Gå til innhold
Hundesonen.no

NKKU Sommerleir

MegaMarie

Recommended Posts

Skrevet

Jeg tenkte å melde meg på NKKU sin sommerleir, men ville høre om noen har vært der og hva de syns om det :D Jeg er redd jeg ikke får noe ut av det og at treningen er ganske så bassert på nybegynnere. Snakket nemlig med en som har vært der og hun sa at alt hun lærte på lydighetstreningen kunne hunden hennes allerede.

Jeg tenkte å velge Agility og Handling. Jeg har drevet med utstilling i 4 år og deltatt i Juniorhandlig og gått på ringtrening hvor man har lært en del handling. Jeg hjelper også til med å handle andre sine hunder på utstilling. Agility begynte vi med for 2 år siden snart og har tatt handler kurs.

Er det feil at leiren er lagt opp for nybegynnere eller tror dere det ikke vil bli verdt pengene for min del?

Skrevet

Jeg har planer om å melde meg på, og jeg håper det er på nybegynnerstadiet. Jeg har deltatt i NM Juniorhandling og startet i LP1 (lusen presentasjon der med), men jeg føler meg som en total nybegynner!

Kanskje de har delt opp i forskjellige grupper så man jobber med forskjellige ting? Uansett har alle bruk for grunnleggende ting, men det skal ikke bli kjedelig, det er jeg enig i.

Skrevet

Jeg har planer om å melde meg på, og jeg håper det er på nybegynnerstadiet. Jeg har deltatt i NM Juniorhandling og startet i LP1 (lusen presentasjon der med), men jeg føler meg som en total nybegynner!

Kanskje de har delt opp i forskjellige grupper så man jobber med forskjellige ting? Uansett har alle bruk for grunnleggende ting, men det skal ikke bli kjedelig, det er jeg enig i.

Ja, det kommer jo sikkert til å være noe grunneleggende jeg ikke har fått med meg. Men hadde vært kjipt om jeg stod der og kunne omtrendt alt og en gang innimellom var det noe nytt jeg fikk med meg. Men jeg regner med at "trenerene" ser hvem som kan hva og legger det til rette for alle :D

Kanskje vi møtes i sommer da :D

Skrevet

Jeg tror det er delt opp i to nivåer i alle øvelsene. Nybegynnere og de som er mere erfarene :D Men jeg har ikke peiling, kjenner bare en som har vært der!

Selv kommer jeg til å være med på NKKU Vestfold sin leir som jeg gjorde i fjor :D For det første er NKKU sin leir er så sinnsykt dyr, synes jeg og for det andre så trives jeg veldig godt med Vestfoldgjengen og for det tredje er det veldig individuell tilrettelegging med gode instruktører :D

Skrevet

Jeg tror det er delt opp i to nivåer i alle øvelsene. Nybegynnere og de som er mere erfarene :D Men jeg har ikke peiling, kjenner bare en som har vært der!

Selv kommer jeg til å være med på NKKU Vestfold sin leir som jeg gjorde i fjor :D For det første er NKKU sin leir er så sinnsykt dyr, synes jeg og for det andre så trives jeg veldig godt med Vestfoldgjengen og for det tredje er det veldig individuell tilrettelegging med gode instruktører :D

Hva er forskjell på de 2 leirene bortsett fra prisen? Er det overnatting på Vestfold leiren også?

Skrevet

Det vet jeg vel egentlig ikke så mye om siden jeg ikke har vært på NKKU leiren. Men i fjord var det 2 dager med bruks og blodspor og 3 dager med agility :D Vi sov i telt de to første dagene. Til neste år har vi kanskje tenkt til å gjøre det annerledes - kanskje 1 dag med bruks, 1 dag med lydighet, 1 dag med freestyle og 2 dager med agility, sånn at man får prøvd på litt av hvert :D Er ikke sikkert det blir noe felles overnatting, vi har ikke bestemt det helt enda. Det blir så dyrt å leie et helt hus..

Skrevet

Det vet jeg vel egentlig ikke så mye om siden jeg ikke har vært på NKKU leiren. Men i fjord var det 2 dager med bruks og blodspor og 3 dager med agility :D Vi sov i telt de to første dagene. Til neste år har vi kanskje tenkt til å gjøre det annerledes - kanskje 1 dag med bruks, 1 dag med lydighet, 1 dag med freestyle og 2 dager med agility, sånn at man får prøvd på litt av hvert :D Er ikke sikkert det blir noe felles overnatting, vi har ikke bestemt det helt enda. Det blir så dyrt å leie et helt hus..

Det er blant annet dette som gjør at NKKU-leiren koster litt. Man betaler for husly, tre gode måltider om dagen, dyktige instruktører og spennende teoritimer.

