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg må bare kommentere - å gå ut fra at det er en trekkhund-greie at de kan angripe i flokk, er i beste fall naivt, i verste fall farlig. Hunder generelt reagerer gjerne på det samme når de er i flokk, samme hva slags rase det er.

Det er neppe jaktinstinkt som gjør at hunder i flokk flyr på hunder utenfor flokken, de er hunder, de veit forskjell på byttedyr og rasefrender. Da er jeg vel heller mer enig i Shilamon sin teori. Og det holder stort sett med at en flyr på, så henger resten av de seg på - enten det er trekkhunder på treningstur eller ørti bikkjer på frislipp på sonentreff. Det holder at en starter, så vil det alltid komme andre som "hjelper" til.. Flokkmentalitet hos hunder er omtrent som hos pubertale fjortiser (mennesker, ja), gjør en noe, så henger resten av de seg på - igjen, samme hva slags rase.

Maria, jeg skjønner at du er rasende. Jeg ville tatt med hunden til veterinær for en helsjekk, og snakket ut med hundekjøreren om jeg var deg, det kan jo være at det var første gangen noe sånt skjedde. Jeg har kjørt hundespann selv, og passert både andre hunder, barn (som forøvrig svært få hunder misforstår og tar som andre hunder) og hest, så jeg er helt enig med deg i at hun burde hatt kontroll, men du vet jo ikke om hun ikke pleier å ha det? Hør hva hun sier om angrepet før du går til "høyere makter" i det minste, for om ikke hundefolk kan gi andre hundefolk en sjanse til å gjøre rett for seg uten å anmelde, så kan vi neppe forvente at resten av samfunnet gjør det, sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er en hver hundekjørers mareritt.... Jeg er også nysgjerrig på typen hund, og om hundene virkelig var ute etter å "ta hunden din" eller om de overkjørte den i "Hilsemani". Sistnevnte har jeg gjort en gang :blink: Satte en uerfaren hund fremme (under oppplæring), kjørte rundt en sving (i trav bare) og vips.. irsk setter og eier midt i spannet mitt. Ingen sure miner blant mine hunder eller hans, men hunden var spak (den la seg dog ikke ned). Det var bare på beklage på det sterkeste. og fra nå av ikke sette den uerfarne fremme på steder der man kan møte folk enda. man lærer.

har også vært på skitur og havnet mitt i et hundespann (på samme måte som jeg overrumplet irsksetteren over). Da var jeg ikke kjent med polarhunder, og livredd for at min hund skulle bli skadet/angrepet/... Men min hund la seg ned på rygg, den følte seg nok outnumbered selv om ingen var der for å skade den. Det gikk bra.

jeg lurer også litt på HVOR hundekjøreren kjørte. I østmarka er det egne løyper for hundespann. "hundeløype". Det er hundekjørere som lager den, og som holder sporene oppe. Der synes jeg hundespann skal ha fortrinnsrett.

jeg ville ringt hundeføreren jeg. Kan hende hun hadde uerfarne hunder foran? Ta en prat, få hennes versjon. få snakket ut.

Det er ingen grunn til å frykte at trekkhunder skal angripe folk. Det er ikke vanlig. De allerfleste har også hunder som er trent til å passere andre hunder og folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig!? :D Nå kan jeg ikke skryte på meg å være en kløpper på hundekjøring, og det jeg har drevet med er stort sett bare snørekjøring og pulk med en hund. Men LIKEVEL: jeg drar aldri noe sted der det er mulig å treffe på folk og andre dyr uten at jeg er 100 % sikker på at hunden min skjønner "forbi" eller lignende kommando, slik at jeg vet at jeg kan passere andre uten problemer, og trodde det var ganske gjengs holdning? Mulig spannet kom litt plutselig på Chessea, det kan ofte skje triste ting når hunder er uforberedt på å møte fremmede hunder og de holder høy fart og er proppfulle av adrenalin.

Uansett, dette burde hundeføreren ha terpet på før hun legger ut med 6 hunder, særlig hvis dette var et vanlig sted for flere å ferdes. At de ikke har gjort noe sånt før betyr vel bare at de ikke har vært i den situasjonen før? Er helt enig i det andre har sagt om at du bør ta deg en prat med henne, og hvis hun ikke skjønner alvoret forklare henne hvordan det her kan ha skadet din hund mentalt for resten av livet (ikke særlig festlig med en hund som er livredd visse type hunder eller steder i all ettertid, eller som trenger masse trening for å komme over sjokket) og at hun derfor må ta ansvar slik at det ikke skjer med flere hunder. Tror jeg hadde vært ganske sint på damen, og kanskje foreslått et kurs for å lære ordentlig kjøreetikette. :blink:

Håper det går bra med frøkna di!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff..jeg kjenner jeg får adrenalin bare av å lese dette, da jeg har opplevd noe liknende som det stefaren din opplevde selv. Det er ikke gøy! Det gikk ikke så bra med min hund, da. Det er derfor jeg syns det er litt rart at Chessa tilsynelatende er uskadd? La oss håpe at det var som "Meg" sier, at de hadde "hilsemani"?

