Gå til innhold
Hundesonen.no

Westminster 2010

Monab88

Recommended Posts

• Svar 85
  • Created
  • Siste svar

En ting jeg tenkte på når jeg så dette bildet av BIM malle:

DN10481205.jpg

Gjett hvilket kjønn det er? :whistle:

Jeg lurte også på hva Award of Merit er, for på groenendaelen så er det nemlig en norsk-oppdrettet hannhund som har fått den/det :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What! Jeg tenkte "åh, det var jo egentlig en litt stilig blå hanne, ikke for ekstrem til å være amerikansk..." - også er det altså ei tispe???

Jepp, den mangler kjønnspreg, men de gjør fort det i USA, mye pga. at det ikke er noe krav om størrelsesforskjell på hannhund/tispe.

Nå kan jeg verken aussie eller sheltie, men måtte jeg gjette hvilken rase det er, ville jeg faktisk sagt aussie. Den er dårlig begge to, men mer aussie enn sheltie fordi den er så høystilt...

Nei, den var ikke spesielt bra hverken i stående eller gående, mye pga. bakbeinsvinklene.. Men for en aussie ville den hatt ekstremt lite stopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke banne på det, men jeg mener at award of merit er en slags reserve-winners. En kårer BIR og BIM, også kårer en nestbeste tispe og hannhund som får ærespris, runner up, 'ish-sak.

Kan'ke værra det? På groenendaelen er det jo to hannhunder som har fått det? :whistle:

EDIT: På terven og er det to hanner som har fått award of merit :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg tenkte på når jeg så dette bildet av BIM malle:

DN10481205.jpg

Gjett hvilket kjønn det er? :whistle:

Jeg lurte også på hva Award of Merit er, for på groenendaelen så er det nemlig en norsk-oppdrettet hannhund som har fått den/det :lol:

Jeg tipper hanne, så da er det sikkert tispe? :ahappy:

Jeg skal ikke banne på det, men jeg mener at award of merit er en slags reserve-winners. En kårer BIR og BIM, også kårer en nestbeste tispe og hannhund som får ærespris, runner up, 'ish-sak.

Men det varierer jo hvor mange som får award of merit, i golder f.eks. var det tre hanner og en tispe som fikk det. :D

Synes BIR springeren var litt spesiell jeg da, jeg hadde nok ikke tippet at den var en engelsk springer ut i fra bildet.

SR41569701.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan'ke værra det? På groenendaelen er det jo to hannhunder som har fått det? :lol:

EDIT: På terven og er det to hanner som har fått award of merit :ahappy:

Har begge godt kjønnspreg, da??? :D

Nei, da vet jeg ikke - men det er jo fremdeles en slags honnørpris av noe slag, det kan jo ikke være for å trekke fram de styggeste... :whistle:

Jeg søkte i amerikanske utstillingsregler, og finner bare dette:

Awards of Merit Many shows offer Awards of Merit. The club specifies the number of awards and how they are awarded. Awards of Merit are designated immediately after the selection of Best of Breed, Best of Winners and Best Of Opposite Sex. Depending upon specific club rules, Winners Dog, Winners Bitch, and Best of Opposite Sex may be eligible for Awards Of Merit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper hanne, så da er det sikkert tispe? :lol:

Neida, det er en hannhund, men jeg syns jo muligens at han mangler noe, liksom? :whistle:

Har begge godt kjønnspreg, da??? :D

Nei, da vet jeg ikke - men det er jo fremdeles en slags honnørpris av noe slag, det kan jo ikke være for å trekke fram de styggeste... ;)

Jeg søkte i amerikanske utstillingsregler, og finner bare dette:

Ah.. Ble såvidt det var litt klokere av det *flir* Takk skal du ha :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg verken aussie eller sheltie, men måtte jeg gjette hvilken rase det er, ville jeg faktisk sagt aussie. Den er dårlig begge to, men mer aussie enn sheltie fordi den er så høystilt...

Jeg trodde med det samme det var en collie. :yawn:

Og stakkars malleballe og labradorer, så tjukke de er. Det så ikke særlig behagelig ut for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en gangs skyld satte de opp terv og groen fra europeiske linjer....

Altså de ser faktisk ut som terv og groen, og ikke leonberger og nuffe med ståører...

