Gå til innhold
Hundesonen.no

Westminster 2010


Monab88

Recommended Posts

Wæh, sjekk tibbetanske spanielen da! Noe annerledes fra de vi har her, eller er det bare jeg som ikke har peiling på rasen?

NP17631201.jpg

Syns den ser ganske lik ut det jeg så av tisper av en litt "eldre" tispe når jeg hadde mine første. Jeg hadde en bok med bilder av generasjoner av den første jeg hadde og hans bestemødre så mer slik ut av type.

Shaniweb.jpg

Tittet på Cattledog jeg, det var det nærmeste jeg kom. og jeg tipper rett på de to vinnerene.

Men i ett land der det skal finnes så mange prohandlere så blir jeg litt skuffet egentlig. Ikke minst når de driver heiser opp hodet til en gjeterhund som skal senke hode når den løper. Bevegelsene blir jo bare "sprellende framben" :yawn:

DN19293904.jpg

DN16578706.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Bir papillon:

TR40644803.jpg

Helt grei den på de fleste måter. Men den har liksom ikke det jeg liker fordetom, om man kan si det sånn.. :icon_redface:

Syns den var kjempefin jeg! Har ikke en smule peiling på papilloner da.

For en stygg hund :frantics: Greit nok, nå synes jeg ikke at utstillingsmallene er fine, men denne var direkte stygg :innocent:

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes BIR springeren var litt spesiell jeg da, jeg hadde nok ikke tippet at den var en engelsk springer ut i fra bildet.

SR41569701.jpg

"Amerikansk" springer spaniel i et nøtteskall dessverre :icon_redface: Jeg har virkelig ikke sansen for den avlen de driver med over der; enorme pelser, overdrevne vinkler, "sjiraffhalser", fjerning av prikker/fregner og så videre...

Amerikanerne er rare sånn sett; de har working og den ekstreme showvarianten, men lite som ligger midt i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, moro! :P

Vet du hvem av de han er?

Ty er visst like flott "i virkeligheten", Hilde møtte han da hun var der i fjor.

Jeg ble generelt litt skuffet av bernerne der jeg da, ut i fra videoen. Med tanke på at de påmeldte der liksom skal være de beste av de beste. Så vel et par tre stk. som jeg virkelig likte og noen få som var helt ok. Men det er sikkert noe annet å være der å se de og ta på de.

Synes forresten alle kan legge ut bir bilde av sin rase! :P

Og gjerne si noen ord om hva dere mener om den.

Her er BIR berner:

WS18696801.jpg

Hva er bra / mindre bra med han da? Har han ikke ørlite mye hvitt på frampotene, eller er det lovlig der? Også syntes jeg han var litt rart opptilt - ser lav ut bak liksom?

BIR:

SR28057104.jpg

BIM:

SR13149104.jpg

Tenk så fine disse hundene kunne ha vært om de ikke hadde vært alt for tjukke... :frantics:

Enig :P

For en stygg hund :P Greit nok, nå synes jeg ikke at utstillingsmallene er fine, men denne var direkte stygg :P

Enig...

Også lurer jeg litt på Bearded collie - klipper de pelsen der? Syntes den så litt firkantet ut. Også lurer jeg på om rasen har annerledes pels nå, enn da den var gjeterhund? :P

Og om ikke BIM hunden har litt mye hvitt etter vår standard?

BIR

DN09360002.jpg

BIM

DN04294101.jpg

Welshene:

BIR

SR27980705.jpg

BIM:

SR11941703.jpg

Jeg likte hannen best under all pelsen (øverst). Men litt lang hals og dårlig bryst.

Tispa var det et eller annet (rart) med jeg ikke helt klarer å sette fingeren på..