Uansett, håper det går bra med dyret ditt og stefaren din også! Sånt kan være rimelig traumatisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hunden din ikke har noen fysiske skader så vill jeg ikke laget noen stor sak av det, men jeg ville tatt meg en skikkelig prat med denne dama og forklart hva jeg mener om saken og hvordan det faktisk kan påvirke andre hunder og bli overfalt på den måten, og jeg ville sagt klart ifra om at du ikke bør treffe eller se henne i den løypa igjen, ivertfall ikke i en slik tid på dagen/kvelden at det kan være folk der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hunden din ikke har noen fysiske skader så vill jeg ikke laget noen stor sak av det, men jeg ville tatt meg en skikkelig prat med denne dama og forklart hva jeg mener om saken og hvordan det faktisk kan påvirke andre hunder og bli overfalt på den måten, og jeg ville sagt klart ifra om at du ikke bør treffe eller se henne i den løypa igjen, ivertfall ikke i en slik tid på dagen/kvelden at det kan være folk der.

kommer litt an på hvilken løype det var. Var det i hundeløypa så er den fortrinnsvis for hundespann. ellers enig med deg. Gikk hunden din i bånd? kan den ha provosert hundene (bjeffet på dem, strengt kroppsspråk)? (Du trenger ikke svare her, bare viktig å ha tenkt igjennom før man konkluderer med at hundene angrep uten grunn. :blink: ) ideelt sett skal man jo ha trekkhunder som tåler å passere utagerende hunder/bjeffende hunder da men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer litt an på hvilken løype det var. Var det i hundeløypa så er den fortrinnsvis for hundespann. ellers enig med deg.

Ja, det er klart. Om man går i hundeløypa så har man ikke mye man skulle sagt. Men om det er i vanlig skiløype el og det skjedde igjen så ville jeg nok tatt det et steg lengre. Men et engangstilfelle som gikk høvelig greit ville jeg gitt henne en sjanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart man har noe man skal ha sagt, uansett hvor man gikk hen! Man plikter å ha kontroll på hunden(e) sin(e), og de(n) skal da ikke uprovosert angripe noen som helst!

Du kan jo alltids anmelde henne, isåfall får hun i beste fall en bot, med mindre hun har blitt anmeldt for det samme tidligere. Da er det en risiko for avliving av hundene (noe som kanskje ikke er urimelig, hvis dette har skjedd før og kan skje igjen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart man har noe man skal ha sagt, uansett hvor man gikk hen! Man plikter å ha kontroll på hunden(e) sin(e), og de(n) skal da ikke uprovosert angripe noen som helst!

Du kan jo alltids anmelde henne, isåfall får hun i beste fall en bot, med mindre hun har blitt anmeldt for det samme tidligere. Da er det en risiko for avliving av hundene (noe som kanskje ikke er urimelig, hvis dette har skjedd før og kan skje igjen).

og du har alltid full kontroll på dine hunder? de provoserer selvsagt ingen andre hunder? aldri?

er det noe rart det er krig i verden spør jeg.

mener ikke at man skal akseptere å bli angrepet, men mner at vi her inne som ikke var tilstede ikke vet hva som egentlig skjedde. De som eier hunden og hundekjøreren får ordne opp seg i mellom. Forhåpentligvis er det en engangshendelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og du har alltid full kontroll på dine hunder? de provoserer selvsagt ingen andre hunder? aldri?

er det noe rart det er krig i verden spør jeg.

mener ikke at man skal akseptere å bli angrepet, men mner at vi her inne som ikke var tilstede ikke vet hva som egentlig skjedde. De som eier hunden og hundekjøreren får ordne opp seg i mellom. Forhåpentligvis er det en engangshendelse.