DN15096503.jpg

Terven: Blackwater's Breaking N Entering (amerikansk med masse franske linjer i seg, hvis kullbror ble eksportert til Tyskland som har gjort det veldig bra på kontinentet. )

DN10754302.jpg

Groen: Uri de Beauvoir (også fransk far, og med europeiske linjer bak morssiden), ble også BIG-4, hvilket er av skjeldenhetene i Statene (ikke bare der egentlig men.. :yawn:

Jeg ble ganske overrasket egentlig over resultatene, da dette er hunder som kunne gjort det "tålelig" bra også her til lands, og nedover på kontinentet. Hurra! :P

Men det som slår meg er hvor voldsomt disse amerikanerne skal "groome" hundene sine... Greit å møte med en velstelt hund, som ser nybørstet og ryddig ut. Men... *sukk* det ser jo ikke akkurat ut som brukshunder lenger da... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy å se bilder og filmer! Skikkelig underholdning dette :yawn::P

SR18885402.jpg

Denne likte jeg! Men skulle hatt den litt lettere bygget og litt mørkere i fargen.

SR21707702.jpg

Jeg elsker egentlig pels, men denne så grusom ut

HP22581501.jpg

Har ikke peil. på mynder, men litt forelsket

PR10233601.jpg

Jeg må ærlig si dette ikke er særlig pent

DN06998001.jpg

Litt vanskelig vinkel, men å ha pelsen sånn trykt opp er ikke pent. Ser også ut som den har skikkelig tydelig stopp, men skal sies jeg liker de med liten stopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, det så jeg på også - syntes det var en meget grov tispe, for den manglet jo tut :P

Jeg syns og at det var en veldig grov tispe (ikke det at det nødvendigvis er feil :yawn: ), men så så jeg at det var en hannhund, og tenkte brått "hva er feil med det bildet?" *kremt*

Men det som slår meg er hvor voldsomt disse amerikanerne skal "groome" hundene sine... Greit å møte med en velstelt hund, som ser nybørstet og ryddig ut. Men... *sukk* det ser jo ikke akkurat ut som brukshunder lenger da... :P

Åh, godt du sa det! Jeg gremtes nesten da jeg så videoen med groenendaelene, der handlerene løp med børsten stukket i skjørtelinninga :P Greit at de skal se velstelte og reine ut altså, men det blir litt overkill etter min smak :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

*klippe*

Denne likte jeg! Men skulle hatt den litt lettere bygget og litt mørkere i fargen.

Den er jo skikkelig mørk i forhold til de vi ser i Norge :yawn:

Men jeg likte de Golden Retrieverne jeg så (da kun med tanke på fargen på de, de er jo ikke hvite retrievere :P ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt dum kanskje, men jeg skal finne til deg :P (jada, det var en spøk, hun er ikke dum :P Bare søt og uskyldig)

Edit:

BIR:

TR79027001.jpg

BIM:

TR70985403.jpg

Takk :yawn: Jo.. litt dum. Føler meg hverfall slik just nu :P

Argh, hvorfor kan de ikke ta skikkelige oppstillingsbilder av mopser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av de amerikanske hundene ser jo nesten ikke ut som de rasene mi kjenner i norden. Dalmatinerene var pene, litt for lite bryst på hannen for min smak, og de er mye mer kvadratiske enn her i Norden, og mindre. Men synes det var en pen tispe..

Briarder med kuperte ører er ikke helt min smak, men va kaller man den fargen?? Og nei jeg synes ikke den var pen i fargen.

Sheltien var ikke pen, Aussien derimot lekker..

Labbene var bare triste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett noen av filmene :PSynes ikke papillonene var så pene akuratt, min er myye penere :yawn: Men jeg synes golden retrieverne var veldig fine faktisk :P

Edit: Herregud, så fæle setterne var! Sånn skal da ikke en jakthund se ut :P

Helt enig :P Flere av dem hadde jo nesten pomeranian-pels jo :P Ble litt overraska over at Papillon og Phalene gikk sammen da.

Syns Westminster fort blir litt overdrivi jeg.. Pelsen på de fleste rasene er jo helt syk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Briarder med kuperte ører er ikke helt min smak, men va kaller man den fargen?? Og nei jeg synes ikke den var pen i fargen.

Nei, den er ikke pen i fargen dessverre... Det er en fawn briard det der, men den har litt mye sadel. Grensen for når man kan definere det som sadel og når det bare er korrekt charbonnè er visst litt vanskelig, men den er jo også alt for avbleket i det fawne og for urein etter min smak i allefall. Tispa som ble bim hadde langt bedre farge og var ukupert(men hun var da også import fra Italia). Vinneren var vel tvers gjennom amerikansk fra en kennel som har veldig mange med den fargen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er jo skikkelig mørk i forhold til de vi ser i Norge :yawn:

Men jeg likte de Golden Retrieverne jeg så (da kun med tanke på fargen på de, de er jo ikke hvite retrievere :P ).

Ja det var den, og de er såå mye finere en de hvite! Men skulle jeg hatt golden, hadde jeg ikke hatt noe i mot om den var litt mørkere, men da er det ikke snakk om mye. Men fin var den nå uansett syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...