Men så videoen og syntes welshene var fine og stort sett sånn de skal være :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BIR:

SR28057104.jpg

BIM:

SR13149104.jpg

Tenk så fine disse hundene kunne ha vært om de ikke hadde vært alt for tjukke... :frantics:

Hannen kunne vært finere om han ikke veide 5-10 kg for mye, det er jeg enig i. Men den tispa (BIM) har jo så korte bein at hun kunne gått for "dverglabrador", og uansett hvor mange kilo hun hadde mistet så er beina forferdelige. Ikke noen kilo i verden som kunne gjort beina hennes lengre, og at en slik hund vinner synes jeg er trist. At Labradoren skal være kraftig er en ting, men at den skal være kortbeint er meg i mot. Hun hadde i tillegg en fryktelig "usteil" front.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er bra / mindre bra med han da? Har han ikke ørlite mye hvitt på frampotene, eller er det lovlig der? Også syntes jeg han var litt rart opptilt - ser lav ut bak liksom?

Det er ei tispe. :P

Nja, om man skal være pirkete så har hun kanskje litt mye hvitt på forbeina, men ikke noe de fleste dommere bryr seg noe om. Det virker som hun har litt hellende overlinje ja, det la jeg også merke til på videoen. Også er hun steil og veldig padlende i fronten! Jeg liker heller ikke hodet hennes, men akkurat det er jo en smakssak. Ellers er det ei ok tispe. :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er bra / mindre bra med han da? Har han ikke ørlite mye hvitt på frampotene, eller er det lovlig der? Også syntes jeg han var litt rart opptilt - ser lav ut bak liksom?

Avatar's Try Try Again som vi snakket om er ikke den som er avbildet :frantics:

Det står i rasestandarden at det er ønskelig med hvite poter - før sto det eksplisitt at det SKULLE være hvite poter, men at det ikke skulle gå over håndleddet. Nå er det altså blitt noe friere i begge retninger - de kan ha mer hvitt enn før, og de kan ha mindre hvitt enn før. Men for oss som har vært med i gamet noen år, og hatt ulike reviderte versjoner av standarden å forholde oss til, kan en lett henge seg fast i tidligere versjoner. Jeg blir for eksempel forstyrret av for hvite frambein, det liker jeg ikke, selv om det altså ikke lenger er en feil eksplisitt i standarden. Før snakket en om strømper og sokker, og at det var alvorlig feil/diskvalifiserende feil. Det er ikke nevnt i standarden lenger, om jeg husker riktig (dobbeltsjekket nå med skumlesing).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ei tispe. :frantics:

Nja, om man skal være pirkete så har hun kanskje litt mye hvitt på forbeina, men ikke noe de fleste dommere bryr seg noe om. Det virker som hun har litt hellende overlinje ja, det la jeg også merke til på videoen. Også er hun steil og veldig padlende i fronten! Jeg liker heller ikke hodet hennes, men akkurat det er jo en smakssak. Ellers er det ei ok tispe. :P

Avatar's Try Try Again som vi snakket om er ikke den som er avbildet :P

Det står i rasestandarden at det er ønskelig med hvite poter - før sto det eksplisitt at det SKULLE være hvite poter, men at det ikke skulle gå over håndleddet. Nå er det altså blitt noe friere i begge retninger - de kan ha mer hvitt enn før, og de kan ha mindre hvitt enn før. Men for oss som har vært med i gamet noen år, og hatt ulike reviderte versjoner av standarden å forholde oss til, kan en lett henge seg fast i tidligere versjoner. Jeg blir for eksempel forstyrret av for hvite frambein, det liker jeg ikke, selv om det altså ikke lenger er en feil eksplisitt i standarden. Før snakket en om strømper og sokker, og at det var alvorlig feil/diskvalifiserende feil. Det er ikke nevnt i standarden lenger, om jeg husker riktig (dobbeltsjekket nå med skumlesing).

Ups unnskyld, hun så ikke så veldig mandig ut altså men det var nok det at dere snakkket om en annen som ble litt forvirrende i kveldinga...