Nå må vi en gang ta utgangspunkt i den informasjonen vi har fra trådstarter, og svare på tråden med forbehold om at det stemmer. Og hvis jeg trodde at min hund relativt uprovosert ville angrepet noen slik som det ble beskrevet her, så ville han aldri gått løs på steder hvor vi risikerte å møte andre hunder, nei. Det er faktisk mitt ansvar å sørge for at hunden min ikke volder andre skade, og selv om Chessie virker fin fysisk, så fikk hun åpenbart sjokk, og kan få ettervirkninger senere. Nå ville jeg kanskje ikke anmeldt de, selv om jeg oppga det som en mulighet. Men at damen bør komme med en beklagelse og en forsikring om at hun vil være obs på dette framover er vel på sin plass, etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff dette var trist og leit å lese.

Damen med sleden skulle nok være glad det ikke var meg og mine hunder som hadde blitt angrepet.

Kjeften hadde ikke stått stilt på meg.. Om "damen" ikke var redd nok for at hundene skulle angripe andre hunder.. ville hun nok vært redd for sinna damer... i framtiden.

Jeg har tenkt mye på hvordan jeg skal og vil reagere om mine hunder blir angrepet.. og jeg vet at jeg IKKE skal innta "det går nok bra" holdningen.. Dessuten så tror jeg at hunden min vil føle seg trygg på at jeg som flokkleder reagerer mot noe slikt.

Jeg håper å formoder at din stefar hadde deres hund i bånd.. da hendelsen skjedde.

Er hunden løs har man dessverre ingen å skylde på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundeløyper hører jo ofte til private eller den lokale trekkhundklubben. Man har kanskje rett til og gå der og rett til og anmelde men det synes jeg blir passe lavmål. En plass må man jo begynne og trene også, noen har jo unnghunder som ikke kan passering eller selvbeherskelse enda, og hvis man ikke engang skal kunne føle seg trygg i sine egne løyper så... Går man i hundeløyper så får de som ikke er der for og kjøre hund ta tilstrekkelig hensyn, noe annet blir bare for dumt. Det blir jo litt som og gå i hundeparken og li sur for at noen andre kommer og hilser på hunden din. På samme måte som man tar hensyn til skiløpere i skiløypene og biler på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt OT, men var det et angrep? Siden din hund ikke ble skadet tenker jeg på. Det kan jo ha vært 6 veldig ivrige hilseglade hunder, hvorpå din ble litt spak og sjokkert. Ikke uvanlig det når det kommer en svær flokk med hunder.

Ikke for å forsvare noen, men hadde de virkelig villet angripe hunden din for å ta den så hadde det nok blitt en god del merker for å si det sånn. Sett bort i fra det har jeg full forståelse for at det er en kjip situasjon for din hund å bli satt i.

Jeg vil også henge meg litt på Tone og si at det ikke er noe sånt at trekkhunder i flokk er mer farlige enn andre hunder i flokk.

litt rotete/løse tanker i en sen nattetime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt OT, men var det et angrep? Siden din hund ikke ble skadet tenker jeg på. Det kan jo ha vært 6 veldig ivrige hilseglade hunder, hvorpå din ble litt spak og sjokkert. Ikke uvanlig det når det kommer en svær flokk med hunder.

Ikke for å forsvare noen, men hadde de virkelig villet angripe hunden din for å ta den så hadde det nok blitt en god del merker for å si det sånn. Sett bort i fra det har jeg full forståelse for at det er en kjip situasjon for din hund å bli satt i.

Jeg vil også henge meg litt på Tone og si at det ikke er noe sånt at trekkhunder i flokk er mer farlige enn andre hunder i flokk.

litt rotete/løse tanker i en sen nattetime.

Nei, trekkRASENE er ikke nødvendigvis farligere enn andre hunder i flokk, det som KAN gjøre det farlig er at en hund i trekk gjerne er stressa/oppgira og det kan slå galt ut. Og en flokk gira hunder er jo vertfall ikke noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt OT, men var det et angrep? Siden din hund ikke ble skadet tenker jeg på. Det kan jo ha vært 6 veldig ivrige hilseglade hunder, hvorpå din ble litt spak og sjokkert. Ikke uvanlig det når det kommer en svær flokk med hunder.

Ikke for å forsvare noen, men hadde de virkelig villet angripe hunden din for å ta den så hadde det nok blitt en god del merker for å si det sånn. Sett bort i fra det har jeg full forståelse for at det er en kjip situasjon for din hund å bli satt i.

Jeg vil også henge meg litt på Tone og si at det ikke er noe sånt at trekkhunder i flokk er mer farlige enn andre hunder i flokk.

litt rotete/løse tanker i en sen nattetime.

Har tenkt samme tanke.

Kan det ha vært en "hilse-angrep" siden hunden din ikke ble skadet?

Det at det ikke var noe bitt på hunden, kan kanskje tyde på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...