Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund på sykkelferie?


klaraolivia

Recommended Posts

Vi planlegger sykkelferie i Danmark til sommeren og lurer på om vi kan ha med hunden på denne turen? Hun vil være 1,5 år når sommeren kommer..

Noen som har erfaring med dette?

Ooh. Vet ikke om jeg ville satset på det. Husk at selv om dere sykler noen timer med rolig tempo som er behagelig for dere, så må hunden løpe med dere konstant. Og det vil sannsynligvis være varme dager, der både asfalten og luften er varm. Dessuten sikkert mye på asfalt, som absolutt ikke er et anbefalt underlag når man skal sykle med hunden, ivertfall ikke over lange distanser. Alderen tror jeg ikke ville være noe problem sånn rent for å sykle med hunden. Tror jeg begynte forsiktig med min da han var ca 1. år, men ikke over lange distanser, både for hans motivasjon i forhold til sykling (som kan være ganske kjedelig) og rent fysisk. Vet ikke hvor langt dere kommer til å sykle av gangen osv, men jeg syns det virker som å ta seg litt vann over hodet...

En annen ting er jo rabiesvaksinering osv som er nødvendig hvis dere skal til danmark, det bør dere jo isåfall begynne med ganske snart, men det vet du kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooh. Vet ikke om jeg ville satset på det. Husk at selv om dere sykler noen timer med rolig tempo som er behagelig for dere, så må hunden løpe med dere konstant. Og det vil sannsynligvis være varme dager, der både asfalten og luften er varm. Dessuten sikkert mye på asfalt, som absolutt ikke er et anbefalt underlag når man skal sykle med hunden, ivertfall ikke over lange distanser. Alderen tror jeg ikke ville være noe problem sånn rent for å sykle med hunden. Tror jeg begynte forsiktig med min da han var ca 1. år, men ikke over lange distanser, både for hans motivasjon i forhold til sykling (som kan være ganske kjedelig) og rent fysisk. Vet ikke hvor langt dere kommer til å sykle av gangen osv, men jeg syns det virker som å ta seg litt vann over hodet...

En annen ting er jo rabiesvaksinering osv som er nødvendig hvis dere skal til danmark, det bør dere jo isåfall begynne med ganske snart, men det vet du kanskje...

Vaksinering er på plass :-)

Men det er jo nettopp det du har beskrevet med kjedsommelighet og lange distanser vi er usikre på.. Blir eventuellt her i Norge eller i Danmark vi prøver oss første gang, men ingenting er bestemt og vi ønsker å høre andres anbefalinger og om deres erfaringer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen venner av meg gjorde dette i fjor med sin malamute på litt over året. De syklet vell på grus da, også var de på fjellet så det var sikkert plasser hunden kunne kjøle seg ned i vann. Og dagsettappene låg nok ikke mye over 1-1,5mil da de hadde med seg sønnen på 11 år. Det gikk helt fint for de da, og jeg ser ikke problemet i utgangspunktet så lenge man tar hensyn til at hunden er med og legger ettappene deretter. I mine øyne så er da en hund på 1,5 år istand til og være med på lange turer. Eneste jeg ville styrt unna er asfalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen venner av meg gjorde dette i fjor med sin malamute på litt over året. De syklet vell på grus da, også var de på fjellet så det var sikkert plasser hunden kunne kjøle seg ned i vann. Og dagsettappene låg nok ikke mye over 1-1,5mil da de hadde med seg sønnen på 11 år. Det gikk helt fint for de da, og jeg ser ikke problemet i utgangspunktet så lenge man tar hensyn til at hunden er med og legger ettappene deretter. I mine øyne så er da en hund på 1,5 år istand til og være med på lange turer. Eneste jeg ville styrt unna er asfalt.

Det er vel en veldig essensiell forskjell her. På sykkelturer i danmark er det vel i hovedsak at man sykler på asfalt, pluss at det vel også er litt mer sykling i byområder osv. OG temperaturen er en helt annen enn på fjellet (uten at jeg vet hva de hadde tenkt i denne saken). På sykkelturer på fjellet er det et mye bedre underlag for hundepoter, ikke veldig mange butikker/spisesteder som hunden evt må ligge utenfor når menneskene er inne for å handle eller spise, og temperaturen er me mer behagelig for en hund som regel (i tillegg til ofte bedre tilgang til vann og bekker...). Jeg kunne også tatt med meg hunden på sykkeltur på fjellet, rett og slett fordi det er et litt mer hundetilpasset miljø, og man varierer ofte mer i fart og om man kanskje går litt også noen dager. Men sykkeltur i danmark, tror jeg ville vært mer slit en kos for en hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...