Enig i det med hellende overlinje ja.. og jeg har nok også hengt meg opp i hvor mye hvitt det 'skal' være :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bir papillon:

TR40644803.jpg

Helt grei den på de fleste måter. Men den har liksom ikke det jeg liker fordetom, om man kan si det sånn.. :D

Jeg er enig. Hodet var ikke helt slik jeg ville hatt det. Jeg skulle også ønsket en smule mer bryst og den så trang ut bak slik den står nå på bildet. Men ellers hadde den fine ører, beina var klippet riktig og halen så bra ut, men nå står hun jo å holder på den så om den bærer den riktig er en annen sak. Men en ting jeg er fornøyd med er størrelsen! I dag ser jeg flere og flere døds små papilloner!

EDIT: Beina var forresten ikke helt riktig klippet. De skal ha harepoter, det ser jeg ikke på denne.

De labradorene var helt forferdelige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig. Hodet var ikke helt slik jeg ville hatt det. Jeg skulle også ønsket en smule mer bryst og den så trang ut bak slik den står nå på bildet. Men ellers hadde den fine ører, beina var klippet riktig og halen så bra ut, men nå står hun jo å holder på den så om den bærer den riktig er en annen sak. Men en ting jeg er fornøyd med er størrelsen! I dag ser jeg flere og flere døds små papilloner!

De labradorene var helt forferdelige!

ENIG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannen kunne vært finere om han ikke veide 5-10 kg for mye, det er jeg enig i. Men den tispa (BIM) har jo så korte bein at hun kunne gått for "dverglabrador", og uansett hvor mange kilo hun hadde mistet så er beina forferdelige. Ikke noen kilo i verden som kunne gjort beina hennes lengre, og at en slik hund vinner synes jeg er trist. At Labradoren skal være kraftig er en ting, men at den skal være kortbeint er meg i mot. Hun hadde i tillegg en fryktelig "usteil" front.

Vinkelen på de to bildene er ulik, så ved første øyekast kan det se ut som om hannen har lengre bein - men det tror jeg faktisk ikke han har. Se på hvordan albuen er plassert i forhold til brystkassen, for eksempel.

Tinka har aldri vært i nærheten av å være så kraftig som den tispa, men til og med hun har på sine tjukkeste dager sett ut til å ha veldig korte bein i forhold til hva hun egentlig har (og hvordan hun ser ut nå). Labradorer skal ikke være kvadratiske - de skal være lengre enn de er høye, og jeg tror at om disse to hundene - både tispa og hannen - hadde hatt noen kilo mindre på kroppen, hadde de sett mer langbente og riktige ut begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir man kvalifisert til å være med her? Jeg merket anntallet Papilloner var minimalt i forhold til en vanligutstilling. Det samme med Tibbe.

Jeg tror man må være champion for å være med der, uten at jeg er helt sikker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man må være champion for å være med der, uten at jeg er helt sikker..

Også er det første mann til mølla prinsippet. PM åpner ett vist klokkeslett, når det er tatt inn maks antall påmeldte til rasen får ikke flere melde seg på.

Det var det en amerikaner fortalte meg 2004 på Crufts iallefall. Kan være de har endret det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I USA har de mange fryktelig tunge labradors, de har nesten mastiffpreg, noen av dem. Å surfe rundt på amerikanske labrador hjemmesider er spooky!

Til det som Lagrange nevner, at rasen ikke skal være kvadratisk: Jeg syns en del nordiske dommere (og oppdrettere) heller mot korte hunder, med korte bein. Rasen skal være rektangulær, den skal ikke være lavstilt, men jeg syns vi har ltt "amerikanske" tendenser her på bjerget, og det er synd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I USA har de mange fryktelig tunge labradors, de har nesten mastiffpreg, noen av dem. Å surfe rundt på amerikanske labrador hjemmesider er spooky!

Til det som Lagrange nevner, at rasen ikke skal være kvadratisk: Jeg syns en del nordiske dommere (og oppdrettere) heller mot korte hunder, med korte bein. Rasen skal være rektangulær, den skal ikke være lavstilt, men jeg syns vi har ltt "amerikanske" tendenser her på bjerget, og det er synd!

My point exactly :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...