Treningsgruppene blir delt inn etter hva slags nivå man ligger på, men også innad i gruppen er det individuell oppfølging, slik at hver enkelt skal få mest mulig utav oppholdet. Jeg har selv vært med på to leirer og syns det har vært lærerikt og givende, både sosialt, treningsmessig og på det teoretiske planet. :D

Skrevet

Det er blant annet dette som gjør at NKKU-leiren koster litt. Man betaler for husly, tre gode måltider om dagen, dyktige instruktører og spennende teoritimer.

Ja, det koster jo litt det. Vi hadde de samme tingene som du nevner, med untak av overnatting og teoritimer, som ble flettet inn i praksisen.

Skrevet

Jeg har hatt ansvar for NKKU-leiren siden 2008, og har det også i år :D Begge årene har vi hatt instruktører som har vært erfarne og konkurrert i høyere klasser i LP/Ag selv. I JH har vi også hatt en dyktig instruktør. Vi deler folk inn etter ambisjoner og ferdighetsnivå, i tillegg til at instruktørene tilpasser opplegget til hver enkelt. Jeg skulle faktisk ønske at flere flinke ungdommer med høye ambisjoner meldte seg på leiren. Tilbudet er absolutt beregnet på de som ønsker å konkurrere og hevde seg også. De to siste årene har det vært flere som har deltatt som har vært interessert i å hevde seg i konkurranser, men de har vært i klart mindretall.

For 2010 har vi ikke bestemt hvem som skal være instruktører ennå, men jeg kan hvertfall avsløre at vi i år har fått støtte fra NKK, som gjør at leiren kommer til å koste maks 3000 per person. Det er veldig billig for overnatting 4 netter, full pensjon i 5 dager og 4 timers instruksjon hver dag + masse andre aktiviteter.

Skrevet

Treningsgruppene blir delt inn etter hva slags nivå man ligger på, men også innad i gruppen er det individuell oppfølging, slik at hver enkelt skal få mest mulig utav oppholdet. Jeg har selv vært med på to leirer og syns det har vært lærerikt og givende, både sosialt, treningsmessig og på det teoretiske planet. :D

Høres ut som du har hatt en veldig positiv opplevelse på leiren. Det gir meg mer lyst til å dra :D

Jeg har hatt ansvar for NKKU-leiren siden 2008, og har det også i år :D Begge årene har vi hatt instruktører som har vært erfarne og konkurrert i høyere klasser i LP/Ag selv. I JH har vi også hatt en dyktig instruktør. Vi deler folk inn etter ambisjoner og ferdighetsnivå, i tillegg til at instruktørene tilpasser opplegget til hver enkelt. Jeg skulle faktisk ønske at flere flinke ungdommer med høye ambisjoner meldte seg på leiren. Tilbudet er absolutt beregnet på de som ønsker å konkurrere og hevde seg også. De to siste årene har det vært flere som har deltatt som har vært interessert i å hevde seg i konkurranser, men de har vært i klart mindretall.

For 2010 har vi ikke bestemt hvem som skal være instruktører ennå, men jeg kan hvertfall avsløre at vi i år har fått støtte fra NKK, som gjør at leiren kommer til å koste maks 3000 per person. Det er veldig billig for overnatting 4 netter, full pensjon i 5 dager og 4 timers instruksjon hver dag + masse andre aktiviteter.

Så bra da! Dette høres jo kjempe bra ut! Skal det være avholdt samme sted som i fjor og når sånn ca vil påmeldingen komme ut? Jeg hadde lyst å dra i fjor og, men det ble litt stress med reisen dit og slikt, men i år regner jeg med at det blir litt enklere å gjennomføre.

Skrevet

Høres ut som du har hatt en veldig positiv opplevelse på leiren. Det gir meg mer lyst til å dra :D

Så bra da! Dette høres jo kjempe bra ut! Skal det være avholdt samme sted som i fjor og når sånn ca vil påmeldingen komme ut? Jeg hadde lyst å dra i fjor og, men det ble litt stress med reisen dit og slikt, men i år regner jeg med at det blir litt enklere å gjennomføre.

Påmeldingen vil komme rundt 15 april regner jeg med :D Er samme sted som ifjor (haslemoen) i uke 31.

Skrevet

hvilke aldersgruppe er dette for? Så at det stod 13+, men hva er gjennomsnittet? Og hva er høyeste alder :D

Gjennomsnittet er 15/16, men har variert fra år til år. Pleier også å være noen deltagere som er 18+, men de er i mindretall. Høyeste aldersgrene er 25 år..Mange av instruktørene er unge selv (21-25) så tror ikke de over 18 har følt seg omringet av fjortiser heller :D

Skrevet

Oki. Takk for svart :) En venninne av meg som har vært med på leieren før sa man måtte være medlem av NKKU for å være med, men på siden hvor det står info om leiren står det at man må være meldem av NKK, ikke noe om NKKU.

Skrevet

Oki. Takk for svart :D En venninne av meg som har vært med på leieren før sa man måtte være medlem av NKKU for å være med, men på siden hvor det står info om leiren står det at man må være meldem av NKK, ikke noe om NKKU.

Mulig jeg tar feil nå, men kanskje man er medlem av NKKU hvis man er i "den aldersgruppen" og er medlem av NKK? :)

Skrevet

Nei, man må melde seg inn i NKKU separat om jeg ikke tar feil. Selv er jeg ikke medlem av NKKU, bare NKKU Vestfold og NKK :)

Skrevet

Jeg har vært der de to siste årene, og har vært veldig fornøyd. Lært mye og ikke minst blitt kjent med mange hundefolk. Så det kan absolutt annbefales :)

Men spørs om jeg kommer i år, siden det ikke blir noe (konkurranserettet) lydighet og jeg ikke kan gå ag.

• 2 weeks later...
Skrevet

Jeg drar denne opp igjen jeg. Lurer nemlig på hva jeg skal velge av hundesport og drive med der. Det blir garatert Agility. Men så kan vi jo velge en hundesport til. Jeg er veldig interessert i utstilling og handling, men jeg er usikker på hvor mye jeg kan få ut av akkurat den aktiviteten. Jeg driver jo også litt med lydighet og spor er jo en veldig avslappende aktivitet som kan stå i kontrast til agility, i tillegg er det noe vi aldri har drevet med før, så det kan bli litt spennende. Hva mener dere er best? Kanskje tips fra folk som har valgt de ulike aktivitene før.

Edit: I tillegg har jeg planer om å ta et handler kurs en gang, men ingen planer om å ta spor kurs. Kunne det kanskje vært greit å spare handlingen til handler kurs?

Skrevet

Jeg drar denne opp igjen jeg. Lurer nemlig på hva jeg skal velge av hundesport og drive med der. Det blir garatert Agility. Men så kan vi jo velge en hundesport til. Jeg er veldig interessert i utstilling og handling, men jeg er usikker på hvor mye jeg kan få ut av akkurat den aktiviteten. Jeg driver jo også litt med lydighet og spor er jo en veldig avslappende aktivitet som kan stå i kontrast til agility, i tillegg er det noe vi aldri har drevet med før, så det kan bli litt spennende. Hva mener dere er best? Kanskje tips fra folk som har valgt de ulike aktivitene før.

Edit: I tillegg har jeg planer om å ta et handler kurs en gang, men ingen planer om å ta spor kurs. Kunne det kanskje vært greit å spare handlingen til handler kurs?

I år er det ikke noe skikkelig lydighetgruppe (konkurranserettet) eller spor. Det er "gøy med hund", tricks og LP sammen, men ikke noe spor.

Hun som har hatt juniorhandlingen før er mor til han som vant NM i år, Siw Oware. Så skal hun ha det i år og, så anbefaler jeg å henge med hos henne. Dyktig dame. Men ser at det ikke er satt opp noen instruktør på JH enda...

Skrevet

Åja. Men da blir det vell Handling på meg :aww: I fjor virket som skikkelig seriøs lp trening og spor slik som det stod på programmet på hjemmesiden, men om det ikke er det nå så tror jeg ikke det er noe vits.

• 3 weeks later...
Skrevet

Nå er alle instruktørene på plass! :yawn: Grunnen til at vi i år har en blandet triks og lydighetsgruppe er først og fremst for variasjonens skyld. Det er mange som kommer igjen år etter år på leiren, og vi har fått tilbakemeldinger om at de ønsker at aktivitetene varieres litt. Agilityen er alltid helt full, og juniorhandling må vi ha for å få med de som først og fremst er interessert i dette, så derfor blir det lydighetsgruppa som varieres.

Jeg kjenner begge instruktørene godt selv, og de kunne like gjerne ha hatt en såkalt "seriøst" LP gruppe. I år fokuseres der istedet på å lære deltagerne teknikker for å trene hund (bla. shaping, istedet for å utelukkende lære inn lp-øvelser. I tillegg er triksinnlæring morsomt for både eier og hund, styrker muskler og gir hunden bra kroppskontroll. Bra aktivisering for deltagerne som ikke ønsker å konkurrere, samt super trening for de som ønsker å konkurrere ;)Må legge til at det som sagt er en blandet gruppe, så det vil også bli konkurranserettet lp-innhold.

Det morsomme var at jeg fikk høre akkurat det samme ifjor, da vi gikk bort fra en ren lydighetsgruppe til lp/spor. De som valgte gruppa var superfornøyde alle sammen :ahappy:

Skrevet

Hvorfor begynner den på en søndag? Og når klokken vil det bli på den søndagen? Det er nemlig utstilling på Nesbyen den helgen som jeg håpte å få med meg før jeg skulle avgårde på hundeleiren.

Skrevet

Den begynner ikke på en søndag, sto bare feil :blink: Er rettet nå! Leiren starter klokka 11 på mandag, men det er mange som velger å komme søndag kveld (men da må de betale Haslemoen for en ekstra natt selvsagt)

• 4 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...